Tigran ajovalojen vaihto-ongelma...??

Keskustelua Opeleista
TigraLady97
'Agila'

Viesti Kirjoittaja TigraLady97 »

Hei Opel-clubilaiset!
Osaako teistä kukaan neuvoa, mistä löytäisin sellaisen paikan (Opel-huoltoasema, -korjaamo tms.), joka vaihtaisi Tigraani ajovalot mahdollisimman edullisesti? Paikka voisi mieluummin olla Helsingin seudun länsipuolella (Länsiväylän varrella)...??Opel-liikkeet laskuttavat ajovalolamppujen vaihdosta tunnin työn per puoli eli yhteensä kaksi tuntia, jos molemmat ajovalot + parkit vaihdetaan. Tiedätte varmaan, mitä tunnin työ maksaa Opel-liikkeissä!!!??? Työn kalleus johtuu siitä, että päästäkseen lamppuihin käsiksi täytyy mm. puskurin kiinnitys avata. Opelini on Tigra vm.-97 1.6 moottorilla. Kertokaa lisäksi mielipiteenne: mikä on markkinoiden paras (=kestävin + tehokkain) lamppumerkki??? Kyselee TigraLady97
R.Lehtinen
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja R.Lehtinen »

kyllä veikkaan aika varmasti että itsekin moiset nopeemmin vaihtais..taidetaan nyt korjaamolla koittaa leidiä koijata :smile: käy kysymässä muualtakin...
ganza
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja ganza »

siis oletko vaihdattamassa ajovalo- ja parkkipolttimoita vai koko valoumpiota? pelkkien polttimoiden vaihtamiseen tuskin puskuria tarvitsee irroittaa :wink: polttimon vaihtoon menee ehkä minuutti.... joko opel-liike tai minä ymmärrsin asian hieman väärin :roll:

tai no saahan merkkiliikkeet hyvinkin aikaansa tuhrattua pelkkään ihmettelyynkin josta velottavat täyden tuntitaksan :grin:

Kannattaa välttää ainakin kaikkein halvimpia polttimoita (biltema yms.) ne ei kestä edes ensimmäiseen ilta hämäräänkään!

<font size=-1>[ This Message was edited by: ganza on 2004-11-09 19:16 ]</font>
R.Lehtinen
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja R.Lehtinen »

noin mäkin ton käsitin, siis pelkät polttimot..ja kyllä, eipä sitä korjaamolla tiedä, varsinkin jos auton jättää sinne....tiedä vaikka antaisivat 2 tuntia valohoitoa :lol: polttimoiksi esim. philips, osram....ainakin itse laittasin jonkun tunnetun merkkiset ehkäpäs...
Vairus
'Kapitän'
'Kapitän'

Viesti Kirjoittaja Vairus »

En osaa alkuperäiseen kysymykseen vastata mutta todellakin polttimoiden vaihdossa normaalisti joutuu puskurin kiinnityksiä irroittamaan. Tämä on ihan ohjeen mukainen toimenpide merkkihuollossa. Tosin taitavat asentajat jotenkin käsillään sen onnistuvat vaihtamaan ilman irroitusta mutta en tiedä laskutetaanko hommasta miten silloinkin?
Kuva
Corsa Gsi C16Xe 94-
Jaakko-
'Senator'
'Senator'
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jaakko- »

Työstä laskutetaan ohje ajan mukaan, meni siinä yli tai ali.
A1
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja A1 »

Polttimot on käytännössä kyllä aika äkkiä Tigraan vaihdettavissa. Varsinkin jos sen on joskus ennenkin tehnyt. Useampia kertoja olen emännän Tigraan niitä vaihdellut, ja molemmat puolet vaihtaa yhteensä puolessa tunnissa.

Puskurin reunasta pitää irrottaa kaksi ruuvia sieltä lokasuojan sisältä. Sitten kaksi ruuvia konepellin reunan ja puskurin välimaastosta. Seuraavaksi umpion yläkiinnitykset, eli 2 ruuvia. Lopuksi vaikein osa, eli puskuria vähän vääntämällä avata siellä umpion alla oleva ruuvi. Onnistuu hyvin hylsyllä ja tarpeeksi pitkällä varrella. Takaisin laittaessa auttaa magneettinen hylsy, tai sitten vaikka purkanpala sinne hylsyyn, ettei se ruuvi putoa puskurin väliin.

Sitten kun ne umpion kiinnikkeet ovat auki, niin umpion sisäreunaa saa käännettyä ulospäin, ja polttimon vaihto onnistuu.

Joskus olen vaihtanut ilman mitään irrotuksiakin parkkipolttimon. Ei ole kyllä mitään helppoa tai mukavaa puhaa. Pienistä käsistä on hyötyä.

