Äänentoisto hankinnassa g Astraan.

Kaikki autohifiin liityvät asiat.
Soittimet, kaiuttimet, vahvistimet, johtosarjat, jne...
Wannabecalibra
Minut on bannattu!

Viesti Kirjoittaja Wannabecalibra »

Dveccu kirjoitti:Persaukisten puheita osta parasta mitä rahalla saa koko auto täyteen jos hifistellään, mä voin sanoo etten itte tykkää yhtään jos se ääni tulee jostain v*tun edestä ja takaa tuleva vaan floppaa sitä
Se on hyvä, että toisille riittää 20e Boschmannin erillissarja ja 6x9 hattuhyllylle.... Se nyt on vaan tyhmää valmistua amiksesta...
Dveccu kirjoitti:En mä tiiä mihin paskaan te niitä rahojanne tungette mutta ei oo viel tullu ongelmia itellä ku on samat erkat edes ja takana jos ei säädöt tai taidot riitä ni suosittelen ostamaan parempaa tai harjottelemaan enemmän...
Nyt kyllä jauhat paskaa, kuin sulla ois purkkaa suussa.... Ja se ei ole taidoista ja harjoittelemisesta kiinni vaan Akustiikan laista, joita ei noin vain kumota :lollis:
Dveccu kirjoitti:Ei osaa tähän hätään mitään tohon sanoa.. mutta omakohtaisia kokemuksia kun noita on jo jokuseen autoon asenneltu ja kuunneltu ja säädetty niin ei omaan korvaan iske mitenkään päin että se ääni tulee vain edestä, se on sama kun söisi karkin kuorineen vaikka olisi kuinkahyvä erkkasarja. Eikä tässä nyt sanota että sarja soisi huonosti vaan että kokonaiskuva on omasta mielestä hölmön kuuloista kun takaa kuuluu vaan subi...
Alle 80hz:iin säädetty alipäästö ei paikannu ihmiskorvaan, joten tää kertoo siitä, että et osaa säätää laitteistoa edes kunnolla.

Dveccu kirjoitti: Ennemmin tekee sen hifisysteemin valmiiks ku jättää puolitiehen ja se mitä mun autossa on kiinni ei oo tarkotettu hifistelyyn vaan siihen että se soi kovaa ja huomattavasti paremmin kun orkkiksena ja himasta löytyy 2 5.1 systeemiä eli kyllä, aina on selkä kaiuttimia päin... siinä vaiheessa se on hyvä kun ei tiedä mistä se ääni tulee

.
Miten voit verrata 2ch formaattia monikanava formaattiin? Parempi, että pysyt vain hiljaa, ettei aloittelijoille tule aivan väärää kuvaa ja puuta heinää.. :whack:
Allekirjoittaneella rupeaa ikä painamaan... Näkökin rupeaa heikkenemään, kun ei meinaa enään selvää päivääkään nähdä.
Dveccu
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja Dveccu »

Wannabecalibra kirjoitti:Löpinää
1. Ne on reilu huntin pinohiiret
2. Mä en ottais autooni koskaan 6x9
3. Mä en ikinä valmistunu amiksesta :D
4. En syö purkkaa
5. Mee oopperaan jos haluut akustiikkaa
6. Säädän korvan mukaan en koneella
7. Monikanavainen vaan toimii omaan korvaan paremmin...

Ja sitten mä käsitin tän asian kutakuinkin näin että auton alkuperäsiä poppeja pitäis päivitellä ni tällä menetelmällä se soi kovempaa, alkuperäsiin verrattuna paremmin ja siitä nauttii myös kyydissä olijat...
Kuva
Popcorn
'Kadett'
'Kadett'

Viesti Kirjoittaja Popcorn »

Joo tota tota.. Aikamoiset kiistelyt tääl on menossa :D. Itse tosiaan tässä nyt hain tällästä perus päivitystä että saisi auton äänentoistoa astetta paremmalle tasolle alkuperäisestä kokoonpanosta. Itse en koe sitä nyt hirveän elämän ja kuoleman kysymykseksi, että tuleeko se ääni nyt ihan edestä vai tasapuoliseti vähän jokasuunnasta. Otetaan tähän myöskin se huomioon, että astran takaovien kaiuttimet ovat mahdollismman lähellä auton etuosaa kuin voivat (aivan keulan puoleisessa alakulmassa ovissa), joten sijainti on merkittävästi lähempänä etupenkillä istujoita (nojoo. kyllä, silti selän takana) kuin vaikka perinteisessä hattuhylly- ratkaisussa. Nykyisessä (alkuperäis) kokoonpanossahan ääni tulee tasaisesti joka puolelta autoa, enkä ole ainankaan itse kokenut tätä millään tavalla häiritseväksi, joten tosiaan nyt tilasin eteen ja taakse sarjat (voi ei olenko tehnyt maailmanlopun virheen!!). Joten minun puolestani tämä miehestä mitan ottaminen täällä voi päättyä, makuasia sano koira ku pallejaan nuoli (vai miten se menikään).

