Suuri Kasvatuskeskustelu (ja vähän muuta)

Tänne kaikki vitsit, hauskat jutut, netistä löydetyt hauskat linkit, autoihin liittymättömät gallupit ja muu vastaava.
Johnny
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Johnny »

Ei viddu että te olette hauskoja tyyppejä herrat superi&rMn :lollis: :lollis:

Täytyy ihan hattu nostaa siitä kuinka kauan jaksatte provoa tuota jatkuvaa lasten hakkaamis paskaa :peukku:

Että oikein nyrkillä ja kylkiluita murskaksi :worship:
Yrittäkääpä ens kerran ylittää ittenne ja vetäskää vaik lapsen tappo kortti hihasta!

Oikeesti, olkaa viisaampia kuin vanhempanne ja hymyilkää vaan niin saatatte vaan vaikuttaa tyhmiltä mutta älkää avatko suutanne ja varmistako sitä asiaa :whack:
Johnny, la gente esta muy loca.
mimmix
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja mimmix »

rMn kirjoitti:Mutta oikeasti, kuten näistä aika monesta vastauksesta tuohon mimmix:in linkittämään juttuun kommentoineista voi päätellä, tulisi lasta vähintäänkin kurittaa ns. "isän kädellä".

Miksi?

Nyrkistäkö se lapsi oppii tehneensä jotain väärin?
Tähdennän nyt vielä kertaalleen, että minä en ole ikinä sanonut että hyväksyisin minkäänlaisen väkivallan. Olen vain sanonut, että se tukasta nyppääminen näpäytyksenä vaikkapa uhittelusta ei minusta ole väkivaltaa. Mutta jos joku hurskastelija tulee mua väittämään lastenhakkaajaks ni itsehillintä on koetuksella.

Mitä tulee kyseiseen tapaukseen, niin väitän että kyseisellä klopilla ei ihan kaikki voi mitenkään olla kohdallaan. Jos lapsi saa tyydytystä eläinten kiduttamisesta niin siinä ei ihan oikeasti jäähyt enää auta. ENKÄ VÄITÄ ETTÄ NYRKKI AUTTAISI. Mutta jos olen väärässä, ja tämä lapsi on vaan kertakaikkiaan tehnyt piittaamattomia tuhmuuksia, niin en ihan oikeasti tiedä mikä olisi hyvä rangaistus. Niin isosta asiasta on kyse, että puhuttelu ja se omien turtlesien poisantaminen ei missään tapauksessa riitä siihen ettei poika ikinä enää tekisi mitään vastaavaa. 7-vuotiaana murtaudutaan eläintarhaan, seuraavaks ostarille... Mitä väliä mitä sitä tekee jos rangaistus on vaan puhuttelu? Sanotaan nyt vielä sadannen kerran, että en edelleenkään väitä että sitä pitäisi lyödä. Sanoin, etten edes tiedä mikä olisi hyvä rangaistus tuollaisesta. Minusta tuo on niin kertakaikkisen järkyttävää.

edit: Niin, mitään hyviä ideoitahan teiltä ei ole tullut. Jokaiseen missä olis paikka kertoa mikä olis sitten teiltä oikeaoppisilta lastenkasvattajilta se hyvä rangaistus, tuleekin vaan hirveä paatos siitä miten muut hakkaavat lapsiaan... :lollis:
Always be yourself
unless you can be a unicorn
then always be a unicorn
shoon
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja shoon »

mimmix kirjoitti: edit: Niin, mitään hyviä ideoitahan teiltä ei ole tullut. Jokaiseen missä olis paikka kertoa mikä olis sitten teiltä oikeaoppisilta lastenkasvattajilta se hyvä rangaistus, tuleekin vaan hirveä paatos siitä miten muut hakkaavat lapsiaan... :lollis:
Oikeastaan se alkaa jo risoa, kuten Johnnykin huomautti. :whack:

