Askelmoottori

Keskustelua Opeleista
Vastaa Viestiin
RuOzKa
'Kapitän'
'Kapitän'

Askelmoottori

Viesti Kirjoittaja RuOzKa »

Eli potilas olis Vectra B -97 2.0 16V. Tyhjä käynti heittelee 0-1500 RPM välillä, tiedän että syy on askelmoottorissa alias "tyhjäkäyntimoottori".

Kyseinen laitos maksaa paikallisessa Opel liikkeessä 250 € + vaihto työ.

Kysymys:Onko tuota mahdollista vaihtaa itse? Kuinka vaikea homma? Missä kyseinen moottori sijaitsee konehuoneen puolella?

Kiitoksia vastauksista!!! :)
Janne M
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Janne M »

Helppo vaihtaa, et tarvi kuin uuden säätimen siihen sopivan tiivisteen. Se on sen imuputken alla kaasuläppäkotelon kupeessa kahdella ruuvilla kiinnitetty, päähän tulee pistoke.
Toki alkuun kannattaa yrittää putsata ko osaa, tulee halvemmaksi... :roll: Suosittelen samalla itse kaasuläppäkotelon puhdistamista sekä huhotinletkujen uusimista, ne yleensä saavat myös sen tk-säätimen jumittamaan.
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja TJT »

Motonetistä pikkaisen halvemmalla:
B 1,8/2,0/2,2 Tyhjäkäyntisäädin (Opel#-837102). . . . . . . 28-3376 99.90 ???
TeBa
'Senator'
'Senator'
Viesti:

Re: Askelmoottori

Viesti Kirjoittaja TeBa »

RuOzKa kirjoitti:Eli potilas olis Vectra B -97 2.0 16V. Tyhjä käynti heittelee 0-1500 RPM välillä, tiedän että syy on askelmoottorissa alias "tyhjäkäyntimoottori".

Kyseinen laitos maksaa paikallisessa Opel liikkeessä 250 € + vaihto työ.

Kysymys:Onko tuota mahdollista vaihtaa itse? Kuinka vaikea homma? Missä kyseinen moottori sijaitsee konehuoneen puolella?

Kiitoksia vastauksista!!! :)
Voi scheisse, onpas kallista :o Itellä oli ~1v takaperin samaa ongelmaa Vecculissa(-00,X18XE1). Syylliseksi paljastuis loppujen lopuksi läppärungon "vajaa" kiinnitys, eli ihan sormin pyöritteli ruuvit irti :lol: Oli ihan selkeesti valskannu tiivisteen välistä :evil: Uus tiiviste ja kiristys, myöhemmin vielä jälkikiristys/tarkastus. Ei oo mitään ongelmaa ollu sen jälkeen 8)
MB W201 190D OM605 powered with Holset
keltanokka
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja keltanokka »

Kun noin pientä heittoa niin yleensä vain kevyesti likaantunut. Irrita se askelmoottori, tarvitset pienen torx
- avaimen. Irroita sitte ne kaks koneruuvia niin että saat irti solenoiden varsinaisesta rungosta. Sen karan pitäs liikkua hyvin, eli kun painat sitä kevyesti niin pieni jousi painaa sitä takas. Suiohkuta crc 5-56 ja puhdista tämä karan ura pumpulipuikoilla. Suihkuta ihan reippaasti ja kokeile ravistaa sitä solenoidia, pitäis kolista jos kara liikkuu. Tämän voit kokeilla heeti kun olet irroittanu askelmoottorin. Muista myös pitää se pieni kummiputki puhtaana joka lähtee sieltä kannesta sinne ilmaläpän alle. Juuri tämä menee herkästi tukkoon, ja silloi kiertää tyhjäkäynnillä kaikki tavara askelmoottorin kautta!
Jari79
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Jari79 »

toimiiko toi homma suurinpiirtein 20xe koneessa ? vois tehdä itse saman homman...
TJT
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja TJT »

Jari79 kirjoitti:toimiiko toi homma suurinpiirtein 20xe koneessa ? vois tehdä itse saman homman...
Kyseisessä koneessa tk-säädin on vittumaisesti imusarjan alla ja siihen on hankala päästä käsiksi.

Itse jouduin irroittamaan laturin,että pääsin molemmilta puolilta käsiksi säätimeen.

Tyhjäkäyntimoottori lähtee irti irroittamalla sen persuksista liitin ja 1 letkuklemmari,jolla moottori tulee imusarjaan kiinni.
Lisäksi SFI kotelon pohjaan tulevan letkun joutuu irroittamaan.

XE:n tyhjäkäyntimoottoria ei käsittäkseni kovin helpolla saa purettua,mutta saa sen puhdistettua kasassakin.
SKL
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja SKL »

Kerran vuoteen putsaa kunnolla ja tarkistaa huohotuksien kunnon niin ei tarvi uutta vaihtaa...
OVERDRIVE.FI
Jari79
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Jari79 »

TJT kirjoitti:
Jari79 kirjoitti:toimiiko toi homma suurinpiirtein 20xe koneessa ? vois tehdä itse saman homman...
Kyseisessä koneessa tk-säädin on vittumaisesti imusarjan alla ja siihen on hankala päästä käsiksi.

Itse jouduin irroittamaan laturin,että pääsin molemmilta puolilta käsiksi säätimeen.

Tyhjäkäyntimoottori lähtee irti irroittamalla sen persuksista liitin ja 1 letkuklemmari,jolla moottori tulee imusarjaan kiinni.
Lisäksi SFI kotelon pohjaan tulevan letkun joutuu irroittamaan.

XE:n tyhjäkäyntimoottoria ei käsittäkseni kovin helpolla saa purettua,mutta saa sen puhdistettua kasassakin.
voisiko olla syynä myös kaasuläpän jumittuminen, meinaan kun polkaisee kunnolla kaasua niin joskus palautuu normaaliin tyhjäkäyntiin. mut sitten taas joskus kun polkee niin kiekat jää johonkin 1500-1800rmp eli siis se käy tyhjäkäyntiä. tasaisesti mut korkeella tai normaalisti. Ei viitis uutta ostaa jos ei tossa vika.... mut mites ton tk putsaus menee. crceetä vaan jokaisesta lävestä sisään vai...?
Vastaa Viestiin