Ei se Ooppeli niin huono ole

Keskustelua Opeleista
tuikki
OCF Rahastonhoitaja
OCF Rahastonhoitaja
Jäsennumero: 2729

Re: Ei se Ooppeli niin huono ole

Viesti Kirjoittaja tuikki »

Kaivoinpas yhden näppärän kuvan koneelta...
Kuvastahan nyt tyhmäkin näkee, että osuma ei ole ollut se "optimaalisin" eli nokat ei ole olleet ihan täysin vastakkain vaan hiukan sivussa. Tarkemmin ei ole tiedossa kuinka kovaa nuo autot on ajaneet, mutta ihan kävelyvauhdista ei ole kyse kun noinkin läjässä on. Kuvan ottajan lisähuomiona oli, että fordissa oli korin alla oleva runkopalkki koko auton matkalta täysin haitarilla, mutta ovi suunnilleen oikean muotoinen.

Kyseessähän on nyt ihan erilainen tapaus kuin topicin aloittajalla, mutta kertoo melko hyvin nykyautojen kolariturvallisuudesta.

Jarkkis: ota olut... se rauhottaa :D ei ne pojat noin ilkeitä tarkoittanut olla :) Se on tää netti siitä petollinen, että vitsillä heitetty läppä muuttuu vittuiluksi turhan herkästi... varsinkin kun jätetään hymiöt pois välistä.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-19 Astra 1.6T
-02 Astra 2.0T coupe
EX:-16 Insignia 2.0cdti -15 Corsa E 1.4 -07 Vectra 2.8t -06 Vectra 3.0CDTI OPC-line
-98 Vectra 1.6 -94 Vectra 1.8 -08 Astra H 1.9CDTI OPC-line -94 Corsa B 1.4SI
Omega B2 Caravan 2.5 Elegance Astra G Club Caravan 2.0DI
Woody
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Woody »

En mä nyt jarkkiselle touhu tippaa tarkoittanut. Vähän niinkuin Tuikkia kompaten... Jotenkin tuota pidetään nyt niin ihmeenä. Kellään kiire ja faktaa miten Se riisikippo ois pärjännyt :D Pääasia että mitään ei käynnyt.

ps. Miten täälä voi ottaa vakavasti kaikki, kun kuppi tuntuu heti olevan nurin.
Killroy
OCF Member 2020

Viesti Kirjoittaja Killroy »

Joo, kyllä se on raaka tosiasia, että isosta ja turvallisesta autosta tulee aikaamyöten yhtä turvallinen ku kaljapurkista, kun ruoste nakertaa paikkoja pehmeäksi....
"Älä puhu Asconasta, jos et totta tarkoita, älä onnen pikku Ooppeleita luotas karkoita, sulle Ladaa en mä toivo mutta vihaan japseja, älä onnen pikku Ooppeleita luotas karkoita"
(lauletaan Johnny Liebkindìn äänellä ja hymyhyylien nuotilla)
Zafira
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Zafira »

Killroy kirjoitti:Joo, kyllä se on raaka tosiasia, että isosta ja turvallisesta autosta tulee aikaamyöten yhtä turvallinen ku kaljapurkista, kun ruoste nakertaa paikkoja pehmeäksi....
Ei siihen tartte ruostettakaan. Riittää että se vastapuolen auto on tältä vuosituhannelta :D https://www.youtube.com/watch?v=HCecdOBCFjI
Timonen
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö

Viesti Kirjoittaja Timonen »

Woody kirjoitti:Mitä tuohon civicin perään ajoon tulee, niin takaapäin tullut törmäys on sitten toiseksi pahin sivutörmäyksen jälkeen. Että ei tahdo niskat kestää. Onhan tääläkin foorumilla kokemusta kun Opelin perään törmäsi toinen... Olishan Opelin pitännyt pelastaa.
jarkkis kirjoitti:Turvallisia noi omegat ja muut isomman luokan autot ylipäätään on siitä ei pääse mihinkään vaikka kattos minkälaisten lasien läpitte.
Mikkelissähän pikkujoulujen (?) aikana Eikan Omegan perään ajettiin punaisissa liikennevaloissa. Ja aika paskat seuraukset Eikalle tuli siitä niskan heilahduksesta.