Kinastelun sijasta voisin kaivata vielä tarkempia neuvoja tästä vaimennuksesta. Olen huomannut nyt jos musiikkia kuuntelee normaalia kovemmalla niin joissakin kohissa oikein voimakkaiden bassotaajuuksien kohtaalla ovien suunnalta kuuluu ajoittain jotain rätinää/tärinää/surinaa. En osaa oikein tarkkaa kuvailla. En tiedä, että esiintyykö tätä enään uuden äänentoiston asentamisen jälkeen (eli onko syypää nykyiset kaiuttimet), mutta varaudun että joutuisin tämän vaimentamaan. Siis mitä materiaalia/ainetta minun kannattaisi hankkia että saisin ovien vaimennusta parannettua edullisesti ja kohtuu helposti. Laitanko jotain kumiläpyskää kaiuttimen kiinnitysten väliin?

E: Joo löysin avainsanan: bitumimatto, tota ovien peltipintoihi kiinni?
kondaa
'Kadett'
'Kadett'

Viesti Kirjoittaja kondaa »

Bitumimatolla on helpointa vaimentaa. Itellä ainakin onnistu helposit ja merkiltään matot olivat Vibroplastia, yhdellä paketilla saa jo aika paljon vaimennettua. Tietysti on niitä muitakin massoja ja levyjä joilla voi vaimentaa.
Popcorn
'Kadett'
'Kadett'

Juu osat tulivat ja asennus alkoi. Kovin pitkälle ei päästy, nimittäin ikkunan veivit ovat ihan helvetin tiukasti kiinni :o . Vissiin jotkuin sokat niissä on mutta nekin helvetin tiukasti kiinni... onko noihin nyt jokin helppo kikka? :-?
Matzi
OCF Member
OCF Member

Viesti Kirjoittaja Matzi »

Popcorn kirjoitti:Juu osat tulivat ja asennus alkoi. Kovin pitkälle ei päästy, nimittäin ikkunan veivit ovat ihan helvetin tiukasti kiinni :o . Vissiin jotkuin sokat niissä on mutta nekin helvetin tiukasti kiinni... onko noihin nyt jokin helppo kikka? :-?
Ota joku kankaanpala ja vetelet sitä ovipahvin ja veivin välissä edestakaisin niin sokat lähtevät helposti.
Popcorn
'Kadett'
'Kadett'

Kiitos vinkeistä. Ikkunanveivit ovat voitettu :thumbsup: ja muutenkin on jo edetty. Nyt on virtajohdot ja rca/herätejohdot vedetty ja ovipahvit ovat auki ja vanhat kajarit heivattu pois.. Eli vahvariasennukset, kaiutinpiuhojen laitto ja kaiuttimien laitot ja kytkennät jäljellä.

Törmäsin aika odottomattomaan esteeseen, nimittäin siihen että mistä hitosta saan vedettyä kaiutinpiuhat ovien sisälle? Näin ainakin etuovessa. Yllätyksekseni oviin ei menekkään joukko erinäisiä johtoja yhdestä aukosta vaan yksi iso johtohässäkkä joka on liittimellä oveen yhdistetty. Kun en oikein muitakaan läpivientipaikkoja keksi ja liittimen reuna-alueet ovat melko tiiviit niin tälläinen asia jäi mietityttämään? :o Pitääkö minun porata lisää tilaa taikka jotenkin muuten survoa vai pitääkö minun liittää uudet kajaripiuhat tähän liitinhässäkkään ja hyödyntää tämä matka vanhoja johtoja? Kun näihin g Astroihinhan ovat muutkin näitä asennelleet niin onneksi jokin ratkaisu on olemassa mutta en ole älynnyt sitä vielä, joten voisiko joku valaista minua?

Kiitoksia (taas kerran) jo etukäteen. On muuten yllättävän vittumaista tämä asennus kun kaikki paikat on tehty vaikeiksi avata ja ropeloida :)

EDIT: Jos kytken auton puolelle tohon liittimeen uuden kajarijohdon niin riittääkö noiden alkuperäisten johtojen (jotka siis menevät autosta oven sisälle) paksuus näillä tehoilla? Kun siis edessä on 60W/220W ja takana 40W/180W (RMS/MAX).
Inkeri
'Kadett'
'Kadett'

Viesti Kirjoittaja Inkeri »

Miltäs vaikuttaa, kun olen ajatellut hommata itselleni Opeliin suraavat vehkeet.
Eteen: http://www.autostudio.fi/product_info.p ... ts_id=4050
Taakse: http://www.autostudio.fi/product_info.p ... ts_id=4053
Vahvistin näille: http://www.autostudio.fi/product_info.p ... ts_id=1305
Subina on jo: http://www.autostudio.fi/product_info.p ... ts_id=5653
ja vahvistin tälle: http://powerset.fi/autohifi/index.htm ---> DLS Ultimate A6

