omega16T kirjoitti:ata kirjoitti:Kaksi kertaa tosiaan ajanottajat eivät osanneet laskea ET:tä ja reaktiota yhteen saadakseen selville eliminaattorilähdön voittajaa
Ei sillä reaktioajalla ole mitään merkitystä mihinkään eliminaattorissa eikä kyllä missään muussakaan eli sitä ei lasketakaan mihinkään vaan kun valo vaihtuu niin molemmat lähtee sen mukaan kuin reagoi vihreeseen ja ensin maalissa on voittaja. Jos nukkuu viivalla niin se on oma moka ja jos ei voima piisaa ohittaa herillä ollutta kuskia niin silloin on hävinnyt lähdön.
Ainut missä reaktioajalla on merkitystä, on nuo nykyiset ns. bracket-luokat joissa pudotuskaaviot tehdään reaktioiden mukaan eikä et:n perusteella niinkuin heads up-luokissa.
Niin siis säännöissä sanotaan vain että se voittaa eliminaattorissa kumpi ylittää ensin maaliviivan siellä varttimailin päässä. Yleensä tämä ilmaistaan vilkkuvalolla tms. vielä että yleisökin näkee kumpi on voittaja. Tässä ei siis ET:llä ole sinänsä mitään merkitystä eikä reaktiollakaan, MUTTA käytännössä siis voittajalla on noiden summa pienempi kuin häviäjällä jos on lähdetty samalla valolla ilman handicappia.
Tuossa tapauksessa missä itse putosin väärin perustein silloin aikoinaan Kalajoella kilpakumppani nukahti viivalle, ja minä lähdin paremmilla reaktioilla liikkeelle, kilpakumppani ei saanut kiinni vartin matkalla ja minä ylitin maaliviivan ensin, mutta kilpakumppanin ET oli pienempi kun auto oli nopeampi ja ero oli tullut siitä että hän nukkui viivalla ja lähti liikkeelle myöhemmin. Ja sitten ajanottajat katsoivat vain ET:tä ja pistivät hänet jatkoon eliminaattorissa sääntöjen vastaisesti... Siis viivalla nukkunut jolla ei voima piisannut päästäkseen ohi ensin lähteneestä julistettiin lähdön voittajaksi sillä perusteella että ET-aika oli parempi, vaikka sillä ei ole merkitystä ja jälkeenpäin siis tuloslistoista pystyi toteamaan sen hitaan reaktion joka todisti että maaliviivakin oli ylitetty jälkeenpäin, mutta tätä ei suostuttu korjaamaan... oli siinä vähän kumma fiilis kun oli panostanut reaktioihin ja nähnyt maaliviivalla kun toinen auto on takana ja sitten ei päässyt jatkoon. Ja kaiken lisäksi jotkut jotka eivät ymmärrä koko lajia alkoivat sitten "naljailla" siitä että joku yleensä tietää mitä tarkoittaa reaktio, koska jos ei aja koskaan punavaloa, ei ole edes yrittänyt lähteä nopeasti. Se taktiikka toimii VAIN qualificationissa tai jos on TODELLA nopea auto ettei tarvitse välittää reaktioista.
Mutta aina ne menee pieleen jonkun mielestä jos yritetään kiihdytystä järjestää... itse olen ollut mukana sekä ajamassa että tuloslistoja sotkemassa... ehkä on parempi ettei kiihdytyksiä järjestetä jatkossa ollenkaan niin ei voi mennä sitten pieleenkään, paitsi korkeintaan pelkkänä aika-ajona ilman pokaaleita. En minä vaan tiedä. Show & Shinestä oli minulla kovat odotukset, se olisi ollut toisenlaista vastapainoa vähän erilaisella painotuksella, mutta ei sekään ketään sytyttänyt, joten ei sitäkään varmaan järjestetä uudestaan, multa meni ainakin maku.