Omega B ja etupään kolahtelu

Auton alustaan liittyvä keskustelu.
Renkaat, vanteet, madaltaminen, jarrut, jne...
Johnny Rageous
OCF Member 2017

Omega B ja etupään kolahtelu

Viesti Kirjoittaja Johnny Rageous »

Kuopissa kolisee, ja syyksi useimmiten veikataan aina koiranluita, eikö? Renkaasta kun ottaa kiinni, niin sivusuuntaan tuntuu pientä klappia, olisko sittenkin alapallot tjsp.? Jollain oli ollut tukivarren pulttejakin löysällä? Miten tuota nyt sitten lähtee tutkimaan? Eikö jos nostaa auton tunkilla ylös, niin kaikkia välyksiä ei välttämättä tunne?
Omega Y22XEV ´00, Lisäksi romuja..
Kuva
Waunu
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja Waunu »

Ne koiranluut, eli etuvakaajan yhdytanko(ko) se olikaan...se kuitenkin useimmiten on kolinan aiheuttaja. Vinkiksi jos vaihdat sen, muista laittaa hieman esim.jarrurasvaa sinne kumin alle niveleen. Usein näissä uusissa nivelissä ei ole juurikaan mitään voitelua.

Ja niin, älä osta sitä halvempaa italialaisvalmistetta! (saat vaihtaa muutaman kk:n päästä uudestaan)
Suoraa huutoa 3000 24v
Rado
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja Rado »

koiranluu ei vaikuta pyörän heilumiseen joten vahtoehdoksi jää raidetangonpää, apusimpukka, alapallo tai joustintuen yläpää
Waunu
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja Waunu »

Rado kirjoitti:koiranluu ei vaikuta pyörän heilumiseen joten vahtoehdoksi jää raidetangonpää, apusimpukka, alapallo tai joustintuen yläpää
Juu ei vaikutakaan, mutta saattaa sekin olla vaihdon tarpeessa ja kolisee siellä.
Suoraa huutoa 3000 24v
mtt
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja mtt »

jos kolahtelee kanttareihin tai muihin töyssyihin ajettaessa niin 99% varmuudella alatukivarren helat mäsänä.
omega 2.6 V6 car.elegance 2002
Speitan
'Diplomat'
'Diplomat'
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Speitan »

Itellä huomas farkussa koiranluu-vian sillai että otti kattokaiteesta kiinni ja heilutti autoa. Selvästi kuului klonksunta kuskinpuolelta itsellä. Itellä taitaa olla helat mäsänä ku vähä koluuttaa. Nooh, tässä pian tuo remminvaihto edessä niin vaihdatetaan siinä samalla se sitten jos on mäsä.
Ari-S
OCF Member 2019

Viesti Kirjoittaja Ari-S »

mtt kirjoitti:jos kolahtelee kanttareihin tai muihin töyssyihin ajettaessa niin 99% varmuudella alatukivarren helat mäsänä.
kolisee ne koiran luutkin kanttareissa. ite vaihoin Koy merkkiset luut sinne.. saa nähä kauan kestää kun 20€ makso tutulta... :lollis:
Vectra A -93 CD
Astra 1.9 -07 OPCline
mtt
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja mtt »

kolisee joo...se on vaan aika vaimeaa ääntä mikä kuluneesta koiranluusta lähtee.tukivarren helat kun on loppu niin paukahtelee ihan kunnolla.suoraan runkoon...
omega 2.6 V6 car.elegance 2002
Nykänen
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja Nykänen »

Mulle sano katsastusmies kun oli aikansa heilutellu pyöriä et apusimpukka on aavistuksen väljä mut se ois kuulema ihan melkeempä tyyppivika noissa b-ompuissa. Ovat hepun mukaan vaihtaneet uusia simpukoita ja ei ne pitkään oo kestäny sit kuitenkaa. Tiedä häntä sitte mut ei se siitä ainakaa hylänny.
Rado
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja Rado »

Nykänen kirjoitti:Mulle sano katsastusmies kun oli aikansa heilutellu pyöriä et apusimpukka on aavistuksen väljä mut se ois kuulema ihan melkeempä tyyppivika noissa b-ompuissa. Ovat hepun mukaan vaihtaneet uusia simpukoita ja ei ne pitkään oo kestäny sit kuitenkaa. Tiedä häntä sitte mut ei se siitä ainakaa hylänny.
Mulla taas hylättiin heti apusimpukan väljyyden takia..
jmp1984
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja jmp1984 »

kolina montuissa/töyssyissä alkoi 1 viikko ennen katsastusta ja syy oli alapallonivel ainaki mulla.
nastis
'Kapitän'
'Kapitän'

alatukivarren puslat

Viesti Kirjoittaja nastis »

Mulla taas selvä kolina pienissäkin töyssyissä, etenkin jos yhtään samalla hipaisi jarrua, oli tuo tyypillinen alatukivarren pusla -ongelma.

