mistä tulee lyhenteet?
- Asco-vainaa
- 'Senator'

Lisätäänpä soppaan vielä semmonen nelosmoottorin mallinimi kuin TwinCam (esim. Fiat ja Toyota), joissa on siis 8 venttiiliä ja tuplanokat....eli oikeestaan Opelilaisittain sanottuna DOHC
ja minä oon ollu aina siinä uskossa että Twimcam koneet ois 16 venasia
Toyota Carina II 16 VALVE TWIN CAM 5-OVINEN LIFTBACK Vm 1990 MYÖS.SUNNUNTAISIN
Toyota Carina 1.6 16V TWIN CAM XLI LB
1750 €, 1991, 270000 km, Punainen Normaali väri
Ei, twin cam tarkoittaa rivimoottorin tapauksessa aivan samaa kuin DOHC eli kahta nokkaa samassa kannessa, eikä venttiilien määrällä ole mitään tekemistä asian kanssa, ainoastaan nokka-akselien määrällä.veikka81 kirjoitti:ja minä oon ollu aina siinä uskossa että Twimcam koneet ois 16 venasia
Huom, myös V- ja boxer-moottoreissa nämä lyhenteet tarkoittavat aina per 1 kansi, eli vaikka V6-moottorissa olisi yhteensä 4 nokkaa, niin se on DOHC, sama V8, Boxer4 ym. moottorien kanssa. Jossain V8-koneessa voi lukea "Four cam 32 valve", mutta silti se on DOHC. Esim. Fordilla on SOHC ja DOHC V8-moottoreita, joissa on siis yhteensä 2 nokkaa SOHC:ssa (1/kansi) ja yhteensä 4 nokkaa DOHC:ssa (2/kansi).
niin. ja nostajakoneisto on muutenkin hieman erikoinen,yhden nokan käyttämät venttiilit ovat akselin molemmilla puolilla, siis ikään kuin poikittain.Luu kirjoitti:Opelilta löytyy dieselkone jossa on 16 venttiiliä ja silti vain yksi nokka-akseli.
1.3OHC -81 / X20XEV -98
I know i dont know the right way..
I know i dont know the right way..
En tiedä fordin koneista sen tarkemmin. Mutta 2 nokka-akselista on se hyöty, että imu- ja pakoventtiilit on mahdollista laittaa "V" asentoon toisiinsa nähden. Tällä parannetaan kannen virtausta. Jos ajattelet puolipallon tai harjakaton muotoista palotilaa, niin ei ne venttiilit ole siinä pystysuorassa kovin luontevasti.Asco-vainaa kirjoitti:Opelin vanhat 6-koneet on 12venasin yhellä akselilla. Mitähän iloo tossa fjuurdin(pthyi!) 8venttiilisessä on 2 akselilla?
kurttu