2.5 aut farkkuomega ja talvirenkaat
Pitäisi ostaa talvirenkaat farkkuomegaan ja mietin ostanko nasta- vai kitkarenkaat. Olen ajellut viimeiset 4 talvea kitkoilla eikä valittamista ole ollut kertaakaan mutta edellinen auto oli etuvetoinen. Omegahan on takavetoinen ja farkku varsinkin on perästä aika kevyt joten olisi kiva kuulla kommentteja miten kitkoilla ja omegalla pärjää talvella.
Minulla on myös tuo 2.5 car. aut. ja mietin aikoinani myös, kitkat vai nastat? Tietenkin etelä-Suomessa (kehä 3 alapuolella) pärjää varsin mainiosti kitkoillakin. Mutta auto on kuitenkin painava n.1700 kg ja niin päädyin nastoihin Misukan (205.55.16). Tämän päivän nastat ovat aika pieniä mutta pito on kuitenkin kaljama keleillä paljon parempi kuin kitkoilla. Aika vähän meluhaittoja kantautuu hyttiin. Mulla oli Kadett 2.0 i car. aikaisemmin ja se meni kuin pulkka kitkoilla ja aiheutti välillä jääkeleillä aika pelottavia tilanteitakin vaikka ajoin sallittua nopeutta. Tosin lumikeleillä ilman jäätä kitkat ovat tosi hyvät. Renkaat olivat Misukan kitkat parhaasta päästä.
Ehdottomasti kitkat.
Itsellä on toinen satsi peräkkäin kitkoja alla talvisin, enkä näe mitään syytä laittaa nastoja.
Ne olosuhteet joissa nastat hakkaa kitkat selkeästi ovat nykyään niin sattunnaisia(märkä peilijää), että kannattaa nauttia kitkojen meluttomuudesta, mukavuudesta ja ajettavuudesta.
Tietysti maku-asiakin, mutta kysyttäessä suosittelen.
Itsellä on toinen satsi peräkkäin kitkoja alla talvisin, enkä näe mitään syytä laittaa nastoja.
Ne olosuhteet joissa nastat hakkaa kitkat selkeästi ovat nykyään niin sattunnaisia(märkä peilijää), että kannattaa nauttia kitkojen meluttomuudesta, mukavuudesta ja ajettavuudesta.
Tietysti maku-asiakin, mutta kysyttäessä suosittelen.
Ilman muuta kitkat!! Ite olen ajellut kitkarenkailla jo yli 10 talvea..enkä taatusti vaihda enää koskaan nastoihin! Kaikenkaikkiaan kitkat ovat kehittyneet..sanoisin viimeisen 5 vuoden aikana melkolailla sekä pito- että myös ajo-ominaisuuksiltaan valtavasti. Kuten varmaan olette rengastesteistä lukeneet viime talvina niin hyvä kitkarengas peittoaa lumipidossa nastarenkaan..puhumattakaan ajosta eteläsuomen lumettomilla/märillä teillä.
Aikaisemman talvet olen ajellut Michelinin Maxi iceilla,Continentalin vastaavalla kitkalla ja Nokian Q:lla. Misukka ja Conti pärjää Nokialaiselle täysin talvikeleissä,mutta sitävastoin peittoaa Nokialaisen 100-0 sulalla tiellä.(Nokian Q kun on löysä kuin keitetty makaroni sulalla)
Täksi talveksi on tarkoitus hankkia Michelin Pilot Alpin, Continentalin TS790 tai Nokian WR..kaikki v tai W nopeusluokan renkaita,talviominaisuuksiltaan ehkä aavistuksen heikompia kuin em mainitut kitkat mutta ajo-ominaisuuksiltaan sulalla tiellä sitten vastaavasti paremmat.
Eipä sitten toivottavasti tarvi "kärsiä" sitäkään vähää talvi-/ kitkarenkaalle tyypillistä sivusuunnan löysyyttä ajaessa.
Jos asuisin pohjoisemmassa niin ehkä sitten valinta olisi toinen..mutta kun en asu..
