1.6-2.0 OHC koneen viritys

Keskustelua vapaasti hengittävien moottoreiden virittämisestä ja rakentelusta
hifi-86-
'Kapitän'
'Kapitän'

Viesti Kirjoittaja hifi-86- »

k-p kirjoitti:mulla on toi ne/e kone ja 20ne kaasuläppäanturi 18e imusarjassa ja hyvin pelannu mulla? entä muilla? nyt kun laiton viikonloppuna 4 kilosen vauhtipyörän ja säädettävännokan niin meno vaan parani. kun vakio pyörällä se lähti vetään kunnolla vasta 3.5 tonnin jälkeen.
Hmm, ei se 20NE:n kaasuläppäanturi ainakaa mulla käyny siihen 18E:n kaasuläppäpotikkaan. Se anturin tapissa oleva lovi on eri kohdassa, kun 18E:n anturin tapissa, et se anturi tulee ylösalasin sillo eikä sitä saa niillä ruuveilla kiinni siihen ja se tappi oli NE:n anturissa pitempi.

Kumpikos kaasuläppäpotikka sulla on siinä? Ja jos voisit sen kla-anturin numeron kertoa niin tietäis onku mulla edes samanlainen anturi.

Niin ja mikä on se ruuvi 18E:n kaasuläppäpotikassa suunnillee keskellä ja aika yläosassa? Sitä ku pyörittelee niin vaikuttaa tyhjäkäyntinopeuteen.

Siis tuo tappi olikin Kaasuläppäpotikassa kiinni, eikä anturissa kun kävin äsken tarkistamassa.
smppa
OCF Member
OCF Member

Viesti Kirjoittaja smppa »

hifi-86- kirjoitti:Niin ja mikä on se ruuvi 18E:n kaasuläppäpotikassa suunnillee keskellä ja aika yläosassa? Sitä ku pyörittelee niin vaikuttaa tyhjäkäyntinopeuteen.
Tyhjäkäynnin säätöruuvi? :roll:
Ascona C x2: GL 20NE ja LS "Sprint" C20XE
Astra H Wagon Ultimate Z16XER
Vectran italianserkku
Astra K Sports tourer B14XFT
hifi-86-
'Kapitän'
'Kapitän'

Vecstra kirjoitti:
Tyhjäkäynnin säätöruuvi? :roll:
Sehän se taitaa sit olla.

Nyt on käytetty opelia korjaamollaki ja senverran selvis et kaasuläppäanturi on rikki ja se sit anto vikakoodin ilmamäärämittarille.

Nyt siinä on 20ne:n kaasuläppäpotikka kiinni ja sen oma anturi joka on kunnossa. Auto muuten toimii ihan hyvin tolla, mut tuntuu paljon tehottomalta verrattuna siihen kun oli toi 18e:n kaasuläppäpotikka ja sen rikkinäinen anturi, jolloin tyhjäkäynti oli mitä oli ja bensaa paloi paljon mutta otti kierroksia ja kiihtyi paljo paremmin.

Et oiskohan järkee hommata vielä sitä toimivaa 18e:n kla-anturia ja vaihtas 18e:n kaasuläppäpotikan takas? Puhettahan siitä on ollut, että ei toimisi se anturi tuon motronic ruiskun kanssa..
sloxa
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja sloxa »

kun saat pelaamaa niin käy dynottamassa niin näkis miten uurastus on tuottanut tulosta.
jos vaikka itsekin jaksaisi tuota A-omppua käydä laittamaan. :)

kun täällä ei vissii kellää ole mitää konkreettista todistetta näyttää miten esim nokan vaihto A-omegassa auttaa,
tai ilmamäärä mittarin.
tai jos suuttimet/bensan paineet muokataan niin onko siitä oikeastaan hyötyä.
jos joku dynottaisi niin saisi tietää.
kiitos etukäteen jos jollakin tuloksia olisi.
Opel-> Oikea Peli Euroopan Liikenteeseen!! :)
k-p
in memoriam
in memoriam

