Calibra 4x4 mullekin?

Keskustelua Opeleista
ToniH
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja ToniH »

Moi,

Olen pallotellut kohtuuhintaisen, käypäsen käyttöauton hommaamista. Kaveri rupesi taannoin kevyesti aivopesemään minua Calibran hommaamiseen ja on saanut minut jo jonkinverran innostumaankin vaikka olenkin Opel-skeptikko. Nyt haen teiltä, puolueeton väki, :wink: vinkkejä ja uskonvahvistusta asiaan.

Kiikarissa siis Saksan tuonti 4x4 tbo.

1. onko vuosimalleissa 93 ja 94 jotain ratkaisevaa eroa?
2. mistä ne ruostuvat?
3. mitkä varusteet löytyvät kaikista (siis sähköikkunat, ilmastointi jne.)?
4. ovatko ko. varusteet herkkiä vioille? (kuten esim vanhat audit joista hajoo usein sähköheebelit)
5. Caliperin toimivuus talvikeleillä, lähteekö kovilla pakkasilla?
6. tuleeko mieleen mitään erityistä mitä varoa tai katsoa?
7. muita vinkkejä?

Kiitoksia,

Toni
Corvette L98 coupe '91 **** Audi A6 Quattro 2.8 V6 '95
€ncore
'Admiral'
'Admiral'
Viesti:

Viesti Kirjoittaja €ncore »

Ei millään pahalla mutta 4x4 Turbo Calibran pito on kaukana "kohtuuhintaisesta". Juoksevat kulut ovat huomattavasti suuremmat turbottomaan Calibraan, onhan sinulla varmasti varaa pitää autoa kunnossa?

Itselläni on 16V Calibra ja olen tänä talvena joutunut parit kylmäkäynnistykset tekemään yli -30 asteen pakkessa kun ei ole työpaikalla riittänyt lämppäripaikkoja ja hyvin on startannut joka kerta. Mitä nyt ohjaustehostimen pumppu noilla keleillä huutaa, mutta se on ominaisuus :grin:
ToniH
'Admiral'
'Admiral'

Moi,

Kiitti vastauksestasi.

No kaikki on suhteellista. Vetteen on mennyt varaosiin 8000e ja Land Roveriin 1600e yksin tänä vuonna.

Caliperiin olen valmis sijoittamaan 2000e ensivaiheen remppoihin mutta en ole valmis maksamaan sen jälkeen tuhansia euroja per vuosi oletuksena huolloista.

Tietysti jos huono tuuri käy ja jotain kallista hajoo niin sille ei voi mitään mutta jos käyttökulut vakiona ovat muihin autoihin verrattuna moninkertaiset niin siitä olisin kiinnostunut kuulemaan.

Toni
ile
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja ile »

Joo pahimmat ja kalleimmat mahd. vikakohteethan ovat kansi ja jakovaihteisto. Kansi voi haljeta ellei ole Coscast ja jakovaihteisto voi hajota huonosta huollosta tai liian paljon erikokoisista etu/taka renkaista. Jakovaihteisto kaipaa säännöllistä huoltoa, jolloin sinne vaihdetaan öljyt ja nelivedon painevaraaja.

Omaani on vaihdettu 100 000 km:ssa uusi Coscast kansi ja jakovaihteisto on korjattu, kun oli kerran moottoritiellä 140 km/h:n nopeudesta lyönyt toisen takarenkaan lukkoon.. jonka jälkeen "työntöapu" oli loppunut ja eteneminen jatkunut etuvetoisena..

Kulutuksesta sen verran, että kesällä omallani pääsee 10l/100 km, talvella maantieajossa karvan verran alle kympin ja kaupungissa 15l/100 km
Drive hard, drive fast... but never ever finish LAST!!
JS
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja JS »

Eihän se todellakaan ilmaista huvia ole, mutta joskus alkutalvesta jututin yhtä S2:sen omistajaa, sanoi vaan että jotain yli 20l/100km aina kaupungissa. Eikä kyseinen tyyppi ole mikään hurjapää, ei liiemmin liikenteen seassa hurjastele. Eroahan tuossa on 16hv s2:sen hyväksi, mihinkähän se bensa katoaa :smile:

<font size=-1>[ This Message was edited by: JS on 2003-01-16 14:47 ]</font>
ToniH
'Admiral'
'Admiral'

Kuinka yleistä toi jakolaatikkojen laukeeminen on? Sen näkisin ehkä suurimmaksi uhkakuvaksi rankan hintansa takia.

