Uskonnottomien bussi kampania suomeen (http://uskomaton.fi/)

Tänne kaikki vitsit, hauskat jutut, netistä löydetyt hauskat linkit, autoihin liittymättömät gallupit ja muu vastaava.
himOPELi
'Diplomat'
'Diplomat'

Re: Uskonnottomien bussi kampania suomeen (http://uskomaton.fi/)

Viesti Kirjoittaja himOPELi »

Hoh hoijaa :yawn: Mikähän noittenkin henkinen ikä (ja älykkyys) mahtaa olla ? Aivan sama kun perustaisi vaikka "Neekerit on mustia" busseja, tarkoitus provosoida ja ärsyttää.
Suomalainen perusjyyrä kuuluu kirkkoon, muttei silti välitä siitä sen enempää.
Siinä vaiheessa kun uskonnottomuutta ruvetaan mainostaa ja kamppanjoimaan muuttuu sekin uskonnoksi.
Suvaitsevaisuus on mielenkiintonen käsite... Mitä haittaa siitä kenellekään on jos toiset ihmiset uskovat johonkin mitä itse eivät ymmärrä? Kaikilla meillä on tasa-arvoinen oikeus uskoa mihin halutaan. Ihmetelen suuresti niitä jotka kiihkoilevat puoleen tai toiseen.
Tossapa noita pääasioita, ei tarvitse edes itse kirjoittaa. Mulle on sinällään ihan sama vaikka tuommoinen kampanja joskus tuliskin, mutta epäilen suuresti että yksikään iso bussiyhtiö ei uskalla ottaa tuollaisia tekstejä autojensa kylkiin. Suomalainen kun provosoituu, se kävelee kunnes nuo tarrat on revitty irti. Ei tarvitse olla kuin tuo tavallinen perusjyyrä, joka kuuluu kirkkoon muttei välitä siitä sen enempää, niin on suuri riski että se kävelee ennemmin kuin tulee leimatuksi jonkin asian kannattamisesta. Tuossahan ei ole kyse muusta kuin provosoinnista ja suomalainen kyllä osaa provosoitua. Ja kuten lainattu: "suvaitsevaisuus on mielenkiintoinen käsite". En usko että perus-pertti lämpenee tuollaiselle kampanjalle, mutta toki joka kulttuurissa ja uskonnossa(myös uskonnottomuudessa) on se idiootti ääriryhmä joka pilaa loppujen maineen. Niin kuin kaikki tiedämme että kaikki rättipäät on terroristeja, eikö vaan?

ps. en lahjoita mitään tuommoiseen :lol:
Vectra GTS 2.0T
JaspaJami
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja JaspaJami »

Superi kirjoitti:
JaspaJami kirjoitti:EDIT: Uskonnottomat on kuitenkin suomessa jo aika iso vähemmistö. Yli 800 000 henkeä.
Mistähän moinen luku mahtaa olla peräisin...?

Uskonnottomuus ja kirkkoon kuulumattomuus eivät ole sama asia. Kirkosta eroava voi olla ateisti tai agnostikko, tai sitten eron syynä on protesti, rahansäästö tai valinpitämättömyys.

Kirkko saa Suomessa osansa yhteisöveron tuotosta, eli toiminta ei perustu pelkkiin kirkon jäsenten maksamiin kirkollisveroihin. Tuosta yhteisöveron osuudesta on ollut paljon puhetta, eikä se äkkiä ajateltuna tunnu aivan oikealta ratkaisulta.
Tarkoitin juuri kirkkoihin ja uskontokuntiin kuulumattomia joka sekään ei ole ihan tarkka. Koska osa tuosta porukasta kuuluu johonkin uskonlahkkoihin.
Tossapa noita pääasioita, ei tarvitse edes itse kirjoittaa. Mulle on sinällään ihan sama vaikka tuommoinen kampanja joskus tuliskin, mutta epäilen suuresti että yksikään iso bussiyhtiö ei uskalla ottaa tuollaisia tekstejä autojensa kylkiin
JCDecaux hoitaa mainostuksen ja he ovat mainoksen jo oikeastaan hyväksyneet.
calluman
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja calluman »

