Refleksi- vai suljettukotelo?
Pyöräytin n.65l suljetun kotelon 22mm MDF:stä. Se tosin tarvii vielä viimeistellä. En ottanut sitä kaverin boksia, kun itse tekemällä sain vähän mukavamman mallisen kotelon omaan autoon. Totesin, että suljetulla kotelolla pääsen huomattavasti vähemmällä vaivalla, joten tein sellaisen. Toivottavasti se pelittää?
Kun joskus aukaiset tuon kotelon ja pyöräytät tuon peerlessin ylösalaisin, huomaat että alaripustus on alapuolelta auki ja puhekelan paalu paljas.Amppa kirjoitti:Ihan mielenkiinnosta kysyn mitkä ovat ne suurimmat rakenteelliset erot? Tämä kun on siitä mukava laji ettei koskaan tiedä liikaa.
Tällä on muistaakseni merkitystä voimakertoimeen Bl, joka vaikuttaa mekaaniseen ja sähköiseen hyvyyslukuun, koska tällöin ei aina tarvitse magneetin jäähdytystä tjtn. samoin on kappa perfect Q:ssa, jossa Qts voidaan muuttaa itse elementistä.
Eikä kannata. Tieto sekoittaa vaan enemmän päätä ja saattaa johtaa järjettömiin ideoihin & hankintoihinAmppa kirjoitti:Onneksi opiskelijana ei nyt tartte juuri päätään vaivata, kun saattaa kärpänen purasta
Tätä just tarkoitan. Tärkeintä on että itse on tyytyväinen. Työkaverilla on samainen elementti 10", aivan liian pienessä suljetussa kotelossa, ja kehuu sitä taivaaseen. Kaikilla on erilainen musiikkimaku & erilaiset säädöt humppavehkeissään, sen perusteella itse lähtisin vääntämään koteloa.Amppa kirjoitti:Ja noihin kaikenmaailman laskureihinkaan ei tosiaankaan kannata ihan sokeesti luottaa. Esimerkiksi tälle joka jalkojen välissä potkii: Linkki WinISD:llä laskettaessa antoi ton mikä oli vielä kotiin ihan näppärä eli noin 30 l.
Tässä odottelen koska aletaan puhumaan oikeista (lue; hyvin soivista ja järeistä) subeista...lallan7 kirjoitti:Kun joskus aukaiset tuon kotelon ja pyöräytät tuon peerlessin ylösalaisin, huomaat että alaripustus on alapuolelta auki ja puhekelan paalu paljas.
Tällä on muistaakseni merkitystä voimakertoimeen Bl, joka vaikuttaa mekaaniseen ja sähköiseen hyvyyslukuun, koska tällöin ei aina tarvitse magneetin jäähdytystä tjtn. samoin on kappa perfect Q:ssa, jossa Qts voidaan muuttaa itse elementistä.
Näyttäppäs mulle sellainen subielementti missä on magneetilla jäähdytys -ettei nyt vaan menis puhekela ja magneetti pikkasen sekaisin...
Amppa kirjoitti:Onneksi opiskelijana ei nyt tartte juuri päätään vaivata, kun saattaa kärpänen purasta
Kuten auton purkamiseen atomeiksi, 150 kilon bitumointiin, tuplapeltikattoon, 10kg:n midbassojen rinkuloihin per puoli, 1,5 kertaa auton hintaisiin laitteisiin, 60mm seinämävahvuudella oleviin subikoteloihin, yhteenhitsattuihin vahvistimiin (yht. ~96cm)... Listaa vois jatkaa loputtomiinlallan7 kirjoitti:Eikä kannata. Tieto sekoittaa vaan enemmän päätä ja saattaa johtaa järjettömiin ideoihin & hankintoihin![]()
Sitä se on kun ei ole koskaan kuullut koskaan OIKEASTI hyvää -riittää keskinkertainenkinlallan7 kirjoitti:Tätä just tarkoitan. Tärkeintä on että itse on tyytyväinen. Työkaverilla on samainen elementti 10", aivan liian pienessä suljetussa kotelossa, ja kehuu sitä taivaaseen. Kaikilla on erilainen musiikkimaku & erilaiset säädöt humppavehkeissään, sen perusteella itse lähtisin vääntämään koteloa.
Juuri näin. Nuo mun esimerkkielementit edustaa juuri erilaista ratkaisua, ja veikkaan että moni väittäisi vastaan ja pitäisi näitä kunnon elementteinä, jälleen makuasia. Jos nyt haluaa kaivaa esiin järeyttä & laatua, hintakin varmasti nousee erilailla kuin topicin Monacor.AM kirjoitti:Tässä odottelen koska aletaan puhumaan oikeista (lue; hyvin soivista ja järeistä) subeista... Kaiutinelementit joissa on erikoinen rakenne tai kartiomateraali harvoin soivat sen paremmin kuin perinteiseen teknologiaan pohjautuvat -usein päinvastoin.
