Aluvanne juuttuu napaan

Auton alustaan liittyvä keskustelu.
Renkaat, vanteet, madaltaminen, jarrut, jne...
Juzzi
OCF Luisukunkku 2009
OCF Luisukunkku 2009
Viesti:

Re: Aluvanne juuttuu napaan

Viesti Kirjoittaja Juzzi »

Kaveripiirissä on muutamasta japsi autosta mennyt pinnapulttejakin poikki sen takia kun soviterenkaat puuttunut. Sovite renkaiden kanssa ei ongelmia ole ollut. Ja mahdollisesti vika ollut vanteen asentajassa sitten. Mutta jos vannevalmistajat on niihin ne soviterenkaat suunnitelleet niin luulisi että siellä on enemmän faktatietoja kuin yhdelläkään tällä foorumilla.

Ja nämä kyseiset japsiautot ovat olleet tehokkaita katu ja kilpa-autoja.
Ajettu niillä on yli 300km/h ja yhdellä jopa 350km/h todistetusti soviterenkaiden kanssa :D

On mullakin ollut usein omassa autossa ilman sovite renkaita vääränjakoisia vanteita, yleensä RH:n valmistamia ja saahan sen keskitettyä pulteilla kun jaksaa pulaa niitä mutta on ne joskus alkaneet täristää muutaman tuhanne päästä vaikka pultit varmasti olleet tiukalla, nämä ovat kyllä olleet painavia autoja 1500-1700kg joten lieneekö sillä vaikutusta asiaan.

Mutta sovirenkaat maksaa sen 10-40€ jos ei siihen ole varaa niin saa vapaasti ajella ilman rinkuloita mun puolesta.
Omega 4000*BMW 330d*Skyline GT-R
vectraTBO
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö

Viesti Kirjoittaja vectraTBO »

Ei kai se rahasta ole kiinni kellään se sovitteiden hankinta?

Itse noin 10 vuotta sitten ekan kerran ajoin ilman sovitteita 5x108 vanteilla normipulteilla hätätapauksessa kun piti jotkut renkaat saada alle. Sitten huomasin että toimii niinkin joten sovitteiden hankinta jäi. Autona oli A Omega ja tehtiimpä sillä myös yksi 900km muuttoreissu täydellä peräkärryllä ja autokin oli tavaraa täynnä kattoon asti joten tuskin on painosta homma kiinni.

Emännän B Vectrasta puuttui koko sen omistusajan(6vuotta) sovitteet talvivanteista eikä ollut ongelmaa siinäkään.

En kyllä usko että pulttien katkeilu johtuu sovitteiden puutteesta ennenkuin itseltä niitä menee poikki. Muut saa uskoa mihin tahtoo mun puolesta :D
Vectra A 2.0 16V Turbo FWD -89 10.735s/231.15kmh/402m & 308kmh/1609m
Calibra 4x4 Turbo -92
Astra G 2.0 16V Turbo Cabriolet -03
Corsa D OPC -08 Astra H OPC -07 Vectra C OPC -07 Insignia A OPC -10
Juzzi
OCF Luisukunkku 2009
OCF Luisukunkku 2009
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Juzzi »

Siis kaikki tekee tyylillään ja kuten sanottua niin itsekin ajanut ilman sovitteita ja alkanut yleensä jossain kohtaa täristää mutta sovitteilla ei ikinä.

Pointti oli se että tyhmää olla käyttämättä.
Omega 4000*BMW 330d*Skyline GT-R
shamrock
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja shamrock »

Mä en vaan jaksa ymmärtää sitä, että kun sovitteista ei todellakaan ole haittaa ainakaan kukaan todistanut, ja niitä saa tilattua melkein joka mitassa parillakympillä kotiin toimitettuna ... Niin miten hemmetissä ilman niitä kukaan ees jaksaa leikkiä. Voihan niitä pultteja kiristellä puoli kierrosta kerrallaan todistakaakseen että on oikeassa, mutta se on vaan lapsellista pelleilyä parempaa tietoa vastaan.
Monta Astraa, Vectraa, Corsaa on ollut ... Ooppelista siirrytty Saabbeliin.

