vectra a v6

Keskustelua Opeleista
lapatch
'Admiral'
'Admiral'

vectra a v6

Viesti Kirjoittaja lapatch »

käykö automaattiaskin tilalle manuaski,aski 2.0 nelos koneen? polkimet tietty pitää laittaa ja vaihdekeppi. voiko joku kertoo kokemuksiaan ja neuvoja asiasta kiitos.
vectraTBO
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö

Viesti Kirjoittaja vectraTBO »

Eikös sinne kannattaisi laittaa F25 joka on alunperin ollut ton kutosen kyljessä manuaalina?
Neloskoneen loota on sitten F16, F18 tai F20. Mahtaako nuo neloskoneen lootat kestää siellä?
Vectra A 2.0 16V Turbo FWD -89 10.735s/231.15kmh/402m & 308kmh/1609m
Calibra 4x4 Turbo -92
Astra G 2.0 16V Turbo Cabriolet -03
Corsa D OPC -08 Astra H OPC -07 Vectra C OPC -07 Insignia A OPC -10
levanen
'Diplomat'
'Diplomat'
Viesti:

Viesti Kirjoittaja levanen »

No kyllähän F20 ainakin vakion 2.5 koneen perässä kestää. Vauhtipyörä ja kytkinpaketti myös vaihtoon.
vesa
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja vesa »

Jos manuaaliksi muutat niin f28 olis paras ratkaisu, tosin joudut vähän muuttelemaan sitä. Tuo vectran oma f25 ei ainakaan itseäni ole miellyttänyt. Aika kankean tuntuinen laatikko.
lapatch
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja lapatch »

meneekö tuollainen 2.5 läpi katsastuksesta jos sen turbottaa eikös siinä ole jämäkämmät kallistuksen vakaajat/samat kun 4x4 vectrassa? :o
Tuomas
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Tuomas »

Ei mene ahdettuna läpi leimasta, eikä jää kiinni vakaajista tms sälästä, vaan päästöistä; vaatisi päästötyypityksen.

Leimasta ei todennäköisesti mene läpi myöskään neloskoneisen laatikolla, koska leimalla huomaavat että auto on ollut automaatti ja katsastaja kiinnostuu että mikäs loota sielä nykyään on. Päästötyypitys kun pätee vain niillä välityksillä joilla auto on tyypitetty, eli sinne ei saa laittaa muuta laatikkoa kuin V6-mallin omaa tai välityksiltään vastaavaa.
Alfa 75 3.0 V6 America
"For those who enjoy the pleasure of driving over the practicalities of mere transportation" (Motorweek)
Alfa 156 JTS
Vectra B
OMEGA66
'Agila'

F25 laatikko

Viesti Kirjoittaja OMEGA66 »

Tässä ratkaisu ongelmaan.
Uusi F25 laatikko myynnissä 700 eurolla :roll:
AM
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja AM »

Tuomas kirjoitti:Leimasta ei todennäköisesti mene läpi myöskään neloskoneisen laatikolla, koska leimalla huomaavat että auto on ollut automaatti ja katsastaja kiinnostuu että mikäs loota sielä nykyään on. Päästötyypitys kun pätee vain niillä välityksillä joilla auto on tyypitetty, eli sinne ei saa laittaa muuta laatikkoa kuin V6-mallin omaa tai välityksiltään vastaavaa.
Riippuu miten lakipykäliä haluaa tulkita... :wink: Onhan esimerkiksi F Astroja katsastettu V6 koneella vaikka ko. auto+vaihteisto+moottori paketille ei löydy päästötyypityksiä.

7 § Vähäpäästöisen auton moottorin vaihto ja muuttaminen

1. Vähäpäästöiseen autoon saa 5 §:ssä mainituin ehdoin vaihtaa mallisarjaan kuuluvan, muutoksen kohteena olevaa autoa päästövaatimuksiltaan vastaavaan autoon tarkoitetun moottorin kaikkine päästöihin vaikuttavine rakenteineen ja laitteineen. Muunlaisen moottorin varustettuna kaikkine päästöihin vaikuttavine rakenteineen ja laitteineen saa 5 §:ssä mainituin ehdoin vaihtaa vain, mikäli moottori on tarkoitettu autoon, joka täyttää muutoksen kohteena olevaa autoa koskevat tai myöhemmät päästövaatimukset.