Eikös sen pitäis riittää että mihinkään uskontokuntaan ei ole pakko kuulua. Toisaalta saat kuulua mihin haluat.
En ymmärrä tämmöstä. :no: Vaikeeks menee kun asioista tehdään tekemällä vaikeita.
Ehkä vielä joskus....
JaspaJami
'Diplomat'
'Diplomat'

calluman kirjoitti:Eikös sen pitäis riittää että mihinkään uskontokuntaan ei ole pakko kuulua. Toisaalta saat kuulua mihin haluat.
En ymmärrä tämmöstä. :no: Vaikeeks menee kun asioista tehdään tekemällä vaikeita.
Mihin tämä liittyi. Siis tottakait asian nimenomaan pitääkin olla noin (tällä hetkellä tosin vasta 18v voi vapaasti päättää tästäkin asiasta, tämä oikeus pitäisi saada hieman nuoremmalle jo). Tämän mainoskamppanian pointti on vaan tuoda esille että suomessa on tosiaan uskonnottomia joita ei pidä unohtaa vähemmistönä. Kyllähän sitä enemmän tai vähemmän kaikki mainostavat itseään. Kirkko mainostaa harva se päivä televisiossakin palveluitaa eikä siinä ole mitään pahaa. Kirkkosanomatkin tipahtaa postiluukustani.
himOPELi
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja himOPELi »

JaspaJami kirjoitti:Tämän mainoskamppanian pointti on vaan tuoda esille että suomessa on tosiaan uskonnottomia joita ei pidä unohtaa vähemmistönä. Kyllähän sitä enemmän tai vähemmän kaikki mainostavat itseään. Kirkko mainostaa harva se päivä televisiossakin palveluitaa eikä siinä ole mitään pahaa. Kirkkosanomatkin tipahtaa postiluukustani.
Jos tuon sanoman pointti on tosiaankin tuoda esille suomen uskonnottomat, niin metsään menee ja lujaa. Tuossahan vain kyseenalaistetaan toisten ideologia provosoimalla. Mutta samapa tuo, en vaan olisi itse tajunnut tuota pointtia jos et olisi valaissut.
Tiedän kyllä että kirkon sisälläkin on ääripää, joka julistaa helvettiin joutumisella jos ei usko Jumalaan. Suurin osa kirkkoon kuuluvista (uskovaisistakaan) ei kuitenkaan ole julistamassa provosoivaa sanomaa missään. Tuo ääripää jaksaa julistaa eikä niistä tavan tallaaja kirkollisveroa maksava välitä, enemmänkin kammoksuu. Sama homma se taitaa olla uskonnottomienkin ääripään julistuksissa. Ääripäistä ei vaan pidetä tässä "tavallisessa" suomessa.

Onnea vaan tuolle missiolle vaikka en edelleenkään usko näkeväni koskaan tuota kampanjaa.
Vectra GTS 2.0T
JaspaJami
'Diplomat'
'Diplomat'

himOPELi kirjoitti:
JaspaJami kirjoitti:Tämän mainoskamppanian pointti on vaan tuoda esille että suomessa on tosiaan uskonnottomia joita ei pidä unohtaa vähemmistönä. Kyllähän sitä enemmän tai vähemmän kaikki mainostavat itseään. Kirkko mainostaa harva se päivä televisiossakin palveluitaa eikä siinä ole mitään pahaa. Kirkkosanomatkin tipahtaa postiluukustani.
Jos tuon sanoman pointti on tosiaankin tuoda esille suomen uskonnottomat, niin metsään menee ja lujaa. Tuossahan vain kyseenalaistetaan toisten ideologia provosoimalla. Mutta samapa tuo, en vaan olisi itse tajunnut tuota pointtia jos et olisi valaissut.
Tiedän kyllä että kirkon sisälläkin on ääripää, joka julistaa helvettiin joutumisella jos ei usko Jumalaan. Suurin osa kirkkoon kuuluvista (uskovaisistakaan) ei kuitenkaan ole julistamassa provosoivaa sanomaa missään. Tuo ääripää jaksaa julistaa eikä niistä tavan tallaaja kirkollisveroa maksava välitä, enemmänkin kammoksuu. Sama homma se taitaa olla uskonnottomienkin ääripään julistuksissa. Ääripäistä ei vaan pidetä tässä "tavallisessa" suomessa.

