Refleksi- vai suljettukotelo?

Kaikki autohifiin liityvät asiat.
Soittimet, kaiuttimet, vahvistimet, johtosarjat, jne...
AEP
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja AEP »

tuolta voi saada apua sen kotelon mitoittamiseen ainakin...

http://www.audiosavo.fi/index.php4?id=submitoitus
Perseet olalle ja maha kottikärryyn!
AIC
'Kadett'
'Kadett'

Viesti Kirjoittaja AIC »

Pyöräytin n.65l suljetun kotelon 22mm MDF:stä. Se tosin tarvii vielä viimeistellä. En ottanut sitä kaverin boksia, kun itse tekemällä sain vähän mukavamman mallisen kotelon omaan autoon. Totesin, että suljetulla kotelolla pääsen huomattavasti vähemmällä vaivalla, joten tein sellaisen. Toivottavasti se pelittää?
AM
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja AM »

AIC kirjoitti:Totesin, että suljetulla kotelolla pääsen huomattavasti vähemmällä vaivalla, joten tein sellaisen. Toivottavasti se pelittää?
Jos ei toimi niin vika on elementissä, asennuksessa tai säätäjässä :D
Astra GSI 2.3T MY95
Saab 9-5 Aero MY01

Kuva
lallan7
'Kapitän'
'Kapitän'

Viesti Kirjoittaja lallan7 »

Amppa kirjoitti:Ihan mielenkiinnosta kysyn mitkä ovat ne suurimmat rakenteelliset erot? Tämä kun on siitä mukava laji ettei koskaan tiedä liikaa.
Kun joskus aukaiset tuon kotelon ja pyöräytät tuon peerlessin ylösalaisin, huomaat että alaripustus on alapuolelta auki ja puhekelan paalu paljas.
Tällä on muistaakseni merkitystä voimakertoimeen Bl, joka vaikuttaa mekaaniseen ja sähköiseen hyvyyslukuun, koska tällöin ei aina tarvitse magneetin jäähdytystä tjtn. samoin on kappa perfect Q:ssa, jossa Qts voidaan muuttaa itse elementistä.
Amppa kirjoitti:Onneksi opiskelijana ei nyt tartte juuri päätään vaivata, kun saattaa kärpänen purasta
Eikä kannata. Tieto sekoittaa vaan enemmän päätä ja saattaa johtaa järjettömiin ideoihin & hankintoihin :roll:
Amppa kirjoitti:Ja noihin kaikenmaailman laskureihinkaan ei tosiaankaan kannata ihan sokeesti luottaa. Esimerkiksi tälle joka jalkojen välissä potkii: Linkki WinISD:llä laskettaessa antoi ton mikä oli vielä kotiin ihan näppärä eli noin 30 l.
Tätä just tarkoitan. Tärkeintä on että itse on tyytyväinen. Työkaverilla on samainen elementti 10", aivan liian pienessä suljetussa kotelossa, ja kehuu sitä taivaaseen. Kaikilla on erilainen musiikkimaku & erilaiset säädöt humppavehkeissään, sen perusteella itse lähtisin vääntämään koteloa.
AM
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja AM »

lallan7 kirjoitti:Kun joskus aukaiset tuon kotelon ja pyöräytät tuon peerlessin ylösalaisin, huomaat että alaripustus on alapuolelta auki ja puhekelan paalu paljas.
Tällä on muistaakseni merkitystä voimakertoimeen Bl, joka vaikuttaa mekaaniseen ja sähköiseen hyvyyslukuun, koska tällöin ei aina tarvitse magneetin jäähdytystä tjtn. samoin on kappa perfect Q:ssa, jossa Qts voidaan muuttaa itse elementistä.
Tässä odottelen koska aletaan puhumaan oikeista (lue; hyvin soivista ja järeistä) subeista... :roll: Kaiutinelementit joissa on erikoinen rakenne tai kartiomateraali harvoin soivat sen paremmin kuin perinteiseen teknologiaan pohjautuvat -usein päinvastoin. :wink:

