vectra a v6
vectra a v6
käykö automaattiaskin tilalle manuaski,aski 2.0 nelos koneen? polkimet tietty pitää laittaa ja vaihdekeppi. voiko joku kertoo kokemuksiaan ja neuvoja asiasta kiitos.
Eikös sinne kannattaisi laittaa F25 joka on alunperin ollut ton kutosen kyljessä manuaalina?
Neloskoneen loota on sitten F16, F18 tai F20. Mahtaako nuo neloskoneen lootat kestää siellä?
Neloskoneen loota on sitten F16, F18 tai F20. Mahtaako nuo neloskoneen lootat kestää siellä?
Vectra A 2.0 16V Turbo FWD -89 10.735s/231.15kmh/402m & 308kmh/1609m
Calibra 4x4 Turbo -92
Astra G 2.0 16V Turbo Cabriolet -03
Corsa D OPC -08 Astra H OPC -07 Vectra C OPC -07 Insignia A OPC -10
Calibra 4x4 Turbo -92
Astra G 2.0 16V Turbo Cabriolet -03
Corsa D OPC -08 Astra H OPC -07 Vectra C OPC -07 Insignia A OPC -10
Ei mene ahdettuna läpi leimasta, eikä jää kiinni vakaajista tms sälästä, vaan päästöistä; vaatisi päästötyypityksen.
Leimasta ei todennäköisesti mene läpi myöskään neloskoneisen laatikolla, koska leimalla huomaavat että auto on ollut automaatti ja katsastaja kiinnostuu että mikäs loota sielä nykyään on. Päästötyypitys kun pätee vain niillä välityksillä joilla auto on tyypitetty, eli sinne ei saa laittaa muuta laatikkoa kuin V6-mallin omaa tai välityksiltään vastaavaa.
Leimasta ei todennäköisesti mene läpi myöskään neloskoneisen laatikolla, koska leimalla huomaavat että auto on ollut automaatti ja katsastaja kiinnostuu että mikäs loota sielä nykyään on. Päästötyypitys kun pätee vain niillä välityksillä joilla auto on tyypitetty, eli sinne ei saa laittaa muuta laatikkoa kuin V6-mallin omaa tai välityksiltään vastaavaa.
Alfa 75 3.0 V6 America
"For those who enjoy the pleasure of driving over the practicalities of mere transportation" (Motorweek)
Alfa 156 JTS
Vectra B
"For those who enjoy the pleasure of driving over the practicalities of mere transportation" (Motorweek)
Alfa 156 JTS
Vectra B
F25 laatikko
Tässä ratkaisu ongelmaan.
Uusi F25 laatikko myynnissä 700 eurolla
Uusi F25 laatikko myynnissä 700 eurolla
Riippuu miten lakipykäliä haluaa tulkita...Tuomas kirjoitti:Leimasta ei todennäköisesti mene läpi myöskään neloskoneisen laatikolla, koska leimalla huomaavat että auto on ollut automaatti ja katsastaja kiinnostuu että mikäs loota sielä nykyään on. Päästötyypitys kun pätee vain niillä välityksillä joilla auto on tyypitetty, eli sinne ei saa laittaa muuta laatikkoa kuin V6-mallin omaa tai välityksiltään vastaavaa.
7 § Vähäpäästöisen auton moottorin vaihto ja muuttaminen
1. Vähäpäästöiseen autoon saa 5 §:ssä mainituin ehdoin vaihtaa mallisarjaan kuuluvan, muutoksen kohteena olevaa autoa päästövaatimuksiltaan vastaavaan autoon tarkoitetun moottorin kaikkine päästöihin vaikuttavine rakenteineen ja laitteineen. Muunlaisen moottorin varustettuna kaikkine päästöihin vaikuttavine rakenteineen ja laitteineen saa 5 §:ssä mainituin ehdoin vaihtaa vain, mikäli moottori on tarkoitettu autoon, joka täyttää muutoksen kohteena olevaa autoa koskevat tai myöhemmät päästövaatimukset.
Eli jää katsastusinssin harkinnan varaan mitkä kaikki rakenteet ja laitteet niihin päästöihin vaikuttavat. Katsastusinssistä/päivästä/kuun asennosta kiinni minkä laatikon se sinne haluaa vai kiinnostuuko laatikosta laisinkaan...
Tuossa lakitekstissähän sanotaan yksiselitteisesti, että autoon saa asentaa vain sen valmistusajankohtana voimassa olleen päästötyypityksen, tai uudemman tyypityksen omaavan moottorin kaikkine päästöihin vaikkuttavine lisälaitteineen. Vaihteiston katsotaan vaikuttavan päästöihin, joten tulkinnanvaraa ei jää.AM kirjoitti: Riippuu miten lakipykäliä haluaa tulkita...Onhan esimerkiksi F Astroja katsastettu V6 koneella vaikka ko. auto+vaihteisto+moottori paketille ei löydy päästötyypityksiä.
7 § Vähäpäästöisen auton moottorin vaihto ja muuttaminen
1. Vähäpäästöiseen autoon saa 5 §:ssä mainituin ehdoin vaihtaa mallisarjaan kuuluvan, muutoksen kohteena olevaa autoa päästövaatimuksiltaan vastaavaan autoon tarkoitetun moottorin kaikkine päästöihin vaikuttavine rakenteineen ja laitteineen. Muunlaisen moottorin varustettuna kaikkine päästöihin vaikuttavine rakenteineen ja laitteineen saa 5 §:ssä mainituin ehdoin vaihtaa vain, mikäli moottori on tarkoitettu autoon, joka täyttää muutoksen kohteena olevaa autoa koskevat tai myöhemmät päästövaatimukset.