Onnea vaan tuolle missiolle vaikka en edelleenkään usko näkeväni koskaan tuota kampanjaa.
http://yle.fi/uutiset/kotimaa/2009/03/a ... origin=rss

Äläkä käsitä väärin, en mää ole järjestämässä tätä kamppanjaa. Lahjoitin kyllä vähän rahaa tuohon keräykseen.
Zeni
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Zeni »

^Et sitten mitään muuta keräystä keksinyt :roll: Jotenkin tuntuu että tässä maailmassa ja tässä valtiossa on vähän isompiakin ongelmia kuin mihin naapurin Erkki uskoo.

Eikö se riitä ettei itse usko/maksa ? Pitääkö kaikkien olla samaa mieltä.

Ja ääripäät/äärimmäisyyksiin meneminen on aina huono asia.
-----Zeni-----
"Aluminum, tastes like fear
Adrenaline, it pulls us near"
JaspaJami
'Diplomat'
'Diplomat'

Zeni kirjoitti:^Et sitten mitään muuta keräystä keksinyt :roll: Jotenkin tuntuu että tässä maailmassa ja tässä valtiossa on vähän isompiakin ongelmia kuin mihin naapurin Erkki uskoo.

Eikö se riitä ettei itse usko/maksa ? Pitääkö kaikkien olla samaa mieltä.

Ja ääripäät/äärimmäisyyksiin meneminen on aina huono asia.
No kyllä sitä tulee moniin muihinkin keräyksiin rahaa pistettyä. Mutta mielestäni tämäkin on hyvä keräys joka yrittää tuota meitä uskonnottimia esille joiden oikeuksia on tässä poljettu jo tovi. Omatpahan on rahani ja pistän sinne minne haluan. Sama oikeus on sinulla enkä moiti sinua mihin rahasi hassaat.

Ja eihän tosiaan tämän mainoksen läpimeno ole mikään itseästään selvyys kaikissa kaupungeissa. Tampereella saattaa hyvinkin tulla ongelmaa. Katotaan nyt.
Superi
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Superi »

JaspaJami kirjoitti: meitä uskonnottimia esille joiden oikeuksia on tässä poljettu jo tovi
:what:
Kytkikö rovasti sinutkin jalkapuuhun kirkonmäellä?

Olisi hauska kuulla miten täällä poljetaan uskonnottomien oikeuksia
Zeni
'Diplomat'
'Diplomat'

JaspaJami kirjoitti:Sama oikeus on sinulla enkä moiti sinua mihin rahasi hassaat.
Maksan kirkolle ja sitähän tässä yritetään kitkeä pois ? Otsikosta voi kyllä päätellä ettei välttämättä ole raamattua luettu :D
Superi kirjoitti:
JaspaJami kirjoitti: meitä uskonnottimia esille joiden oikeuksia on tässä poljettu jo tovi
Kytkikö rovasti sinutkin jalkapuuhun kirkonmäellä?

:lollis: :lollis: :lollis: Jätkällä on tässä topicissa sana hallussa :D
-----Zeni-----
Juutas
OCF Member
OCF Member
Jäsennumero: 2221
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Juutas »

On se hei kumma. Ollaan jossain Israelissa tai OCF sivuilla niin uskonto herättää älyttömästi keskustelua... Itse en ota muuhun kantaa. :D
Opel Astra J OPC-line Sports Tourer -15
Opel Corsa E -16

"Acta Non Verba"
shoon
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja shoon »