Tämän koko keskustelun yksiuloitteisuus alkaa muutenkin nyppiä, joten piristämpä sitä parilla tarinalla omasta lapsuudesta, josta molemmat osapuolet saavat uutta materiaalia teorioilleen.
Olipa kerran pikku-Shoon, joka ilkeyttään tapasi muksia/potkia sisaruksiaan siten, että joskus siinä ihan poru tuli. Pikku-Shoonin äiti otti ja läimäisi tässä vaiheessa avokämmenellä takapuolelle ja kertoi, että tuolta se tuntuu kun toista lyö. Tämän jälkeen pikku-Shoon koki empaattisen ahaa-elämyksen ja jätti muksimisen vähemmälle. :D
Myöhemmin elämässään pikku-Shoon innostui tietokoneella pelaamisesta, kun sattui olemaan niin hieno 386 talossa. Valitettavasti hän sattui pelaamisen tiimellyksessä rikkomaan hiiren. :roll: Isä kävi ostamassa pikku-Shoonille uuden hiiren, joka taisi tuolloin maksaa yli 100mk. Tätä summaa isä ei suinkaan vähentänyt pikku-Shoonin viikkorahasta, vaan toteutti suoraveloituksen tähän astisista säästöistä, joita pikku-Shoon oli onnistunut keräämään. Voitte uskoa, ettei pikku-Shoonilla tämän episodin jälkeen ollut pitkään aikaan varaa ostaa itselleen mitään kivaa. Pikku-Shoon oivalsi, ettei ole kovinkaan järkevää rikkoa tavaroita edes vahingossa, koska yllättävät taloudelliset menot aiheuttavat pahaa oloa. Tämän Shoon toki on huomannut useasti myöhemmässä elämässään. :P

Vaan eipä taida pystyä tämänkään perusteella voittajaa julistamaan. :yawn:
mimmix
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja mimmix »

shoon kirjoitti:Vaan eipä taida pystyä tämänkään perusteella voittajaa julistamaan. :yawn:
No ei tietenkään. Sehän meni niin että jos joskus ratkaisee jonkun tilanteen julmalla väkivallalla, ratkaisee aina ja ikuisesti kaikenlaiset tilanteet siten :)
Always be yourself
unless you can be a unicorn
then always be a unicorn
ekto
'Diplomat'
'Diplomat'
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ekto »

Joillakin on lapsia jotka uskovat puhetta ja joillakin ei. Joissakin perheissä halutaan toimia toisella tavalla kuin toisessa. Tärkeintä kait on se, että lapsesta kasvaa terve ja hyvinvoiva.

Täälläkin moni on kertonut miten heitä on kasvatettu eritavoin ja kuinka he ovat ihan kunnossa. Ei varmastikaan ole vain yhtä ainuaa tapaa kasvattaa lapsia.

Totuus on se, että suurin osa suomalaisista (ja tutkimusten mukaan varsinkin naisista) syyllisyy lapsensa pahoinpitelyyn erilaisten tukistusten ja näpäytysten myötä. Tämän avulla ne perheet, joissa pärjätään aina pelkällä puheella, voivat asettua tässä keskustelussa parempaan asemaan.
Superi
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Superi »

mimmix kirjoitti: Väitätkö mua lastenhakkaajaks?
En. Totesin vain vallitsevan mielipideilmaston. Sulla tuskin edes on lapsia, toisin kuin osalla meistä.
edit: Niin, mitään hyviä ideoitahan teiltä ei ole tullut. Jokaiseen missä olis paikka kertoa mikä olis sitten teiltä oikeaoppisilta lastenkasvattajilta se hyvä rangaistus, tuleekin vaan hirveä paatos siitä miten muut hakkaavat lapsiaan.
Oletko lukenut tätä ketjua lainkaan, vai puututko vain näihin yksittäisiin herätteisiin? Kyllä tuolla pitäisi vieläkin olla ihan omia kasvatusperiaatteita, vaikka en niitä jokaisen esimerkin perään laitakaan muistutukseksi. Minulla ei ole mitään tapauskohtaista esimerkkiluetteloa, koska näillä periaatteilla sellaista ei tarvita. Fyysisillä metodeilla on toisin, sillä eikö sillä puolella rangaistuksen pitäisi koveta kun teko pahenee, sillähän metodia on puolustettukin.

megaman kirjoitti:Nykyään ei kannata juurikaan muuta tehdä kuin lässyttää. Yksi kaveri kantoi kiukuttelevan poikansa kainalossa autoon, kun ei muuten suostunut yhteistyöhön --> lastensuojelutapaus.
Puhuminen ja lässyttäminen eivät ole synonyymejä. Ilmeisesti haet mallia "minä puhun, muut lässyttävät"?

