Autoliikkeiden vaihtoautoihin tekemät huollot?... Tekemättä?

Keskustelua Opeleista
vetukka
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja vetukka »

janska puhuu asiaa. ne mistä laskutetaan ja mitä siihen kyseiseen huoltoon kuuluu myös tehdään, ja lapusta näkyy mitä huoltoon on kuulunut.
ja toi asiakkaan läsnäolo haittaa kyllä työtä melkoisesti, vaikka ei liikoja kyselisikään. itsellä ainakin pistää ketuttamaan kun toinen kyttää koko ajan niskan takana ja on tiellä, jokainen voi sitte itse miettiä että tuleeko se homma sillon tehtyä yhtään nopeammin tai huolellisesti kuin jos saisi rauhassa keskittyä ja tehdä...
Omega A 2.0i
Manta B
janska
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja janska »

Niin tosiaan piti vielä sanoa että jos haluaa vaihdetut osat tietää niin nehän näkee laskustakin. Mutta jos tarkemmin haluaa tietää mitä tarkastuksia autoon on tehty niin ne näkee huoltokirjasta tai sitte avaa kiduksiaan tiskillä ja möläyttää että saiskos huollosta sellasen huoltokaavakkeen että näkee mitä tehtiin.
wenski
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja wenski »

itsellä ei ole merkkihuoltoja vastaan mitään muuta kuin se että ne on niin älyttömän kalliita :) . nuuka mies viitti sellasia summia maksaa :D .

öljyt vaihdatan nyrkkipajalla 20 eurolla (omat öljyt ja suodatin mukana) ja loput teen itse. :D
keltanokka
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja keltanokka »

Sellaiset työt kuten öljynvaihdot, suodattimet, tulpat ym. on
ovat tosiaan ihan mukavaa puuhaa, varsinkin nyt kesällä. Voi vaik mökillä ihan omassa rauhassa näperrellä menemään, ei tartte kello kaulassa tehdä. Edessä seuraavaksi se jokakesäinen vahaus, joka sitten jos jonkinmoinen operaatio..... Siinä saa auton pesun ja pölynimuroimisen kanssa meneen koko päivän, mut kiiltääpi sit taas vähän aikaa..... 8) Eikä syksyllä tartte oikein muuta kun vetäistä Glymin kultasta kerroksen niin kestää talven yli ihan mainiosti.... :D
masu
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja masu »

Tässäkin topicissa mielestäni kuvastuu hyvin tuo asenne, miksi autoista tietämätön kadun tallaaja (tallaaja, koska auto on siellä korjaamolla) helposti mieltää huoltojen palvelun huonoksi. Ei sitä ihmiset automaattisesti tiedä, että jotain huoltokaavaketta pitää pyytää erikseen. Hyvää palvelua olisi siis kysyä haluaako asiakas erikseen tarkemman selosteen huollosta. Olen edelleen sitä mieltä, että asiakas on oikeutettu näkemään työn tekemisen joko omalla vastuullaan hallissa tai vaikka lasiseinän takaa. Mahdollisuus tähän tulisi olla. Häviäisi sitten samalla käsitykset ja huhut siitä, miten asiakkaan maksama aika käynnistyy, kun halliin auto ajetaan ja sitten käydään 15 min röökitauolla kolmesti, WC:ssä pari kertaa, syömässä, kahvilla kahdesti ja sitten katsotaan paljonko kello nyt on ja kirjataan aika paperiin. Kyllä se ammattimies varmasti vaihtaa sen raitisilmasuodattimen tehokkaammin ja nopeammin kuin minä. Ei paljon kiinnosta maksaa 80 euroa tunti mistään ylimääräisestä.

Itse teen työtä, jossa toinen henkilö voi jatkaa suoraan siitä mihin minä jäin, palaa mahdollisesti myöhemmin tekemääni hommaan tai seuraa kirjaimellisesti olan yli mitä teen. Lisäksi usein joudun hyvinkin tarkasti dokumentoimaan kaiken tekemäni. En näe tätä kuitenkaan millään tavalla ahdistavana tai työtäni haittaavana. Niin kauan, kun tiedän mitä teen ja osaan hommani voin kantaa vastuun tekemisistäni vaikka 50 ihmistä seuraisi vierestä ja buuaisi aina, kun tulee virhe. Omien tekemisten dokumentointi auttaa itseäni ja myöhemmin asiakasta.

Auton huoltoa on melko helppo verrata vaikka yksityisellä sairaalassa käyntiin. Hinnatkin alkavat olla jo samaa tasoa. Sairaalassa olet itse siinä paikalla, kun sinua tutkitaan ja lopuksi saat hyvin selkeän selostuksen kirjallisesti siitä mitä on tutkittu ja mihin tulokseen päädytty. Taas joutuu ammatinharjoittaja vaan tekemään hommansa siinä ihan toisen nenän alla.

