Veeksi kirjoitti:Kyllä niitä tehoja kannattaa nimenomaan käyttää ohittaessa. Sitä turvallisempaa menoa mitä vähemmän aikaa menee vastaantulevien kaistalla. Jos siinä vitonen silmässä matelee rekasta ohi ja tuntuukin ohitusaika loppuvan, niin siinä vaiheessa on myöhästä enää hakea sitä kolmosta silmään.
Minun mielestäni taas sinun ohitustapa kuulostaa itsekkäältä. Hirveä kiire ohittamaan, mutta sitten siinä ohitustilanteessa kiire loppuukin..."Riittää kyllä kun ITSE ehdin ohi, muilla on kyllä aikaa madella siellä perässä ja bensaakinhan minulla voi kulua."
Noniin, arvasinkin että kohta saan vastata kirjoitteluistani
Kyllä, tehoja kannattaa käyttää...turvallisesti. Tiiä sitten miten turvallista on että ohitat tehokkaalla autolla jonon hänniltä pari autoa ja rekan samalla niin että nopeuserosi on noin 40-60 kilometriäohitettavia enemmän. Noh, molemmilla tässä näyttää olevan taas ääriesimerkkejä mutta pointtini ei suinkaan ollut että ohitan 80km nopeudella 70km/h edessäni ajavan rekan vai siksi että nopeusrajoitus on 80km. Kaiken kaikkiaan liikennekäyttäytymisestä on ilmeisen turhaa puhua koska se on aina tilannekohtaista. Mistä käsitit että minulla on aina ajaessa kiire ohittamaan? Ja bensan kulutus ei ollut sitten ainoa asia jota tarkoitin tuolla "kalliiksi tulemisella", mutta saahan sitä ymmärtää lukemansa niinkuin itse haluaa.

Ja itsekin tein oletuksia kirjoituksessani.
accer kirjoitti:Onko tullut mieleen että joku muukin haluaa siitä hitaasta kohteesta ohi?
Ja ihan varmaan jos lähdet edellä kömpimään hitaasti ohi, saat meikäläisen tai
jonkun kolleegan peffaan soittelemaan porilaisten marssia ja näyttämään onko
pitkien polttimot kunnossa.
On tullut mieleen ja tähän päteekin taas tilannekohtaisuus. Monet tuntuvat vain "tyhjälläkin" tiellä tekevän tuota perässäohittelua.
accer kirjoitti:
Ja en sitten alkuunkaan usko että olet "paljon maantiellä ajava", senverran
lapsellista tekstiä suollat. Itse olen siellä maantiellä ihan ammatikseni.
Tämä siis ihan ystävällisesti.

Ok, ilmeisesti käsitämme sitten lapsellisuuden eri tavoin.
TJT kirjoitti:Ammattikuskina varmaan muistat sellaisenkin asian, ettei ohitukseen saa ryhtyä jos joku edellä tai takana ajavista on jo aloittanut ohituksen. Toisen perässä hinaaminen kesken ohituksen vasta lapsellista ja vaarallista onkin...
Näin juuri.
Enpä lakipykälistä tiiä, mutta aiemmin kun noita kirjoittamattomia hyviä tapoja liikenteessäkin haluttiin vielä noudattaa, niin annettiin jonossa etummaisen ohittaa ensin ja odoteltiin omaa vuoroa, eikä kilpailtu siitä kuka jonosta ehtii eka ohittamaan kun se ensimmäinen ohitustilanne tulee. Näin ajettiin turvallisesti eikä yllättäviä tilanteita päässyt sattumaan. Poikkeuksena taas autoilijat jotka tuntuvat haluavan ajaa rekan perässä ohitustilanteista huolimatta...säästävätkö lienee sitten paljon tiellä ajavina polttoainetta.
accer kirjoitti:Ja ihan varmaan jos lähdet edellä kömpimään hitaasti ohi, saat meikäläisen tai
jonkun kolleegan peffaan soittelemaan porilaisten marssia ja näyttämään onko
pitkien polttimot kunnossa.
Kyllä muistan, en itseasiassa ole koskaan "hinauksessa", enkä edes lähde ohitukseen ennenkuin on todennäköistä ettei edelläajava siihen ryhdy.
Melko ristiriitasta kirjotusta

*NUSNUS* Joop, sori....tämäkin ystävällisesti kirjoitettuna vaikka aika rohkeasti tuntemattomalle ihmiselle
Pidetäänhän edelleen hyvät tavat ja järki mukana liikenteessä jookos.
Sori offtopikista, en enää jatka.