C-Vectran tyyppivikoja?

Keskustelua Opeleista
Vastaa Viestiin
samulis
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja samulis »

On 2005-03-04 00:45, Ahnuld wrote:
Millainen rengastus on Samuliksella alla? Tässä yksilössä 215/55/16" Hakkapeliitta Q.

Mitenköhän tuo ajotietokoneen keskikulutus on suhteessa todelliseen kulutukseen? Astrassa ajotietokone on hieman pessimistinen. Jos ajotietokone ilmoittaa keskikulutukseksi tankillisella 7.0l/100km, niin tankkauksen yhteydessä laskemalla useinmiten tulee hieman pienempi lukema 6.8-6.9l/100km.
Mulla on 195/65R15 HKPL Q:t, tosta syystä tällä hetkellä saan hiukan todellista alhaisempia kulutusarvoja ajotietokoneesta. Kesällä, mitä olen tutkinut, sen arvot pitävät suht hyvin paikkansa, silloin vakkarit 215/55R16:set alla.
ptt-56 raapusteli 2005-03-04 09:31:
Samulis mä luulen että akku on kunnossa.
Minulle on käynyt samalla tavalla monta
kertaa ja tie palvelu on antanut apu virtaa.
Kerran huomasin että kun antaa kaasua samalla johan lähtee,on sen jälkeen lähtenyt joka kerta ilman apuja.
Samasta syystä on Opelilla tutkittu,ei
löytynyt syytä.
No vähä sama fiilis mulle jäi, jotenkin mikään muu ei viitannut akun loppumiseen. Katostaan tilannetta uudestaan jos vika toistuu...

No nyt pitää lähteä tekemään parin sadan maantieajon testilenkkiä, tosin suksiboxikatolla ja pääosa matkasta 100:n aluetta, motarilla, perjantai ruuhkassa...
Ahnuld
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Ahnuld »

Nyt tuli tehtyä sama lenkki. Kokonaiskulutus 7.1l/100km ja keskinopeus 78km/h. Kehä 3:lla oli aika pahaa ruuhkaa.
Keskikulutus ennen motaria 6.6l/100km ja kehätielle saavuttaessa 6.8l/100km. Aika paljon tuo ruuhkassa matelu nosti kulutusta. Näyttäisi siltä, että puhtaassa matka-ajossa cruisen kanssa pääsee 90km/h lasissa tuohon 6.6l/100km kulutukseen.
Pitäisikö tuon mennä vielä pienemmällä?
mst68
'Kadett'
'Kadett'

Viesti Kirjoittaja mst68 »

Vectra C GTS 2,2 aut -03 aj. 67000 km

Ajotietokoneen ilmoittama kulutus 5,8 l/100 km, keskinopeus 85 km/h, ajettu matka n. 50 km

Paikka nelostie päijänteen itäpuolella (ei siis pelkkää tasaista).

Huomatkaa kulutusta manuaalivaihteisiin verratessanne, että automaatin välitykset ovat pitemmät. Mittarinopeus 90 km/h --> moottorin kierrokset n. 1850 r/min.

Mitenkäs muuten nimimerkin B.C. automaatin viimeisin ohjelmapäivitys meni, oliko havaittavaa muutosta?
samulis
'Diplomat'
'Diplomat'

On 2005-03-07 19:05, Ahnuld wrote:
Nyt tuli tehtyä sama lenkki. Kokonaiskulutus 7.1l/100km ja keskinopeus 78km/h. Kehä 3:lla oli aika pahaa ruuhkaa.
Keskikulutus ennen motaria 6.6l/100km ja kehätielle saavuttaessa 6.8l/100km. Aika paljon tuo ruuhkassa matelu nosti kulutusta. Näyttäisi siltä, että puhtaassa matka-ajossa cruisen kanssa pääsee 90km/h lasissa tuohon 6.6l/100km kulutukseen.
Tuo 6.6 olisi hyvä, jos siihen tosiaan pääsisi... Mulla noi lukemat on olleet aika lailla utopiaa, voihan olla, että kesällä normaalien maantienopeuksilla eli 100:n alueita + aina vähintään sellainen 150-200km motaria päälle nostaa nopeuden kriittisen pisteen yli. Itsekkin monesti huomannut, että 85 todellisella nopeudella ja tasaisella tie osuudella hetkellinen kulutus pyörii 5-6l välissä. Tosin sitten 125 todellista vaatii jo yli 10 litraa... Tai ainakin kesällä vaati ennen korjauksia... :smile:

Nyt viime viikon talviloma-ajot pilkoin seuraaviin pätkii, niin ja oli tietty boxi katolla kokoajan:
620km 55km/h 8,9L/100km (reilu 200km motaria, 50km leveäkaistatietä (100:n alue) ja loput jäisiä, mutkaisia ja mäkisiä pikkuteitä 80 rajoituksella.
207km 63km/h 8,5L/100km noin120km motaria 30km 80:n maantie ja 60km samoja pikkuteitä.
181km 88km/h 8,6l/100km noin 130km motaria loput tavallista maantietä.

Motarilla mittarin ollessa hiukan yli 110 (todellinen noin 107) oli tasaisella pätkällä hetkellinen kulutus noin 8,7-9,0. Yllättävää oli se, että kun motariajo loppui ja tuli lyhyt 60:n pätkä kotiin niin tavallissesti niillä kohdilla kulutuspyörii 5:n paikkeilla ja nyt 7,5-8. Nähtävästi johtuu varmaan jotenkin katalysaattorin lämmöistä tms, mutta yllättävän kauan jatkui.

Suksiboxi voi mun mielestä ottaa noin litran enemmän muttei varmaan paljoa enempää, joten tuntuu että silti on paljon matkaa noihin sun 6,5:n tasoille... Onkos sulla ilmastointiautomaagi asennolla tai söisköhän Xenoneiden korkeussäätö niin paljon? Voihan olla, etten vain osaa ajaa cruisella... :smile: Sinällään olen huomannut, että cruise lisää kyllä kulutusta, että ilman sitä voisi tippua varmaan melkein litrakin, eihän se osaa alamäissä rullata ollenkaan...

<font size=-1>[ This Message was edited by: samulis on 2005-03-08 11:02 ]</font>
B.C.
'Kapitän'
'Kapitän'

Viesti Kirjoittaja B.C. »

mst68 kirjoitti: Mitenkäs muuten nimimerkin B.C. automaatin viimeisin ohjelmapäivitys meni, oliko havaittavaa muutosta?
Auton laatikko ja sähköpuoli on päivitetty tosiaan uusimmiksi versioiksi. Hiihtolomamatkalla (n. 1000km) ei kertaakaan tempoillut, vaikka oli kärry kelkan kera mukana. Voisinpa jopa pikkuhiljaa luulla, että laatikko alkaisi toimimaan vihdoin niinkuin on tarkoitettu.

Kulutuksesta on kovasti ollut juttua, niin kyllä mun kakskakkonen tomaatti vie kympin molemmin puolin tasasesti. Ajo miten ajo ja oli kärry mukana eli ei, siis tarkoitan pitkän aikavälin keskimääräistä kulutusta. Tehdas sanoo keskikulutukseksi 9,4/100km ja se kyllä ainakin minun tapauksessa pitää hyvin paikkansa. Ei iso massa ilmaiseksi liiku :D
samulis
'Diplomat'
'Diplomat'

samulis kirjoitti:
ptt-56 raapusteli 2005-03-04 09:31:
Samulis mä luulen että akku on kunnossa.
Minulle on käynyt samalla tavalla monta
kertaa ja tie palvelu on antanut apu virtaa.
Kerran huomasin että kun antaa kaasua samalla johan lähtee,on sen jälkeen lähtenyt joka kerta ilman apuja.
Samasta syystä on Opelilla tutkittu,ei
löytynyt syytä.
No vähä sama fiilis mulle jäi, jotenkin mikään muu ei viitannut akun loppumiseen. Katostaan tilannetta uudestaan jos vika toistuu...
Tänään käytin muuten koslaa huollossa tuon käynnistysongelman takia ja vaihtoivat takuuseen akun, päivittivät sw:t ja tarkastivat virran säästöaasetukset ja käsittääkseni säätivät niitä jotain niitä rajajännitteitä millä startti pyörii ja milloin ei sekä tilasivat uusia releitä. Tosin tais olla hiukan kokeilua ja hakuammuntaa, mutta mikäs siinä kun samalla sai sovittua mahdollisesti tulevan 2. autoa varten koeajon Astralle... 8)