Monta, monta kertaa on jäänyt semmonen maku suuhun auton lojuessa jossain hallissa, että miten ne nyt noin kauan saa siihen menemään. Sitten kun tiedustelee mitä on tehty ja missä vika oli, saa jotain ympäripyöreitä selityksiä jonkun ruuvin vaikeasta irroituksesta ja ei vika siellä ollu missä luulit ku yhessä toisessa paikassa, joka me korjattiin. Eipä tarviis selitellä, kun olisin siinä vaikka viiden metrin päässä ja näkisin, kun äijä siellä hampaat irvessä yrittää sitä ruuvia vääntää auki. Näkis siinä samalla miksi lähes poikkeuksetta aina lasku on hinta-arviota suurempi eikä se tulis kerta toisensa jälkeen yllätyksenä sitten kun autoa tulee hakemaan.

Opelin merkkihuollossa oli kyllä yllättävän hyvä kuitti, jossa oli hyvin eritelty eri osien hinnat. Lisäksi kuitenkin katsoisin tarpeelliseksi noita huolto-ohjelman mukaisia huoltoja tehdessä pitää ylhäällä jonkinlaista historiaa auton kunnosta ja huomioida asioita, joita nyt ei välttämättä juuri siinä raitisilmasuodattimen vaihdossa näy, eikä keskittyä vain tekemään ne välttämättömät hommat, jotka juuri siihen huoltoon on merkitty. Lieneekö Opelin merkkihuollossa minkäänlaista yhtenäistä tietokantaa tämmöiseen? Sitten kun muuttaa vaikka Rovaniemelle, niin auton huoltohistoria seuraisi mukana. Esimerkiksi tällöin voisi huoltomies sitten katsoa, että viimeksi on näköjään ollu nuo vetarin kumit jo pykiny, katsotaanpa nyt samalla niidenkin kunto. Ei sitten asiakkaan tarttis tulla parin kuukauden kuluttua vaihdattamaan koko vetoniveltä...
- Kaikista autoista tulee vanhemmiten Opeleita
- Opel, good from far but far from good!
Antero
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Antero »

Mikä virka on lapulla, mikä määrittelee mitä on tehty, jos maininnasta huolimatta sitä ei ole tehty? Mukava katsoa laskua, jossa eritellään ajovalojen suuntaus ja työn hinta, kun koko suuntausta ei ollut tehty... Asentaja oli kuulemma unohtanut. Muisti kyllä laskua kirjoittaessa.

Jokin ajankohtaisohjelmahan testasi huoltojen höveliyttä huoltoleimojen jakamiseen pari vuotta takaperin. Teettivät autoon öljynvaihdon ja pyysivät huoltokirjaan huoltoleiman. Pyyntöön suostuttiin useassakin paikassa.
Kuva
peukuttaja
'Kapitän'
'Kapitän'

Viesti Kirjoittaja peukuttaja »

masu kirjoitti:Sinne pitäs halutessaan itse päästä mukaan katsomaan huollon suorittamista, huolto-ohjelmat pitäs olla selkeitä ja kaikkien saatavilla, että vois siinä sitten tarkistaa onko kaikki tehty. Autot on niin pirun kalliita "sijoituksia", että pitäähän sitä päästä omia etujaan valvomaan.
Huoltotyö 50 €/h
Huoltotyö, asiakas katsoo vierestä 75 €/h
Asiakas osallistuu huoltotyöhön 100 €/h :D
-jarkko-
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja -jarkko- »

peukuttaja kirjoitti:
masu kirjoitti:Sinne pitäs halutessaan itse päästä mukaan katsomaan huollon suorittamista, huolto-ohjelmat pitäs olla selkeitä ja kaikkien saatavilla, että vois siinä sitten tarkistaa onko kaikki tehty. Autot on niin pirun kalliita "sijoituksia", että pitäähän sitä päästä omia etujaan valvomaan.
Huoltotyö 50 €/h
Huoltotyö, asiakas katsoo vierestä 75 €/h
Asiakas osallistuu huoltotyöhön 100 €/h :D
Tai 50e/h ja sama homma vuoden päästä uudelleen ja itse tehtynä. :evil:
Mitähän se oma vapaa-aika kustantaa?? :no:
ChiEf
OCF Member 2024
OCF Member 2024

Viesti Kirjoittaja ChiEf »