En kyllä kahden tunnin työtä maksaisi tuosta polttimo-operaatiosta. Jos vähänkin työkalut pysyy käsissä, ja on hieman aikaa, niin kannattaa vaihtaa itse.
ganza
'Admiral'
'Admiral'

no on taas opel-insinööreillä viirannut pahasti kun ovat valoja tigraan suunnitelleet jos puoli autoa joutuu purkamaan yhden polttimon vaihdon takia!!! :eek:
Vairus
'Kapitän'
'Kapitän'

Viesti Kirjoittaja Vairus »

On 2004-11-10 09:46, ganza wrote:
no on taas opel-insinööreillä viirannut pahasti kun ovat valoja tigraan suunnitelleet jos puoli autoa joutuu purkamaan yhden polttimon vaihdon takia!!! :eek:
No pientähän tuo on, venaas kun pitää vaihtaa siihen konsoliin taustavalot. Itse jouduin purkamaan koko konsolin, kaikki johtosarjat irti ja konsoli kolmeen eri palaan ennenkuin paljastui paikat pienille lasikanta polttimoille. Siinä vaiheessa kyllä vähän otti aivoon, ton olis voinu suunnitella kyllä vähän fiksumminkin vaikka eihän ne valot sieltä työkseen pala mutta kuitenkin.
ata
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö

Viesti Kirjoittaja ata »

Tuohonhan se on menossa yhä useamman auton kanssa. Juttua aiheesta on ollut mm. Autobild-lehdessä ja muissakin. Polttimon vaihto alkaa olla monissa autoissa lähes mahdotonta purkamatta koko keulaa... Monet korjaamotkaan eivät edes suostu sitä tekemään tuon takia.
peukuttaja
'Kapitän'
'Kapitän'

Viesti Kirjoittaja peukuttaja »

Tigran polttimot pystyy kyllä vaihtaman ilman puskurin vääntelyäkin.
Onnistuu siis vaihtaa umpiot paikallaan.

Ainakin minä olen vaihtanut ne umpioita irroittamatta.

ent. Tigran omistaja
ASC-400
OCF Member 2015

Viesti Kirjoittaja ASC-400 »

Autoon jossa on ilmastointi polttimoiden vaihto on huomattavasti kivuliaampi toimen pide umpiot paikallaan kuin jos ei ole. Sen verran tulee ahtaanpaa.Tigran polttimoiden vaihto parkkipaikalla oli muuten Puskuri ohjelmassa taannoin mukana kun siinä vertailtiin eri autojen polttimoiden vaihto tapoja. Autoliiton mies näytti siinä kuinka helposti polttimot on vaihdettu 20 minuutin vääntelyn jälkeen totesi vain että näisssä vanhoissa autoissa menee nämä muoviosat helposti rikki oli saanut taustasuojakotelon vasta pois paikaltaan ja sekin oli poikki. Samalla kertaa vaihtoivat uudehkoon mondeoon tunnin polttimoita puskuri ja umpiot oli irroitettava ennen kuin onnistui. Volkkariin ja Audiin maksaa kanssa mallista riippuen noin 800-1000 markaa polttimon vaihto. Tosin siellä maksaa tuo öljyn vaihtokin suunnilleen saman verran joihinkin malleihin.
TigraLady97
'Agila'

Viesti Kirjoittaja TigraLady97 »

Kiitos kaikille kommenteista!! Mielenkiintoinen juttu oli se, että Tigraan, jossa on ilmastointi, lamppujen vaihto on vielä hankalampaa ja tietty Tigrassani ON ilmastointi. Ymmärtänette nyt siis myös, miksi parkkilamput kannattaa vaihtaa samalla. Löysin netistä muutamat lähitienoon yhteystiedot, jonne täytyy soitella ja kysyä hinta-arvioita. OPEL-liikkeissä on vakihinta toimenpiteelle, joka on arvioitu tunnin työksi. Itse olen sitä mieltä, että taitava vaihtaja pystyy sen tekemään paljon nopeammin. Lamppumerkeistä OPEL-mies suositteli Wurth-merkkiä (onko tällaista merkkiä?? näinkö se kirjoitetaan??), vaikka heillä on mm. OSRAM ja PHILIPS tarjouksessa.

Vairus, mitä tarkoittaa taustavalot? Niiden vaihtaminen kuulosti aika tuskaiselta toimenpiteeltä...!
m.k
'Diplomat'
'Diplomat'
Viesti:

Viesti Kirjoittaja m.k »

Itse kyllä suosittelisin GE:n polttimoita. Jokin aika sitten testatiin tuulilasissa, oisko ollu 2001, ja ylivoimaisesti paras kestävyys oli juuri GE:n polttimoilla.
ganza
'Admiral'
'Admiral'

On 2004-11-10 15:11, ata wrote:
Tuohonhan se on menossa yhä useamman auton kanssa. Juttua aiheesta on ollut mm. Autobild-lehdessä ja muissakin. Polttimon vaihto alkaa olla monissa autoissa lähes mahdotonta purkamatta koko keulaa... Monet korjaamotkaan eivät edes suostu sitä tekemään tuon takia.
Joo olen huomannut saman asian, mutta tigraakin on valmistettu jo vuodesta -94 tai -95 (??), joten ei mistään "uudesta" autosta ole enää kyse. Eihän näihin tämän vuosituhannen autoihin juuri mitään itse saa mennä edes tekemänkään ainakaan auton ohjekirjan mukaan vaan joka kohdassa on maininta "käänny merkkihuollon puoleen"!!

Tietysti tossa -97 tigrassa löytyy varmaan abs, ilmastoinnit joten konehuonessa alkaa olla ahdasta ihan senkin puolesta.

Vairus, onko tigrassa sama keskikonsoli kuin corsassa? jos on niin kyllä ne muutamat lamput saa sinne vaihdettua ilman suurempia tuskailuja... :wink:
Vastaa Viestiin