Astra K
Re: Astra K
No niin, Astra K (vm 2016) sai ensimmäisen hylyn katsastuksesta. Oikean puolen takajarru meni vielä juuri ja juuri läpi 30% erosta, mutta lähempi tarkastelu osoitti, että jarrupala oli ilmeisesti irronnut kokonaan ja metallit hankaavat toisiaan vasten. Onhan sillä jo ajettu 76 000km. Huoltohan se oli tilattava. Epäilivät siellä, että jarrulevyt menevät samalla vaihtoon. Muuten auto on ihan näppärä, mutta moottorijarruttelevana viikonloppuautoilijana nuo jarrut tuntuvat olevan vitsi. Kosteaan aikaan levyt ruostuvat viikon aikana itsestään kiinni, vaikkei käsijarrua tasaparkissa edes käyttäisi.
Re: Astra K
Ilmeisesti nuo litraiset on olleet ihan kestäviä koneita, ei netissä ole näkynyt juttua ennenaikaisista lahoamisista. Käyttäjäkokemusten lukemisen perusteella myös ihan asiallisesti toimiva peli ajo-ominaisuuksiltaankin. Tuohan tuli vanhan 1.6 vaparin korvaajaksi malliston perusmoottoriksi joten suorituskyvyn puolesta vertailukohtaa voi hakea sieltä suunnalta.nnicod55 kirjoitti: ↑17 Maalis 2022, 14:46 Harkitsemassa 18vm 55000km ajettua 1.0l B10XFL koneella olevaa farkku Astraa perheen pääautoksi(viime vuoden puolella kyselinki V6 Vectrasta ja se tuli kakkosautoksi) perheen lisäyksen johdosta. Itse olen aina vähän skeptinen litran koneesta ja turbosta, mutta nämä K Astrat ovat vissiin olleet ihan kestäviä ja päteviä perus farkkuja pienelle perheelle(2 aikuista 1 vasta syntynyt 1 pieni koira)
Led matrixin automatiikan ongelmat luin ja tässä kyseisessä olikin ihan halogeenit joten sitä ongelmaa ei tule. Onko muita selkeitä tyyppivikoja mitkä saattavat näin 4 vuotiaaseen autoon iskeä? Olikos nämä niitä huonolla näytöllä olevia vielä vai oliko jo uudemmat näytöt?
Astra K ollut muutenkin aika vähävikainen auto lukemani perusteella, eniten ongelmia ollut juurikin noissa alkupään ledivaloissa ja näytöissä. Jostain syystä UK foorumilla raportoidaan paljon 1.4T koneiden LSPI-ongelmia, mutta Suomessa taas nuo loistavat poissaolollaan. Onko vika sitten sikäläisessä bensassa vai user error, mutta ei näitä käsittääkseni Suomessa ole juurikaan tapahtunut.
Oman kokemuksen mukaan maalipinta turhan heikko ja ottaa kivistä herkästi nokkiinsa, saanut paikkamaalailla konepeltiä jo pariinkin kertaan. Samaten tuulilasi tuppaa naarmuuntumaan herkästi mutta rikki ei suostu menemään että saisi vakuutukseen vaihdettua 200€ omavastuulla uuden...
Mulla on 2016 vuoden 1.4T (150hp) automaatilla, mittarissa 86 tkm ja ollut täysin murheeton auto. Perus huollot hoidettu ja ennakoiden tehty vaihteiston öljynvaihto viime vuonna, muuten vaan ajettu.
