1,8l koneinen vekkuli ei lähtenyt pari kuukautta sitten käyntiin ja kahdella korjaamolla ollut sen jälkeen. Aamulla kun kun yritin käynnistää niin valot kojelaudassa vaan syttyi ja startti ei pyörinyt ollenkaan. Latasin akun täyteen, kokeilin toisella akulla ja avaimella, ei. Virrat päällä muut varoitusvalot sammui paitsi luistonesto. En nyt muista miten se pitää olla normisti.
Yritetty myös hinaamalla käyntiin, ei.
Sitten vein ei merkkikorjaamoon jossa tutkivat, että startti toimii, mutta ei käynnisty vaikka releeltä starttaa. Ei tunnista mot. ohj. yksikköä.
Sitten yksikkö meni vekatronicsille josta ilmoitus, että ei pysty korjata, rakenne sellainen ettei saa avatuksi. Prossu jää liimatulle puolelle.
Yksikkö laitettu takasin kiinni autoon ja viety opel merkki korjaamoon.
Opelilla tutkivat kymmenen tuntia ja ei mitään ideaa. Laskussa lukee:
Moottorin johtosarjasta johto poikki, korjattu, ei vaikutusta.
Edelleen pääreleen ohjaus puuttuu.
Kokeiltu uudella ohjainyksiköllä, ei toimi. testeri antaa can-väylävikaa. vikakoodit U2201 can väylällä ei yhteyttä EHUuun(radio)- U2111 canväylällä ei yhteyttä EHPS(ohjaustehostin)
-U2108 ei yhteyttä ABS
-U2105 ei yhteyttä ECM
-U2139 virheellinen CIM tieto
-U2107 virheellinen BCM tieto
-B3901 väärä ympäristön tunniste (ajonesto)
Mekaanikkko selvittänyt 12 sivuisen vianetsintä kaavion jossa mittaillaan jännitteitä ja resistansseja annettujen ohjeiden mukaan.
Eli samassa pistessä kuin kaksi kuukautta sitten tai oikeastaan pahemmassa. Nyt ei syty enää parkit ja mittariston kaikki valot jää palamaan kun yrittää käynnistää. No sama se kunhan sais edes käyntiin.
kysyin mekaanikolta mitä hän seuraavaksi alkaisi korjaamaan, sanoi että kiertymistä valvova tunnistin ja ohjauspylvään luona joku kikotin ?
Jotenkin tuntuu, että kynnistyksen esto takkuaa kun on ihan kuollut koko auto. Ihan kun ei tunnistaisi avaimia omaksi ollenkaan.
Jostainhan mun pitää yrittä alkaa jotain etsimään. Mitään testeriä ei mulla ole(vielä). Harmittaa kun muuten hyvä auto ja meille sopiva, eikä viitsis ihan näillä tiedoilla merenkään lykätä...
VINKKEJÄ, kiitos. Kiire mulla ei enää ole ja pitää visiin ostaa Volvo
Timo.