Talvirenkaiden paineet.
Eli kun tuo talvi nyt tekee tuloaan niin
otetaan käsittelyn alle nyt nämä
talvirenkaatkin.
Eli kuulin/luin jostain (en vaan nyt muista
mistä, uutiset?) tässä menneinä päivinä että
joissain vanhoissa auton ohjekirjoissa
määrätään virheellisesti laittamaan vähemmän
painetta taakse kuin eteen.
Miten on? Itselläni on vähemmän painetta
takana viime talvesta vielä, mutta pitäisikö
laittaa yhtä paljon.
2.2 edessä ja 1.8 takana. Tuo kuulostaa
aika vähäiseltä, mutta oletan että
talvirenkaissa on muutenkin suotava olla
maltillisemmat noi paineet.
Renkaathan oli 195/65/15.
edit: siis nastat.
<font size=-1>[ This Message was edited by: stiflat on 2003-10-25 16:50 ]</font>
otetaan käsittelyn alle nyt nämä
talvirenkaatkin.
Eli kuulin/luin jostain (en vaan nyt muista
mistä, uutiset?) tässä menneinä päivinä että
joissain vanhoissa auton ohjekirjoissa
määrätään virheellisesti laittamaan vähemmän
painetta taakse kuin eteen.
Miten on? Itselläni on vähemmän painetta
takana viime talvesta vielä, mutta pitäisikö
laittaa yhtä paljon.
2.2 edessä ja 1.8 takana. Tuo kuulostaa
aika vähäiseltä, mutta oletan että
talvirenkaissa on muutenkin suotava olla
maltillisemmat noi paineet.
Renkaathan oli 195/65/15.
edit: siis nastat.
<font size=-1>[ This Message was edited by: stiflat on 2003-10-25 16:50 ]</font>
Täytyy taas ottaa silmät käteen... 
Ei nuo mitenkään järjettömiltä kuulosta.
Ei nuo mitenkään järjettömiltä kuulosta.
4Sale: 350Z Pack -03
http://www.nettiauto.com/2103952
http://www.nettiauto.com/2103952
Jossain lehdessä taisi olla tuo maininta virheellisestä suosituksesta laittaa taakse vähemmän painetta. Hiukan hölmö huomautus, kun siinä ei yhtään sitten perusteltu miksi se suositus on virheellinen.
Talvirenkaille suositellaan hiukan korkeampaa painetta kuin kesäkumeille. Ohjekirja sanoo että 0,3 baria pitäisi talvikumeksille nostaa painetta. Syy lienee lähinnä siinä, että pakkasella paine laskee, jonka kompensoimiseksi tuo lisäys tehdään.
Talvirenkaille suositellaan hiukan korkeampaa painetta kuin kesäkumeille. Ohjekirja sanoo että 0,3 baria pitäisi talvikumeksille nostaa painetta. Syy lienee lähinnä siinä, että pakkasella paine laskee, jonka kompensoimiseksi tuo lisäys tehdään.
Alfa 75 3.0 V6 America
"For those who enjoy the pleasure of driving over the practicalities of mere transportation" (Motorweek)
Alfa 156 JTS
Vectra B
"For those who enjoy the pleasure of driving over the practicalities of mere transportation" (Motorweek)
Alfa 156 JTS
Vectra B
Kyl toi ihan normaalia et suosituspaineissa takapäässä on vähemmän painetta....ainakin nykyautoissa.
Rekordissaki kuuluis olla 2.0 ees ja 1.8 takaan...muistaakseni.
Mut on se niin kyl et kannattaa olla vähän enemmän painetta talvella et lumi pääsee paremmin pois urista jotta olis enemmän pitoa.
Rekordissaki kuuluis olla 2.0 ees ja 1.8 takaan...muistaakseni.
Mut on se niin kyl et kannattaa olla vähän enemmän painetta talvella et lumi pääsee paremmin pois urista jotta olis enemmän pitoa.
525 d -00 aut.
Olen kuullut että ainakin kitkoihin pitää laittaa enemmän painetta kuin samanmoisiin kesägummeihin. Tätä puoltaa myös se, että kun viime talvena toinen takanen aina vuoti hieman, oli paine joskus päässyt himpun alle 2. Keväällä renkaita vaihtaessa sitten huomasin, että ko. rengas oli kulunut keskeltä huomattavasti enemmän kuin muut renkaat. Kitka nimenomaan kuluu keskeltä jos paine renkaassa on liian alhainen. Äkkiseltään tuntuisi että on toisin päin mutta ei...
Itse olen nyt pitänyt nokian kitkoissa 2.4 kiloa joka nurkassa.
Itse olen nyt pitänyt nokian kitkoissa 2.4 kiloa joka nurkassa.
-
Miro.Simounen
- OCF Member 2017