Näyttäppäs mulle sellainen subielementti missä on magneetilla jäähdytys -ettei nyt vaan menis puhekela ja magneetti pikkasen sekaisin... :roll:
Amppa kirjoitti:Onneksi opiskelijana ei nyt tartte juuri päätään vaivata, kun saattaa kärpänen purasta
lallan7 kirjoitti:Eikä kannata. Tieto sekoittaa vaan enemmän päätä ja saattaa johtaa järjettömiin ideoihin & hankintoihin :roll:
Kuten auton purkamiseen atomeiksi, 150 kilon bitumointiin, tuplapeltikattoon, 10kg:n midbassojen rinkuloihin per puoli, 1,5 kertaa auton hintaisiin laitteisiin, 60mm seinämävahvuudella oleviin subikoteloihin, yhteenhitsattuihin vahvistimiin (yht. ~96cm)... Listaa vois jatkaa loputtomiin 8)
lallan7 kirjoitti:Tätä just tarkoitan. Tärkeintä on että itse on tyytyväinen. Työkaverilla on samainen elementti 10", aivan liian pienessä suljetussa kotelossa, ja kehuu sitä taivaaseen. Kaikilla on erilainen musiikkimaku & erilaiset säädöt humppavehkeissään, sen perusteella itse lähtisin vääntämään koteloa.
Sitä se on kun ei ole koskaan kuullut koskaan OIKEASTI hyvää -riittää keskinkertainenkin ;)
Astra GSI 2.3T MY95
Saab 9-5 Aero MY01

Kuva
lallan7
'Kapitän'
'Kapitän'

Viesti Kirjoittaja lallan7 »

AM kirjoitti:Tässä odottelen koska aletaan puhumaan oikeista (lue; hyvin soivista ja järeistä) subeista... Kaiutinelementit joissa on erikoinen rakenne tai kartiomateraali harvoin soivat sen paremmin kuin perinteiseen teknologiaan pohjautuvat -usein päinvastoin.
Juuri näin. Nuo mun esimerkkielementit edustaa juuri erilaista ratkaisua, ja veikkaan että moni väittäisi vastaan ja pitäisi näitä kunnon elementteinä, jälleen makuasia. Jos nyt haluaa kaivaa esiin järeyttä & laatua, hintakin varmasti nousee erilailla kuin topicin Monacor.
AM kirjoitti:Näyttäppäs mulle sellainen subielementti missä on magneetilla jäähdytys -ettei nyt vaan menis puhekela ja magneetti pikkasen sekaisin...
Väärinpäinhän ne meni kun ei malta lukea mitä kirjoittaa..

AM kirjoitti:Sitä se on kun ei ole koskaan kuullut koskaan OIKEASTI hyvää -riittää keskinkertainenkin
Jälleen makuasia. Laitas esimerkki oikeasti hyvästä, silkasta mielenkiinnosta.
Itselläni on b-omenassa 6,5 erkat ja 8" next als subi, sen verran tyytyväinen etten pois vaihtais.

Mielenkiintoinen topicci, ja väiteltävää riittää :)
Tissi Paroni
'Senator'
'Senator'
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tissi Paroni »

AM kirjoitti:
Kuten auton purkamiseen atomeiksi, 150 kilon bitumointiin, tuplapeltikattoon, 10kg:n midbassojen rinkuloihin per puoli, 1,5 kertaa auton hintaisiin laitteisiin, 60mm seinämävahvuudella oleviin subikoteloihin, yhteenhitsattuihin vahvistimiin (yht. ~96cm)...
*Atomeiksi purkaminen => Tapahtuu noin kahdesti vuodessa, eli ihan normaalia

*150 kg Bitumia => Lopun peleistä aika vähän

*tuplapeltikatto => Tupla PELTI ei riitä mihinkään

*1.5 kertaa auton hinta => Tuo riippuu pitkälti auton hinnasta, voi olla myös 10 kertainen

*60 mm seinävahvuus => Aivan turhaa, oletko kuullun kotelon sisätuennoista? Käyppä tsekkaa burbbi autojen koteloita!

