Mitä on todellinen tuning?

Keskustelua Opeleista
Luu
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja Luu »

On 2002-12-03 17:17, L@te wrote:
Styling on sitä että autoon laitetaan jotain "lisää" spoileria, levikettä, vannetta. Mutta tuning on taas koko auton rakentelua, alkaen tehonlisäämisestä koneeseen muulla kuin pelkällä suodattimella :wink: , alustan parantelulla, yms. siten että kokonaisuus on paljon poikkeava alkuperäisestä. Vaikka ei silmin sitä huomaisikaan...
Hyvä että joku sai tuon termin esille, itse kun en sitä saanut pienellä pähkäyksellä päähäni päivällä.
Itse en tuosta styling:sta pahemmin piittaa, tuning:ia vastaan ei ole pahaa sanottavaa (tekniikka puolen kuntoon laittamista).
kadett2.0i
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja kadett2.0i »

No niin no... Aika paha kysymys, ja varmaan sitä kaikkien mielestä oikeaa vastausta löydy. Kysyikö miksu tarkoitusta vai merkitystä sanalla "tuning", missä mielestäni on jonkinlainen ero? Englantia puhuvalle automekaanikolle sana on selva, säätö tai fine tuning, hieno säätö. Mutta kansainvälisesti sana tuning mielletään nykypäivänä autopiireissä enemmän juuri näihin ulkonäkö seikkoihin. Taitaa olla niin monta mielipidettä, kuin on tuunaajaakin.
Mixu_N
OCF Member
OCF Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mixu_N »

Kyllähän minä tarkoitin sillä juuri tätä karvanoppavapaavirtaussuodatinracingtuningtiimiä.

Itse vaan haluaisin olla tarkempi tämän 'pyhän' sanan käytöstä. Styling ja amistunaus erikseen. Tuning on tuningia.
Scy
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja Scy »

Joku on jostain saanut päähänsä että spoilerilevikehirviöt tarkoittaa samaa, vaikka sille on olemassa ihan oma terminsäkin (en muista mikä)
Entäs kustomointi (custom)? Chopataan kattoa matalemmaksi ja muuta korille tehtävää tavaraa, kuten jenkkiautoissa..
Veeksi
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Veeksi »

eikös noi kovimmat TUNING-firmat myy/tee, alustoja, vanteita, spoilereita, sisutan osia, helmoja, suodattimia, putkia, virityssarjoja jne.

TUNINGin tekijät tekee noita kaikkia, niin eiköhän ne kaikki oo sit tuninkia. :smile:
Kuva
Nyt:BMW E93 335i M-Sport '07 (440hv/600nm)
Ennen: BMW E46 330i M-Sport II, Opel GT B, BMW E60 530da, Opel Corsa D CDTi, Opel Astra F 1.8i, Nissan Sunny 1.3, Opel Kadett B 1.1
kadett2.0i
'Senator'
'Senator'

On 2002-12-04 00:06, Veeksi wrote:
eikös noi kovimmat TUNING-firmat myy/tee, alustoja, vanteita, spoilereita, sisutan osia, helmoja, suodattimia, putkia, virityssarjoja jne.

TUNINGin tekijät tekee noita kaikkia, niin eiköhän ne kaikki oo sit tuninkia. :smile:
Nimenomaan. Ja sitte ne jotka vievät autonsa tällaseen paikkaan laitettavaksi ja maksavat siitä, että kaikki tehdään siellä, niin ne sitten kutsuvat itseänsä tuunaajiksi. Tollanen vi***taa. Esim. max powerin autoista yli 70% on juuri tollasia.
Luu
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja Luu »

On 2002-12-03 23:33, Scy wrote:
Joku on jostain saanut päähänsä että spoilerilevikehirviöt tarkoittaa samaa, vaikka sille on olemassa ihan oma terminsäkin (en muista mikä)
Entäs kustomointi (custom)? Chopataan kattoa matalemmaksi ja muuta korille tehtävää tavaraa, kuten jenkkiautoissa..
Tuo olisi hyvä myös hyvä termi ulkoisille muutoksille, mutta niinkuin tuolla aikaisemmin tuli ilmi niin tuo styling taitaa olla parempi näille euro/japsi autoille.
Luu
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja Luu »

On 2002-12-04 00:06, Veeksi wrote:

Tuning-firmat on pelkästään helpon rahan takia nimenneet osat tuning-hilppeeksi (ne kun menee kaupaksi ihan millä hinnalla tahansa, kunhan on kalliita).
Esim. miten alumiinista tehty takahärpäke (spoileri) voi maksaa monta tonnia vanhassa rahassa, kun materiaali+valmistus ym kustannukset jäävät varmaan n.50-100mk:n tietämille?
kumimuumi
OCF Member
OCF Member

Viesti Kirjoittaja kumimuumi »

visual TUNING? :smile:
ruma ascona | mätä volvo | luotettava susuki
00:43 < ShaquaR_> CIH nostaa aina kankea
19:42 <@Keme> nähdä CIH ja kuolla
Iso_G
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja Iso_G »

Eiköhän tollanen "uudissana" voida määritellä meillä suomessa oman makumme mukaan.. Käännökset eivät ole aina niin yks selitteisiä...
Aikanaa customointi on mielestäni aika lähellä nykypäivän tuninkia.. Tavallaan voidaan ajatella eri akakauden jutuilla eli ne autot joita customoidaan on vanhaan aikakautta ja tuning tätä päivää..
Ehkäpä voisimme ajatella että tuninkis voisi olla eri asteita eli siittä pakoputkenpäästä lähtien aina pidemmälle vietyyn korin ja koneen itselaittamiseen..
Olen samaa mieltä edellä puhujien kanssa siitä että ne jotka laittavat autonsa vallan jossakin liikkeessä eivät voi sanoa itseään tuuningintekijöiksi... Kunnioitettavaa on itserakentelu ja omien ideoiden käyttö!!

JA hei näitä mielipiteitä on meillä kaikilla joten tämä minun :wink: EI PAKOSTI MUIDEN!!
Ajattelepa ite omalle kohalles!?
2.0 16v Omega-95 16v
kadett2.0i
'Senator'
'Senator'

Nyt on näköjään perustettu finnish tuning car association (FTCA), ihan hyvä homma, tarkoitti se nyt sitten mitä tahansa.
ata
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö

Viesti Kirjoittaja ata »

Nämä termiasiat ovat hankalia.

Perinteisesti Suomessa on puhuttu kustomoinnista kun on tarkoitettu pääasiassa auton korimuutoksia. Myös sisustan muutokset ovat olleet kustomoinnin osana. Termiä on tosin käytetty eniten amerikkalaisista autoista, mutta myös euro- ja japsikustomoinnista on puhuttu. Autojen rakentelijoita kutsuttiin roddareiksi, tosin pääasiassa kyseessä olivat jenkkiautot. Euroautojen rakentelijat kutsuivat itseään usein myös roddareiksi silti. (vrt. "hot rod", joka varsinaisesti tarkoittaa vanhempaa kuin vm 1948 rakenneltua autoa, lievemmin rakenneltuna "street rod")

Sitten on puhuttu virittämisestä ja tekniikkamuutoksista kun on puhuttu niistä.

Ulkomailla taas on puhuttu eri nimillä. Amerikassa on puhuttu Customeista kun on kyse näistä korijutuista ja Kustomeista kun kyseessä ovat radikaalit korimuutokset yleensä vanhempaan kalustoon, kuten 40-50-60-luvun autoihin.

Englannissa käytössä ovat termit styling korimuutoksille ja tuning tekniikkamuutoksille. Yleisesti Englannissa puhutaan autojen modifioinnista kun puhutaan molemmista. Jos jonkun firman nimessä on sana "tuning", se tarkoittaa että he virittävät moottoreita ja/tai valmistavat viritysosia moottoreihin. Firmat jotka asentavat/valmistavat vain spoilereita kutsuvat itseään yleensä "car styling"-nimellä.

Saksassa taas virittämistä on kutsuttu tuolla englannista lainatulla termillä tuning ja sitä se tarkoittaa myös firmojen nimissä, kuten "Lexmaul Opel Tuning" tai "Steinmetz Opel Tuning". Kun niitä saksalaisia Tuning Autotechik und Design-lehtiä lukee myös tekstin puolelta eikä vain kannen otsikkoa ja lehden nimeä ja katsele kuvia, niin huomaa että jos autossa on spoilereita, niin sitä kutsutaan siellä tekstissä nimellä "Optik-Tuning", eli "ulkonäön virittäminen", ei koskaan pelkällä "tuning"-sanalla.

