Uutta näkökulmaa tuningiin

Keskustelua Opeleista
Eeroplane
'Admiral'
'Admiral'
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Eeroplane »

Tässä kun on tullut vuoden aikana kaikenmoisia tuninki- ja tekniikkasivuja netissä selailtua, on yksi asia ruvennut joskus ihmetyttämään. Miksi moottorin pitää olla iso ja mahtava ennenkuin sen rakentelu otetaan vakavasti?

Itse olen alkanut vaan enemmän kiinnostumaan alle 1300-kuutioisten moottoreiden rakentelusta. Mutta usein kun kysyy joltakin vinkkiä esim. nyt tämän Kadettini ykspilkkukakkosen piristämiseen, vastaukset ovat jotakuinkin tätä: "ei sitä kannata virittää" "osta multa 2-litranen kone, siinä on jo vakiona 120 heppaa" yms yms

Mutta ideana mulla olisikin ottaa se haasteena ja rakentaa pienestä myllystä isomman veroinen. Ei siis välttämättä yhtä tehokas, mutta kokoisekseen ripeä. Eikös se lisää haastetta ja tuo uusia ulottuvuuksia virittelyyn, kun pitäisi pienestä koneesta saada tehokas mutta silti kestävä ja taloudellinen?

Suurella osalla harrastajista on vaan joku ihme asennevamma (tai ainakin tämän kuvan olen saanut), että auto ei ole auto jos siinä ei ole vähintään 1,6-litranen kone ja yli 100 hv. Näin hieman kärjistäen siis.

Fiat-harrastajat ovat muuten iloinen poikkeus. Kuussatasen ostoa olenkin jo ajatellut... :grin:

Mutta noin yleisesti, mitä mieltä muut Opelistit ovat pikkukoneiden rakentelusta? Kannustusta, sääliä, irvailua, mitä?
KL
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja KL »

Joo onhan se hiukan sillai(kuvan olen saanut) että pitää olla väh. 2.0 jne. jne. Voihan pienempääkin moottoria viritellä yhtä lailla ja joillekin se vakio on ihan riittävä ja muuten vain laittavat auton ulkoisesti kivannäköiseksi -sekin on mielestäni ihan ok tapa harrastaa. Mutta tästähän asiasta on niin monta eri mieltä.
Manta-Maniac
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja Manta-Maniac »

No, mottihan on täysin makuasia, mutta ellei satu olemaan tee-se-itse miehiä ja omaa asianmukaista tieto-taitoa, niin pienen koneen virittäminen verrattuna isompaan vaihtoon taitaa käydä aika samalle tasolle kukkaron osalta. Tietenkin prosenttien kustannuksella.
Itse ainakin vaihdan mieluummin isomman motin ensin, jota sitten voi vielä virittää jos sikseen tulee, kuin että viritän ensin pienen koneen, ja sitten ostan isomman, ja vielä viritän sen, kun ei pienestä koneesta irtisaadut tehot riitäkään enää yhtäkkiä.

Kuten sanoin, makuasioita, eikä pienten koneiden virittämisessä mitään pahaa ole. Pääasiahan on, että lopputulos täyttää omat vaatimukset ja että itse on tyytyväinen.
RipRap
'Kadett'
'Kadett'

Viesti Kirjoittaja RipRap »

Itsekin olen huomannut kyseisen asian nyt
ajeltuani tämän kesän asconalla ja jokaisen eka kysymys on et onko 2 litranen ja kun totean et ei ole kuin 1.8 niin kuuluu et aijaa,tyyliin et toihan on ihan paska eikä liiku mihinkään !!!
Ei nyt kukaan suoraan sano kummiskaan mutta ilmeet kertovat paljon....
Veeksi
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Veeksi »