Turbon ja kannen tarkistukset ja mahdolliset rempat tulevat kyseeseen heti tuossa alkuvaiheessa muiden huoltojen yhteydessä. Hyvällä tuurillahan niissä ei ole mitään korjattavaa jolloin suunniteltua budjettia riittäisi pidemmälle. :smile: Tai eihän tossa pelkästä tuurista ole kyse vaan siitä, että ostovaiheessa valitsee semmosen auton joka läpäisee seulan ollen mahdollisimman hyvä.

Olen itse korjannut ja rempannut muutkin vanhat autoni jo iät ajat koneremppoja myöten joten ruuvari pysyy kyllä kädessä. Mutta tuollaiset erikoista osaamista tai merkkituntemusta vaativat duunit, joista tässä on puhuttu, jätän suosiolla ammattilaiselle.

Ei vaan huvittaisi ostaa käyttöautoksi vehjettä joka sitten makaa odottamassa osia, rahaa tai aikaa.

Mites ne sähköheebelit noissa kestää?

Toni

Ps. Tunexin sivuilla annetaan vakiokoneelle kulutukseksi 6.9-11.6 satkulla. Antamanne kulutukset ovat aika eri luokkaa, säätöjuttu vai ovatko luvut liioiteltuja alaspäin?
PS2. vertailun vuoksi Vette 5.7ltr 280hp/500NM vie 9 litraa maantiellä, kaupungissa joku 13-16 L. Polkiessa tietty ihan mitä vaan.

<font size=-1>[ This Message was edited by: ToniH on 2003-01-16 15:47 ]</font>
VEN
'Senator'
'Senator'
Viesti:

Viesti Kirjoittaja VEN »

JEP osta ihmeessä calibra!!! mutta mä en välttämättä ostais turboa koska niitä on kuulemma aika kallista pitää...itellä on saksasta tuotu calibra 16v ja hyvä auto on.kyllä mä turbolla ajelisin...se on vähän miten asian näkee turbolla ei ainakaan myöhästy :wink:
Opel Calibra 2.0i 16v -91
Hopea on nopea
ToniH
'Admiral'
'Admiral'

Okei, nyt on jo 2 kaveria varoitellut isoista pitokustannuksista mutta mulle ei vieläkään selvinnyt miksi siinä on isot kustannukset. Mikä siinä turbo-verziossa on kallista vrt. turboton?

Meinaan, että jos kansi on ehjä ja esim. turboremppa tehdään heti alkuunsa (jos tarpeen) niin mikä tämän jälkeen vielä tekee autosta kalliimman pitää?

Tavatkaa mulle rautalangasta, en nyt hiffaa kun en Opeleita tunne? Eikai nyt 204hp vielä syö autoa mitenkään erikoisesti?

Toni

<font size=-1>[ This Message was edited by: ToniH on 2003-01-16 19:18 ]</font>
JS
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja JS »

Itse en ole omistanut ko. kapinetta mutta mutta.. :smile: Jos vertaa esim S2 ja tuupo-callea käyttöautona, niin aika tiheään saa jakolaatikko paukahtaa että s2 tulee halvemmaksi pitää. Kyllä kai tuollainen alle 15 litran kaupungissa pitäisi _hyvinkin_ mennä jos kaikki on kunnossa. Jakolaatikon kai hajoittaa yleisimmin erot renkaiden halkaisijassa, tuon systeemin heikko kohta on juuri tuo. Mutta harva jakolaatikko huolletaan oikein, ölpät kun vaihtaa 10000km välein ja huoltaa muutenkin hyvin niin kyllä tuon pitäisi kestää. Ja sinultahan tuo onnistuu. Itse en mikään spesialisti ole mutta jotain kuitenkin heitin soppaan :smile:
Luithan tuolta "vinkit ja vihjeet" osastolta nuo jutut, siellä on monia hyviä niksejä. Myös Tunexin kari heikkilä vastaa varmasti kysymyksiisi, know-how on siellä todella korkeaa tasoa, eli rohkeasti kysele sieltäkin päin. Ja mitä mieltä itse olen autosta? Voe poijjaat, ei muuta vikaa kuin että opiskelijan osa-aika työn palkat eivät riitä moiseen, muuten pihalla jo olisi moinen.
Lue tosiaan nuo vinkit ja vihjeet, en viitsi kertoa kaikkea mitä mieleen tulee, osa menisi kuitenkin väärin :smile:

EDit
Niin ja turboissa on kaikissa tietääkseni nahkaverhoilu, sähköikkunta jne. olikohan jopa ilmastointikin. niin ja systeemi on kehittynyt mitä uudempi auto on, en muista minä vuosina muutoksia ja milloin turboihin on tullut.

Edit2 :smile:

Sanoja Calibra ja ruoste ei usein mielletä yhteen, johtuen siitä että suomessa tehdyissä calibroissa on jostain kumman syystä hyvä ruostesuojaus. Kaikki turbot on kuitenkin tehty Saksassa, eivät ne kuitenkaan helposti ruostuvan maineessa ole. Joku calibran kanssa enemmän pelleillyt osaa varmaan kertoa mitä kannattaa tsekata.
Niin ja näin opelistien kesken tosiaan sitten puhutaan ominaisuuksista, ei vioista :wink:
<font size=-1>[ This Message was edited by: JS on 2003-01-16 20:02 ]</font>

<font size=-1>[ This Message was edited by: JS on 2003-01-16 20:07 ]</font>
ToniH
'Admiral'
'Admiral'

Kiitoksia vastauksestasi.

Eli vaikuttaa siltä, että kannen halkeeminen, pakosarjan halkeeminen, turbo ja jakoboksi ovat ne riskialttiit, kalliit kohteet. Todennäköisesti kun turbosta on kyse niin myös kansipahvi voi mennä mutta menevätkö vakiokoneissa vai tarvitaanko enemmän paineita?

Turbon voi tarvittaessa huollattaa, pakosarjan tarkistaa ja haljenneen kannenkin havaita perinteisin keinoin - samoin kansipahvin. Ei tossa mielestäni ole mitään tavallisesta poikkeavaa josta kannattaisi kummemmin huolestua. Jakoboksille taas ei oikein voi mitään - se kestää tai sitten ei. Ostaessa tietty pitäs kattoa, että pelaa, polkea menemään ja vaihdella öljyjä ja toivoa, että pysyy kasassa.

Bensankulutus ei minua huoleta ja kiinnostaa vaan siinä mielessä, että siitä on nähtävissä osviittaa siitä toimiiko kone oikein. Eli liika kulutus on merkki jostain häikästä joka kannattaa huoltaa.

> Luithan tuolta "vinkit ja vihjeet" osastolta nuo jutut

Joo tuli luettua eilen ja muutenkin on surfailtu infoa etsimässä.

Ilmastoinnista: olivat Tunexilta kertoneet, että ilman moista on helpompi viritettävä eli kai niitä on ilmankin.

> Niin ja näin opelistien kesken tosiaan sitten puhutaan ominaisuuksista, ei vioista

Okei :wink: No kertokaa vielä tämän päälle mitä muita ominaisuuksia Tbo Calipereissä on?

Toni
Corvette L98 coupe '91 **** Audi A6 Quattro 2.8 V6 '95
ToniH
'Admiral'
'Admiral'

Niin muuten. Olen tullin laskurin kanssa arvioinut, että verot + alv olisivat vähän vuosimallista ja kilsoista riippuen noin 6500-7100e. Mikä on totuus? Mitä olette joutuneet maksamaan kun olette tuoneet noita?

Myös muiden Calibrojen ja Opelien verot saa kertoa.

Toni

<font size=-1>[ This Message was edited by: ToniH on 2003-01-16 22:54 ]</font>
K2Ri
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja K2Ri »

Niin, kyselit noista sähköheebeleistä.
No, nehän ovat tunnetusti Opelin heikko kohta.
Oman Calibrani olen omistanut reilun vuoden ja vikojakin on ilmennyt aina sillointällöin. Ja suurin osa vioista on ollut juuri sähkövikoja. Yksi syy, minkä olen huomannut on että kaikki johdot on mitoitettu aika tiukoiksi (säästetty kustannuksissa?) ja kun etenkin Suomen talvi koettelee pakkasen muodossa aika rajusti, kyseiset johdot tuppaavat katkeilemaan. (Reagoi pakkasella -> kutistuu?) En sano asiaa varmaksi, mutta oma teoriani se ainakin on. Tänä talvena heti kovempien pakkasten tullessa irtosi jäähdyttäjän letku ja laturin johto.