Viesti Kirjoittaja k-p »

on se kumma hifi 86 kun se mulla on jo parikuukautta toimunut tuolla se 20ne kaasuläppätunnistin 18e kaasuläpässä kiinni ja on ihan niistä alkuperäisitä ruuvin reijistä kiinni. mutta enhän voi olla varma ku väität niin kiven kovaan ettei se sovi tohon, ja yhtä huono olen sanomaan ku monet täälläkin sanoneet ettei 20se alakertan ja 18e yläkerta kone käy ku on liikaa puristuksia... no mulla se on käyny ja hyvin käykin
---viitanen racing---
---Pussihousu Fan Club---
Pieni mies ja suuret puheet
janne75
'Senator'
'Senator'
Viesti:

Viesti Kirjoittaja janne75 »

Toi oli kiva lukea, että jollain auto toimii.
itse meinasin kanssa laittaa 20SEH alakerran ja 18E kannen ja ruiskun
Löytyy pihalta paremmin noita SEH-koneita kuin NE-koneita :D

Puristussuhteeksi tulee noin 11.8:1 Sopivalla sytytysennakolla ei nakutusraja ole lähelläkään. 18E:n "jyrkkä" nokka vielä laskee puristuspainetta.

Ei tohon endurance kadettiin tosin paljoa lisätehoa tarvii. Oltiin 22.7 Alastaron kisan aika-ajojen 2. :D Kisassa oli sitten vähän ongelmia ja korjattavaa loppu sijoitus 12/36. ei sekään huono ole ensimmäisessä kisasta. Bemarilla meni muistaakseni kolme kisaa ja pari konetta ennen kuin nähtiin ruutulippu :cry:
hifi-86-
'Kapitän'
'Kapitän'

k-p kirjoitti:on se kumma hifi 86 kun se mulla on jo parikuukautta toimunut tuolla se 20ne kaasuläppätunnistin 18e kaasuläpässä kiinni ja on ihan niistä alkuperäisitä ruuvin reijistä kiinni. mutta enhän voi olla varma ku väität niin kiven kovaan ettei se sovi tohon, ja yhtä huono olen sanomaan ku monet täälläkin sanoneet ettei 20se alakertan ja 18e yläkerta kone käy ku on liikaa puristuksia... no mulla se on käyny ja hyvin käykin
Ei se 20NE:n kla-tunnistin käy siihen 18E:n kl-potikkaan, ei sitten millään. :-?
18E:n kl-potikassa anturin kiinnitysreijät on huomattavasti kauempana toisistaan verrattuna 20NE:n kl-potikkaan ja itse 18E:n kla-anturikin on isompi, kun taas 20NE:n anturi pienempi, että ei anturin kiinnityskohdat yllä niihin kl-potikan reikiin. Myös se kaasuläpän tappi mihin tulee anturi kiinni on 18E:n kl-potikassa n. 0,5cm pitempi, että ei se 20NE:n anturi mahdu sinne sisään kokonaan.

Jos voisit kattoo ne numerot mitä on siinä kla-anturissa ja kaasuläppäpotikassa, niin tietäisi onko samanlaiset.

Omissa on tälläiset numerot:
20NE kla-anturi: Bosch 0 280 122 001
18E kla-anturi: Bosch 0 280 120 316

20NE kaasuläppäpotikka: 90 352 920 B9 205
18E kaasuläppäpotikka: 90 264 670 7 240
k-p
in memoriam
in memoriam

Viesti Kirjoittaja k-p »

ei jumalauta tuu kattoon niin uskot ja täytyy kattoo se numero. mutta koita ny jo uskoo että siellä on ja heittämällä meni paikoilleen, mutta tosiaan onhan täällä aina vänkääjiä (tosi virittäjiä) niinku eräiden mielestä ton koneen ei pitäs käydä mikä tua ascon pellin alla on...
---viitanen racing---
---Pussihousu Fan Club---
Pieni mies ja suuret puheet
Timonen
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö

Viesti Kirjoittaja Timonen »

^ En ole ikuna muuten koittanut, et käykö 20NE:n kaasuläppäkotelo suoraan kiinni 18E:n imusarjaan? Tosin siinähän on vaan yksi kaasuläppä, kun 18E:ssä on kaksi, mutta sillon toi anturi juttu ei olis ongelma.