Eli jää katsastusinssin harkinnan varaan mitkä kaikki rakenteet ja laitteet niihin päästöihin vaikuttavat. Katsastusinssistä/päivästä/kuun asennosta kiinni minkä laatikon se sinne haluaa vai kiinnostuuko laatikosta laisinkaan...
Astra GSI 2.3T MY95
Saab 9-5 Aero MY01

Kuva
Antero
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Antero »

AM kirjoitti: Riippuu miten lakipykäliä haluaa tulkita... :wink: Onhan esimerkiksi F Astroja katsastettu V6 koneella vaikka ko. auto+vaihteisto+moottori paketille ei löydy päästötyypityksiä.

7 § Vähäpäästöisen auton moottorin vaihto ja muuttaminen

1. Vähäpäästöiseen autoon saa 5 §:ssä mainituin ehdoin vaihtaa mallisarjaan kuuluvan, muutoksen kohteena olevaa autoa päästövaatimuksiltaan vastaavaan autoon tarkoitetun moottorin kaikkine päästöihin vaikuttavine rakenteineen ja laitteineen. Muunlaisen moottorin varustettuna kaikkine päästöihin vaikuttavine rakenteineen ja laitteineen saa 5 §:ssä mainituin ehdoin vaihtaa vain, mikäli moottori on tarkoitettu autoon, joka täyttää muutoksen kohteena olevaa autoa koskevat tai myöhemmät päästövaatimukset.

Eli jää katsastusinssin harkinnan varaan mitkä kaikki rakenteet ja laitteet niihin päästöihin vaikuttavat. Katsastusinssistä/päivästä/kuun asennosta kiinni minkä laatikon se sinne haluaa vai kiinnostuuko laatikosta laisinkaan...
Tuossa lakitekstissähän sanotaan yksiselitteisesti, että autoon saa asentaa vain sen valmistusajankohtana voimassa olleen päästötyypityksen, tai uudemman tyypityksen omaavan moottorin kaikkine päästöihin vaikkuttavine lisälaitteineen. Vaihteiston katsotaan vaikuttavan päästöihin, joten tulkinnanvaraa ei jää.

Se, että jonkin laittoman muutoksen on saanut joskus katsastettua huomautuksetta, ei tarkoita sitä, etteikö tulevaisuudessa inssi siihen voisi puuttua...
Kuva
AM
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja AM »

Antero kirjoitti:Tuossa lakitekstissähän sanotaan yksiselitteisesti, että autoon saa asentaa vain sen valmistusajankohtana voimassa olleen päästötyypityksen, tai uudemman tyypityksen omaavan moottorin kaikkine päästöihin vaikkuttavine lisälaitteineen. Vaihteiston katsotaan vaikuttavan päästöihin, joten tulkinnanvaraa ei jää.
Missä kohtaa lakipykäliä mainitaan yksiselitteisesti että vaihteiston katsotaan vaikuttavan päästöihin? :roll: Moottorin vaihdostahan tuossa lakipykälässä puhutaan -vaihteistosta ei mainita sanaakaan.

"...mikäli moottori on tarkoitettu autoon, joka täyttää muutoksen kohteena olevaa autoa koskevat tai myöhemmät päästövaatimukset."
Antero kirjoitti:Se, että jonkin laittoman muutoksen on saanut joskus katsastettua huomautuksetta, ei tarkoita sitä, etteikö tulevaisuudessa inssi siihen voisi puuttua...
Tuo on täysin totta ja mahdollista, mutta melko epätodennäköistä.

Itse olen Akeen ja katsatuskonttoriin ollut yhteydessä ja kumpikaan instansseista ei näe estettä että vaihdan autooni moottorin toisenmerkkisestä autosta ja säilytän auton alkuperäisen vaihdelaatikon. Tähän tarvitaan moottorinvalmistajalta todistus, että ko. MOOTTORI (ei auto+vaihteisto+moottori tai moottori+vaihteisto) täyttää tietyt päästömääräykset.
Astra GSI 2.3T MY95
Saab 9-5 Aero MY01

Kuva
TJT
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja TJT »

Suora lainaus AKE:n insinöörin minulle lähettämästä sähköpostista:

Niin, päästötodistus on oltava valmistajan, valmistajan edustajan tai puolueettoman tutkimuslaitoksen antama. Vaihdelaatikon vaihtaminen vaikuttaa päästöihin (yksikkö g/km), jos välityssuhteet muuttuvat.