Kysyin muuten samalla niistä takavaloumpioiden kosteusongelmasta josta tuossa toisessa threadissä keskustellaan niin vastaus oli että pitää vaihtaa. Pitää vain sopia toinen sopivampi ajankohta...
VectraC03
'Kadett'
'Kadett'

Viesti Kirjoittaja VectraC03 »

Minulla on -02 loppuvuodesta käyttöönotettu 2.2 Vectra C. Siihen on takuuna vaihdettu viime lokakuuhun mennessä, jolloin oli myös 60000 huolto: vuotava ohjaustehostin, tankkivarustus, vilkkuviiksi, ohjausyksikkö kun päästövalo paloi, edellistä korjatessa sammui koeajolla mittaristo, joka vaihdettiin sekä raidetankojen päihin jotkut lelut.

Harkinnassa onkin vaihtaa merkkiä, koska jos/kun seuraavat korjaukset menevät sitten omaan piikkiin ja näyttää aika todennäköiseltä, etteivät nekään välttämättä ole pikkuvikoja. Edelliset autoni olivat Vectra A ja Vectra B, jossa viimemainitussa alkoi jo näkymään Opelin käyttämien alihankkijoiden laadun heikkeneminen. Niitä edelliset olivat Audeja mutta 70/80-luvun tuotantoa.

Muutoin tuo 2.2 koneena tuntuu oikein hyvältä eikä kesäinen maantiekulutuskaan nouse nätissä ajossa yli 7 litran, talvella sitten kyllä.

Onko kyseessä saksalaisten uudestaan keksimä Lada vai onko tuo vaan täydellinen maanantaikappale? Ostin sen 19000 km ajettuna ja kysymys voisi kuulua myös mitähän kaikkea edelliselle omistajalle lienee rustattu kun noin nopeasti siitä luopui?
=Pasi=
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja =Pasi= »

-04 mallinen 2.2 direct gts.
6000 km paikkeilla (kesällä) alkoi tasainan napsutus kuulumaan hanskalokeron suunnalta, kuskin paikalta kuunneltuna.
Huollossa ihme kyllä kerrankin tiesivät heti ajettuaan pikku lenkin missä vika on. Elikkä ilmastoinnin servomoottori rikki joka säätää mihin suulakkeeseen milloinkin ilmaa ohjataan. (näin ymmärsin).
No auton sain takuuhuoltoon noin viikonpäästä, jolloin vasta avattiin ja katsottiin mikä servomoottorimalli tuossa on.
Ihme ettei sitä pystynyt muuten selvittämään?? valmiste-erästä tms.
Sitten osa tilaukseen ja uusi aika viikon päähän. Ko osan vaihdossa meni tunninverran.

No pakoputken kannattimet tietty kans vaihdettu, kirjeitse komensivat siihen operaatioon.

Siinähän ne. Ja automaattivaihteistossa en ole havainnut mitään häikkää tuossa yksilössä *koputtaa puuta*.
samulis
'Diplomat'
'Diplomat'

