Vectra C Z22YH P1191 vikakoodi
-
- 'Senator'
- Viestit: 321
- Liittynyt: 20 Marras 2006, 07:06
- Paikkakunta: Mikkeli
Vectra C Z22YH P1191 vikakoodi
Elikkäs vaimon auto hyytyi ja hidastui yllättäen, kun hyppäsimme isolle tielle ajamaan ja lähdin kiihdyttämään, pääsee tasaisella hikiseen 40km/h ja ylämäessä vauhti hiipuu 10-20km/h nopeuteen. Laitoin tilaukseen korkeapainepumpun korjaussarjan ja vaihtelin sen eilen. Tähän löysin kaksi ohjetta, toisessa sanotaan, että kun pumppu on täytetty hydraliikka öljyllä, niin se ilmataan polttoaineliittimien lähellä olevan aukon kautta, missä on tehtaalta lyöty kuula tukkeeksi ja tämä kuula pitäisi irrota hakkaamalla sisäkautta tai poraamalla pois. Tätä tovin yritettyä, kuula ei hievahda tai pora ei tee mitään jälkeä siihen... joten vaihtoehto kaksi: Poraa pieni reikä sivulle suunnilleen samoille kohdille kuin nykyiset reiät ovat, tee kierteet siihen, täytä öljyllä pumppu ja tiivistä reikä.
Pitkän ähertelyn ja tuumailun jälkeen pumppu jälleen kasassa (yksi niistä kolmesta kumista oli rikki) ja sitten asentamaan sitä autoon takaisin kiinni, auto käyntiin ja antaa auton käydä tyhjäkäyntiä jonkin aikaa (aaltoilee alkuun jonkin verran), sitten annan vähän kierroksia eikä vikavalo syty, eli vaikuttaa hyvältä, koeajon aika. Ennen tiivistesarjan vaihtoa auton kun laittoi käyntiin ja antoi kierroksia, niin vikavalo syttyi, nyt pääsen ajamaan vähän matkaa (saattaa pientä nykimistä tuntua), mutta kun lähtee nostaa kierroksia ajaessa, niin vikavalo syttyy mittariin ja antaa vikakoodin P1191.
Tehty öljynlisäys reiän tiivistys ei pitänyt tuossa pumpussa ja työnsi öljyä ulos, tiivistin uudestaan ja nyt näyttäisi ettei vuoda. Aino ihmetys tuossa oli, että kun lisäsin sitä öljyä ja pyörittelin pumppua, alkoi työntämään muutamia tippoja öljyä ulos polttoaine putken puolelta Onko normaalia vai eikö vaihdetut tiivisteet paina kunnolla tiiviiksi.
Pystyykö paineensäädintä mittaa mitenkään, vai miten auto toimii jos paineensäätimestä ottaa piuhan pois? Millaisia vikakoodeja tai oireita paineen tunnistin antaa?
Pitkän ähertelyn ja tuumailun jälkeen pumppu jälleen kasassa (yksi niistä kolmesta kumista oli rikki) ja sitten asentamaan sitä autoon takaisin kiinni, auto käyntiin ja antaa auton käydä tyhjäkäyntiä jonkin aikaa (aaltoilee alkuun jonkin verran), sitten annan vähän kierroksia eikä vikavalo syty, eli vaikuttaa hyvältä, koeajon aika. Ennen tiivistesarjan vaihtoa auton kun laittoi käyntiin ja antoi kierroksia, niin vikavalo syttyi, nyt pääsen ajamaan vähän matkaa (saattaa pientä nykimistä tuntua), mutta kun lähtee nostaa kierroksia ajaessa, niin vikavalo syttyy mittariin ja antaa vikakoodin P1191.
Tehty öljynlisäys reiän tiivistys ei pitänyt tuossa pumpussa ja työnsi öljyä ulos, tiivistin uudestaan ja nyt näyttäisi ettei vuoda. Aino ihmetys tuossa oli, että kun lisäsin sitä öljyä ja pyörittelin pumppua, alkoi työntämään muutamia tippoja öljyä ulos polttoaine putken puolelta Onko normaalia vai eikö vaihdetut tiivisteet paina kunnolla tiiviiksi.
Pystyykö paineensäädintä mittaa mitenkään, vai miten auto toimii jos paineensäätimestä ottaa piuhan pois? Millaisia vikakoodeja tai oireita paineen tunnistin antaa?
-
- 'Senator'
- Viestit: 321
- Liittynyt: 20 Marras 2006, 07:06
- Paikkakunta: Mikkeli
Re: Vectra C Z22YH P1191 vikakoodi
Tuossa kävin vielä uudestaan testailemassa, polttopaineanturin johdon jos ottaa irti, niin auto ei käynnisty ja polttopaineen säätimen otin irti, niin ei tuntunut vaikuttavan mitenkään auton käyntiin. Alkaa oireilemaan tasakaasulla, mutta sytyttää häiriövalon vasta kiihdyttäessä ja sen jälkeen vauhti hidastuu.