Onhan tää takajarrujen jumittuminen vähän sellainen helmasynti Opelilla, mutta itsellä on pysynyt ihan ok kunnossa kun muistaa aina välillä jarrutella ihan kunnolla esim. moottoritieltä tullessa ja maantiellä risteyksiin jarrutellessa. Käyttämättömyyttäänhän ne yleensä jumittuu. Pistän aina käppärin päälle kun auto on parkkiruudussa.LeonM kirjoitti: ↑18 Maalis 2022, 19:23 No niin, Astra K (vm 2016) sai ensimmäisen hylyn katsastuksesta. Oikean puolen takajarru meni vielä juuri ja juuri läpi 30% erosta, mutta lähempi tarkastelu osoitti, että jarrupala oli ilmeisesti irronnut kokonaan ja metallit hankaavat toisiaan vasten. Onhan sillä jo ajettu 76 000km. Huoltohan se oli tilattava. Epäilivät siellä, että jarrulevyt menevät samalla vaihtoon. Muuten auto on ihan näppärä, mutta moottorijarruttelevana viikonloppuautoilijana nuo jarrut tuntuvat olevan vitsi. Kosteaan aikaan levyt ruostuvat viikon aikana itsestään kiinni, vaikkei käsijarrua tasaparkissa edes käyttäisi.
Astra K ST 1.4T 150hv AT
Re: Astra K
Joo tarttee opetella jarruttelemaan kunnolla aina, kun joku perskärpänen roikkuu takana siten, että rekkarin näkee lukea peruutuspeilistä. Kuluvia osiahan nuo jarrulevyt ja palat ovat.
-
- OCF Member 2024
- Viestit: 13559
- Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
- Paikkakunta: Keski-pohjanmaa
Re: Astra K
Tosiaan ne jarrut jää laahaamaan kun olkaimet ruostuu liukupeltien alta. Jos uutena käyttäisi liukupellit irti ja laittaisi alle jarrusuojaa tai kuparitahnaa niin jarrujen elinikä pitenisi huomattavasti. Jos ei tätä tee niin 5v päästä on ekan kerran palat jumissa
viewtopic.php?t=275485
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Re: Astra K
Minä olen ajanut 5 v / 180 tkm tietääkseni alkuperäisillä jarrulevyillä. Voi olla, että jarrupalat on kerran vaihdettu jossain määräaikaishuollossa. Viimeisimmässä katsastuksessa sanoivat, että alkaa kohta olla levyt melko ohuet, mutta ihan tasaisesti ilmeisesti olivat kuluneet.
Asun sorateiden äärellä, joten kurasuihkua jarrut kyllä saavat, mutta sen kompensoimiseksi olen pyytänyt aina 30 tkm huollossa avaamaan, putsaamaan ja herkistämään jarrut.
Lisäksi, koitan ainakin kerran kuukaudessa täällä sorateillä ottaa nopeutta 70 km/h ja runtata polkimen pohjaan, jotta ABS vähän vetreyttäisi takajarruakin. Nyt jääkeleillä ainakin kerran viikossa tulee ABSia paukuteltua, kun ei tarvi pelätä renkaiden kulumista.
Lisäksi, käytän sähköistä käsijarrua aina pysäköidessäni. Tämäkin tarjoaa vähän "liikuntaa" takajarruille, etteivät ihan jumiin ruostu.
Muuten minäkin noudatan 100 - 300 m turvavälejä, jolloin pärjään normaalissa maantieajossa ihan pelkällä moottorijarrutuksella. Ja kaupungissakin koitan lukea liikennettä ja ennakoida tilanteita, ettei tarvi steppailla polkimien välillä kuin seurakunnan kanttori konsanaan.
Kertaakaan ei ole jarrut haisseet tai mitenkään oireilleet, kun olen kerran vuoteen pyytänyt ne herkistelemään. Pesun jälkeen joskus kuulee äänestä, että ruoste tai hiekka vähän laahaa, mutta pari terävää jarrutusta heti liikkeelle lähtiessä korjaa ongelman, ennenkuin levyt pääsee kuumenemaan.
Asun sorateiden äärellä, joten kurasuihkua jarrut kyllä saavat, mutta sen kompensoimiseksi olen pyytänyt aina 30 tkm huollossa avaamaan, putsaamaan ja herkistämään jarrut.
Lisäksi, koitan ainakin kerran kuukaudessa täällä sorateillä ottaa nopeutta 70 km/h ja runtata polkimen pohjaan, jotta ABS vähän vetreyttäisi takajarruakin. Nyt jääkeleillä ainakin kerran viikossa tulee ABSia paukuteltua, kun ei tarvi pelätä renkaiden kulumista.
