Kysymyksiä B-mallin Omegasta.

Keskustelua Opeleista
vanhatapio-79
'Admiral'
'Admiral'

yleisimmät viathan on...

Viesti Kirjoittaja vanhatapio-79 »

Opel Omega B (1994-2004)

Moottoriviat

Jakohihnaongelmia erityisesti V6-moottoreilla varustetuissa malleissa.
V6-moottorissa nokka-akselin hihnapyörä murtuu aiheuttaen jakopään vaurion.
Termostaattivikoja.
Vesipumppuvuotoja. Vesipumppu kestää yleensä yli 100 000 kilometriä, vaikka laakeri voi vioittua jo alle 50 000 kilometrissä.
Elektronisessa polttoaineensuihkutuksessa esiintyy vikoja.
Moottorinohjausyksikön vikoja vuosimalliin 2003 saakka.
Ilmamäärän mittarissa on toimintavikoja pakkasella
Sytytyskaapelivikoja.
Maadoituskaapelivikoja.
Polttoainepumpun relevikoja.
Dieseleissä esiintyy polttoainejärjestelmän vuotoja.
Dieseleissä ahdinvikoja.
Laturivikoja vuosimalliin 2002 saakka.
Virtalukko juuttuu vuosimallissa 2001.
Kampiakselin hihnapyörä murtuu vuosimallissa 2001.

Vaihteiston ja voimansiirron viat

Vaihteiston laakerivikoja, kuluneet laakerit pitävät ääntä ykkösellä ja kakkosella.
Pyöränlaakerivikoja.

Jarruviat

Käsijarru on heikkotehoinen.
Ohjausnivelissä on väljää.

Ohjauslaitteiden ja pyöränripustuksen viat

Etuiskunvaimentimet saattavat olla vaihtokunnossa jo 100 000 kilometrissä.
Takapään apurungon kiinnityksessä väljää.

Sekalaiset viat

Lämmityslaite ei sulkeudu täysin. Sisään tuleva ilma on 10-15 astetta lämpimämpää kuin ulkoilma, vaikka lämpö on kytketty pois päältä.
Sähkötoimiset ikkunannostimet reistailevat.
Keskuslukitus reistailee.
GLS-mallien ajotietokone voi näyttää mitä sattuu.
Kattoluukku vuotaa.
Maalipinta on heikko. Kiveniskujäljet on korjattava heti, ettei jäljestä aiheudu ruostumista.

Pakoputkistoviat

Happianturivikoja.

Ruosteviat

Ruostuminen on Omegan ongelma. Tarkasta ovet, pyöränaukkojen reunat, takaluukku ja konepelti. Ruostetta voi olla myös kynnyksissä muovilistojen alla.

Ihmettelen kyllä suuresti miten oma omena ei ole ruostekukkaa kerennyt vielä ottamaan mihinkään vaikka samaa vuosimallia on...siis 97. niin ja nämä omegathan on mukavia ajettavia..yhtä ketteriä kuin ryhävalaat! :D
Ari-S
OCF Member 2019

Viesti Kirjoittaja Ari-S »

ja olikohan toi taas joku hesarin vika lista? kait siel nyt jossain saattaa väljää olla jos ei ikinä mitään remonttiä tehty...noi on aikasta turhia tollaset lehtien vikalistat. autot ovat yksilöitä ja kunto riippuu ihan omistajan viitseliäisyydestä ja lompakosta. mullakaan oo ruostetta kun toises takakaares ja takaoves on pien kukka
Vectra A -93 CD
Astra 1.9 -07 OPCline
Sami78
'Kapitän'
'Kapitän'

Viesti Kirjoittaja Sami78 »

...vielä ei ole tullut keltään vastausta kysymykseeni, joten yritän itse miettiä ja johdatella itseäni tässä johonkin suuntaan. :D

Hmm, voisiko suolamössössä (!?) ajaminen jotenkin tukkia anturit ja siten aiheuttaa tuon em. vian, eli ABS-järjestelmän häviämisen käytöstä?

Eräs firman kuskeista sanoi, että jonkun uran putsaaminen voisi auttaa. Kaiken kiireen ja tohinan keskellä en vain ehtinyt kysymään asiasta tarkemmin. Onkos tuolla sitten joku ura, jota voisi rassailla puhtaaksi ja toivoa, ettei ABS-valo enää syty palamaan - ainakaan hetkeen?

Harmi kun itse ei ymmärrä tekniikan päälle, niin ei uskalla lähteä kylmiltään mitään availemaan tahi korjailemaan. :no:

--Sami
Kuke
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Kuke »

Sami78 kirjoitti:...vielä ei ole tullut keltään vastausta kysymykseeni, joten yritän itse miettiä ja johdatella itseäni tässä johonkin suuntaan. :D

Hmm, voisiko suolamössössä (!?) ajaminen jotenkin tukkia anturit ja siten aiheuttaa tuon em. vian, eli ABS-järjestelmän häviämisen käytöstä?

Eräs firman kuskeista sanoi, että jonkun uran putsaaminen voisi auttaa. Kaiken kiireen ja tohinan keskellä en vain ehtinyt kysymään asiasta tarkemmin. Onkos tuolla sitten joku ura, jota voisi rassailla puhtaaksi ja toivoa, ettei ABS-valo enää syty palamaan - ainakaan hetkeen?

Harmi kun itse ei ymmärrä tekniikan päälle, niin ei uskalla lähteä kylmiltään mitään availemaan tahi korjailemaan. :no:

--Sami
Sori huomasin nyt vasta ton abs ongelmas, mulla on ollut samaa vikaa, nyt ei enää ole tehnyt sitä kun tutkailin hieman tuota hommaa ja mulla oli yksi pinni poikki siitä liittimestä joka tulee sinne anturille, korjasin sen nuppineulan pätkällä näin häthätää, oireili juurikin kosteilla keleillä. Nyt yhdistelee ja absit on pelannut täysin moitteetta jo syksystä saakka :lol: Ja tämän neula homman kuulin eräältä korjaajalta jolla oli omassa ompussa ollut vastaavia ongelmia.
Sami78
'Kapitän'
'Kapitän'

Viesti Kirjoittaja Sami78 »

Heh,

ei sitä anteeksi tarvitse pyydellä. :) Olen toki äärettömän kiitollinen aina kun joku huomaa jonkin kysymykseni ja vastaa siihen, jotta saa itse jotain osviittaa asiasta. Jos tuo vika nyt uusiutuu, niin tiedän ainakin mistä suurinpiirtein hakea vikaa. Kiitoksia neuvosta!

Huomasin samalla tänään, että osa monitoiminäytön pikseleistä on tullut takaisin tuonpuoleisesta! Näemmä kovat pakkaset onnistuivat tekemään hallaa (kirjaimellisesti?) liitoksille. Jos tuo nyt keväällä alkaisi olemaan suht'kot täynnä toimivia pikseleitä, niin ei tarvitsisi itse lähteä amatöörinä availemaan mittaristoa. Vain luoja tietää, ettei se ole kaunis näky jos meikäläinen sen tekee. :D

--Sami
Vastaa Viestiin