Tosin toinen on ovaali ja toinen pyöreä ainakin ilmam.mittarin puolelta???
Vectra B X25XE Sport -98, Vectra A C25XE CDX -94 ja Ascona C C20NE Irmscher Sprint -87 (projekti)

Vuokraan V6-jakohihnanvaihtotyökalusarjaa
hifi-86-
'Kapitän'
'Kapitän'

k-p kirjoitti:ei jumalauta tuu kattoon niin uskot ja täytyy kattoo se numero. mutta koita ny jo uskoo että siellä on ja heittämällä meni paikoilleen, mutta tosiaan onhan täällä aina vänkääjiä (tosi virittäjiä) niinku eräiden mielestä ton koneen ei pitäs käydä mikä tua ascon pellin alla on...
Kyllähän mä uskon että ne siellä on ja toimii. :) Mulla ei vaan keskenään noi osat käy. Katos sit kummastakin ne numerot (kaasuläppäpotikasta ja anturista) jos kehtaat.

Kun noi mun vectran osat ei välttämättä mitään alkuperäsii ole kun siihen on ennenki tekniikanvaihtoo tehty edellisten omistajien toimesta ja muuta..
hifi-86-
'Kapitän'
'Kapitän'

Timonen kirjoitti:^ En ole ikuna muuten koittanut, et käykö 20NE:n kaasuläppäkotelo suoraan kiinni 18E:n imusarjaan? Tosin siinähän on vaan yksi kaasuläppä, kun 18E:ssä on kaksi, mutta sillon toi anturi juttu ei olis ongelma.

Mulla ei ainakaa ole noissa 20NE/18E:n kaasuläppäkoteloissa muuta eroo, kun se tyhjäkäyntiruuvi jota ei ole 20NE:n kaasuläppäkotelossa, tai onhan siinäkin se ruuvin paikka samassa kohtaa mutta kotelon sisälle ei tule reikää siitä kohtaa, että ei ole merkitystä onko siinä ruuvia vai ei.

.
smppa
OCF Member
OCF Member

Viesti Kirjoittaja smppa »

Timonen kirjoitti:käykö 20NE:n kaasuläppäkotelo suoraan kiinni 18E:n imusarjaan?

Ei käy. Näkeehän sen jo päällepäin, minkälainen laippa niissä on. 18E:ssä reikä on soikea, ja 20NE:ssä pyöreä. Vastaavasti laipat pitkulainen vs. neliskulmainen. Sovite on jossain vaiheessa rakenteilla, mulla on jo molempiin laipat.
Ascona C x2: GL 20NE ja LS "Sprint" C20XE
Astra H Wagon Ultimate Z16XER
Vectran italianserkku
Astra K Sports tourer B14XFT
hifi-86-
'Kapitän'
'Kapitän'

Onko kellään kuvia noista kaasuläppäkoteloista? Alkaa vähä epäillyttää että tossa oli ennestäänkin joku muu kaasuläppäkotelo kun 20NE, kun se entinen imusarjakin oli Irmscherin ja eihän sitä 2 litrasessa ole normaalisti.

