4*4 vectra v6 twin turbo...........
-
Jani Mukkala
- OCF Member

Eli olisikohan tuollainen mahdollinen suomessa,kun itsellä on jo vähän aikaa mielessä hautunut tuollainen vectra tuon v6 e-kadetin kanssa.Eli laittaa tavalliseen,ei vähäpäästöiseen,4*4 vectraan 2,5 v6 ja siihen kylkeen sitten kaksi puhallinta ja säätä se prosenttien siisään eli 170+20%=204,säätää se kone tuohon 204hv.Omasta mielestä tuossa ei ole mitään estettä miksei sitä voisi saada katsastettua/rekisteriin,kunhan se vectra on vaan ei vähäpäästöinen.
170 hv + 20% 204 hv = vertailumalli on turbo, ei V6, eli 204 hv johon sitten voit lisäillä sen 20%.
Kyllä tuo on mahdollista rakentaa laillisesti. Ehkä yhdellä ahtimella kuitenkin kannattavampaa.
Kyllä tuo on mahdollista rakentaa laillisesti. Ehkä yhdellä ahtimella kuitenkin kannattavampaa.
Alfa 75 3.0 V6 America
"For those who enjoy the pleasure of driving over the practicalities of mere transportation" (Motorweek)
Alfa 156 JTS
Vectra B
"For those who enjoy the pleasure of driving over the practicalities of mere transportation" (Motorweek)
Alfa 156 JTS
Vectra B
- Juho Anttila
- 'Senator'

- Viesti:
Käyhän se näköjään noinkin, mutta ei tuo kyllä mikään erityisen seksikkään näköinen ratkaisu ole. Kamalan pitkät putket joutuu vetämään tuolta pakosarjoilta turbolle, mikä ei äkkiä ajatellen ole välttämättä kovin hyvä asia. Onhan niitä pitkiä käärmeenpesä pakosarjoja nähty, mutta niissä putket kulkevat erillään ja yhdistyvät vasta turbolla. Viisaammat kertokoot tuollaisen "pakosarja" ratkaisun toimivuudesta.
Toki kahden puhaltimen sijoittaminenkin saattaa olla hyvin hankalaa, jos ja kun moottori on poikittain. Tulipellin ja moottorin välissä ei välttämättä ole liikaa tilaa, mutta onhan se puhallin siellä esim. Audeissa ja VW:ssäkin. Ei tuo kahden turbon laittaminen kovin merkittävästi lisää tuon turbottamisen hintaa, koska itse ahdin on kuitenkin vain pieni osa koko projektin kustannuksista, jos kaikki tehdään kunnolla.
Toki kahden puhaltimen sijoittaminenkin saattaa olla hyvin hankalaa, jos ja kun moottori on poikittain. Tulipellin ja moottorin välissä ei välttämättä ole liikaa tilaa, mutta onhan se puhallin siellä esim. Audeissa ja VW:ssäkin. Ei tuo kahden turbon laittaminen kovin merkittävästi lisää tuon turbottamisen hintaa, koska itse ahdin on kuitenkin vain pieni osa koko projektin kustannuksista, jos kaikki tehdään kunnolla.
-
Kilpakarva
- 'Senator'

Tilakysymykset on yleensä yksi helpoimmin ratkaistavia juttuja ....
"tossa on ahdasta, siivu pois ja uutta peltiä hiukan eri kohtaan - taas on tilaa"
Vai mitenkäs niitä suoria kutosia on tungettu asconoihin yms
Sitten saattaa tulla vähän enemmän mietintää aikaansaava ongelma jos kaksi laitetta pitäisi olla samassa kohtaa, kuten esimerkiksi jarrusatula ja tukivarsi, tai vaikkapa kallistuksenvakaaja ja moottori ... mutta kyllä niistäkin yleensä selviää ....
<font size=-1>[ This Message was edited by: Kilpakarva on 2003-04-11 10:17 ]</font>
"tossa on ahdasta, siivu pois ja uutta peltiä hiukan eri kohtaan - taas on tilaa"
Vai mitenkäs niitä suoria kutosia on tungettu asconoihin yms
Sitten saattaa tulla vähän enemmän mietintää aikaansaava ongelma jos kaksi laitetta pitäisi olla samassa kohtaa, kuten esimerkiksi jarrusatula ja tukivarsi, tai vaikkapa kallistuksenvakaaja ja moottori ... mutta kyllä niistäkin yleensä selviää ....
<font size=-1>[ This Message was edited by: Kilpakarva on 2003-04-11 10:17 ]</font>
-
Jani Mukkala
- OCF Member

Kyllähän yhdellä ahtimellakin saisi jo tarpeeksi tehoa mutta kun on v-moottori niin kaksi pitää olla
ja eikä tulisi heti kahdella puhaltimella varustettua vectraa vastaan.Onhan yhdellä puhalitimella otettu 350 chevyn v-8 n.750hv,tuosta chevystä on ollut joskus juttua street&race lehdessä(jos nyt muistin lehden oikein).
Mulla on nyt tällä hetkellä tollanen tavallinen 4x4 vectra projektina ku kone hajosi ja olen suunnitellut juuri tuota, että laittaisin sinne tuon 2.5 v6 koneen.
Autoni ei ole vähäpäästöinen ja minulla on myös ollut haaveena tuollainen vectra 4x4 twinturbo. Aluksi nyt yritän vain saada sinne sen v6 koneen, mutta jos joskus pääsisi rikastumaan kunnolla ja saisi sinne sitten nuo kaksi turboa
Autoni ei ole vähäpäästöinen ja minulla on myös ollut haaveena tuollainen vectra 4x4 twinturbo. Aluksi nyt yritän vain saada sinne sen v6 koneen, mutta jos joskus pääsisi rikastumaan kunnolla ja saisi sinne sitten nuo kaksi turboa
-
Jani Mukkala
- OCF Member