Mikä ihanne rengaspaine nastarenkaassa 195/55 r15??

Keskustelua Opeleista
Skelektor
'Senator'
'Senator'

Mikä ihanne rengaspaine nastarenkaassa 195/55 r15??

Viesti Kirjoittaja Skelektor »

Pitää nyt huvikseen kysästä et onko jollakin varmaa tietoa et mitkä rengaspaineet kannattaa pitää Nokian Hakkapelitta 1:ssä nastarenkaissa, koko 195/55 r15?
Ja autona on Opel Astra 1.6 vm.93:nen...
Kiitoksia vastauksista etukäteen :)
Vinski
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja Vinski »

Kannattaa melkein kokeilla millä paineilla tuntuu toimivan parhaiten. Mutta itse pistäisin jotain 2,3-2,5 bar aluksi ja nostaisin kunnes tuntuu hyvältä. Ja kannattaa muistaa että kun ilma/rengas kylmenee myös rengaspaineet pienenevät.
Itse en tykkää ollenkaan "löysistä" renkaista vaan pistäisin ihan reippaasti painetta jos renkaat tuntuvat "löysiltä".
Mitäs me pienistä, kun ei pienetkään meistä
TJT
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja TJT »

Aika kovilta tuntuu 2.5bar paineet talvirenkaisiin tuota kokoluokkaa ja astran kokoiseen autoon.
Itse pitäisin lähempänä 2bar ja sitten täydellä kuormalla pari kymmenystä enemmän.

Pistetään tähän vielä hyödyllinen linkki,joka muuten löytyy 2sek googletuksella:

http://www.vianor.com/vianor/images/Ima ... ulukko.pdf
Veccura A
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja Veccura A »

2,2 barin pinnassa oon itse pitänyt samankokoisissa talvirenkaissa paineita. Ja autona A-Veccu.
** BMW 130i ** Ski-Doo MXZ X-RS 850 **
irmcher
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja irmcher »

Asconassa oli 2.5 alussa uusilla renkailla ja ei meinannu tiellä pysyä. Tosi surkeaksi meni ajo-ominaisuudet. Sitten 2.7 ja parani vähän, pidosta vaikea sanoa kun vielä ei niin liukkaita kelejä ole ollut.

Eli voi olla, että joutuu tiputtaan paineita talven tullen. Sitten näkee.
Opel Ascona R6 Mantzel | M5
Vinski
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja Vinski »

No nuo taulukot ovat lähinnä suunta antavia :wink: . Ja sanoinpa vaan oman mielipiteeni, kun en tykkää yhtään löysästä alustasta renkaat mukaanlukien :wink: . Taisin viime talven ajella 155/80 13 renkailla joillain 2,2barin paineilla joka nurkassa (joidenkin mielestä voipi tuntua suurilta, mutta omasta mielestä olisi ehkäpä saanut olla suurempikin).
Mutta nuo rengaspaineet täytyy melkeinpä jokaisen itse kokeilla millä paineilla tuntuu hyvältä ajaa.
Nyt käyn huomenna hakemassa 205/50 16 nastarenkaat ja meinaan pistää aluksi painetta joku 2,2-2,3bar (tai mitä rengasliikkeessä pistetään). Ja melko varmasti tulen koittamaan myös suuremmilla paineilla.
Mitäs me pienistä, kun ei pienetkään meistä
TJT
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja TJT »

Enemmän panostaisin noitten paineitten kanssa siihen,että saa parhaan pidon eikä niinkään jäykkyyttä.