Sitten tuli Suomeen GTi-lehti jonka toimittajat olivat lukeneet Saksalaisia lehtiä ymmärtäen niistä vain otsikot ja kuvat ja sekoittivat pakan ja esittelivät Suomeen "tuning"-sanan "uuden" merkityksen joka poikkeaa kaikkien muiden maiden merkityksestä kun tähän nyt sitten yhdistettiin vaikka mitä. Pahin moka oli lanseerata Amerikkalainen termi "import-tuning" Suomeen, sillä se tarkoittaa Amerikassa tuontiautojen virittelyä, kun täällä Euroopassa EU:n omat autot eivät ole niitä varsinaisia tuontiautoja, vaan vain amerikkalaiset ja japanilaiset autot. No, on mm. V8-Magazinessa ollut aiemminkin "kuukauden eurooppalaisena" autona Toyota Celicoita, että se siitä asiantuntemuksesta. Ja nyt sitten heidän sisarlehdessään lanseeraama "tuning" tarkoittaa muka eurooppalaisten ja japanilaisten autojen rakentelua yleensä...

Ennen (kuten 80-luvulla) muuten puhuttiin yleisesti "rakennelluista autoista" eikä mistään "tuunatuista"!

Tuo termien omituisuus tulee esiin esimerkiksi vertaillen V8-Magazinen ja GTi-Magazinen viimeisiä projektiautoja. V8-Magazinessa "rodattiin" Euroopassa valmistettu Chrysler PT Cruiseria laittamalla siihen alustasarja, korsarja, isot aluvanteet, puskureita, valomuutoksia ym. kun taas GTi-Magazinessa "tuunattiin" amerikassa valmistettu Chrysler Neon laittamalla siihen alustasarja, korsarja, isot aluvanteet, puskureita, valomuutoksia ym... eli mikä on se roddauksen ja tuunauksen ero kun auto voi olla samanmerkkinen johon tehdään samat muutokset ja silti mm. FHRA:n pj:n mukaan kyseessä on kaksi täysin eri asiaa... Toinen outo väite on se, että tämä euro- ja japsiautojen "tuunaus" on uusi ilmiö, vaikka itsekin olen seurannut kavereiden euroautojen laittamista 1980-luvun alusta asti...

Joka on jaksanut lukea tänne asti, voi päättää sitten ihan itse, mitä on tuunaus, roddaus, customointi, rakentelu, viritys, ym termit mukaanlukien ulkomaalaiset termit styling, optik-tuning, customizing, kustomizing, hotrodding, jne.

Ja se mitä autossa sitten eniten arvostaa, on kokonaan toisen esseen aihe... :smile:
L@te
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja L@te »

Kiitos ata, hyvin kirjoitettu essee :wink: Tuo GTI-magazine on kyllä "hauska" lehti, mielestäni stylingia enemmän kun tuningia. Spark-pakoputken pää rulez :wink:
baker
'Kapitän'
'Kapitän'
Viesti:

Viesti Kirjoittaja baker »

Turhaa kai kirjoittaa, muutta kirjoitanpa kuitenkin, koska sana on vapaa.

Omat kotisivuni tai niiden tuninglista osio olivat kyseenalaistavana esimerkkinä tässä topicissa. Itse olen lähinnä sitä mieltä ja antanut itseni ymmärtää ,että tuning on kokonaisvaltainen autonlaitosta kertova termi,mikä sisältää niin ulkonäön, että voimansäädön sekä ajettavuuden muuttamis mahdollisuudet kaikkine kommerverkkineen.

Kuten vastauksista tuli ilmi termeillä on yhtä monta käsitystä kuin käsityksen hakijaakin eli olen helpottunut kun voin hyvällä omalla tunnolla pitää sivujeni termit toistaiseksi sellaisina kuin olen ne pyytänyt sinne kirjoittamaankin.

Toivon että alkuperäisen kysymyksen laatijan yöunet eivät nyt kärsi,vaikka sivuni kirjoitustermit häntä selvästi ärsyttävätkin tämänhetkisessä ja tulevassa muodossaan, enkä niitä aio muuttaa.
Mixu_N
OCF Member
OCF Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mixu_N »

Kiitos vaan, mutta hyvin olen yöni nukkunut.

Juurikin tuota, mitä ATA sanoi, olen yrittänyt pukea sanoiksi. Minulla palaa aina sulake päästä, kun joku sanoo että olen tunannut autoani laittamalla siihen uuden käsijarrukahvan...

Pitäisi varmaan lähteä hakemaan lehtipisteestä uusimman "Minulla on spoileri" -lehti.

ps. Ei herneitä nenään.
Vastaa Viestiin