calibran ilmastoinnin testaus...?

Keskustelua Opeleista
Vastaa Viestiin
Soiled
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja Soiled »

Elikkä nyt kun noita tax free pelejä tässä olen metsästänyt ja yhden hyvän yksilön löytänyt jossa on ilmastointi niin mitenkä tuo ilmastoinnin toimivuus kannattaa testata talvella? Mitä kannattaa myyjältä kysyä koskien tuota ilmastointia? Myyjä itse sanoi että ei ole vielä "testannut" sen toimivuutta kun syksyllä tuli auto suomeen. Eli toimiikohan koko ilmastointi?
Ei ole nimittäin missään edellisessä autossa ollut ilmastointia niin ei voi tietää...
Jerzey
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Jerzey »

Aja auto lämpimään tallin, ja laita ilmastointi päälle, jos kylmää puskee niin se toimii. HUOMIOITAVAA on että autoa voi joutua ja joutuukin pitämään lämpimässä melko kauan, puolesta tunnista kahteen tuntiin, riippuen tallin lämpötilasta.

Itse olen käyttänyt omaa ilmstointia parkki halleissa, n kerran kuussa, ehkä vartin, niin pysyy laitteet kunnossa talven yli. Hyvä konsti on ollut kun menee elokuviin niin ajaa auton halliin siksi aikaa, ja kun tulee elokuvista voi ilmastointia käyttää, eli paikat ovat lämmenneet ja ilmastointi käynnistyy.

E LuKi

<font size=-1>[ This Message was edited by: Jerzey on 2004-02-10 09:56 ]</font>
Aatsi
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja Aatsi »

Kaikista varmimman olon saa kun vie sen johonkin ilmastointi firmaan testattavaksi.
Mulla on omassa calibrassa tällähetkellä kompura särki.Homma meni niin että kun tota ostin niin ilmastointi oli tyhjä.Kävin täyttämässä sen liikkeen puolesta yhessä ilmastointi firmassa jonka luulin olevan puolueeton.Ne testas ilmastoinnin lyömällä paineet sisään ja jollain piippilaitteella mutta eivät uv-valolla.No 3vk myöhemmin ilmastointi oli tyhjentynyt ja liike yritti vitkutella sen testauksen kanssa no "pienen" piinauksen jälkeen suostuivat maksamaan uuden testauksen ja silloin katottiin uv-valolla ja ilmastointi oli muuten tiivis paitsi että kompuran sorvatun pinnan välistä vuosi eli nyt sitten odotetaan uutta kompuraa jonka liike on luvannut hommata mulle saksasta.Jos se myyjä tosissaan haluu myydä sulle sen calikan niin se maksaa sen sun testauksen (käsittääkseni n.50e) koska useat myyjät maksaa autotohtorinkin.Itte kävin lisäksi ooppelilla kuntotestissä joka oli ilmanen kun vein pikahuoltoon klo 10 lauantai aamuna oli ilmeisesti hiljasta.
Paikka oli variston EK-auto =)
Soiled
'Admiral'
'Admiral'

Oliko millainen kustannus arvio tuossa ilmastointi laitteen korjauksessa? Paljonko kustantaa käytetty ilmastointi laite?
Kyllähän jos tuo myyjä on rehellisellä pohjalla liikkeellä niin pitäisi juuri suostua noihin eri kunto tarkastuksiin. Eipä kyllä kommentoinut siihen mitään kun tiedustelin että meneekö varmasti ykkösellä katsastuksesta läpi.....
Jerzey
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Jerzey »

On 2004-02-10 11:06, Aatsi wrote:
Kaikista varmimman olon saa kun vie sen johonkin ilmastointi firmaan testattavaksi.
Mulla on omassa calibrassa tällähetkellä kompura särki.Homma meni niin että kun tota ostin niin ilmastointi oli tyhjä.Kävin täyttämässä sen liikkeen puolesta yhessä ilmastointi firmassa jonka luulin olevan puolueeton.Ne testas ilmastoinnin lyömällä paineet sisään ja jollain piippilaitteella mutta eivät uv-valolla.No 3vk myöhemmin ilmastointi oli tyhjentynyt ja liike yritti vitkutella sen testauksen kanssa no "pienen" piinauksen jälkeen suostuivat maksamaan uuden testauksen ja silloin katottiin uv-valolla ja ilmastointi oli muuten tiivis paitsi että kompuran sorvatun pinnan välistä vuosi eli nyt sitten odotetaan uutta kompuraa jonka liike on luvannut hommata mulle saksasta.Jos se myyjä tosissaan haluu myydä sulle sen calikan niin se maksaa sen sun testauksen (käsittääkseni n.50e) koska useat myyjät maksaa autotohtorinkin.Itte kävin lisäksi ooppelilla kuntotestissä joka oli ilmanen kun vein pikahuoltoon klo 10 lauantai aamuna oli ilmeisesti hiljasta.
näinköhän se olis ekalla kerralla UV-valolla näkynyt se vuoto, eiköhän ne laittanut sen uv valossa loistavan aineen sinne siinä ekassa täytössä.

kun ilmstointia huoltaa kahden vuoden välein pysyy se kunnossa, puhdistus, täyttö, kuivurin vaihto, ja koe ponnistus + luonnollisesti UV-valossa näkyvä aine mukaan täytössä. maksaahan se tietysti jotain mutta ei se muuten pysy kunnossa.