-
- 'Senator'
- Viestit: 321
- Liittynyt: 20 Marras 2006, 07:06
- Paikkakunta: Mikkeli
Re: Vectra C Z22YH P1191 vikakoodi
Eilen kävin vielä testaa autoa ottamalla tuon paineensäätimen johdon irti ja ajamalla, auto käy hieman pöpöttäen, mutta ei sytytä vikavaloa ja kiihtyy (ei niin hyvin kuin yleensä, mutta kiihtyy kuitenkin).
Re: Vectra C Z22YH P1191 vikakoodi
Siitä kuulalla suljetusta reiästä on tehty alkuperäinen täyttö. Paisuntakalvolle taas on oma reikänsä, josta voi tehdä myös lopputäytön/ilmauksen.blackangel85 kirjoitti: ↑16 Elo 2023, 07:39 Poraa pieni reikä sivulle suunnilleen samoille kohdille kuin nykyiset reiät ovat, tee kierteet siihen, täytä öljyllä pumppu ja tiivistä reikä.
Tuolla tuosta https://www.opelclubfinland.fi/keskuste ... 1#p2452182
Tuo perkelehän on suunniteltu kertakäyttöseksi ja joskus ne on jääny jo tehtaalta vajaatäyttösiksi/ilmaamatta ja taas on pian vaihdettu uutta suoleen
-
- 'Senator'
- Viestit: 321
- Liittynyt: 20 Marras 2006, 07:06
- Paikkakunta: Mikkeli
Re: Vectra C Z22YH P1191 vikakoodi
Mutta periaatteessa pitäisi toimia vaikka täyttö jäisi vajaaksi? Pitäneen purkaa ja tarkistaa tuo vielä...ovc2z22yh kirjoitti: ↑17 Elo 2023, 07:54Siitä kuulalla suljetusta reiästä on tehty alkuperäinen täyttö. Paisuntakalvolle taas on oma reikänsä, josta voi tehdä myös lopputäytön/ilmauksen.blackangel85 kirjoitti: ↑16 Elo 2023, 07:39 Poraa pieni reikä sivulle suunnilleen samoille kohdille kuin nykyiset reiät ovat, tee kierteet siihen, täytä öljyllä pumppu ja tiivistä reikä.
Tuolla tuosta https://www.opelclubfinland.fi/keskuste ... 1#p2452182
Tuo perkelehän on suunniteltu kertakäyttöseksi ja joskus ne on jääny jo tehtaalta vajaatäyttösiksi/ilmaamatta ja taas on pian vaihdettu uutta suoleen
Sain mittailtua nuo kiskon paineet, tyhjäkäynnillä paineensäätimen pistoke kiinni, paineet heitteli välillä yli 4000 kPa - yli 5000 kPa, kierroksilla pääsi sinne 8000 kPa - 10000 kPa välille, sitten kun nosti kierroksia päälle 4000 iski vikavaloa päälle ja paineet kävivät pienimmillään päälle 2000 kPa:saa. Sitten kun otti paineensäätimen pistokkeen irti, paineet tyhjäkäynnillä ilman kierroksia 380 kPa ja kierroksilla 1600 kPa
Re: Vectra C Z22YH P1191 vikakoodi
Tee täyttö/ilmaus mahdollisimman hyvin paisuntakalvo sisään painettuna. Paisuntakalvo työntyy sitten pikkuhiljaa kyllä ulospäin ja ilma (+ bensa)
täyttää sen tyhjän tilan, mutta hyvillä painekalvoilla toimii useita 10tkm. Tarkasta myös stefan istuvuus ettei sieltä vuoda öljy ulos.
Paineista päätellen pumppu ei kestä isompia syöttöpyyntöjä ehkä huonot painekalvot (hyvät originaalit yleensä parhaat). Paineensäätimen pistoke irrotettuna voi vain nilkuttaa kotiin.
täyttää sen tyhjän tilan, mutta hyvillä painekalvoilla toimii useita 10tkm. Tarkasta myös stefan istuvuus ettei sieltä vuoda öljy ulos.
Paineista päätellen pumppu ei kestä isompia syöttöpyyntöjä ehkä huonot painekalvot (hyvät originaalit yleensä parhaat). Paineensäätimen pistoke irrotettuna voi vain nilkuttaa kotiin.