Tuomas Peltokangas
Tarkastusinsinööri
Ajoneuvohallintokeskus
AM
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja AM »

TJT kirjoitti:Suora lainaus AKE:n insinöörin minulle lähettämästä sähköpostista:

Niin, päästötodistus on oltava valmistajan, valmistajan edustajan tai puolueettoman tutkimuslaitoksen antama. Vaihdelaatikon vaihtaminen vaikuttaa päästöihin (yksikkö g/km), jos välityssuhteet muuttuvat.

Tuomas Peltokangas
Tarkastusinsinööri
Ajoneuvohallintokeskus
Tuo on Tuomas Peltokankaan tulkinta aiheesta "...moottorin kaikkine päästöihin vaikuttavine rakenteineen ja laitteineen..."... :wink:
AM kirjoitti:Itse olen Akeen ja katsatuskonttoriin ollut yhteydessä ja kumpikaan instansseista ei näe estettä että vaihdan autooni moottorin toisenmerkkisestä autosta ja säilytän auton alkuperäisen vaihdelaatikon. Tähän tarvitaan moottorinvalmistajalta todistus, että ko. MOOTTORI (ei auto+vaihteisto+moottori tai moottori+vaihteisto) täyttää tietyt päästömääräykset.
Olennaistahan tässä on se, että minulla on todistus että ko. moottori täyttää päästömääräykset -minkä vaihdelaatikon perässä siitä ei mainintaa eli välityksistä riippumatta 8)
Astra GSI 2.3T MY95
Saab 9-5 Aero MY01

Kuva
TJT
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja TJT »

AM kirjoitti: Olennaistahan tässä on se, että minulla on todistus että ko. moottori täyttää päästömääräykset -minkä vaihdelaatikon perässä siitä ei mainintaa eli välityksistä riippumatta 8)
Tuo on sinun tulkintasi.
Sitä voi jokainen miettiä kumman tulkinta painaa enemmän konttorilla,sinun vai AKE:n insinöörin ;)

Olennaisinta hommassa on se,että päästöt tosiaan mitataan yksikköä g/km,johon välitykset vaikuttaa.
AM
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja AM »

TJT kirjoitti:Tuo on sinun tulkintasi.
Sitä voi jokainen miettiä kumman tulkinta painaa enemmän konttorilla,sinun vai AKE:n insinöörin ;)
Tuskin mun Astran takia AKE:n inssiä sentään paikalle raahataan... :lol:
TJT kirjoitti:Olennaisinta hommassa on se,että päästöt tosiaan mitataan yksikköä g/km,johon välitykset vaikuttaa.
...ajoneuvon massa, ajoneuvon ilmanvastus, voimansiirron häviöt, käytettävä polttoaine, tankissa olevan polttoaineen määrä, lisävarusteiden massa jne, rengas/vanne paketin hitausmomentti, renkaiden vierintävastus, jne...

Minulle henkilökohtaisesti aivan sama mitä mieltä asioista olette ja mihin haluatte itse uskoa, mutta ikävää että jaatte täällä omia näkemyksiänne/mielipiteitänne faktoina ilman riittävää asiaan perehtymistä.

Minä olen henkilökohtaisesti hankkinut riittävät dokumentit muutoskatsastusta varten Saabin 2,3 litrainen turbomoottorin asentamiseksi laillisesti vm.95 vähäpäästöiseen F Astraan ja nämä dokumentit kelpasivat sekä katsastusaseman insinöörille että AKE:lle.

Viisaammat saavat jatkaa! :roll:
Astra GSI 2.3T MY95
Saab 9-5 Aero MY01

Kuva
Jarno
OCF Member
OCF Member

Viesti Kirjoittaja Jarno »

Mulle on aivan sama kuka tulkitsee mitäkin pykäliä millätavalla, mutta siitä haluaisin faktaa että vaikuttaako päästöihin kokonaisvälitys vai kaikkien vaihteiden välitykset...?
Vectra-A Turbo 4x4 -94 - Irmscher Omega C40 V8 - Astra-G OPC Caravan - Corsa-C OPC - Opel Antara 3.2
Vastaa Viestiin