OT: Kumpaa hyysätään enemmän, vastaajaa vai asianomistajaa?
Tutustukaapa joskus lain mukaiseen mahdollisuuteen saada avustaja &/ puolustaja rikosasiassa. Tutustukaa myös siihen, kun kuvittelette itsenne ensin RE:n asemaan, ja sen jälkeen AO:n asemaan. Ei nimittäin naurata siinä vaiheessa. Oikeusvaltio kyllä, mutta hieman pitäisi tuota hyysäyksen tasoa laskea oikeasti.
Selittäkää minulle yhtälö, jossa tullaan kysymään turvapaikkaa, ja osataan sen verran kieltä, että sanotaan "Ääsyylyymm?" Sitten kerrotaan, että matkustettu 19pv banaanilaivassa ja kävelty viime yö laitokselle 120km pakkasessa. Päällä kuitenkin täysin valkeat, silitetyt vaatteet ja haju parempi kuin vastaanottavalla poliisilla. Sitten yhteiskunnan varoista kriisihoitoa sotatraumaan (koska kertoi tulkille a' 70e tunti, olleensa sodassa siellä jossain), avustaja, uskonnon mukaista ruokaa koppiin, terveydenhuolto seuraavana aamuna. Kertomus, että on alaikäinen ja pitäisi saada jo ensi viikolla koko suku turvaan tuolta jostain, koska ovat jo ehtineet paeta alkuperäistä sotaa, mutta ovat vasta "matkalla"... Samainen henkilö kertoo syntyneensä 92 ja olleensa sodassa maassaan jo 89. Tarinan uskottavuus menee sotatrauman piikkiin. Henkilö kertoo myös, että hänen isänsä kuoli sodassa, kun hän oli 4v. Woot? Kyseinen maa ei ollut sotatilassa silloin, ja äskeisessä kappaleessa hän halusi perheensä Suomeen, myös isänsä. Tätäkin kysyttäessä paikalle hälytetty päivystävä sosiaalikukkahattu kertoo, että "sotatraumat tekevät tälläistä fläsäriä aivoissa."
Kuten olen aiemmin sanonut, ei enää ikinä turvapaikkatutkintaan kierrolle. Jos en saa pyövelin oikeutta päättää itse asioista suoraan