Onneks en ryhtynyt vaihtohommaan itse, kun se vanha oli niin jumissa ettei kuulemma lähteny irti ennenkun polttimella lämmitti kunnolla. Ja siis kun ei itsellä ole kunnon tallia eikä tuollasia välineitä.
Omega Caravan 2.5 -99
Jerzey
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Jerzey »

mulla b omegaan ilmesty jokin aika sitten outo kolina kanssa etupäähän, noita luita on mennyt aimo nippu, mutta nyt ei ole kyse niistä. Jarruttaessa kolahtaa jossakin ja täräys tuntuu myös. Jarrutuksessa se tulee vain kerran, kunnes ajat pakilla, hiljaakin, ja jarrutat tai käännät rattia niin pamaus kuuluu uudestaan, jonka jälkeen pamahtaa taas eteen päin jarrutettaessakin

Eli ikäänkuin joku liikkuisi edes takas, paikoilleen ja pois paikoiltaan jarrutusten tai ratin käännön mukaan, mutta kuitenkin niin että pamahtaa vain kerran kunnes taas pakitat ja se pamaus kuuluu uudelleen. Aika moni on yrittänyt selvittää tuota vikaa, turhaan, koska tuntuu että pamaus tarttee kuitenkin aika paljon voimaa, jotta se kuuluu. Ajan kanssa tuntuu että kolhadus (kolahduksen aiheuttaja) ikäänkuin löystyy, eli pamaus kuuluu helpommin ja hitaammassa vauhdissa kuin alkuun.
EX (2000-2013): Omega B 2.0 8v, 3.0 V6 ja 2.0t
eddison84
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja eddison84 »

Jerzey kirjoitti:mulla b omegaan ilmesty jokin aika sitten outo kolina kanssa etupäähän, noita luita on mennyt aimo nippu, mutta nyt ei ole kyse niistä. Jarruttaessa kolahtaa jossakin ja täräys tuntuu myös. Jarrutuksessa se tulee vain kerran, kunnes ajat pakilla, hiljaakin, ja jarrutat tai käännät rattia niin pamaus kuuluu uudestaan, jonka jälkeen pamahtaa taas eteen päin jarrutettaessakin

Eli ikäänkuin joku liikkuisi edes takas, paikoilleen ja pois paikoiltaan jarrutusten tai ratin käännön mukaan, mutta kuitenkin niin että pamahtaa vain kerran kunnes taas pakitat ja se pamaus kuuluu uudelleen. Aika moni on yrittänyt selvittää tuota vikaa, turhaan, koska tuntuu että pamaus tarttee kuitenkin aika paljon voimaa, jotta se kuuluu. Ajan kanssa tuntuu että kolhadus (kolahduksen aiheuttaja) ikäänkuin löystyy, eli pamaus kuuluu helpommin ja hitaammassa vauhdissa kuin alkuun.
Mulla oli sama kolina, juuri jarruttaessa etupyörä liikahti ja kuulu semmone kolaus, syy oli loppuun ajetuissa tukivarren heloissa.. söi kuskin eturenkaankin sisäpinnalta kankaille asti viime kesänä.. koiranluut vaihdoin samalla, vissii jotkut halpikset ku nyt jo kolisee neki... :-?
ex-Kadett E 1.6 Sedan -89
ex-Omega A 2.0 Sedan -91
ex-Omega B 3.0 Sedan -96
ex-Corsa A 1.2 Sedan -89
ex-Omega B Caravan 2.0 16 -96
ex-Astra F Caravan 1.6 16 -95
Jerzey
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Jerzey »

eddison84 kirjoitti: Mulla oli sama kolina, juuri jarruttaessa etupyörä liikahti ja kuulu semmone kolaus, syy oli loppuun ajetuissa tukivarren heloissa.. söi kuskin eturenkaankin sisäpinnalta kankaille asti viime kesänä.. :-?
vaihdotko koko tukivarret vai pelkät puslat? koko tukivarretkaan ei näyttäs motonetissä olevan sikahinnoissa, mitenköhän lie laatu noissa?
EX (2000-2013): Omega B 2.0 8v, 3.0 V6 ja 2.0t
Vastaa Viestiin