Ja takaisin asiaan!
Lukaisin yhtäkkiä tuon sivuston Mikä? ja FAQ palstat. Ensimmäisenä tuli mieleen, että väsyneempää myyntipuhetta ei kuule edes elämäänsä kyllästyneeltä puhelinmyyjältä. Alkuperäinen kampanja on sivuston mukaan peräisin Briteistä, jossa se toimi vastalauseena sikäläisen kirkon mauttomalle mainonnalle. Tähän tarkoitukseensa se sopikin ihan hyvin. Nyt sitten Suomen ateistit haluavat itse olla se aloittava osapuoli ja riidanhaastaja. Äkkiseltään kuulostaa todella huonolta idealta. Mielestäni kuulostaa aika kaukaahaetulta syyltä, että Suomessa pitäisi "pelätä syrjityksi tulemista", jos nyt ei satu uskomaan mihinkään jumalaan.
Toisekseen en näe kristillisessä kasvatuksessa mitään pahaa. Kymmen käskyä ovat oikeastaan aika hyvä ohjenuora, tosin eihän kukaan pakota niitä otsaan kirjoittamaan. Lisäksi kultainen sääntö, jonka mukaan ei pidä tehdä muille sitä, mitä ei haluaisi itselleen tehtävän, ratkaisisi maailmassa montaa asiaa. Että näillä mennään, enkä edes ole pikään muu kuin suomalainen perusjyyrä. :P Shoon out.
JaspaJami
'Diplomat'
'Diplomat'

shoon kirjoitti:Toisekseen en näe kristillisessä kasvatuksessa mitään pahaa. Kymmen käskyä ovat oikeastaan aika hyvä ohjenuora, tosin eihän kukaan pakota niitä otsaan kirjoittamaan. Lisäksi kultainen sääntö, jonka mukaan ei pidä tehdä muille sitä, mitä ei haluaisi itselleen tehtävän, ratkaisisi maailmassa montaa asiaa. Että näillä mennään, enkä edes ole pikään muu kuin suomalainen perusjyyrä. :P Shoon out.
Ja liittyy kristillisyyteen tasan sen verran että sielläkin noudatetaa tuollasia ohjeita. Ei niitä ole kuitenkaan kristinusko keksinyt ;) Eikä tarkoita etteikö noista suurinosa kuuluisi ihan normi ihmisen moraaliin.

EDIT
Jussi K Niemelä kirjoitti:Entä islam? Muslimit pelottelevat usein helvetillä, viimeksi Mustafa Kara Ajankohtaisen kakkosen maahanmuuttokeskustelussa. Minua ihmetyttää, miksi kaikki tulkitsevat mainossloganimme ahtaasti luterilaisesta viitekehyksestä. Olen tänään jo kolmelle tai neljälle toimittajalle puhelimessa selittänyt, että toki helvettiin uskotaan myös islamissa. Toiseksi olen korostanut, ettemme hyökkää kirkkoa vastaan vaan itse asiassa tarjoamme myös uskoville lohtua kertomalla, että tuonpuoleisen pelko on turha. Kuten lukuisa filosofi on pohtinut, mm. Schopenhauer ja Nietzsche, ihmiset pelkäävät kuolemaa ja tästä on moni huuruinen filosofia saanut alkunsa. Kun nojaa naturalismiin ("Bright," vastakohtana "Super"), ei tarvitse pelätä eikä turhia filosofoida
Zeni
'Diplomat'
'Diplomat'

JaspaJami kirjoitti:
shoon kirjoitti:Toisekseen en näe kristillisessä kasvatuksessa mitään pahaa. Kymmen käskyä ovat oikeastaan aika hyvä ohjenuora, tosin eihän kukaan pakota niitä otsaan kirjoittamaan. Lisäksi kultainen sääntö, jonka mukaan ei pidä tehdä muille sitä, mitä ei haluaisi itselleen tehtävän, ratkaisisi maailmassa montaa asiaa. Että näillä mennään, enkä edes ole pikään muu kuin suomalainen perusjyyrä. :P Shoon out.
Ja liittyy kristillisyyteen tasan sen verran että sielläkin noudatetaa tuollasia ohjeita. Ei niitä ole kuitenkaan kristinusko keksinyt ;) Eikä tarkoita etteikö noista suurinosa kuuluisi ihan normi ihmisen moraaliin.
Alkaa olla ilmeisesti aika vähissä normi ihmiset. Jos kristinusko on bannattu elämästä niin missä muualla esim. kymmeneen käskyyn elämässään törmää ? Miksi ottaa riski että ne jäävät oppimatta ? Ja miten uskottavaa olisi näitä ohjeita opettaa. "Joo tässä on katkelma tälläsestä kirjasta joka on mun mielestä hölynpölyä ja huijausta mutta muista silti että..."