Lisäksi, käytän sähköistä käsijarrua aina pysäköidessäni. Tämäkin tarjoaa vähän "liikuntaa" takajarruille, etteivät ihan jumiin ruostu.
Muuten minäkin noudatan 100 - 300 m turvavälejä, jolloin pärjään normaalissa maantieajossa ihan pelkällä moottorijarrutuksella. Ja kaupungissakin koitan lukea liikennettä ja ennakoida tilanteita, ettei tarvi steppailla polkimien välillä kuin seurakunnan kanttori konsanaan.
Kertaakaan ei ole jarrut haisseet tai mitenkään oireilleet, kun olen kerran vuoteen pyytänyt ne herkistelemään. Pesun jälkeen joskus kuulee äänestä, että ruoste tai hiekka vähän laahaa, mutta pari terävää jarrutusta heti liikkeelle lähtiessä korjaa ongelman, ennenkuin levyt pääsee kuumenemaan.
Re: Astra K
Tarttee pyytää, josko huolto voisi asennuksen yhteydessä lisätä jarrusuojaa tai kuparitahnaa liukupelteihin, kun kerran laittavat uutta alle heti maanantaina. Kiitos vinkistä.
-
- OCF Member 2024
- Viestit: 13559
- Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
- Paikkakunta: Keski-pohjanmaa
Re: Astra K
Kyllähän huollon pitäisi osata olkaimet puhdistaa ja rasvata mutta hyvä se on varmistaa
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Re: Astra K
Reilu kuukauden ollut astra k 2020 ja nyt sekosi infonäyttö kuvan tavalla. Onko muilla mennyt? Takuuseenhan tuon luulisi menevän.
-
- OCF Member 2024
- Viestit: 13559
- Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
- Paikkakunta: Keski-pohjanmaa
Re: Astra K
Takuuseen vaan kyselemään.
Tässä asiaan liittyen topikki
viewtopic.php?p=2466835&hilit=Astra+intellink#p2466835
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Re: Astra K
Näyttö toimikin taas ettei ainakaan kokonaan ole hajonnut.. No parempi laittaa kysely vaihtamisesta nyt kun takuu vielä voimassa..
Re: Astra K
Kiitoksia vastauksista.
Astra tuli pihaan tosin ei se minkä perusteella lähdin kyselemään kun ei Corsan hyvityksestä päästy sopuun. Jonkin verran kalliimpaan, mutta silti järkihintaseen ja kaikilla herkuilla robotilla varustettu litranen tuli sitten sen sijaan. Tutun myyjän kautta sai hyvän tarjouksen.
Seurannassa nyt tosiaan noi ledien automatiikan toiminta syksyllä nyt sitä on jo vähä heikompi seurata. Vajaam sata kilsaa olen ehtinyt rullaa, mutta vaihteisto toimii mukavasti eikä omasta mielestäni ole liian hidas kickdownin kanssa tosin nostaa kierrokset aika korkeelle ennenkuin vaihtaa isommalle joten samaa mieltä, että kiihdytykset kannattaa tehä joko kickdownia vasten tai manuaalisesti. Itselleni ensimmäinen auto jossa on kuolleen kulman, kaistavahdit ja liikennemerkkien tunnistus niin en vieläkään koe itselleni kauhean tarpeellisiksi, mutta mukava lisä kyllä niinkuin peruutuskamera ja tutkat eteen ja taakse.
Tyytyväinen Astran omistaja kyllä olen
Pitää seurailla itsekkin miten nuo
Astra tuli pihaan tosin ei se minkä perusteella lähdin kyselemään kun ei Corsan hyvityksestä päästy sopuun. Jonkin verran kalliimpaan, mutta silti järkihintaseen ja kaikilla herkuilla robotilla varustettu litranen tuli sitten sen sijaan. Tutun myyjän kautta sai hyvän tarjouksen.