On 2002-08-26 13:23, Eeroplane wrote:
Fiat-harrastajat ovat muuten iloinen poikkeus. Kuussatasen ostoa olenkin jo ajatellut... :grin:
heh. kaveri on rakennellu kusiaista pari vuotta ja piristäny vähän konetta, mutta nyt se hankki jonkun 127:n tai minkä lie isomman moottorin ja jotain turpoo suunnittelee siihen. :smile:
käy ihmeessä kattoo http://www.blackkari.cjb.net, jos moinen auto kiinnostaa...ihan tyylikäs mun mielestä.
juueikunn
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja juueikunn »

Tuossa kun kyselee 1.2 puikkokoneen viritysjuttuja niin kyllä noita _tosissaan_ pikkukoneita virittäviä ihmisiä on löytynyt, vielä kun pääsisi omassa projektissa vauhtiin, osia alkaa olla jo.

A
j-ptuning
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja j-ptuning »

olen samaa mieltä kuin jutun aloittaja että pitää olla ISO kone ennenkuin kelpaa tuningiksi itselläni 1.3 kadett tuunauksen alla, ja tuskin siitä rumempi tulee vaikka siinä olis kuinka iso kone tahansa=) ja suomessa ei saa ajaa kuin 120kmh ja kyllä 1.3 voiman pesälläkin kortin saa pois jos halua on=)=) ei muuta kuin tsemppiä 1.2 viritykseen.... oletko muuten ajatellut siihen vaka imu kaasaria? rupee kiertään kivasti=)=) imu sarjat voi olla kiven alla...
michardo
'Kadett'
'Kadett'

Viesti Kirjoittaja michardo »

Onhan tossa kyse ihan symmetriasta ja tasapainosta auton tekniikan ja ulkonäön välillä.
Musta vähän sama ku menis salille ja nostais pelkkää penkkiä.(mitä moni muuten tekee!)
anzz
'Agila'

Viesti Kirjoittaja anzz »

mielestäni tossa ekassa kirjoituksessa on kyllä pointti ja haasteet löytyy pikkukoneistakin! tohon jonille kyl kommentoisin et suomessa saa ajaa yli 120km/h esim.ahvenisto... :smile: ja mielestäni isotkin tehot hyvintehdyissä autoissa ovat turvallisia jos niitä käytetään oikein esim.ohitus tilanteet.
Kilpakarva
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja Kilpakarva »

Siitä vaan ruuvaamaan pikkukonetta, välikö hällä mitä tekee kunhan tekee :smile:
Onhan noita varsin kiukkuisia pikkulohkoja nähty..... ja nolottaa muuten vastapuolta oikeen urakalla kun joku 1,3N ei pyörikään jaloissa (ratapäivillä tms toki, ei yleisessä......) :smile: :smile: :smile:

Yleensä tuossa tuuninkissa mun ajatusmaailmaan mahtuu ns. tasapainoinen yhdistelmä, eli ei missään tapauksessa
- 18" vanteet jossa takarummut tuskin näkyy vanteen keskiön takaa ( jarrujen koko määrää vanteen koon)
- turpointercoolerinjectionmultivalvemoottori ja puhe pito-ongelmista (miksei sitten tee alustaa)
- Järjettömät siivet / levikkeet joissa ei juuri ole toiminnallista funktiota (takasiiven tehtävä on toimia, ei koristaa)
- Vimpan päälle tehty auto jossa voimaa - alustaa - jarruja ja sitten kaiken kruunaa jotkin pinnatut halpisrenkaat.

Vähän meni offtopikkiin vissiin :smile: :smile:
pitkanee
'Kapitän'
'Kapitän'

Viesti Kirjoittaja pitkanee »