Mitä ikärajaan tulee niin jokainen tennari varmasti eroaisi heti. Sen takia on olemassa tietyt ikärajat koska viisaammat ovat katsoneet että tietyssä iässä ihminen osaa ottaa tarpeeksi vastuuta eri asioista kuten auton ajaminen, viinan ostaminen jne.

Ihminen on kykeneväinen oppimaan ja sisäistämään oppeja koko ikänsä, mutta tehokkain aika moraalista kasvatusta ajatellen tapahtuu lapsuudessa. Lapset uskovat ja tajuavat säännöt, aikuiset osaavat jo enemmän suodattaa ja poistaa heille sopimattoman tiedon. Uskon että mitä nuorempana ihmisille opetetaan hyvät tavat ja moraaliset säännöt, sitä paremmin ne pysyvät alitajunnassa.

EDIT: Ja tuon lainauksen perusteella voisi sanoa, että tämän trendikkään uskontokunnan edustajat pitävät ilmeisesti liikkeeseensä kuulumattomia ihmisiä itseään tyhmempinä.
-----Zeni-----
JaspaJami
'Diplomat'
'Diplomat'

Zeni kirjoitti:Ja miten uskottavaa olisi näitä ohjeita opettaa. "Joo tässä on katkelma tälläsestä kirjasta joka on mun mielestä hölynpölyä ja huijausta mutta muista silti että..."
Kyllä niitä nytkin opetetaan ET tunnilla ihan normaali moraali ohjeina ilman mitään raamattua.
Zeni kirjoitti: Mitä ikärajaan tulee niin jokainen tennari varmasti eroaisi heti. Sen takia on olemassa tietyt ikärajat koska viisaammat ovat katsoneet että tietyssä iässä ihminen osaa ottaa tarpeeksi vastuuta eri asioista kuten auton ajaminen, viinan ostaminen jne.
Yhdistyksen jäseneksi saa liittyä 15v täyttänyt, uskontokunnan jäseneksi voi vanhemmat lapsensa liittää jo heti syntyessään ja hän pystyy itse siitä eroamaan vasta kun on 18v. Kuitenkin kirkkokin on sitä mieltä että (nyt en muista oliko ikä 15 vai 16) nuori on tarpeeksi kypsä päättämään kirkon asioista ja saa jossain kirkon vaaleissa äänestää (kirkkovaaleissa ei ainakaan vielä, mutta sinnekkin asia on mahdollisesti tulossa). Kuitenkaan hän ei ole tarpeeksi kypsä päättämään siitä onko jäsen vai ei.

Omat vanhempani ovat uskovaisina krisittyinä olleet onneksi harvinaisi fixuja eikä meitä lapsia liittäneet kirkkoon vaan saimme ihan itse asiasta päättää. 3/4 kävi rippikoulun, kaksi liittyi kirkon jäseneksi (tänä päivänä on kylläkin helluntaiseurakunnan jäsen yksi, itse taas erosin). Itse kävin myös rippikoulun. Koulussa opiskelin vähän vuoronperään uskontoa ja ET:tä. Uskonto vaan liian usein muuttui Uskonto tiedosta EVLUT uskonnon tuputtamiseksi jolloin vaihdoin ET:hen. Jossa oppetettiin myös eri uskonnot neutraalisti.

Lisäksi on väärin että alle 18v joutuu maksamaan kirkollisveroa palkastaan vaikka ei itse vielä edes voi päättää eroaako kirkosta vai ei. Ovat kylläkin kohtuu pieniä summia yleensä vielä niissä tuloissa.
Vastaa Viestiin