Astra F etujarrulevyjen vaihto

Keskustelua Opeleista
Vastaa Viestiin
Hapa1982
'Senator'
'Senator'

Astra F etujarrulevyjen vaihto

Viesti Kirjoittaja Hapa1982 »

Autona astra F '97 1,8 16v. Etulevyt pitäisi vaihtaa, ja samalla palat, kertokaahan miten homma etenee. Meneekö oikein jos: ekana jarrupaloista se "lukkotanko" irti, sitten tapit, kammetaan mäntää sisäänpäin, satula irti ja sitten itse jarrulevy. Ja kasaaminen päinvastaisessa järjestyksessä.
Mitäs muuta, tarviiko esim jarruja ilmata operaation jälkeen?
Jope
OCF Member 2016

Viesti Kirjoittaja Jope »

Jos jarrunestesäiliö on täynnä, niin katso ettei paloja erilleen kammetessa tule nesteet yli. Siinä on levyssä yksi ruuvi, joka voi aiheuttaa harmaita hiuksia. Jos levy on jumittunut kiinni, niin kumimoskaa kehiin tai periaatteessahan sama se millä sitä hutkaisee.... Ne pari satulan kiinnityspulttia voi kans olla elämänkovaa kiinni....
Osku

Re: Astra F etujarrulevyjen vaihto

Viesti Kirjoittaja Osku »

ihmettelen vaan miksi minun ei oo ikinä tarttenut kammeta mäntää sisäänpäin satulaa irrottaessa? :roll: tosin kuulostaa vähän erilaiselta nuo "hae123":n mainitsemat etujarrut - elikkä mun astrassa ei oo ollenkaan niitä lukitustappeja paloissa, vaan pelkkä se "rautalanganpätkä".

btw. minun piti lisäksi irrottaa myös se jarrusatulan "teline" siitä etutolpasta, jotta levyn sai irti. Mutta kuten äsken jo sanoin - voi olla hieman eri systeemillä kuin uudemmissa F-astroissa.
Hapa1982
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja Hapa1982 »

Itseasiassa ei tuossakaan ole niitä tappeja kun tarkistin. Kai ne levyt sieltä keinolla tai toisella irtoaa :roll:
JS
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja JS »

Ei kannata kovin alkaa filosofoimaan, menee ja kattoo mitä pitää irroittaa.
Putsaa levyt hyvin rasvasta jarrukliinerillä ja kuparitahnaa liikkuviin osiin. Rälläkällä viisteet palojen päihin ja urat keskelle jos ei ole. Ei tarvi ilmata, samallahan tosin nuo jarrunesteet vaihtaisi. Joku aika sitten tein tollasen pikku fiksin astran jarruille ja dyno näytti eroiksi 0%,0% ja 0%... 8)
Osku

JS kirjoitti:urat keskelle jos ei ole.
hmm...mikäs tarkoitus noilla urilla on? ja siis mitenpäin jarrupalaan teit ne?
JS
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja JS »

Kuva

Siis noin, eli kohti napaa.
Ite oon huomannut että monien merkkien orggispaloissa on nuo urat valmiiksi, kun taas tarvikkeissa ei. Siitäpä olen sen apinoinut ja vetässyt urat niihinkin paloihin joissa niitä ei ole.
Tarkoitusko?
Villi veikkaus on että kai noilla pyritään estämään sen palan "kelluminen".
Ts kaasut pääsee helpommin pois palan ja levyn välistä.
timiwild
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja timiwild »

Kannattaa sit varata 7mm kuusiokoloavain ja jämäkkä räikkä tms varsi siihen. Sellasella L-muotosella kuusiokoloavaimella saa vaan satulan kiinnitysruuvit rikki ja sit se ei lähe millään..
*Muista varoa hattupäistä kuskia!*
Osku

JS kirjoitti:
Siis noin, eli kohti napaa.
Ite oon huomannut että monien merkkien orggispaloissa on nuo urat valmiiksi, kun taas tarvikkeissa ei. Siitäpä olen sen apinoinut ja vetässyt urat niihinkin paloihin joissa niitä ei ole.
Tarkoitusko?
Villi veikkaus on että kai noilla pyritään estämään sen palan "kelluminen".
Ts kaasut pääsee helpommin pois palan ja levyn välistä.
Ok. Ja uran syvyys sitten tuota luokkaa kuin äskeisessä kuvassa?
-jupe-
'Diplomat'
'Diplomat'
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -jupe- »

Kannattaa hakea palat opelikaupasta, maksaa reilut 20e ja on hyvät palat.

Ei lasita levyä.
Nismo, millo lie taas ajos
Antero
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Antero »

-jupe- kirjoitti:Kannattaa hakea palat opelikaupasta, maksaa reilut 20e ja on hyvät palat.
Todellakin kannattaa hakea alkuperäiset palat. Vaihdettiin hiljattain isän autoon uudet jarrupalat eteen ja vaikutus oli dramaattinen. Aiemmin jarrut olivat tunnottomat ja kovissa jarrutuksissa poljinta sai painaa ihan tosissaan. Uusilla GM-paloilla jarruteho ja -tunto parani merkittävästi, jo ensimmäisillä jarrutuskerroilla huomasi tehon kasvaneen. Kun paloja hieman sisäänajettiin, oli jarruteho kasvanut niin selkeästi, että rupesi hymyilyttämään; uudet palat tuntuivat oikein imevän kiinni!

Vertailuna: kyseisistä 236mm jarruista tuli tehokkaammat, kuin omista 256mm jarruista...
Kuva
JS
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja JS »

Uran oon vetässyt siihen puoleenväliin,ehkä pikkasen yli.
Antti H
OCF Member 2017

Viesti Kirjoittaja Antti H »

timiwild kirjoitti:Kannattaa sit varata 7mm kuusiokoloavain ja jämäkkä räikkä tms varsi siihen. Sellasella L-muotosella kuusiokoloavaimella saa vaan satulan kiinnitysruuvit rikki ja sit se ei lähe millään..
Mulla oli 10mm kuusiokoluruuvit ja jollai liimalla laitettu kiinni..
Ostin AD liikkeestä palat ja aika tunnottomaksi meni jarrut... empä osta enää... :-?
Saab 9-3 2.8t V6 Aero xwd
Omega B2 caravan
DTM Calibra.
Öljyä palaa siis autoissa, kuin myös kotona

OCF Formulatietäjä 2010&2018
Vastaa Viestiin