Pienet koneet on mukavia näperrellä.
1.3ohc ja 1.2ohc koneet kun yhdistää niin saa poraamatta 1.4 koneen, ja poraamalla noin 1.5 litraisen. Ja sitten vaan etsimään 1.3i Asconoita joita saa välillä hintaan 1000fim (yhden olen ostanut 500mk) kokonaisia autoja. Ja sieltä talteen Irmscher ruisku+tarpeelliset nippelit. Kevyt kansityö ja kaupasta mukaan peltisarja (käytettyjä on aika turha kysellä...) ja se on siinä.
Nimittäin hyvin toimiva ja vähän kuluttava käyttömoottori joka vie esim. A Corsaa aika mukavasti. Ei mitään leimaongelmia, kulutus normiajossa n.6-7L/100km, ei vaativia asennuksia, ei prosentteja...
Menee muuten oikeasti aika hyvin tuolla padalla. Ja ennenkaikkea tuollaisen koneen rakentaminen on halpaa.
Olen itsekkin seurannut viritysvinkkien kyselyitä jotka ovat päätyneet siihen että 10 C Ascona :wink: äijää mollaa pikkukoneet suohon. Täytyy vaan toivoa ettei osu tuollaista 1.4/1.5L koneella varustettua Corsaa liikennevaloihin samaan aikaan 2.0i miesten kanssa. Voi nimittäin mennä marlborot väärään kurkkuun kun toivottomaksi mollattu pikkulohko projekti painaa pedaalin lattiaan.

PS. Tämä tarina ei edellytä "VI*** MULLA ON 2 LITRANEN JA SE AINAKIN MENEE IHAN SA******TI" kirjoituksia. Tämä on vaan vinkki, että kannattaa miettiä muitakin vaihtoehtoa kuin se isompi kone.

<font size=-2>kirosanoja</font>

<font size=-1>[ This Message was edited by: Tude on 2002-08-26 19:38 ]</font>
Ooppelimies
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Ooppelimies »

Kukin taaplaa tyylillään. Ajelin vielä keväällä cossulla, nyt on turbodiesel vecculi. Autooni olen erittäin tyytyväinen ja sitä rakennellaan pikkuhiljaa mieleiseksi. Sivut nousee autosta tuonne-> http://www.fatalracing.tk kuvia sinne tulee "projektistani" lähipäivinä... =)
Sakkeus
'Admiral'
'Admiral'
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sakkeus »

Miten muuten onko autossa rakeenteellisia eroja esim korissa tai alustassa. Tarkoitan, onhan autoissa aina sama vahvuuksinen alusta tai kori, kone vain nokalla muuttu. Tämä tuli mieleeni vain mopojen virityksistä kun on myös kuultu huimia juttuja ajokin katkeamisesta kahtia yms. :grin:

Toinen hakee toista autostaan ja toinen toista. Jos pidät pikkukoneista osta pieni kone jos haluat ison myllyn osta jenkki. :grin:
Face Your Fears and Live Your Dreams!
Kulmala
'Senator'
'Senator'
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kulmala »

On 2002-08-26 22:28, Sakkeus wrote:
Miten muuten onko autossa rakeenteellisia eroja esim korissa tai alustassa. Tarkoitan, onhan autoissa aina sama vahvuuksinen alusta tai kori, kone vain nokalla muuttu.
Ei ole, 1.6 ja 1.8 yleensä on samanlainen alusta mutta 2.0 muuttuu jo jämäkämmäksi, tämä on esimerkki vecusta. siitä en ole varma muuttuuko alusta vielä jämäkämmäksi turbo versiossa. joku viisaampi voi jatkaa.

Mikko K.
................................
BMW E46 -02
Tuomas
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Tuomas »

On 2002-08-26 22:28, Sakkeus wrote:
Miten muuten onko autossa rakeenteellisia eroja esim korissa tai alustassa.
Onhan noita eroja. Esimerkiksi Corsassa on tehokkaimmissa malleissa edessä jousitorneissa vahvikkeet ja runkoaisat on vahvistetut. Tietääkseni Kadetissa on myös eroja korirakenteissa tehokkaimmissa malleissa, ja voi olla muissakin.
Alfa 75 3.0 V6 America
"For those who enjoy the pleasure of driving over the practicalities of mere transportation" (Motorweek)
Alfa 156 JTS
Vectra B
Vastaa Viestiin