Miltäs tälläinen paketti vaikuttaisi? Kannaattaako ollenkaan edes harkita vai onko aivan huonoja tuotteita?
keijog
'Kadett'
'Kadett'

Viesti Kirjoittaja keijog »

Onko takana paljon matkustajia vai mikä syy on siihen, että sinne taaksekin pitää hommata erillissarja? Itse jättäisin tuon takaerkkarin pois ja hommaisin eteen, esim. kickpaneliin 8" mid-subit? Toki voi olla toisille tärkeää viihdyttää myös takapenkkiläisiä musiikilla, mutta itse olen yleensä rakentanut niin, että musiikki kuuluu parhaiten siinä edessä.
Inkeri
'Kadett'
'Kadett'

Viesti Kirjoittaja Inkeri »

No kyllä niitä siellä aina välillä on ja onhan se mukava, että niillekin poppi jytää. :) Mutta täytyy laittaa harkintaan nuo 8". Ja kaippa se musiikki sieltä takaa eteenkin päin jonkin verran kuuluu?
Popcorn
'Kadett'
'Kadett'

Kellään ehdotusta tohon että miten ratkaisen tuon piuhojen ovien sisälle saannin? :D Asennukset meneillään ja muut työt alkaa uhkaavasti loppua :P
Dveccu
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja Dveccu »

Itte porasin muutaman vapaan paikan läpi semmosen reiän että mahtu piuhat menemään... toisaalta joku mainosti tuolla että purkaamoilta sais noita pinnejä sinne ettei tarttis porata mutta jos uudestaan tekisin ni edelleen poraisin :D

Edit: ota vähän jotain kuvii jos poraat ja muutenki asennuksista kiinnostais tietää miten muut toteuttaa...
Kuva
repa
'Senator'
'Senator'
Viesti:

Viesti Kirjoittaja repa »

Itelläkin erkkasarjat pelkästään etuovissa kun kuulostaa hassulta takakaujuttimet varsinkin jos alkaa kovempaa soittamaan. Hertzin ja Focalin tuotteita etuovissa siis.
VW Passat CC
BMW e46 330d ex.
Audi A6 4.2 V8 Quattro ex.
Audi A4 1.9TDi ex.
Opel Vectra B X25XE ex.
Opel Vectra B X20XEV ex.
Opel Corsa B C14NZ ex.
Opel Vectra A C20XE (R.I.P)
Miro.Simounen
OCF Member 2017

Viesti Kirjoittaja Miro.Simounen »

Inkeri kirjoitti:Miltäs vaikuttaa, kun olen ajatellut hommata itselleni Opeliin suraavat vehkeet.
Eteen: http://www.autostudio.fi/product_info.p ... ts_id=4050
Taakse: http://www.autostudio.fi/product_info.p ... ts_id=4053
Vahvistin näille: http://www.autostudio.fi/product_info.p ... ts_id=1305
Subina on jo: http://www.autostudio.fi/product_info.p ... ts_id=5653
ja vahvistin tälle: http://powerset.fi/autohifi/index.htm ---> DLS Ultimate A6

Miltäs tälläinen paketti vaikuttaisi? Kannaattaako ollenkaan edes harkita vai onko aivan huonoja tuotteita?
Mikäs auto sulla on?

jos yhtään uudempi niin edessä on 6½" paikat, eli laita ennemmin eteen 2tie ja taakse jos on pakko panna niin 2tie tai koksi setti.

vahvistimeksi joku muu kuin autostudio, omat kokemuksen huonoja. Kohisee sihisee kihisee ja kestää 2-4viikkoa
Vectra C GTS 2.0T "Stage-3"
Popcorn
'Kadett'
'Kadett'

Huhhu, ompa työlästä tämä.. etenkin kun kaikki ei mene aina miten on ajatellut :D Päädyin siihen ratkaisuun että kokeilen noita auton omia johtoja matkalla oveen. Pienen penkomisen jälkeen löyisin kuin löysinki yhteydessä olevat johdot auton puolelta ja oveen tulevista johdoista ja sitten siihen uutta johtoa perään ja erillissarja asennukset oveen ja auton puoleinen vahvarille. Ja sama juttu toiseen oveen.

Aivan en päässyt testaamaan sillä kaiuttimien vahvistimen maadoitusjohdossa ei ollut liittimiä. Huomenna näkee että mitenkä kuuluu kun tuota kautten pistää. Etukajareiden lisäksi sain subin täysin toimintakuntoon ja. Vielä jäljelle jäisi takaovien kaiuttimien laitot ja niiden johtohässäkät.
Vastaa Viestiin