Lapsen kantaminen on ok, niitähän kannetaan monissa eri tilanteissa. Jos kantaminen toteutetaan niin, että siitä tulee lastensuojelutapaus, on kantotapa jokseenkin erikoinen. En tunne lastensuojelun toimintaperiaatteita (kun ei ole tarvinnut tutustua), mutta jotenkin tuntuu siltä, että kantamisen lisäksi on vaadittu jo aika paljon muutakin.
Johnny kirjoitti:hymyilkää vaan niin saatatte vaan vaikuttaa tyhmiltä mutta älkää avatko suutanne ja varmistako sitä asiaa
Voi miten hienosti sanottu... Olisikohan niin, että tässä ketjussa on jo rintamalinjat vedetty niin syvään, että keskustelu tuottaa enemmän lämpöä kuin valoa (get it?). Lukko kiinni ja avain järveen?
Johnny
'Diplomat'
'Diplomat'

Superi kirjoitti:Lukko kiinni ja avain järveen?
Näin toimii mies joka selviää puhumalla :lollis:
Ja sinun niin hyvin viljelemää logiikkaa käyttäen tästä paljastuu että taidatkin teljetä ikävissä tapauksissa lapsesi kaappiin ja heittää avaimen järveen,vaimitensenytoli :o
Anodi
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Anodi »

Ei kai kukaan enää tosissaan luule että tämä asia ratkeaa tässä topicissa. Kumpikaan osapuoli ei anna tuumaakaan periksi.

Shoon ja Ekto sentään huomasivat että lapsia voi kasvattaa monella tavalla.

Edit: Se toinen olikin Shoon.
Jossi
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Jossi »

Anodi kirjoitti:
No nyt olet asian ytimessä. Ei ole yhtä ainutta oikeata tai väärää tapaa. Useinhan se kasvatus on erilaisten metodien summa, myös trial and error kuuluu siihen. Samahan pätee oppimiseen. On olemassa erilaisia opiskelutekniikoita. Toinen oppii "hauki on kala, hauki on kala..."-tekniikalla ja toiset taas ongelmalähtöisesti tai assosioimalla opeteltavan asian johonkin muuhun. Mikä soveltuu yhdelle, ei välttämättä sovellu kaikille (vrt. esim kuntosaliohjelma ja kehittyminen). Ei tässä elämässä tarvitse kovin kauas katsoa, kun näkee erilaisuutta ympärillä ja se on rikkautta se. Tosin ihmisiähän yritetään nykyään laittaa yhteen muottiin jo tarhassa, peruskoulussa, urheiluseuroissa jne... Saattavat ne vanhemmatkin joskus todeta, että miksi sinä et voi olla kuin isosiskosi (vaikka samoja menetelmiä on käytettykkin :wink: ). Joku on puupää, joku on luupää, jotkut oppii kerrasta. :lol:
Johnny
'Diplomat'
'Diplomat'

Anodi kirjoitti:Ei kai kukaan enää tosissaan luule että tämä asia ratkeaa tässä topicissa. Kumpikaan osapuoli ei anna tuumaakaan periksi.

Edit: Se toinen olikin Shoon.
En ole varma keneen yrität viitata mutta jos minä olen kyseessä niin suosittelen lukemaan koko topikin läpi :roll:
Oikeasti.
Missä kohtaa totean että pidän tukistamista ja ETENKIN selkäsaunaa oikeana tai edes oikeudenmukaisena kasvatustapana?Missä totean että selkään ja tukkapöllyä pitäisi antaa esimmäiseksi joka kerta ainoana ratkaisuna?
Missä totean että ilman fyysistä väkivaltaa tapahtuva kasvatus olisi väärä tapa ja sitä ei saisi kukaan tehdä?
Missä totean että aion omia lapsiani piestä kuin vierasta sikaa?
Selvästikkin haluat tahallaan ymmärtää koko aika väärin.

Kuten hyvinkin käy ilmi sinun ja minun kirjotuksista että niinkuin aikuiset myös lapsetkin ovat ERILAISIA ja toisille toimii toiset asiat ja toisille toiset.
Sinä et kokenut remmistä olleen mitään hyötyä ja minä taas koin.
Millä perustelet että oma kasvatus metodisi on juuri se ainut oikea?
Noihin kysymyksiin ei ole vielä kukaan pystynyt mitään vastaamaan joten elä edes viitsi ruveta trollaamaan enää,jooko. Se on todella lapsellista.