*Yhteen hitsattuna 96 cm => Ei pysty hitsaamaan yhteen, ei mahtuis konttiin... Menis jo yli 140 sentin 8)

"Big, Bigger, Biggest, BEAST"
Apinat, ne tappavat kaikki oudot yksilöt. Ja jos se soveltuu apinoihin, soveltuu se varmasti myös ihmisiin!!!
- A.H 20.04.1889-30.04.1945 -
www.maxboom.fi
hexagon
'Senator'
'Senator'
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hexagon »

tuli vaan mieleen että, cervin vegan uudet elementit soi aikas v#tun hyvin kunhan on oikea kotelo :lol: mutta on yks parhaista mitä oon ikänäää kuullu

vmax sarjaa tarkoitan
www.thedreamtuners.com

Manta B 20ne -79
Manta B 2,0E Gsi vm-86
KTM SXF250
HONDA CR250
tero76
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja tero76 »

kurttu kirjoitti:Laskeskelin ISD:llä koteloa tolle elementille ja ihan hyvä siitä tulee. Jos laitat sen elementin siihen 60L koteloon, on suht sama teetkö suljetun vai refleksin, kunhan viritystaajuus on tarpeeksi alhaalla.
Olen luullut, että viritystaajuutta säädetään tuolla putkella, mutta kuinka se tehdään tietynkokoiselle suljetulle kotelolle?
AIC
'Kadett'
'Kadett'

Viesti Kirjoittaja AIC »

Vielä yksi varmistus ettei tule tehtyä mitään peruuttamatonta hölmöyksissään. Eli enkös minä kytke sen kaksoispuhekelaisen subin sarjaan ja se on silloin 2x4ohm=8ohm? Eli pitäisi ilmeisesti toimia noin?
Amppa
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Amppa »

AIC kirjoitti:Eli enkös minä kytke sen kaksoispuhekelaisen subin sarjaan ja se on silloin 2x4ohm=8ohm?
Mikä vahvistin sulla on kun se pitää 8 ohmiin saada?
AIC
'Kadett'
'Kadett'

Viesti Kirjoittaja AIC »

Ei mulla ole tarvetta 8ohmiin sitä saada. Katsoin vain powersetin sivuilta mallin sen kytkemiseksi.

Vahvistin on Monacorin hpb-602. Olisin kiitollinen, jos joku vielä viitsisi kertoa miten kytken ne kautin piuhat. Vedänkä molemmille puhekeloille omat johdot vai kytkenkö ne sen esimerkin mukaan sarjaan?
AM
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja AM »

Tissi Paroni kirjoitti: *Atomeiksi purkaminen => Tapahtuu noin kahdesti vuodessa, eli ihan normaalia

*1.5 kertaa auton hinta => Tuo riippuu pitkälti auton hinnasta, voi olla myös 10 kertainen

*60 mm seinävahvuus => Aivan turhaa, oletko kuullun kotelon sisätuennoista? Käyppä tsekkaa burbbi autojen koteloita!

*Yhteen hitsattuna 96 cm => Ei pysty hitsaamaan yhteen, ei mahtuis konttiin... Menis jo yli 140 sentin 8)

On se hienoa huomata että ei ole yksin perverssioidensa kanssa... ;)
Astra GSI 2.3T MY95
Saab 9-5 Aero MY01

Kuva
Amppa
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Amppa »

AIC kirjoitti:Ei mulla ole tarvetta 8ohmiin sitä saada. Katsoin vain powersetin sivuilta mallin sen kytkemiseksi.

Vahvistin on Monacorin hpb-602.
Ei ehkä mikään paras vaihtoehto kyseiselle elementille ;)

Järkevintä olisi kytkeä kelat rinnan eli 2 ohmin kuormaksi. Mutta kyseinen vahvistin ei ole stabiili 2 ohmin monokuormaan. 8 ohmin kuormaan tehot mitä vahvistimesta saat irti eivät ole mitkään päätä huimaavat. ;)
Tissi Paroni
'Senator'
'Senator'
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tissi Paroni »

AM kirjoitti:
Tissi Paroni kirjoitti: *Atomeiksi purkaminen => Tapahtuu noin kahdesti vuodessa, eli ihan normaalia

On se hienoa huomata että ei ole yksin perverssioidensa kanssa... ;)
Näin on :D

Meinaakko olla paikalla 100+ messuilla tampereella kuun lopulla??
Apinat, ne tappavat kaikki oudot yksilöt. Ja jos se soveltuu apinoihin, soveltuu se varmasti myös ihmisiin!!!
- A.H 20.04.1889-30.04.1945 -
www.maxboom.fi
Vastaa Viestiin