Omegan lämppärinletkujen o-renkaista kysymys?

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Avatar
Motonetisti
OCF Member
OCF Member
Viestit: 629
Liittynyt: 19 Elo 2014, 10:18

Omegan lämppärinletkujen o-renkaista kysymys?

Viesti Kirjoittaja Motonetisti »

Eli huomasin kutos-Omegaa tutkiessa että lämppärinkennolle menevä letku on vuotanut liittimestä konetilanpuolelta, ja sainkin jo purettua liitokset ehjinä. Siellähän on sellanen o-rengas joka todennäköisesti aiheuttanut vuodon. Nyt olisin vaan kysellyt tarkkoja mittoja, koska tuo 25 vuotta vanha o-rengas ei ehkä ole enää täysin mitoissaan. Omega Owners Forumilla oli tieto että lämppärinkennon päässä mitat ovat 14x3 eli sisähalkasija x paksuus. Mutta entäpä nämä konetilan puolella olevat, onko samat, kun en löydä niille osanumeroa erikseen... Ostin jo EPDM kumisia o-renkaita koossa 14x3, mutta en ole siis 100% varma päteekö nuo mitat konetilan puoleisiinkin liittimiin? Vanha o-rengas vaikuttaa ehkä millin suuremalta halkasijaltaan, mutta kun se on jo voinut turvota/venyä ajan saatossa, niin faktaa kaipaisin mitoista uusille o-renkaille konetilan puoleisiin liittimiin.

Kiitokset jo etukäteen :)

-Arttu
"Hard at it, homebuilts are the fastest cars"
Avatar
Motonetisti
OCF Member
OCF Member
Viestit: 629
Liittynyt: 19 Elo 2014, 10:18

Re: Omegan lämppärinletkujen o-renkaista kysymys?

Viesti Kirjoittaja Motonetisti »

Vähän tuossa yritin saada vanhaa o-rengasta mitattua, niin paksuus on se 3mm, mutta halkaisija näyttää olevan 15mm, vaikka en siis vieläkään tiedä mitä se on uutena ollut. Tosin tuohan tulee sen metalliputken ympärille joten vaikuttaako sitten halkaisijassa yksi milli suuntaan toiseen mitään, onkin eri asia?

Voi olla että tilaan vielä 15x3mm o-renkaat varoiksi, mutta kokeilen ensin noilla 14x3mm ja laitan käyntiin tarkkaillen liitoksia, jätän siis vesikaukalon vielä irralleen, että saan nopeemmin purettua jos ei pidäkään o-renkaat.

Olisi toki mielenkiintosta saada varma tieto tehtaan mitoista tai varaosanumero... :)
"Hard at it, homebuilts are the fastest cars"
Avatar
Juho M-P
OCF Member
OCF Member
Viestit: 16151
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: Omegan lämppärinletkujen o-renkaista kysymys?

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Jos sisämitta on uusissa 14mm nii mikä on sen metalliputken paksuus?
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Avatar
Motonetisti
OCF Member
OCF Member
Viestit: 629
Liittynyt: 19 Elo 2014, 10:18

Re: Omegan lämppärinletkujen o-renkaista kysymys?

Viesti Kirjoittaja Motonetisti »

Näkyy olevan 15mm ulkohalkasija noilla putkilla.

Tein sitten erehdyksen ja ymmärryksen(kin) kautta niin että laitoin nuo 14x3 o-renkaat, koska mun järjen mukaan 15mm ei tiivistyisi riittävästi putkeen. Samalla vaihdoin syyläriin uuden taukopumpun sekä uuden vesiventtiilin (kirjoittelen tonne projektiosioon enempi joskus) ja annoin käydä koneen kuumaksi asti. Ei vuotanut pisaraakaan enää lämppärinletkunliittimiltä :)
"Hard at it, homebuilts are the fastest cars"
Avatar
kadett90
OCF Member
OCF Member
Viestit: 13097
Liittynyt: 09 Syys 2002, 03:00
Paikkakunta: Hämeenlinna (Renko)

Re: Omegan lämppärinletkujen o-renkaista kysymys?

Viesti Kirjoittaja kadett90 »

Alkuperäiset taitavat olla 13,95 x 2,62.