Seurannassa nyt tosiaan noi ledien automatiikan toiminta syksyllä nyt sitä on jo vähä heikompi seurata. Vajaam sata kilsaa olen ehtinyt rullaa, mutta vaihteisto toimii mukavasti eikä omasta mielestäni ole liian hidas kickdownin kanssa tosin nostaa kierrokset aika korkeelle ennenkuin vaihtaa isommalle joten samaa mieltä, että kiihdytykset kannattaa tehä joko kickdownia vasten tai manuaalisesti. Itselleni ensimmäinen auto jossa on kuolleen kulman, kaistavahdit ja liikennemerkkien tunnistus niin en vieläkään koe itselleni kauhean tarpeellisiksi, mutta mukava lisä kyllä niinkuin peruutuskamera ja tutkat eteen ja taakse.
Tyytyväinen Astran omistaja kyllä olen
Pitää seurailla itsekkin miten nuo
- Astra K -18 1.0T ECT
- Vectra C GTS -06 2.8L V6T
Ex: Corsa B -99 1.2L 16v edition 100 Corsa E -19 1.4L
- Vectra C GTS -06 2.8L V6T
Ex: Corsa B -99 1.2L 16v edition 100 Corsa E -19 1.4L
Re: Astra K
Vielähän tässä pystyy iltaisin klo 20 jälkeen havainnoimaan matriisien toimintaa. Kesäkuussa eivät enää suostu syttymään edes klo 02 yöllä, jos vähänkin oranssia pilkottaa taivaanrannassa.
Robottivaihteistoa en ole ikinä ajanut, mutta Essonbaarista olen jäänyt käsitykseen, että se tarjoaa melko kulmikasta menoa ja on vikaherkkä laitos. Onnea valitsemallesi tielle siis!
Kuolleenkulman varoittimen olen menuista disabloinut. Oranssi väri on mielestäni aivan väärä sille merkkivalolle, kun aina säikähdin, että näyttääkö tuo naapuri nyt suuntavilkkua tullakseen kylkeeni. Pitäis olla mielummin punainen varoitusvalo ja sen sijaintikin voisi olla peilin varressa tai missä tahansa muualla kuin peililasiin upotettuna. En siis kokoajan tuijota sivupeiliä, vaan eteenpäin katsoessa kun silmäkulmassa vilahtaa oranssia, niin aina säikähdän, vaikka me molemmat jatketaan omilla kaistoillamme suoraan vielä seuraavatkin 20 km.
Kaistavahdinkin saa onneksi pysyvästi tapettua siitä vaihdekepin edessä olevasta painikkeesta. Uudemmissa automalleissa ymmärtääkseni EU-direktiivit pakottaa kaistavahdin olemaan aina päällä, tai ainakin aina bootin jälkeen. Joten täytyy nyt nauttia Astran tarjoamasta vapaudentunteesta, kun ei ole vielä kaikenmaailman robottiälyt ihan liikaa häiritsemässä ajamista.
Robottivaihteistoa en ole ikinä ajanut, mutta Essonbaarista olen jäänyt käsitykseen, että se tarjoaa melko kulmikasta menoa ja on vikaherkkä laitos. Onnea valitsemallesi tielle siis!
Kuolleenkulman varoittimen olen menuista disabloinut. Oranssi väri on mielestäni aivan väärä sille merkkivalolle, kun aina säikähdin, että näyttääkö tuo naapuri nyt suuntavilkkua tullakseen kylkeeni. Pitäis olla mielummin punainen varoitusvalo ja sen sijaintikin voisi olla peilin varressa tai missä tahansa muualla kuin peililasiin upotettuna. En siis kokoajan tuijota sivupeiliä, vaan eteenpäin katsoessa kun silmäkulmassa vilahtaa oranssia, niin aina säikähdän, vaikka me molemmat jatketaan omilla kaistoillamme suoraan vielä seuraavatkin 20 km.
Kaistavahdinkin saa onneksi pysyvästi tapettua siitä vaihdekepin edessä olevasta painikkeesta. Uudemmissa automalleissa ymmärtääkseni EU-direktiivit pakottaa kaistavahdin olemaan aina päällä, tai ainakin aina bootin jälkeen. Joten täytyy nyt nauttia Astran tarjoamasta vapaudentunteesta, kun ei ole vielä kaikenmaailman robottiälyt ihan liikaa häiritsemässä ajamista.