Tuohon veroon sen verran, että jokin aika sitten täälläkin foorumissa oli tietoa että Sutiin tuoman '93 turbo Calibran vero oli ~7500e.
BMW F31 320dA xDrive ///M-Sport Individual '15
BMW e46 ///M3 Cabrio '01

Kuva
ile
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja ile »

Ps. Tunexin sivuilla annetaan vakiokoneelle kulutukseksi 6.9-11.6 satkulla. Antamanne kulutukset ovat aika eri luokkaa, säätöjuttu vai ovatko luvut liioiteltuja alaspäin?
PS2. vertailun vuoksi Vette 5.7ltr 280hp/500NM vie 9 litraa maantiellä, kaupungissa joku 13-16 L. Polkiessa tietty ihan mitä vaan.
Omaani on vaihdettu lastu by KS-Autosäätö, joten se saattaa kyllä nostaa kulutusta noista tehtaan arvoista, jos ahtopaineen lisäksi myös esim. polttoaineen syöttöä on muutettu... Vakio-ohjelmalla voi hyvinkin päästä noihin arvoihin ainakin kesällä.
Drive hard, drive fast... but never ever finish LAST!!
Maggot
'Kadett'
'Kadett'

Viesti Kirjoittaja Maggot »

Omasta mielestäni turbon pitäminen ei ole sen kalliinpaa kuin 16v:n, jollei satu hajoamaan ko. kalliit laitteet (jakolaatikko, turbo),
olen omistanut kummankinlaisen calibran ja itselläni ainakin 16v:ssä oli huomattavasti enemmän vikoja, no autothan on yksilöitä ja niitä on käsitelty erilailla.

Turbossa kulutus on ollut keskimäärin 9 litraa, ja ruostetta ei ole yhtään, tosin sillä ei oo ajettu talvella.

Varusteista sen verran että kaikissa turboissa ei tosiaankaan oo ilmastointia eikä nahkasisustaa.

Suosittelen lämpimästi Turbon ostoa!
'Admiral'

> ...kaikissa turboissa ei tosiaankaan oo ilmastointia eikä nahkasisustaa

Noi on mulle must. Tossa vähän harmittaa kun olen löytänyt netistä parikin tosi passelia ehdokasta mutta no ilmastointi. Nahkat onneksi tuntuu olevan varsin yleisiä.

Luistonesto ei vissiin ole kovin yleinen kun on näkynyt todella harvoin, harmi. No vetäähän se joka kulmasta.

Parin auton perään olen meilaillutkin, katotaan tuleeko vastauksia. Jos ei natsaa suorakontaktit niin täytyy värvätä joku ammattilainen paikanpäälllä välittäjäksi. Ei olis aikaa lähteä viikoksi ajelemaan pitkin Saksanmaata autoja kattomassa. Vaikka olis siellä varmaan kaverin kanssa hauskaa illat istua baareissa. Jäiskö sitten rahaa vielä autoonkin... :wink:

> Suosittelen lämpimästi Turbon ostoa!

Joo, olen aika vahvasti nyt sen kannalla. Rahatkin polttaa taskussa joten täytyy kohtapuolin ruveta toimintaan. Eukko vaan just kommentoi kun näytin kuvia, että "toihan on vaan tommonen joku tavallinen auto...mitä - ööpel?!" Naiset ne on jänniä vehkeitä :wink:

Tässä muuten olis tullin pojille ihmettelemistä lisävarusteiden hinnoittelun suhteen :wink: http://www.krankereistiere.de/tcs/mycar.htm

Hintaa on 7900e mutta kilsoja jo 200th joten ei sen puolesta kiinnosta. Ulkokuoren maisemamaalaukset olis saanut mun mielestä kyllä jättää pois...

t: Toni
Vastaa Viestiin