Saab 9-3 2.0 turbo BioPower stage1 '01
Saab 9-3 1.8i Arc '05
Fiat Ducato 2.8 idtd Dehtleffs Bus III '00
kari.rautio
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja kari.rautio »

Ladoissa oli aikoinaan ongelmana alu-vanteet jotka ryytyivät kiinni. Takapyöristä ne kuulemma irrotettiin siten, että nostettiin pyörä ilmaan ja irrotettiin. Sitten nelosella kierroksia, jolloin vanne pyörii ilmassa, ja sitten jarrutus.
Vanne jatkoi pyörimistä eli irrotti itse itsensä.
Omega Farkku 2,2 vm 2000, 385 000 km
vectraTBO
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö

Viesti Kirjoittaja vectraTBO »

shamrock kirjoitti:Mä en vaan jaksa ymmärtää sitä, että kun sovitteista ei todellakaan ole haittaa ainakaan kukaan todistanut, ja niitä saa tilattua melkein joka mitassa parillakympillä kotiin toimitettuna ... Niin miten hemmetissä ilman niitä kukaan ees jaksaa leikkiä. Voihan niitä pultteja kiristellä puoli kierrosta kerrallaan todistakaakseen että on oikeassa, mutta se on vaan lapsellista pelleilyä parempaa tietoa vastaan.
Niinkuin tossa aikaisempana kirjoitin itselläkin eka kerta ilman sovitteita oli vähän niinkuin pakkorako kun oli jotkut pyörät saatava alle. Sitten huomasin ettei ne sovitteet olekaan pakolliset joten jäi hommaamatta. En mä nyt tietenkään niitä sovitteita poiskaan ota jos sellaiset on olemassa mutta ei ne pakollisetkaan ole.

Se onkin todella vaivalloista kerran vuodessa kiristää ne pyörät ilman sovitteita :lol:

Sun tekstistä käy kyllä ilmi ettet ole ole ilman sovitteita vanteita kiristellyt. Kyllä ne pultit saa pyöritellä ihan kerralla kiinni saakka sormivoimin eikä tarvi puolta kierrosta kerralla väännellä. Lopullisessa kiristysvaiheessa täytyy kiristellä tasaisesti ihan niinkuin sovitteidenkin kanssa. Pointtina vaan se ettei pulttipyssyllä ammu kiinni.

Jos oikeen mietitään niin taitaa siinä max noin 30sek enemmän aikaa mennä per vanne ilman sovitteita, eli 2min koko hommassa kerran vuodessa. Mun aikataulu ei ole niin kireä etteikö tohon venyisi :wink:
Vectra A 2.0 16V Turbo FWD -89 10.735s/231.15kmh/402m & 308kmh/1609m
Calibra 4x4 Turbo -92
Astra G 2.0 16V Turbo Cabriolet -03
Corsa D OPC -08 Astra H OPC -07 Vectra C OPC -07 Insignia A OPC -10
shamrock
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja shamrock »

On mulla ollut joskus se takamoottori-Transportterikin, joten on se homma ilman sovitteitakin tuttua :) Mutta se oli niin tarkoitettukin. sen nyt ymmärtää että hätätilanteessa joku noin tekee, ja saattaa onnistuakin. En mä silti sitä ajatusta lähtis viljelemään ettei moisia mihinkään tarvita. Helpompaa ja turvallisempaa on ihan varmasti niiden kanssa kuin ilman niitä, ja kahdenkympin investoinnista on kysymys. Sitä puolta asiassa en ymmärrä.
Monta Astraa, Vectraa, Corsaa on ollut ... Ooppelista siirrytty Saabbeliin.

Saab 9-3 2.0 turbo BioPower stage1 '01
Saab 9-3 1.8i Arc '05
Fiat Ducato 2.8 idtd Dehtleffs Bus III '00
Vastaa Viestiin