Ahnuld kirjoitti:Nyt tuli tehtyä sama lenkki. Kokonaiskulutus 7.1l/100km ja keskinopeus 78km/h. Kehä 3:lla oli aika pahaa ruuhkaa.
No niin, nyt alkoi mullakkin näyttää kulutuslukemat pikkasen paremmalta. Nähtävästi joulukuussa tehdyt huollot on saaneet nyt säädöt kohdalleen ja alan saamaan edes hehtaarilla olevia lukuja. Lämpötilalla on toki suuri vaikutus ja se on tällä hetkellä varmasti lähes optimi, kun edes ilmastointi ei vielä paljoa rasita. Tuli vkl heitettyä 747,2km:n lenkki, keskikulutuksella 7,2l/100km ja keskinopeudella 73,0 km/h ja ajaen cruisella lähes koko matkan. Nopeudet oli koko matkalla vielä talvinopeuksia, joten nopeuskaan ei syönyt omaa osaansa. Ajotieturin lukemia tuli seurattu tasaisilla pätkillä innokkaasti ja ne alkoi näyttää asiallisilta. Muistaakseni 5-5,5L@65km/h, 5,8-6,3L@87km/h, 6,8-7,3@108km/h, oletetuilla todellisilla nopeuksilla (mitttari-5). Tuossa ajossa oli mukana vielä pari yhteensä n50km hidasta&töksähtelevää&mäkistä ajoa perillä, olisi pitänyt nollata mittari välissäkin... :-? Bensaa meni tietokoneen mukaan 2L enemmän kuin mitä tankkaus sanoi, sama asema ja kohta. Jotenkin kuitenkin usko tuohon ajotieturiin on vahvempi... Täytyy vielä odottaa, jotta pääsee toteamaan kulutuksen @125:ssä, jonka toivon jäävän nyt yksinumeroisiin kokonaislukemiin...
Hyrysysy
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja Hyrysysy »

Itse olen ollut tyytyväinen Veccuni kulutukseen, kun vertaa sitä edelliseen autooni eli Zafiraan 1,8 l koneella.
Sain Veccuni elokuussa ja en nollannut keskikulutusmittaria ennenkuin nyt pääsiäisenä ja siinä vaiheessa näytöllä luki 9,7 l. Matkamittarissa oli silloin lukemana n. 13000 km. Suurin osa ajosta on ollut työmatka-ajoa ja täällä pääkaupunkiseudulla pyörimistä, mutta mahtuu mukaan myös muutama pidempikin reissu esim. Åreen.
Nyt pääsiäisenä ajattelin kokeilla kulutuslukemia maantieajossa (täällä palstalla olleiden kirjoitusten innoitamana) ja nollasin lukeman, kun lähdettiin tulemaan Luostolta tänne Helsinkiin. Matkan aikana tuli ajeltua aika reippaasti (= paljon ohituksia hitaammista) ja Jyväskylässä hieman taajama-ajoa. Koti pihalle saavuttuamme lukemat olivat 7,5 l ja n. 950 km. :)
Taustatiedot: Veccu Wagon 2,2 l automaatti; neljä henkilöä, takakontti täynnä tavaraa ja suksiboxi katolla; renkaat Nokian HP4:set 215/55 R 16, paineet edessä 2,3 ja takana 2,5.

PS. Onko kenellekään selvinnyt se varsinainen syy käynnistysongelmiin, mitä esiintyi itsellänikin pari kertaa tuossa kovilla yöpakkasilla auton seistyä paripäivää ajamattomana. Huoltomies tutki ja mittaili Veccuani jonkin aikaa, mutta ei löytynyt mitään erikoista mainittavaa. Lopuksi laitettiin toinen akku kokeilumielessä ja se on toiminutkin OK. Tosin loppuivat ne kovat pakkasetkin. Täytyy varmaankin palata asiaan ensi talvena.
G T S
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja G T S »

Kukaan saanut apua tohon jatkuvaan takajarrujen rahinaan? Mulla vaihdettu palat ja hetkeksi siis hiljeni, mutta taas rahisee.

Mitä tässä nyt vois vaatia että ne sais hijaseks, kun takuutakin on vielä jäljellä?
Mazda 6 2.5 Sport 2008 Black
-jupe-
'Diplomat'
'Diplomat'
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -jupe- »

Ainakin G Astrassa jotkut on sanonu et auttaa ku laittaa ei alkuperäset palat taakse.
Nismo, millo lie taas ajos
pki
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja pki »

Omaan c mallin farkkuun vaihdettiin talvella palat taakse, auttoi vähän aikaa. Suoja & loskakeleillä tuli vika takaisin.
Nyt 'kesällä' en ole rahinaa enää kuullut, paitsi aamulla kun olin auton pessyt & vahannut illalla ja näkyi levyjen värikin olevan ruskeaan vivahtava.. tainnut kastua vanteita pestessä. :)

Nyttemmin alkanut lämppärin/ilmastoinnin puhallin pitämään vikinää jos pitää I asennossa, II asennossa pyörii nopeammin eikä kuulu mitään.
Autolla ajettu nyt 19500km ja virtojen katkaisin jälkeen trippimittarin nollausta painettaessa sanoo seuraavaan öljynvaihtoon olevan 3000km.