E: Eikä asian sinällään tarvia mihinkään ratketa, ei ole olemassa ainutta oikeaa ratkaisua.
Megaman
'Diplomat'
'Diplomat'
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Megaman »

Hakeeko Mr. perusnegatiivinen superi täältä jotain virtuaalivastuksia,preppaatko itseäsi täällä,kun viljelet noita kuolemattomia onelinereita? Eikö sulla oo oikeita duuneja, jossa pääset pätemään vai valuuko sun kyvyt nykyisellä työnanatajalla hukkaan ja se heijastuu turhautuneena piikittelynä täällä verkoissa? :lol:

Antaisit enemmin välillä myös apuja ylitsepursuavien vittuilujen sijaan, kuten esim. lainvalvoja savolainen tekee...
Omega A & B...Peugeot 407 Coupe', 206, Peugeot Boxer , C2 VTS, C5 SX 2.0i Break, BX, Xantia, 309, Bombardier Quest 500...Knaus Eifelland...etc...jne...
Anodi
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Anodi »

Johnny kirjoitti: En ole varma keneen yrität viitata mutta jos minä olen kyseessä niin suosittelen lukemaan koko topikin läpi :roll:
Oikeasti.
Olen lukenut topiccia sitä mukaan kun sitä on kirjoitettu. En vaan muistanut mitä olit jo aikaisemmin kirjoittanut. Joten olet siis yksi niistä jotka myöntävät että kasvatusmenetelmiä ja lapsia on erilaisia. Ymmärrän pointtisi, mutta itse en vaan hyväksy fyysistä kurittamista. Mulla suurin syy lasten fyysisen kurituksen tuomitsemiseen on se, että siinä fyysiseti vahvempi sortaa heikompaansa.
Johnny
'Diplomat'
'Diplomat'

Anodi kirjoitti:
Johnny kirjoitti: En ole varma keneen yrität viitata mutta jos minä olen kyseessä niin suosittelen lukemaan koko topikin läpi :roll:
Oikeasti.
Olen lukenut topiccia sitä mukaan kun sitä on kirjoitettu. En vaan muistanut mitä olit jo aikaisemmin kirjoittanut. Joten olet siis yksi niistä jotka myöntävät että kasvatusmenetelmiä ja lapsia on erilaisia. Ymmärrän pointtisi, mutta itse en vaan hyväksy fyysistä kurittamista. Mulla suurin syy lasten fyysisen kurituksen tuomitsemiseen on se, että siinä fyysiseti vahvempi sortaa heikompaansa.
Asia pihvi.
Iro
OCF Member 2018
OCF Member 2018

Viesti Kirjoittaja Iro »

mimmix kirjoitti: edit: Niin, mitään hyviä ideoitahan teiltä ei ole tullut. Jokaiseen missä olis paikka kertoa mikä olis sitten teiltä oikeaoppisilta lastenkasvattajilta se hyvä rangaistus, tuleekin vaan hirveä paatos siitä miten muut hakkaavat lapsiaan... :lollis:
Ku nuo on jo keksinyt aika hyviä ideoita:

http://vanhemmat.mll.fi/tukea_ja_taitoa ... #seitsemas
Superi
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Superi »

Iro kirjoitti:
Ku nuo on jo keksinyt aika hyviä ideoita:

http://vanhemmat.mll.fi/tukea_ja_taitoa ... #seitsemas
Aivan, ja onhan noita MLL:n ohjeita täällä kerrottu omien kokemusten kautta, mutta kun niitä pidetään vain lässytyksenä ja kukkahattutätien puuhasteluna.

Noissa ohjeissa on kaksi puolta, ensinnäkin ne antavat oikean toimintamallin itse riidanratkaisuun, ja toiseksi niiden mukaan kasvatettu lapsi oppii itse ymmärtämään paremmin syitä ja seurauksia. Uhkaamalla kasvattaminen opettaa vain sen, että teoista ei kannata jäädä kiinni, koska seuraukset voivat olla pahoja/nöyryyttäviä/jne.
Vastaa Viestiin