-
- 'Senator'
- Viestit: 321
- Liittynyt: 20 Marras 2006, 07:06
- Paikkakunta: Mikkeli
Re: Vectra C Z22YH P1191 vikakoodi
Nuo painekalvot ovat ilmeisesti ne mitä on kolme? Nyt saatiin auto kyllä käymään, jouduttiin purkaa vielä se ala osa pumpusta pois, missä oli se musta O-renkas tiiviste, paineilmaa kun antoi, niin entinen tiiviste työnsi välistä möhnää ja näin ollen veikkaan, että bensaa pääsi öljyn sekaan. Tuota kun purki uudestaan ja yritin irroittaa yhden niistä piennemmistä pyöreistä kalvoista yms. hajotin yhden ja jouduin laittamaan alkuperäisen tilalle, ihmetyttää vaan että nuo alkuperäiset ovat ihan väljiä niihin paikkoihin, mutta tarvike mallit jämähtivät niin tiukkaan siihen, että ei lähde irti kuin hajottamalla.ovc2z22yh kirjoitti: ↑18 Elo 2023, 17:53 Tee täyttö/ilmaus mahdollisimman hyvin paisuntakalvo sisään painettuna. Paisuntakalvo työntyy sitten pikkuhiljaa kyllä ulospäin ja ilma (+ bensa)
täyttää sen tyhjän tilan, mutta hyvillä painekalvoilla toimii useita 10tkm. Tarkasta myös stefan istuvuus ettei sieltä vuoda öljy ulos.
Paineista päätellen pumppu ei kestä isompia syöttöpyyntöjä ehkä huonot painekalvot (hyvät originaalit yleensä parhaat). Paineensäätimen pistoke irrotettuna voi vain nilkuttaa kotiin.
No en tiedä kuitenkaan oliko lyhyt ilo, vähän tiputtaa öljyä koppien välistä ja kerran on syttynyt tuo vikavalo, öljytäytön tein upottamalla koko pumpun astiaan ja kasasin sen siellä, sitten käänsin ylöspäin ilmaus kohdan ja odotin ettei tule enään kuplia, mutta tuon kuppimainen tiiviste, mitä pitäisi pumpata oli sisäänpäin kääntynyt ja sitä ei kyllä sieltä sivusta pystynyt pumppaa... olisi ilmeisesti pitänyt sisältä päin työntää se toiseen suuntaan ja sitten tehdä täyttö, silloin olisi päässyt pumppaa siitä.
-
- 'Senator'
- Viestit: 321
- Liittynyt: 20 Marras 2006, 07:06
- Paikkakunta: Mikkeli
Re: Vectra C Z22YH P1191 vikakoodi
Juup, ei ollut pitkä ilo, jotain 30-40km ajoa ja taas sama homma, nyt kun katsoi kiskon paineita niin pyöri siinä 400-600 kPa välillä, eikä muuttunut vaikka antoi kierroksia, myöskään ei ollut vaikutusta vaikka otti paineensäätimen pistokkeen irti, samoissa lukemissa edelleen pyöri paineet... Onko tuosta nyt tuo säädin hajalla vai miten....
-
- 'Senator'
- Viestit: 321
- Liittynyt: 20 Marras 2006, 07:06
- Paikkakunta: Mikkeli
Re: Vectra C Z22YH P1191 vikakoodi
Pumppu jälleen purettu ja bensat sisällä, alempi tiiviste oli veltostunut, eli tiivistesarjassa tuleva alempi tiiviste ei kestä polttoainetta, pitäneen paikallisesta hydraliikka liikkeestä käydä kyselemässä uutta polttoainetta kestävää tiivistettä
Re: Vectra C Z22YH P1191 vikakoodi
Näyttää siltä, että koko se sarja on paska. Minä en tiedä mistä edes saa kunnollisia sarjoja, kun itse olen vaihtanut vain hajonneen kalvon tilalle ehjän rikkoutuneesta pumpusta. Näihin pumppuvikoihin kannattaa varautua varapumpulla ellei aio ostaa uutta tilalle.
-
- 'Senator'
- Viestit: 321
- Liittynyt: 20 Marras 2006, 07:06
- Paikkakunta: Mikkeli
Re: Vectra C Z22YH P1191 vikakoodi
Nu itse kalvot ainakin vielä kestäneet, mutta ala tiiviste ei... Kävin tilaamassa tänään paikallisesta hydrauliikka liikkeestä bensan kestävän tiivisteen... Toiseksi laitoin kyselyä toiseen paikkaan mäntä mallisesta pumpusta
-
- 'Senator'
- Viestit: 321
- Liittynyt: 20 Marras 2006, 07:06
- Paikkakunta: Mikkeli
Re: Vectra C Z22YH P1191 vikakoodi
Nyt ajoa takana n. 120km ja vielä toimii.
