Suomihan on verrattain "uskonnoton" maa. Täällä keskiverto aikuisen elämään kuuluu uskonto/kirkko silloin tällöin kun joku menee naimisiin tai kuolee. Mielestäni varsin harmiton uskonto tämä luterilaisuus, siis. Miettikää Simpsonit käy kirkossa joka viikko...
Mitä tulee tuohon mainoskampanjaan, se on mielestäni verrattavissa jehovantodistajien tuputtamiseen; "minä näen asiat näin ja sinunkin pitäisi". Jokaisella on oikeus omaan uskontoon, omiin ratkaisuihin. Jos nyt paikallinen kirkko julkaisee jotain omaa lehteä, ei se jaksaa minua masentaa. Sen verran iso nippu niitä mainoksia tulee joka tapauksessa. Ei se silti ole varmaankaan mikään tuputuslehti vaan ihan normaali viikkolehti jonkun tietyn yhteisön sisältä. Enemmän mua ärsyttäis jos tänne tipahtelis jotain vasemmistosanomia... Ja jos Jami sun käsitys kirkosta on peräisin helluntaiseurakunnasta, kehotan painottamaan että mielipiteesi koskevat nimenomaan sitä. Siellä on meno vähän toisenlaista...
Jos maksan kirkollisveroa että saan jonain päivänä kuulla kun urut soi häämarssiani niin ei se ole keneltäkään pois. Se, etten usko jumalaan, ei oikeastaan liity asiaan millään tavalla. En koe tarvetta erota kirkosta sen vuoksi. En näe kirkkoa välineenä tuoda uskoani/uskomattomuuttani esille vaan instituuttina joka hoitaa tietyt tapahtumat. Eikä ne kaikki kirkolliset toimitukset ole niitä häitä. Viimeiset neljä kertaa kun olen kirkossa käynyt, on olleet hautajaisia. En muista mitä siellä silloin on jumalasta puhuttu, mutta yleisesti ottaen melko lohduttavia juttuja luopumisesta ja läheisten elämästä kuolemantapauksen jälkeen. Jos kirkkoa ei olisi, miten hautajaiset hoidettaisiin? Kroppa monttuun ja menoks?
Mitä tulee raamatun moraalisiin elämänohjeisiin, niin minusta esim. kymmenestä käskystä suurin osa (en muista kaikkia) on aika hyviä ohjeita. Älä tapa, varasta, petä, valehtele... Kun ottaa huomioon miten vanhasta tekstistä on kyse, voi itse helposti soveltaa niitäkin nykyaikaan. Olen samaa mieltä siitä, että etiikkaa pitäisi opettaa peruskoululaisillekin, ihan uskonnosta irrallaan. Itse luin etiikkaa sekä uskonnon että filosofian puolelta eikä niissä muistaakseni hirveästi eroja ollut. Sellaista fiilistä mulle ei ole koskaan tullut että koulun uskonto olis minkäänlaista tuputtamista, ala-asteella lähinnä niitä kertomuksia (vanhanaikaisia satuja) ja lukiossa nimenomaan tutkittiin muita uskontoja, ja paikallisia lahkoja. Minusta se oli varsin neutraalia sivistysoppia.
Siinäkin olen samaa mieltä, että kirkko hoitaa paljon asioita jotka kuuluis ehdottomasti valtiolle. En ole sen enempää tutustunut mihinkään tukiaisiin tms, mutta käsittääkseni seurakunnat hoitavat paljon ns. hyvän tahdon juttuja, kuten vähävaraisten avustusta. Tämmöset kuuluis valtiolle eikä kirkolle. Tähänkin taitaa vaan liittyä se etiikka jollain tapaa....
loppukevennys:
Mä ehdotan että kaikki jotka ei kuulu kirkkoon, menee töihin myös jouluna ja pääsiäisenä ja helatorstaina!