Eli sillä ei taida olla mitään merkitystä, että minkä kokoluokan auto on, jos kyseessä on peräänajo.
Vectra B X25XE Sport -98, Vectra A C25XE CDX -94 ja Ascona C C20NE Irmscher Sprint -87 (projekti)

Vuokraan V6-jakohihnanvaihtotyökalusarjaa
Kaitzu
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Kaitzu »

Aiemmassa elämässä ollut arvioimassa Honda Civin vaurioita jotka olivat syntyneet kun Ford Transit oli vetänyt takaluukkuun arviolta 80km/h.
Civic ollut pysäkdyksissä.
Keli: Tienpientä erittäin liukas/jäinen

Civicistä ei auennut ovet ollenkaan, ulkopuolelta autoa havannoidut vauriot näkyivät vielä A-pilarissa saakka, se minne vauriot todellisuudessa päättyivät niin tuskin kukaan tietää, voi olla että konehuoneeseen. Civic oli ensimmäisiä ns.lentokonemallin Civicejä, korimalli oli 3door.
Transit oli takapenkin selkänojassa käynyt kiinni :no:
Kaikki autoissa olleet matkustajat selvisivät hengissä, tuuria sanoisin minä..

Suurin havannointi mitä on todella useista Honda malleista henk.kohtaisesti tehnyt niin niissä ei ole takapäässä puskurin alla oikeasti mitään mikä sitoisi tai siirtäisi energiaa takapää kolareissa..
[*] www.alustasarja.fi [*]
[*] www.fabix.fi [*][/b]
omega16T
'Diplomat'
'Diplomat'
Viesti:

Viesti Kirjoittaja omega16T »

Timonen kirjoitti:
Woody kirjoitti:Mitä tuohon civicin perään ajoon tulee, niin takaapäin tullut törmäys on sitten toiseksi pahin sivutörmäyksen jälkeen. Että ei tahdo niskat kestää. Onhan tääläkin foorumilla kokemusta kun Opelin perään törmäsi toinen... Olishan Opelin pitännyt pelastaa.
jarkkis kirjoitti:Turvallisia noi omegat ja muut isomman luokan autot ylipäätään on siitä ei pääse mihinkään vaikka kattos minkälaisten lasien läpitte.
Mikkelissähän pikkujoulujen (?) aikana Eikan Omegan perään ajettiin punaisissa liikennevaloissa. Ja aika paskat seuraukset Eikalle tuli siitä niskan heilahduksesta.

Eli sillä ei taida olla mitään merkitystä, että minkä kokoluokan auto on, jos kyseessä on peräänajo.
Ei mulle (eikä kyydissä olleelle kaverillekaan) tullu siitä mitään vammoja vaan käytettiin pelkästään tarkastuksessa varmuuden vuoksi ja kirjattiin piiskaiskuvamman seuranta varmuuden vuoksi. Kävin myöhemmin kipujen takia magneetissa ja kipujen syyksi ilmeni kolme rappeutunutta välilevyä kaularangassa mutta pehmytkudokset oli kunnossa vaikka niitä epäiltiin syyksi kipuihin.

Mähän ajoinki Omegalla vielä pari viikkoa sen jälkeen kun siinä toimi takavalotkin vielä vaikka olikin kontti rutussa: http://omega16.kuvat.fi/kuvat/Ex-Omegat/25112007758.jpg
Peräänajajalla oli vauhtia jotakin kuuden- ja kahdeksankympin väliltä kun itse olin paikallani liikennevaloissa. Perään ajaneessa Fiatissa ei meinannu lähtee ovet auki ja se oli tuulilasia myöten kuin prässissä rutattu.

Olihan se muuten aika tälli ja muistan vieläkin ekat kommentit kaverilleni kun sanoin että on nää niskatuet hyvä keksintö, ajokohan joku perään... :lol:

Seuraavan Omegan perään tuli pakettiauto karjarautoineen vajaata viittäkymppiä kun olin kääntymässä kotipihalle ja siinä kävi mun kyydissä takapenkillä olleelle kaverille jotain kun hengittäminenki sattui. Pakukuski ei ehtiny jarruttaa mutta ehti vähän kääntää keskemmälle päin tietä joten osui enempi etukulmalla aika keskelle ja Omegan perä pomppas sen takia jonku verran sivuun ja siitä tuli tämmönen: http://omega16.kuvat.fi/kuvat/Ex-Omegat/03052011599.jpg
Tuossa oli kontin pohja ihan haitarilla ja takakyljet kääntyny jonku verran sisäänpäin vaikkei näyttäny päällepäin niinkään pahalle.