Meille ukolle tuli '97 Passatti vaihtoautorivistä paikallisesta merkkiliikkeestä (ei siis VW:n liike). Huoltokirjan mukaan oli tehty iso huolto ja samaa myyjäkin mainosti. Autoa vaivannutta nykimista selvitellessä selvisi että ainut mitä oli vaihdettu oli raitisilmasuodatin... Saatiin toki tulpat yms. vaihdettuna liikkeen piikkiin, mut paska maku jäi silti..
Opel Monza 2.2E -86
Opel Kadett C 4D Sedan -79
Opel Astra 1.9 CDTi Wagon OPC Line AT6 -07
Opel Vectra 2.0 Turbo STW -05
tursas
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja tursas »

omppu2k kirjoitti:TM:stä on kiva lukea näitä testejä mitä tekevät huoltoliikkeille.
Uusimmassa numerossa niitä taas oli....taidan jatkossakin tehdä huollot itse.
Mä vähän selailin sitä TM:n testiä kiskalla, ku en viittiny siitä 7 € pulittaa, niin eikös ne "huoltotestin" vertailukohteet ollu luokkaa: pissapoikaa ei ole täytetty, töötin sulaketta ei tarkistettu eikä
pyyhkijöitä vaihdettu, kas ku nyt ei vielä, että bensatankkikin pitäis täyttää....
ois vertaillu ja tutkinu jotain vähän tärkeempiä asioita testissään, mutta ku ei pysty, on liian hapokasta... :yawn:
JJunior
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja JJunior »

Noi TM testit ym muut on aivan naurettavia. Tilataan autolle vaikka perus "öljynvaihtohuolto" jossa katotaan valot,pyyhkijät,rengaspaineet ym perusjutut +öljynvaihto. Noh, tm olettaa että tottahan ne kahtoo kaikki saakelin nivelet , kumit ja pakoputken paukkulaakerit ja sitten kun ei ollakaan katsottu niin kylläpä ollaan ihmeissään että on kyllä huolimatonta. Siinä ei periaatteestakaan tehdä yhtään ylimääräistä kuin mitä lapussa lukee.

Ja mitä tuohon asiakkaitten kyttäämiseen tulee niin itse ainakin lähden kahville jos asiakas ei tajua lähteä häiritsemästä ja olen siellä niin kauan kuin asiakas on auton vieressä.
masu
'Senator'
'Senator'

JJunior kirjoitti: Ja mitä tuohon asiakkaitten kyttäämiseen tulee niin itse ainakin lähden kahville jos asiakas ei tajua lähteä häiritsemästä ja olen siellä niin kauan kuin asiakas on auton vieressä.
Ja selitys tälle käytöksellä on, että... ?

Eikös se ole korjaamon kannalta vaan parempi, jos joku asiakas siinä vieressä rupattelee niitä näitä ja hidastuttaa työn tekemistä. Voi sitten velottaa pidemmästä ajasta sen 80 euroa tunti... ja kertokaa nyt ihan selvällä suomella, että mikä siinä haittaa, jos joku katsoo tekemäänne työtä? Ihan sama sanooko sanaakaan koko aikana tai ei...
ZuGu
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja ZuGu »

Siinä on semmonen haitta et siitä ei makseta jos rupeaa kestään se homma. Ja vaikuttaa tehoihin jotka taasen vaikuttaa palkkaan. Eli se on itseltä pois jos alkaa rupattelemaan..
Vectra B2 2.0DTI -00
ex-Vectra B2 Z22SE Elegance Voyage -01 Irmscher-line http://www.opelclubfinland.fi/forum/vie ... p?t=143788
ex-Ascona B -78 "busbil" http://www.opelclubfinland.fi/forum/vie ... p?t=157614
janska
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja janska »

Ja selitys tälle käytöksellä on, että... ?

Eikös se ole korjaamon kannalta vaan parempi, jos joku asiakas siinä vieressä rupattelee niitä näitä ja hidastuttaa työn tekemistä. Voi sitten velottaa pidemmästä ajasta sen 80 euroa tunti... ja kertokaa nyt ihan selvällä suomella, että mikä siinä haittaa, jos joku katsoo tekemäänne työtä? Ihan sama sanooko sanaakaan koko aikana tai ei...[/quote]

Siinä haittaa just se että joka työstä on olemassa aika joka siitä veloitetaan meni työssä yli tai alle sen! Keikkapalkalla kun tekee niin ei paljoo asiakkaiden jutut kiinnosta! Mua ei kiinnosta jutella asiakkaan kanssa, koska mun henk.koht. palkkani pienenee jos rupeen kaikkien kanssa niitä näitä juttelemaan. Sun työssä ei taideta olla suorituspalkka systeemillä kun niin mielelläs niskapokien kanssa juttelet yms.?
masu
'Senator'
'Senator'

Miten tämä nyt sitten menee yksiin sen kanssa, että korjaamon lasku on poikkeuksetta suurempi kuin arvio, jos kerran maksetaan vain jonkun listan mukainen hinta per työ? Missä siinä on se väli, jonka asiakas kuitenkin maksaa? Esim. jakohihnan vaihto, Volvo 850, työaikaa listassa lukee vaikka 1,5h. Jos siinä kestää enemmän, niin kyllä se asiakas vaan maksaa siitä enemmän. Työn tekevälle henkilöllekö siitä sitten maksetaan sen 1,5h:n mukaan ja loput jää vaan ilmaksi korjaamon omistajalle? Vai miten nämä menee?

Edit: Menee kyllä jo pitkälti ohi alkuperäisen aiheen... pahoitteluni ketjun aloittajalle.
Vastaa Viestiin