E: Siinä tallitestauksessa pitäis tulla het oikein sit helvetin kylmää ilmaa kun ilmastoinnin laittaa täysille ja se toimii, ilma tallissa on kuitenkin kuivaa ja "kylmää", joten ilmastointi ei joudu kovin kovalle, joten olon pitäis olla kuin jääkaapissa.

<font size=-1>[ This Message was edited by: Jerzey on 2004-02-10 12:25 ]</font>
Aatsi
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja Aatsi »

Jerzey:Enpä tullut ajateltua tota noin mutta veikkaan silti että uv-valolla ois voinu huomata sen vuodon paremmin koska täytön jälkeen toi ehti olla melkeen 1kk tyhjänä ennen kun se mitättiin uusiks ja sillon uv-valolla näki samantien vuotokohdan.Ja toiseksi miksi epäilen "pientä" jujutusta oli tän nimeltämainitsemattoman ilmastointi liikkeen omistajan käyttäytyminen yrittä koko ajan että katotaan keväämmällä kun on aikaa (ja takuu ummessa) eikä toi omistaja ees tullu uudelleen mittauksessa mun luokse vaan kääns selän ja pisti jonkun ´duunarin asialle.Mutta kuka noista ottaa selvää pääasia että minä en oo maksaja :smile:

Soiled:Arvio uudesta kompurasta ja kuivaimesta oli n.1200e.Käytetty maksaa liikkeen kertoman mukaan n.800e +kuivain 75e +tiivisteet mitkä ottaa aika varmasti itteensä käyttämättömyyden takia.
Rieskale
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja Rieskale »

Ilmastointia on syytä pyöritellä kerran kuukaudessa myös talvella, niinkuin joku sanokin. Ainakin vanhemmissa ilamstointilaitteissa kuivuu tiivisteet jos niitä ei pyöritä välillä ja sittenhän se kylmäaine katoaa sieltä. Olin neljä kesää töissä kylmäkonefirmassa ja siellä joka kesä kävi autoja täyttämässä ilmastoinnin. Sitten katottiin vuodot niin yleensä vuoti jostain tiivisteen juuresta ja vartin-puolen tunnin koeajon jälkeen vuotoa ei enää esiintynyt vaikka painetta oli vielä sisällä... Muistaakseni veloitus oli meillä silloin: aineet, täyttö, vuotojen tarkistus n. ~400mk riippuen tietenkin vähän aineen määrästä, joka on aika halpa.
MB 300 CE
Ex. Calibra 16V
Soiled
'Admiral'
'Admiral'

Joo, tuossa calibrassa tuo ilmastointi on ollut käyttämättä ainakin tuosta viime syksystä lähtien että en tiedä sitten onko sitä käytetty tuossa kesän aikana vai onko auto seissut jossain liikkeessä. Kyseinen auto on vm.-91 aj. 186 tkm, 1 omistaja <--- tuo ei varmastikkaan pidä paikkaansa :wink:
juha777
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja juha777 »

On 2004-02-10 11:06, Aatsi wrote:
se piippari systeemi ei toimi oon käyttäny kyseistä laitetta ja on ihan huuhaa laite.. uv-valo ja väri aine on ainoo oikee testaus menetelmä...
jpisteh
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja jpisteh »

[/quote]

se piippari systeemi ei toimi oon käyttäny kyseistä laitetta ja on ihan huuhaa laite.. uv-valo ja väri aine on ainoo oikee testaus menetelmä...

[/quote]

Kyllä piippari toimii jos se on kunnossa, mutta autojärjestelmissä vuodot ovat pääsääntöisesti niin pieniä, joten piipparilla niitä on paha löytää. Jos piipparilla löydy, niin sitten UV-mömmöt ja lamppu käyttöön.

j.h
Soiled
'Admiral'
'Admiral'

Elikkäs nyt kävin hakemassa tuollaisen ilmastoinnilla varustetun calibran ja yritin testailla sitä. Ajotietokone ilmoitti lämpötilaksi +11astetta ja siinä sitten testailin kaikkia noita kolmea eri ilmastointi puhallus"vaihtoehtoa" mutta en havainnut siinä ilmastointilämpötilassa oikeastaan mitään eroa tavalliseen puhallukseen verrattuna. Puhaltaako se ilmastointi vain pelkkää kylmää ilmaa että tuolla lämpötila vivulla ei ole mitään väliä onko se kylmällä vai kuumalla? Pitäisikö tuo ilmastoinnin päälle meno huomata jotenkin kun mitään ylimääräistä ei näyttänyt tapahtuvan kun vaihtoi tavan puhalluksesta ilmastoinnille? Seisotin autoa n.30min läpimässä hallissa.
Vastaa Viestiin