Jos niitä kesämäisiä kaarreajo-omituisuuksia hakee,niin saahan niitä matalaprofiilisia talvirenkaitakin ;)

Korkea kumi on kuitenkin aina joustavampi,kuin matala ja liian korkeilla paineilla taas äkkiä häviää ne talvirenkaan hyvät ominaisuudet...
jeppe jääkarhu
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja jeppe jääkarhu »

Samaan syssyyn voisin udella rengaspaine suosituksia omiin talvinakkeihin. Eli mitä laitetaan 195/65-R15 Nokian Hakkapeliitta 4- kumeille? Kumit tulee Calibran alle.. Oon pitänyt niissä jotain 2baria ehkä vähän enemmänkin.
Kuva
ananias
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja ananias »

Itse käytin vectrassa 195/65-15" talvinakeissa
2,5 bar paineita ja oli mielestäni täysin sopiva.
Osku

Viesti Kirjoittaja Osku »

TJT kirjoitti:Aika kovilta tuntuu 2.5bar paineet talvirenkaisiin tuota kokoluokkaa ja astran kokoiseen autoon.
Itse pitäisin lähempänä 2bar ja sitten täydellä kuormalla pari kymmenystä enemmän.
Täydellä kuormalla hiukan päälle 2 baria on liian vähän! kyllä saa olla enemmän...
TJT kirjoitti: Pistetään tähän vielä hyödyllinen linkki,joka muuten löytyy 2sek googletuksella:

nuo on tosiaan kesärenkaitten paineet - talvella yleensä saa olla se 0,2 baria enempi.
jeppe jääkarhu
'Diplomat'
'Diplomat'

ananias kirjoitti:Itse käytin vectrassa 195/65-15" talvinakeissa
2,5 bar paineita ja oli mielestäni täysin sopiva.
2.5bar? Tuntuu aika paljolta... Voishan toa 2.5bar:ia kokeilla. Onko sulla renkaat kuluneet normaalisti?
Kuva
TJT
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja TJT »

Osku kirjoitti:
TJT kirjoitti: Pistetään tähän vielä hyödyllinen linkki,joka muuten löytyy 2sek googletuksella:

nuo on tosiaan kesärenkaitten paineet - talvella yleensä saa olla se 0,2 baria enempi.
Katteleppa taulukkoa vähän uudestaan.
Siinä on neljät rengaspaineet elikkä kesäkumeilla norm. kuorma ja täysi ja vieressä M+S norm. ja täysi...
Veccura A
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja Veccura A »

jeppe jääkarhu kirjoitti:Samaan syssyyn voisin udella rengaspaine suosituksia omiin talvinakkeihin. Eli mitä laitetaan 195/65-R15 Nokian Hakkapeliitta 4- kumeille? Kumit tulee Calibran alle.. Oon pitänyt niissä jotain 2baria ehkä vähän enemmänkin.
Olisit ottanut suosiolla 60- tai 55-sarjan renkaat, tuommoiset ei meinaan mahtuneet edes pyörimään A-Vectrassa (tuli pari vuotta sitten testattua)! Tosin, voihan olla, että Calibraan mahtuukin...
** BMW 130i ** Ski-Doo MXZ X-RS 850 **
TJT
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja TJT »

Veccura A kirjoitti:
jeppe jääkarhu kirjoitti:Samaan syssyyn voisin udella rengaspaine suosituksia omiin talvinakkeihin. Eli mitä laitetaan 195/65-R15 Nokian Hakkapeliitta 4- kumeille? Kumit tulee Calibran alle.. Oon pitänyt niissä jotain 2baria ehkä vähän enemmänkin.
Olisit ottanut suosiolla 60- tai 55-sarjan renkaat, tuommoiset ei meinaan mahtuneet edes pyörimään A-Vectrassa (tuli pari vuotta sitten testattua)! Tosin, voihan olla, että Calibraan mahtuukin...
Mahtuu calibraan,sillä itsellä talvigumeksina samaa kokoa hakkapeliitta Q ja ET35 vanteissa.
Etukaaren reunaan raappaisee syvemmissä töyssyissä,mutta muuten menee.

195/60/15 olisi "oikea" koko calibraan ja kaikenlisäksi merkistä riippuen jonkinverran halvempikin.
Edit: rengasmaailmassa nokian RSI on 60 sarjalaisena 50€/srj halvempi,kuin 65 sarja...
jeppe jääkarhu
'Diplomat'
'Diplomat'

Jep, näppimoka tuli. Kumithan on kokoa 195/60-R15... Pitänee vissiin ottaa näppäin kerrallaan :roll:
Kuva
Vastaa Viestiin