http://www.opelclubfinland.fi/forum/vie ... e+imusarja

Taitaa olla juuri tuo imusarja mistä tuossakin topicissa puhutaan.
hopeahuoli
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja hopeahuoli »

hifi-86- kirjoitti:
k-p kirjoitti:on se kumma hifi 86 kun se mulla on jo parikuukautta toimunut tuolla se 20ne kaasuläppätunnistin 18e kaasuläpässä kiinni ja on ihan niistä alkuperäisitä ruuvin reijistä kiinni. mutta enhän voi olla varma ku väität niin kiven kovaan ettei se sovi tohon, ja yhtä huono olen sanomaan ku monet täälläkin sanoneet ettei 20se alakertan ja 18e yläkerta kone käy ku on liikaa puristuksia... no mulla se on käyny ja hyvin käykin
Ei se 20NE:n kla-tunnistin käy siihen 18E:n kl-potikkaan, ei sitten millään. :-?
18E:n kl-potikassa anturin kiinnitysreijät on huomattavasti kauempana toisistaan verrattuna 20NE:n kl-potikkaan ja itse 18E:n kla-anturikin on isompi, kun taas 20NE:n anturi pienempi, että ei anturin kiinnityskohdat yllä niihin kl-potikan reikiin. Myös se kaasuläpän tappi mihin tulee anturi kiinni on 18E:n kl-potikassa n. 0,5cm pitempi, että ei se 20NE:n anturi mahdu sinne sisään kokonaan.

Jos voisit kattoo ne numerot mitä on siinä kla-anturissa ja kaasuläppäpotikassa, niin tietäisi onko samanlaiset.

Omissa on tälläiset numerot:
20NE kla-anturi: Bosch 0 280 122 001
18E kla-anturi: Bosch 0 280 120 316

20NE kaasuläppäpotikka: 90 352 920 B9 205
18E kaasuläppäpotikka: 90 264 670 7 240
juurikin samaa mieltä olen, että vanhaan kaasuläppä koteloon missä on toi kytkin tyyppinen kaasuläpän tunnistin, niin siihen ei mene uudempi kaasuläpän asento anturi.
taistelin itsekin sen asian kans..

sit aiempaan kysymykseen mistä saa tiedon koneen tyypistä, niin mulla ei ollu kans sitä moottorin tyyppi tunnistusta siinä normi paikalla. ruostekaan ei ollu sitä kuluttanut pois. kone on 89vm vectrasta. ja 20NE, mutta siinä on jo kaasuläpän asento tunnistin. ainut tunnistus merkintä koneessa on kannen päässä, johon on stanssattu 20NE. näkyy jakohihna kotelon nälistä. siitä outo värkki että vaikka ei ois ilmamäärä mittarin piuha ollenkaan paikoillaan niin hyvin pelaa.. käy vaan astetta rikkaammalla.

niin itsellä on hieman kireämpi nokka paikoillaan(274/275-11.5mm) ja kantta laskettu 0.5mm. säädettävä nokkapyörä. tyhjäkäynti on huono muuten pelaa hienosti. ainut ongelma on ku meinaa käydä laihalla kierrosten yläpäässä. täyskaasulla pysyy seos hienosti 0.9:ssä mut jos hieman hellittää niin 5000rpm:n jälkeen seos on jo 1.2-1.3:ssa. mittarin neulaa on rukattu niin että seos on tasakaasulla(100km/h) matka ajossa 1.05. syö bensaa aika pihisti, kun matkaa pääsee alle 7l!. tosin vakio nokalla ja harvemmalla perällä pääsi 6.5litralla. 8) tyhjäkäynti seos on säädetty 0.9:ään. moottori on nyt B asconassa.
onko joku säädelly enemmän noita ilmamäärä mittareita että osais sanoa tarkalleen miten sais seokset yläkierroksille kohilleen. silleen että 4tonnin jälkeen alkais mennä hieman rikkaalle. eli miten tulis sitä jousta säädellä? ei kehtais aina täyskaasulla kiihdyttää ku haluu ohi. :) mut hienosti paukkaa putkessa aina vaihdon yhteydessä ku käy hetken laihalla! :D
Makke's G
'Kapitän'
'Kapitän'

Viesti Kirjoittaja Makke's G »

zoomer kirjoitti:voisiko olla että SE ja SEH koneen ero onkin vain ruiskun boksi? :o
Hetkonen... mikä ero on SE ja SEH koneella? Olen näet luullu et on vaan yhtälai konetta noin niinku SE alkusena.

-Makke-
Vastaa Viestiin