Uutta näkökulmaa tuningiin
Pikkukoneen virittämisestä.. Hyvällä syyllä ymmärrän kyllä, esim paino, halvemmat osat, prosentit. Mutta miksi virittää kun voi ostaa suuremman myllyn ja virittämättä saada samat ja varmemmat tehot.
Pihalla on 1.8 c-asco, johon ehkä jos joskus rahaa kertyy ja auto pysyy nipussa, laitan 2.0 16v.
Siinä vieressä sulassa sovussa 1.2S a-asco, johon tulossa tuplat, nokka ja putkisto, jos sattuu kohtuuhinnalla vastaan tulemaan. Tiuhat välitykset, kevyt kone ja 60hv kuitenkin liikuttavat autoa ihan mukavasti. Mitään 2litrasta ei jaksais paikoilleen laittaa, auto kuitenkin on kohtuullisessa orkkiskunnossa, takajarrut pitäis vaihtaa jne..
Pihalla on 1.8 c-asco, johon ehkä jos joskus rahaa kertyy ja auto pysyy nipussa, laitan 2.0 16v.
Siinä vieressä sulassa sovussa 1.2S a-asco, johon tulossa tuplat, nokka ja putkisto, jos sattuu kohtuuhinnalla vastaan tulemaan. Tiuhat välitykset, kevyt kone ja 60hv kuitenkin liikuttavat autoa ihan mukavasti. Mitään 2litrasta ei jaksais paikoilleen laittaa, auto kuitenkin on kohtuullisessa orkkiskunnossa, takajarrut pitäis vaihtaa jne..
Hienoa huomata, että pienet koneet kiinnostaa muitakin. Olisi mukava perustaa oma kerho esim. max 1200-kuutioisten autojen harrastajille. Tällaista ideaa on joskus yritetty ainakin kilpa-autorakentamisen puolella herätelläkin, ks.
http://www.adastraracing.com/1300/
mutta kiinnostuneiden määrä ei kuulemma yltänyt kummoisiinkaan lukemiin.
Mitenkä olisi, löytyiskö asiasta kiinnostuneita?
http://www.adastraracing.com/1300/
mutta kiinnostuneiden määrä ei kuulemma yltänyt kummoisiinkaan lukemiin.
Mitenkä olisi, löytyiskö asiasta kiinnostuneita?
TÄTÄ juuri tarkoitin...On 2002-08-26 19:33, pitkanee wrote:
Pienet koneet on mukavia näperrellä.
1.3ohc ja 1.2ohc koneet kun yhdistää niin saa poraamatta 1.4 koneen, ja poraamalla noin 1.5 litraisen. Ja sitten vaan etsimään 1.3i Asconoita joita saa välillä hintaan 1000fim (yhden olen ostanut 500mk) kokonaisia autoja. Ja sieltä talteen Irmscher ruisku+tarpeelliset nippelit. Kevyt kansityö ja kaupasta mukaan peltisarja (käytettyjä on aika turha kysellä...) ja se on siinä.
Nimittäin hyvin toimiva ja vähän kuluttava käyttömoottori joka vie esim. A Corsaa aika mukavasti. Ei mitään leimaongelmia, kulutus normiajossa n.6-7L/100km, ei vaativia asennuksia, ei prosentteja...
Menee muuten oikeasti aika hyvin tuolla padalla. Ja ennenkaikkea tuollaisen koneen rakentaminen on halpaa.
---
PS. Tämä tarina ei edellytä "VI*** MULLA ON 2 LITRANEN JA SE AINAKIN MENEE IHAN SA******TI" kirjoituksia. Tämä on vaan vinkki, että kannattaa miettiä muitakin vaihtoehtoa kuin se isompi kone.
Auton koko ja paino vaikuttaa aika paljon, millasta konetta kannattaa käyttää, lähinnä väännön takia. Esim. A Corsaan sopii hyvin "pikkulohko", mutta c-ascoa ei sellanen jaksakkaan niin hyvin enää liikuttaa viritettynäkään, jo pikkukierrosten perusväännön takia. Ja minä ainakin tykkään ajaa autolla väännönkin kanssa, ei aina kierroksien. 
Jotain pikkukonetta olis mukava alkaa pulaamaan nimenomaan johonkin pienempään autoon. Tehdä vähän kierrosherkempi jne...
Jotain pikkukonetta olis mukava alkaa pulaamaan nimenomaan johonkin pienempään autoon. Tehdä vähän kierrosherkempi jne...
Team Grave Digger
Vectra '90 20NE
Vectra '90 20NE
Näin on mitä väliä onko kone 2,0 litrainen vain 1,6 jos auto lähtee kuin tykin suusta !
Ja onhan noita auto niin eri tehoisia jotkut on 2 litraisia mut eipä juuri liiku sit on uudempia 1,6 litraisia jossa hevosluvut ovat huomattavasti yli vanhojen autojen.. eli ei väliä jos itse tykkää..
Ja vielä lisäys.. ja jotkut harrastaa ulkonäkö tuninkia ja toiset ropaa koneita.
Noi kun yhdistää saa hienoja autoja aikaan...