<font size=-1>[ This Message was edited by: mä on 2003-09-02 23:31 ]</font>
Aikaisemman talvet olen ajellut Michelinin Maxi iceilla,Continentalin vastaavalla kitkalla ja Nokian Q:lla. Misukka ja Conti pärjää Nokialaiselle täysin talvikeleissä,mutta sitävastoin peittoaa Nokialaisen 100-0 sulalla tiellä.(Nokian Q kun on löysä kuin keitetty makaroni sulalla)
Täksi talveksi on tarkoitus hankkia Michelin Pilot Alpin, Continentalin TS790 tai Nokian WR..kaikki v tai W nopeusluokan renkaita,talviominaisuuksiltaan ehkä aavistuksen heikompia kuin em mainitut kitkat mutta ajo-ominaisuuksiltaan sulalla tiellä sitten vastaavasti paremmat.
Eipä sitten toivottavasti tarvi "kärsiä" sitäkään vähää talvi-/ kitkarenkaalle tyypillistä sivusuunnan löysyyttä ajaessa.
Jos asuisin pohjoisemmassa niin ehkä sitten valinta olisi toinen..mutta kun en asu..
<font size=-1>[ This Message was edited by: mä on 2003-09-02 23:31 ]</font>
Takavetosella pääsee muuten pahempiin paikkoihin talvella kuin etuvetosella,jos on vaan painonjakauma kohdallaan. Jaa mistäkö tiedän? Siitä että on molempia vetotapoja on käytössä.Laitan vaan 2x 25 kg sepelisäkit kyytiin aina kun talvi alkaa.Ja pitää olla toimiva lukkoperä.Ja eikun antaa talven vaan tulla. Mulla oli joskus muuten Volvo,jossa oli täydellä tankilla takapää painavampi kuin etupää.Jostain syystä takavedot rinnastetaan aina ja lähes poikkeuksetta vanhoihin Taunuksiin,jotka jäi jumiin jauhamaan tasamaalla...
Farmari omegassa eka talvi meni nastoilla,kun sellaset kuului kauppaan. Sitten ostin Pirellin kitkat,kun pärjäsivät testissä siihen aikaan hyvin ja sain edullisesti. Pyöreäolkaiset ja kesärengasmaisen jäykät rungoltaan,eli mielestäni jopa hyvät kesäajossa,kun vertaa esim. Blizakkiin.Nyt niillä on kolme talvea ja kolme kesää takana ja pitää laittaa kohta uusi kierros alle.Tulee senverta vähän nykyään kilsoja (n. 15tkm/vuosi/auto),joten kummassakin autossa on kitkat alla kesät talvet,eikä tarvii miettiä rengasrulettia erikseen.
Ja renkaat on aina kohtuu hyvässä kunnossa,kun laittaa uudet alle,silestoneilla,kun ei kehtaa talvea edes aloittaa.Nytkin on vielä n. 3-4 mm. jäljellä
kesän jälkeen ja kohta uusi satsi alle.
10-kunta vuotta on tullut kanssa kitkoilla ajeltua ja nastoja ei enää tule.Muijakin on pysynyt tiellä,jos se nyt mitään kertoo...
<font size=-1>[ This Message was edited by: Megaman on 2003-09-03 00:54 ]</font>
Farmari omegassa eka talvi meni nastoilla,kun sellaset kuului kauppaan. Sitten ostin Pirellin kitkat,kun pärjäsivät testissä siihen aikaan hyvin ja sain edullisesti. Pyöreäolkaiset ja kesärengasmaisen jäykät rungoltaan,eli mielestäni jopa hyvät kesäajossa,kun vertaa esim. Blizakkiin.Nyt niillä on kolme talvea ja kolme kesää takana ja pitää laittaa kohta uusi kierros alle.Tulee senverta vähän nykyään kilsoja (n. 15tkm/vuosi/auto),joten kummassakin autossa on kitkat alla kesät talvet,eikä tarvii miettiä rengasrulettia erikseen.
Ja renkaat on aina kohtuu hyvässä kunnossa,kun laittaa uudet alle,silestoneilla,kun ei kehtaa talvea edes aloittaa.Nytkin on vielä n. 3-4 mm. jäljellä
kesän jälkeen ja kohta uusi satsi alle.
10-kunta vuotta on tullut kanssa kitkoilla ajeltua ja nastoja ei enää tule.Muijakin on pysynyt tiellä,jos se nyt mitään kertoo...
<font size=-1>[ This Message was edited by: Megaman on 2003-09-03 00:54 ]</font>