Nuo kestää yllättävän hyvin tommosia kolareita mut katolleen en tuomosta ajais. Kaikki Omegat, niin aat kuin beetkin jotka tiedän menneen katolleen, on ollu oven yläreunaa myöten tasasesti kasassa.
Todennäköisesti väärässä.
juzze
OCF Member 2020

Viesti Kirjoittaja juzze »

jarkkis kirjoitti:Ainaki uudemman koppanen type-r civikin kuljettaja menetti henkensä peräänajossa tuos muutamia vuosia sitten Laihialla ku hiluxi tms tömäytti takapenkkiin asti. En autoa nähnyt, mut noin kuulemma on käynyt et ei ne uudemmatkaa pienen luokan autot välttämättä turvallisia ole. Oli civikki kuskilta mennyt kait niskat nurin niin sanotusti.
Tässäkin lienee ihan sama mikä auto olis ollu jos niskatuki väärin säädetty, liian alhaalla.
Ex:
Kadett E 1.6 3d
Astra G Caravan 1.6 16v
Astra H caravan 1.7cdti
Signum 2.0T
Astra J sport tourer 2.0cdti A6
Nyt: Insigia GS 2.0cdti A8
jarkkis
OCF Member 2021

Viesti Kirjoittaja jarkkis »

Totta, harva säätelee niskatuen oikeaan kohtaan, minä mukaan lukien, joissaki niskatuen säätö niin olematon ettei tunnu saavan järkevään kohtaan sitä säädettyä.
Timonen
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö

Mikä on oikea kohta? Tai korkeus?

Mä pidän sen itse n. päälaen korkeudella sen niskatuen.
Vectra B X25XE Sport -98, Vectra A C25XE CDX -94 ja Ascona C C20NE Irmscher Sprint -87 (projekti)

|vectraman|
OCF Member 2021

Viesti Kirjoittaja |vectraman| »

Sen pitää olla niin säädetty, että pää osuu keskelle sitä kun se retkahtaa taaksepäin ja luonnollisesti mahdollisimman lähelle takaraivoa käännetty niin minimoi niskan liikkeen. Ainakaan minä en osaa millään autolla ajaa niin, että pää olisi kiinni niskatuessa kokoajan niin säädän sen noin kuten mainitsin.
Realsanta
OCF Member 2016

Viesti Kirjoittaja Realsanta »

jossakin turvallisuus testi jutussa tuo b omegan pärjäs vielä hyvin uudempien kanssa... toki siinä ei kerrotto oliko autossa vain 2 airbäggia vai vielä niitten lisäksi sivubägit
still nun, Engländer Kriegsschiff es ist oben
janne___
OCF Member 2017

Viesti Kirjoittaja janne___ »

Eipä omegassa saa niskatukee säädettyä ees niin korkeelle et mun pää olis keskellä niskatukee :D
Omega A Caravan 3.0 24V -93
Ex.Omega B 2.0 16V -97 Vectra A 1.8 8v -94 Vectra B Caravan 1.6 -99 Omega B Caravan 2.5v6 -95 Omega B Caravan 2.0 16v -96
jarkkis
OCF Member 2021

Viesti Kirjoittaja jarkkis »

Ja tuntuu et se niskatuki jää tosi kauas vaikka säätö niin lähellä kuin saa eli jos siihen nojaa niin kattoo suunnilleen kattoverhoilua.
Timonen
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö

|vectraman| kirjoitti:Sen pitää olla niin säädetty, että pää osuu keskelle sitä kun se retkahtaa taaksepäin ja luonnollisesti mahdollisimman lähelle takaraivoa käännetty niin minimoi niskan liikkeen. Ainakaan minä en osaa millään autolla ajaa niin, että pää olisi kiinni niskatuessa kokoajan niin säädän sen noin kuten mainitsin.
Eikö pää osu aina sen keskelle?

Vai tarkoitatko sitä, että päälaki on niskatuen keskikohdan korkeudella? Vai että päälaki on niskatuen yläreunan tasalla? Sillä tavalla mulla se on nytten säädetty, ja kaikki kallistus eteen ja pään ja tuen välissä pari-kolme senttiä väliä, vaikka ajankin penkin selkänoja melko pystyssä.

Joskus nuorempana pidin niskatuen silleen, että se oli takaraivon kohdalla, eli siis niskatuen yläreuna oli takaraivon n. puolivälissä.

Vastaa Viestiin