Re: Astra K
Joo kyllähän klo 20 jälkeen varmasti pystyy itse en ole vaan ollut liikkeellä Astralla klo 18 jälkeen
Pakko myöntää, että kävi nolosti enkä edes koeajolla älynnyt kiinnittää huomiota oliko kyseessä oikea automaatti vai robotti. Ainoo mikä aiheutti hämmennystä oli P tilan puuttuminen josta sen nyt olisi heti älynnyt kun olisi vähän miettinyt asiaa… Tosin ehkä se myös kertoo robotin tasosta jtn kun en edes erottanut sitä koeajolla oikeasta automaatista. Nyt kun ajoa on yli sata kilsaa yhteensä(vähän se on tosin työmatka 8km niin ei tule paljoa ajettua ja pyörällä pitäisi kesällä mennä) itse en pidä kulmikkaana perus maantieajossa tai pienehköjen kuntien keskustoissakaan. Hyvin toimii eikä kyllä tosiaankaan ainakaan omassani ole ollut mitään nykimisiä tai muita vastaavia mistä jonkin verta olin täältä lukenut.
Todennäköisesti muutaman tuhannen kilometrin päästä palaan antaa paremman mielipiteen autoni laatikosta
Onneksi ensimmäinen omistaja oli älynnyt, että akustiikka paketti kannattaa ottaa niin rengasmelu hyvällä tasolla mitä monet tässäkin topikissa ovat valittaneet. Huima parannus Corsaan verrattuna tosin olisi varmaan ilman sitäkin.
Voipi olla tyhmä kysymys ja nyt on varmaan vaan käyttäjästä kiinni kun on ensimmäinen sähköluukku päivittäis käytössä, mutta eihän sitä handsfree jalan tunnistusta pidä laittaa päälle asetuksista? Ohjekirjan mukaan ei joten uskoisin olevan asian niin, mutta kun en millään jalan suoraan laitolla, heilautuksella saa sitä aukeamaan… Vai onko anturi semmosessa paikassa, että menee paskan peittoon ja ei vaan tunnista näillä keleillä? Sisältä ja avaimesta avaamalla toimii normaalisti sentään. Jollain sivuilla oli myös puhe, että liitin on ollut irti onko kenelläkään tietoa pääseekö liittimeen itse kuinka helposti käsiksi ja missä se on? Jos ei ala toimimaan niin pakko olla siitä kyse… Tietty ainahan tuon voi reklamoida liikkeeseen, mutta itsekkin koulut ja alalla(varaosamyyjänä) työskentelevänä ei jaksais alkaa reklamoida jos on vaan helppo homma
.
Pakko myöntää, että kävi nolosti enkä edes koeajolla älynnyt kiinnittää huomiota oliko kyseessä oikea automaatti vai robotti. Ainoo mikä aiheutti hämmennystä oli P tilan puuttuminen josta sen nyt olisi heti älynnyt kun olisi vähän miettinyt asiaa… Tosin ehkä se myös kertoo robotin tasosta jtn kun en edes erottanut sitä koeajolla oikeasta automaatista. Nyt kun ajoa on yli sata kilsaa yhteensä(vähän se on tosin työmatka 8km niin ei tule paljoa ajettua ja pyörällä pitäisi kesällä mennä) itse en pidä kulmikkaana perus maantieajossa tai pienehköjen kuntien keskustoissakaan. Hyvin toimii eikä kyllä tosiaankaan ainakaan omassani ole ollut mitään nykimisiä tai muita vastaavia mistä jonkin verta olin täältä lukenut.
Todennäköisesti muutaman tuhannen kilometrin päästä palaan antaa paremman mielipiteen autoni laatikosta
Onneksi ensimmäinen omistaja oli älynnyt, että akustiikka paketti kannattaa ottaa niin rengasmelu hyvällä tasolla mitä monet tässäkin topikissa ovat valittaneet. Huima parannus Corsaan verrattuna tosin olisi varmaan ilman sitäkin.