Pitänee tilata huolto ja samalla valittaa lämppärin vikinästä.

Aamuisin on ollut myös pientä nykimistä, kun ajelee pienillä vaihteilla 1500-2500rpm mittarissa.. hmm.. :-?
G T S
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja G T S »

pki kirjoitti:Aamuisin on ollut myös pientä nykimistä, kun ajelee pienillä vaihteilla 1500-2500rpm mittarissa.. hmm.. :-?
Mulla on myös tota samaa nykimistä. Koneena on Z22SE ja siitä on poistettu EGR venttiili ja päivitetty uusin softa. Nykiminen jatkuu edelleen.
Mulla myös pienillä kierroksilla ja ei ole väliä onko kylmä vai kuuma kone.

Nyt sovin huollon kanssa, että vien auton sinne tässä ennenkuin takuu loppuu ja tutkivat sitä ja saan sijaisauton käyttööni.

Ohjaus pitää myös jonkunlaista kolinaa ehkäpä oikean pyörän tienoilta.

Kuullut, että sisemmät raidetangonpäät voisivat olla syylliset tohon kolinaan.

Niin ja ajettu on 36000 km
Mazda 6 2.5 Sport 2008 Black
samulis
'Diplomat'
'Diplomat'

pki kirjoitti: Nyttemmin alkanut lämppärin/ilmastoinnin puhallin pitämään vikinää jos pitää I asennossa, II asennossa pyörii nopeammin eikä kuulu mitään.
Autolla ajettu nyt 19500km ja virtojen katkaisin jälkeen trippimittarin nollausta painettaessa sanoo seuraavaan öljynvaihtoon olevan 3000km.

Pitänee tilata huolto ja samalla valittaa lämppärin vikinästä.

Aamuisin on ollut myös pientä nykimistä, kun ajelee pienillä vaihteilla 1500-2500rpm mittarissa.. hmm.. :-?
Mulla nyt 23tkm kohdalla painettaessa näyttää näytössä vielä 20tkm :lol: Tosin tuo "ominaisuus" taisi tulla ohjausyksikön vaihdon myötä. Sitä ennen huoltoajankohta oli noin 33tkm ja sen jälkeen se ei ole juurikaan liikkunut tuosta 43tkm:sta eli taidan käyttää huollossa jossain 30tkm kohdilla. 8)

Heitin tuossa helatorstain yhteydessä pienen lomalenkin ja rupesi moottoritiellä vaatimaan perhana öljyä ekaa kertaa. Tosin 1L/23tkm uudelle koneelle ei vissiin mikään ihan mahdoton ole. Lanko kertoi oman A6 1.8T:n vaatineen jo 10tkm kohdalla. Positiivistä oli havaita se, että tasaisella motarilla ei kulu enää kuin noin 8-8.5L@120km/h. Tosin vieläkään ei pääse normaaleilla maantiellä alle 7L:n, joten tavoite on aika kaukana...

Tuota nykimistä on mullakin taas alkanut ilmaantua. Viime syksynä sitä oli tietty aika sikana enemmän, mutta nimenomaan sellaista pientä "miettimistä" vasteessa kaasuun ja ihan kuin välillä jäisi muutamia iskuja moottorista väliin, mutta sen verran kädettömiltä/hampaattomilta tuntuu toi huollon porukka etten ainkaan heti jaksa uudestaan lähteä selittämään, että kyllä siinä vikaa on... Tosin voisin vähän muistuttaa viime syksystä, niin voisi saada hiukan enemmän pontta sanoille. :evil:

Niin ja siinä toisessa "käry"-threadissä sen verran, että itse käytin kanssa käryn&näkyvän savun takia auton huollossa ja tuloksena iskettiin uudet tuulilasinpesusuuttimet, mistä tosin irroitettiin lämmitysjohdot, kun tehdas ei ole antanut oikeita päteviä ohjeita, joten pitää itse muistaa vaatia myöhemmin ne takaisin toimintaan.
Vastaa Viestiin