<font size=-1>[ This Message was edited by: astraevo on 2002-09-04 12:41 ]</font>
Ja onhan noita auto niin eri tehoisia jotkut on 2 litraisia mut eipä juuri liiku sit on uudempia 1,6 litraisia jossa hevosluvut ovat huomattavasti yli vanhojen autojen.. eli ei väliä jos itse tykkää..
Ja vielä lisäys.. ja jotkut harrastaa ulkonäkö tuninkia ja toiset ropaa koneita.
Noi kun yhdistää saa hienoja autoja aikaan...
<font size=-1>[ This Message was edited by: astraevo on 2002-09-04 12:41 ]</font>
-
Corsa Hullu
- 'Admiral'

Onkos kukaan koskaan rakennellut 1.2 + 1.3 = 1.4 moottorin? Välillä olen nähnyt mainintaa että tuo olisi mahdollista, mutta ei ole vielä sattunut näkymään kulkuneuvoa jossa tuo olisi kiinni. Jos joku on tehnyt tuollaisen olisin kiinnostunut mitä kyseisessä muunnoksessa pitää huomioida ja minkälainen kone siitä on sen jälkeen tullut (hevoisvoimat ja ajettavuus).
Tosta en menis sanoon, muistaakseni kun kattelin listoja että mitä pitää vaihtaa että saat laittaa esmes 1.3 D-kadettiin sen 1.8GTE:n tai 1.6 E-kadettiin 2.0GSi:n niin korinvahvistustöitä ei tarvittu, jos se nyt samaa sitten meinaa tässä tilanteessaOn 2002-08-26 23:55, Tuomas wrote:
Tietääkseni Kadetissa on myös eroja korirakenteissa tehokkaimmissa malleissa, ja voi olla muissakin.
Ei niitä juuri taideta vaatia, mutta kyllä niitä eroja silti on.
Tuo Kadetti on vähän tuntemattomampi tapaus kun en semmoiseen ole perehtynyt, mutta corsasta tietoa on enemmän. Itse hain merkkiliikkeestä alkuperäiset vahvikkeet jousitorneihin, maksoivat 10e kappaleelta eli 20e yhteensä. Muitakin vahvistuksia siellä on, mutta niiden toteuttaminen jälkeenpäin on vaivalloisempaa, eikä niitä vahvistettuja runkoaisoja taida enää olla Opelilta saatavissakaan kuin toiselle puolelle. Katsastuksessa niitä ei kyllä onneksi vaadita.
Tuo Kadetti on vähän tuntemattomampi tapaus kun en semmoiseen ole perehtynyt, mutta corsasta tietoa on enemmän. Itse hain merkkiliikkeestä alkuperäiset vahvikkeet jousitorneihin, maksoivat 10e kappaleelta eli 20e yhteensä. Muitakin vahvistuksia siellä on, mutta niiden toteuttaminen jälkeenpäin on vaivalloisempaa, eikä niitä vahvistettuja runkoaisoja taida enää olla Opelilta saatavissakaan kuin toiselle puolelle. Katsastuksessa niitä ei kyllä onneksi vaadita.
Alfa 75 3.0 V6 America
"For those who enjoy the pleasure of driving over the practicalities of mere transportation" (Motorweek)
Alfa 156 JTS
Vectra B
"For those who enjoy the pleasure of driving over the practicalities of mere transportation" (Motorweek)
Alfa 156 JTS
Vectra B
itse en ole moista rakentanut, mutta yhden koneen kyllä omistanut. oli corsassa kiinni ja seuraksi oli laitettu Irmscherin ruisku. toimi kyllä kiitettävästi ja jaksoi vääntää kivasti 5-vaihteellakin, vaikka oli tuo tavallisen corsan "aavikko-aski". muuta en koneen muutoksista varmana tietona tiedä, kun että ainakaan vakio 1.3:n kannentiiviste ei enää sopinutOn 2002-09-04 12:47, Corsa Hullu wrote:
Onkos kukaan koskaan rakennellut 1.2 + 1.3 = 1.4 moottorin? Välillä olen nähnyt mainintaa että tuo olisi mahdollista, mutta ei ole vielä sattunut näkymään kulkuneuvoa jossa tuo olisi kiinni. Jos joku on tehnyt tuollaisen olisin kiinnostunut mitä kyseisessä muunnoksessa pitää huomioida ja minkälainen kone siitä on sen jälkeen tullut (hevoisvoimat ja ajettavuus).

Mä oon sitä mieltä et auto on AUTO vast sillo ku siin on yli 5.0litranen kone...
auton moottorista pitää kuuluu se VOIMAN ääni eikä mikää vinkuminen, eli vanhat jenkit on oikeita AUTOJA!! ja muutenkin vanhemmat autot on hienonpii..
mut ei siinä mitään jos haluu pientä konetta virittää...ni antaa mennä vaan.
auton moottorista pitää kuuluu se VOIMAN ääni eikä mikää vinkuminen, eli vanhat jenkit on oikeita AUTOJA!! ja muutenkin vanhemmat autot on hienonpii..
mut ei siinä mitään jos haluu pientä konetta virittää...ni antaa mennä vaan.