Eli jää katsastusinssin harkinnan varaan mitkä kaikki rakenteet ja laitteet niihin päästöihin vaikuttavat. Katsastusinssistä/päivästä/kuun asennosta kiinni minkä laatikon se sinne haluaa vai kiinnostuuko laatikosta laisinkaan...
Se, että jonkin laittoman muutoksen on saanut joskus katsastettua huomautuksetta, ei tarkoita sitä, etteikö tulevaisuudessa inssi siihen voisi puuttua...

Missä kohtaa lakipykäliä mainitaan yksiselitteisesti että vaihteiston katsotaan vaikuttavan päästöihin?Antero kirjoitti:Tuossa lakitekstissähän sanotaan yksiselitteisesti, että autoon saa asentaa vain sen valmistusajankohtana voimassa olleen päästötyypityksen, tai uudemman tyypityksen omaavan moottorin kaikkine päästöihin vaikkuttavine lisälaitteineen. Vaihteiston katsotaan vaikuttavan päästöihin, joten tulkinnanvaraa ei jää.
"...mikäli moottori on tarkoitettu autoon, joka täyttää muutoksen kohteena olevaa autoa koskevat tai myöhemmät päästövaatimukset."
Tuo on täysin totta ja mahdollista, mutta melko epätodennäköistä.Antero kirjoitti:Se, että jonkin laittoman muutoksen on saanut joskus katsastettua huomautuksetta, ei tarkoita sitä, etteikö tulevaisuudessa inssi siihen voisi puuttua...
Itse olen Akeen ja katsatuskonttoriin ollut yhteydessä ja kumpikaan instansseista ei näe estettä että vaihdan autooni moottorin toisenmerkkisestä autosta ja säilytän auton alkuperäisen vaihdelaatikon. Tähän tarvitaan moottorinvalmistajalta todistus, että ko. MOOTTORI (ei auto+vaihteisto+moottori tai moottori+vaihteisto) täyttää tietyt päästömääräykset.
Suora lainaus AKE:n insinöörin minulle lähettämästä sähköpostista:
Niin, päästötodistus on oltava valmistajan, valmistajan edustajan tai puolueettoman tutkimuslaitoksen antama. Vaihdelaatikon vaihtaminen vaikuttaa päästöihin (yksikkö g/km), jos välityssuhteet muuttuvat.
Tuomas Peltokangas
Tarkastusinsinööri
Ajoneuvohallintokeskus
Niin, päästötodistus on oltava valmistajan, valmistajan edustajan tai puolueettoman tutkimuslaitoksen antama. Vaihdelaatikon vaihtaminen vaikuttaa päästöihin (yksikkö g/km), jos välityssuhteet muuttuvat.
Tuomas Peltokangas
Tarkastusinsinööri
Ajoneuvohallintokeskus
Tuo on Tuomas Peltokankaan tulkinta aiheesta "...moottorin kaikkine päästöihin vaikuttavine rakenteineen ja laitteineen..."...TJT kirjoitti:Suora lainaus AKE:n insinöörin minulle lähettämästä sähköpostista:
Tuomas Peltokangas
Tarkastusinsinööri
Ajoneuvohallintokeskus
Olennaistahan tässä on se, että minulla on todistus että ko. moottori täyttää päästömääräykset -minkä vaihdelaatikon perässä siitä ei mainintaa eli välityksistä riippumattaAM kirjoitti:Itse olen Akeen ja katsatuskonttoriin ollut yhteydessä ja kumpikaan instansseista ei näe estettä että vaihdan autooni moottorin toisenmerkkisestä autosta ja säilytän auton alkuperäisen vaihdelaatikon. Tähän tarvitaan moottorinvalmistajalta todistus, että ko. MOOTTORI (ei auto+vaihteisto+moottori tai moottori+vaihteisto) täyttää tietyt päästömääräykset.
Tuo on sinun tulkintasi.AM kirjoitti: Olennaistahan tässä on se, että minulla on todistus että ko. moottori täyttää päästömääräykset -minkä vaihdelaatikon perässä siitä ei mainintaa eli välityksistä riippumatta
Sitä voi jokainen miettiä kumman tulkinta painaa enemmän konttorilla,sinun vai AKE:n insinöörin
Olennaisinta hommassa on se,että päästöt tosiaan mitataan yksikköä g/km,johon välitykset vaikuttaa.
Tuskin mun Astran takia AKE:n inssiä sentään paikalle raahataan...TJT kirjoitti:Tuo on sinun tulkintasi.
Sitä voi jokainen miettiä kumman tulkinta painaa enemmän konttorilla,sinun vai AKE:n insinöörin![]()
...ajoneuvon massa, ajoneuvon ilmanvastus, voimansiirron häviöt, käytettävä polttoaine, tankissa olevan polttoaineen määrä, lisävarusteiden massa jne, rengas/vanne paketin hitausmomentti, renkaiden vierintävastus, jne...TJT kirjoitti:Olennaisinta hommassa on se,että päästöt tosiaan mitataan yksikköä g/km,johon välitykset vaikuttaa.
Minulle henkilökohtaisesti aivan sama mitä mieltä asioista olette ja mihin haluatte itse uskoa, mutta ikävää että jaatte täällä omia näkemyksiänne/mielipiteitänne faktoina ilman riittävää asiaan perehtymistä.
Minä olen henkilökohtaisesti hankkinut riittävät dokumentit muutoskatsastusta varten Saabin 2,3 litrainen turbomoottorin asentamiseksi laillisesti vm.95 vähäpäästöiseen F Astraan ja nämä dokumentit kelpasivat sekä katsastusaseman insinöörille että AKE:lle.
Viisaammat saavat jatkaa!