Voipi olla tyhmä kysymys ja nyt on varmaan vaan käyttäjästä kiinni kun on ensimmäinen sähköluukku päivittäis käytössä, mutta eihän sitä handsfree jalan tunnistusta pidä laittaa päälle asetuksista? Ohjekirjan mukaan ei joten uskoisin olevan asian niin, mutta kun en millään jalan suoraan laitolla, heilautuksella saa sitä aukeamaan… Vai onko anturi semmosessa paikassa, että menee paskan peittoon ja ei vaan tunnista näillä keleillä? Sisältä ja avaimesta avaamalla toimii normaalisti sentään. Jollain sivuilla oli myös puhe, että liitin on ollut irti onko kenelläkään tietoa pääseekö liittimeen itse kuinka helposti käsiksi ja missä se on? Jos ei ala toimimaan niin pakko olla siitä kyse… Tietty ainahan tuon voi reklamoida liikkeeseen, mutta itsekkin koulut ja alalla(varaosamyyjänä) työskentelevänä ei jaksais alkaa reklamoida jos on vaan helppo homma
.
- Astra K -18 1.0T ECT
- Vectra C GTS -06 2.8L V6T
Ex: Corsa B -99 1.2L 16v edition 100 Corsa E -19 1.4L
- Vectra C GTS -06 2.8L V6T
Ex: Corsa B -99 1.2L 16v edition 100 Corsa E -19 1.4L
-
- OCF Member 2024
- Viestit: 13559
- Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
- Paikkakunta: Keski-pohjanmaa
Re: Astra K
Työnnä jalkaa suoraan alle hieman keskipuskurista oikealle.
Easytronic on ihan manuaali vaihteisto normi kytkimellä ja kiinteällä vauhtipyörällä. Kuluttaa vähemmän mitä wag konsernin dsg ja on halvempi. vaihtotapahtuma taas on vähemmän laadukas.
Vaihteensiirto ja kytkimenkäyttö tapahtuu sähköhydraulisella mööpelillä siinä vaihteiston päällä.
Luotettava siinä missä manuaali vaihteistokin. Kytkin on kuluva osa ja kytkimenpainelaakerinasentotunnistin alkaa jumiutua sitten kun kytkin loppuu. Yhteenkään astraan ei ole tarvinut vielä kytkintä vaihtaa ja jp vette nimimerkki ajoi jotain 240tkm parissa vuodessa ilman korjauksia. Postin jakeluautoissa ei sen sijaan tahdo ralliajoa kestää kun kaasu ja jarru on vuorotellen ja yhtäaikaa pohjassa.
Easytronic on ihan manuaali vaihteisto normi kytkimellä ja kiinteällä vauhtipyörällä. Kuluttaa vähemmän mitä wag konsernin dsg ja on halvempi. vaihtotapahtuma taas on vähemmän laadukas.
Vaihteensiirto ja kytkimenkäyttö tapahtuu sähköhydraulisella mööpelillä siinä vaihteiston päällä.
Luotettava siinä missä manuaali vaihteistokin. Kytkin on kuluva osa ja kytkimenpainelaakerinasentotunnistin alkaa jumiutua sitten kun kytkin loppuu. Yhteenkään astraan ei ole tarvinut vielä kytkintä vaihtaa ja jp vette nimimerkki ajoi jotain 240tkm parissa vuodessa ilman korjauksia. Postin jakeluautoissa ei sen sijaan tahdo ralliajoa kestää kun kaasu ja jarru on vuorotellen ja yhtäaikaa pohjassa.
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
-
- 'Admiral'
- Viestit: 205
- Liittynyt: 13 Touko 2014, 19:13
Re: Astra K
Anturi on tosiaan keskeltä oikealle, takatutkan kohdalla. Siitä kohdin rauhallinen ”potku”, niin pitäisi aueta kyllä.
Astra K Sports Tourer 1.4 T (110 kW) AT
Ex: Vectra C Wagon 1.8 (103 kW) AT | Vectra B Wagon 1.6 (74 kW) MT
Ex: Vectra C Wagon 1.8 (103 kW) AT | Vectra B Wagon 1.6 (74 kW) MT