Väärinpäinhän ne meni kun ei malta lukea mitä kirjoittaa..AM kirjoitti:Näyttäppäs mulle sellainen subielementti missä on magneetilla jäähdytys -ettei nyt vaan menis puhekela ja magneetti pikkasen sekaisin...
Jälleen makuasia. Laitas esimerkki oikeasti hyvästä, silkasta mielenkiinnosta.AM kirjoitti:Sitä se on kun ei ole koskaan kuullut koskaan OIKEASTI hyvää -riittää keskinkertainenkin
Itselläni on b-omenassa 6,5 erkat ja 8" next als subi, sen verran tyytyväinen etten pois vaihtais.
Mielenkiintoinen topicci, ja väiteltävää riittää
- Tissi Paroni
- 'Senator'

- Viesti:
*Atomeiksi purkaminen => Tapahtuu noin kahdesti vuodessa, eli ihan normaaliaAM kirjoitti:
Kuten auton purkamiseen atomeiksi, 150 kilon bitumointiin, tuplapeltikattoon, 10kg:n midbassojen rinkuloihin per puoli, 1,5 kertaa auton hintaisiin laitteisiin, 60mm seinämävahvuudella oleviin subikoteloihin, yhteenhitsattuihin vahvistimiin (yht. ~96cm)...
*150 kg Bitumia => Lopun peleistä aika vähän
*tuplapeltikatto => Tupla PELTI ei riitä mihinkään
*1.5 kertaa auton hinta => Tuo riippuu pitkälti auton hinnasta, voi olla myös 10 kertainen
*60 mm seinävahvuus => Aivan turhaa, oletko kuullun kotelon sisätuennoista? Käyppä tsekkaa burbbi autojen koteloita!
*Yhteen hitsattuna 96 cm => Ei pysty hitsaamaan yhteen, ei mahtuis konttiin... Menis jo yli 140 sentin
"Big, Bigger, Biggest, BEAST"
Apinat, ne tappavat kaikki oudot yksilöt. Ja jos se soveltuu apinoihin, soveltuu se varmasti myös ihmisiin!!!
- A.H 20.04.1889-30.04.1945 -
www.maxboom.fi
www.maxboom.fi
Olen luullut, että viritystaajuutta säädetään tuolla putkella, mutta kuinka se tehdään tietynkokoiselle suljetulle kotelolle?kurttu kirjoitti:Laskeskelin ISD:llä koteloa tolle elementille ja ihan hyvä siitä tulee. Jos laitat sen elementin siihen 60L koteloon, on suht sama teetkö suljetun vai refleksin, kunhan viritystaajuus on tarpeeksi alhaalla.
Ei mulla ole tarvetta 8ohmiin sitä saada. Katsoin vain powersetin sivuilta mallin sen kytkemiseksi.
Vahvistin on Monacorin hpb-602. Olisin kiitollinen, jos joku vielä viitsisi kertoa miten kytken ne kautin piuhat. Vedänkä molemmille puhekeloille omat johdot vai kytkenkö ne sen esimerkin mukaan sarjaan?
Vahvistin on Monacorin hpb-602. Olisin kiitollinen, jos joku vielä viitsisi kertoa miten kytken ne kautin piuhat. Vedänkä molemmille puhekeloille omat johdot vai kytkenkö ne sen esimerkin mukaan sarjaan?
On se hienoa huomata että ei ole yksin perverssioidensa kanssa...Tissi Paroni kirjoitti: *Atomeiksi purkaminen => Tapahtuu noin kahdesti vuodessa, eli ihan normaalia
*1.5 kertaa auton hinta => Tuo riippuu pitkälti auton hinnasta, voi olla myös 10 kertainen
*60 mm seinävahvuus => Aivan turhaa, oletko kuullun kotelon sisätuennoista? Käyppä tsekkaa burbbi autojen koteloita!
*Yhteen hitsattuna 96 cm => Ei pysty hitsaamaan yhteen, ei mahtuis konttiin... Menis jo yli 140 sentin
Ei ehkä mikään paras vaihtoehto kyseiselle elementilleAIC kirjoitti:Ei mulla ole tarvetta 8ohmiin sitä saada. Katsoin vain powersetin sivuilta mallin sen kytkemiseksi.
Vahvistin on Monacorin hpb-602.
Järkevintä olisi kytkeä kelat rinnan eli 2 ohmin kuormaksi. Mutta kyseinen vahvistin ei ole stabiili 2 ohmin monokuormaan. 8 ohmin kuormaan tehot mitä vahvistimesta saat irti eivät ole mitkään päätä huimaavat.
- Tissi Paroni
- 'Senator'

- Viesti:
Näin onAM kirjoitti:On se hienoa huomata että ei ole yksin perverssioidensa kanssa...Tissi Paroni kirjoitti: *Atomeiksi purkaminen => Tapahtuu noin kahdesti vuodessa, eli ihan normaalia
Meinaakko olla paikalla 100+ messuilla tampereella kuun lopulla??
Apinat, ne tappavat kaikki oudot yksilöt. Ja jos se soveltuu apinoihin, soveltuu se varmasti myös ihmisiin!!!
www.maxboom.fi
www.maxboom.fi