Re: Vectra C Z22YH P1191 vikakoodi
Hjuva nyt kun oot tehnyt korjauksen oikein, niin osat sitten määrää sen keston.
-
- 'Senator'
- Viestit: 321
- Liittynyt: 20 Marras 2006, 07:06
- Paikkakunta: Mikkeli
Re: Vectra C Z22YH P1191 vikakoodi
Eli n. 250 km tuli taakse ja sitten jotain pientä häikkää heitti. Lähdettiin kiihdyttämään isolle tielle ja auto teki pienen nykäisyn, mutta jatkoi kiihtymistä normaalisti ja toimi normaalisti. Mittaristoon tuli tuttu kuva autosta jossa jakoavain... Päästyäni pajalle katsoin vikakoodit ja näytti seuraavia:
- P1191 (Polttonesteen paine, katkonainen)
- P0650 (Vikamerkkivalon jännite alhainen, jatkuva)
- P0190 (Polttoaineen paineanturin jännite korkea, katkonainen)
- 0420121 (Unknown fault code)
Pikaisella tutkimisella tosiaan mittaristoon ei syty moottorin häiriövaloa, niin merkintä P0650 siitä (helppo korjaus, kun sulake puuttui paikasta 26), mutta syytä siihen että miksi tuli nykäisy ja vikakoodit P1191 ja P0190 ilman että vedot hävisi mihinkään, toisaalta itselleni tulisi mieleen paineanturin tai säätimen häiriö. Vikakoodin P0190 sain päälle myös, kun nykäsin käynnissä ollessa tuon paineanturin piuhan irti ja tälläkin kertaa mittaristoon ei syttynyt auton ja jakoavaimen kuvaa, mutta olisi sytyttänyt moottorin häiriövalon jos sulake olisi ollut kiinni.
No annoin kierroksia kunnolla koneelle ja aikamoista utua työnsi putkistosta ulos... No kerran syttyi tuolla kierrosten antamisella se auton/jakarin kuva ja siitä vikakoodi P1191, mutta ei taaskaan vaikuttanut auton käyntiin tai siihen että ei olisi ottanut enään kierroksia.
- P1191 (Polttonesteen paine, katkonainen)
- P0650 (Vikamerkkivalon jännite alhainen, jatkuva)
- P0190 (Polttoaineen paineanturin jännite korkea, katkonainen)
- 0420121 (Unknown fault code)
Pikaisella tutkimisella tosiaan mittaristoon ei syty moottorin häiriövaloa, niin merkintä P0650 siitä (helppo korjaus, kun sulake puuttui paikasta 26), mutta syytä siihen että miksi tuli nykäisy ja vikakoodit P1191 ja P0190 ilman että vedot hävisi mihinkään, toisaalta itselleni tulisi mieleen paineanturin tai säätimen häiriö. Vikakoodin P0190 sain päälle myös, kun nykäsin käynnissä ollessa tuon paineanturin piuhan irti ja tälläkin kertaa mittaristoon ei syttynyt auton ja jakoavaimen kuvaa, mutta olisi sytyttänyt moottorin häiriövalon jos sulake olisi ollut kiinni.
No annoin kierroksia kunnolla koneelle ja aikamoista utua työnsi putkistosta ulos... No kerran syttyi tuolla kierrosten antamisella se auton/jakarin kuva ja siitä vikakoodi P1191, mutta ei taaskaan vaikuttanut auton käyntiin tai siihen että ei olisi ottanut enään kierroksia.
Re: Vectra C Z22YH P1191 vikakoodi
Mullahan särky paineanturi eikä sillon voi tulla P1191, koska painemittaus puuttuu:
Kyllä Directin paineanturikin voi rikkoutua, mutta se ilmaisi vikansa selkeästi OpComissa:
P0190-5 Fuel Pressure Sensor High Voltage (5V)
TammerDieselistä (kautta Kaha) GM 24418424 (orig. Siemens) tarvike seuraavaksi päiväksi 110€ korjas vian:
https://www.autodoc.fi/metzger/7891934
Ihan hyvin pysty rauhallisesti ajaan tuo vikakoodi päällä yli 100km
https://www.opelclubfinland.fi/keskuste ... 0#p2473630
Kyllä Directin paineanturikin voi rikkoutua, mutta se ilmaisi vikansa selkeästi OpComissa:
P0190-5 Fuel Pressure Sensor High Voltage (5V)
TammerDieselistä (kautta Kaha) GM 24418424 (orig. Siemens) tarvike seuraavaksi päiväksi 110€ korjas vian:
https://www.autodoc.fi/metzger/7891934
Ihan hyvin pysty rauhallisesti ajaan tuo vikakoodi päällä yli 100km
https://www.opelclubfinland.fi/keskuste ... 0#p2473630