En tiiä meneekö nyt oikeelle alueelle kun ei varsinaisesti opelista ole kyse vaan sukulaisautosta, mutta:
Tuli vastaan GT:tä ruotsinmaalta selatessa tuollanen Pontiac GPX Solstice ja ite oon aina digannut sen muotoilusta enemmän. Varsinkin tietyn korisarjan ja madalluksen kanssa. Heräsi sitten sellainen perverssi ajatus, että mitenhän tuollasen saisi Suomessa rekkareihin ja minkä mukaan verotus menisi? Soveltavatkohan Opelin GT:tä vai meneeköhän ihan mielivaltaisesti. Ja mitähän kaikenmaailman todistuksia se tulli vaatii kun ihan täälläkinmyydyistä autoista pitää olla variantit ja veriot näkyvillä ja vaatimustenmukaisuustodistus toimitettuna.
Tietääkö kukaan onko noita Solsticeja tuotu suomeen ja saatu rekkariin?
Opel GT:n sisarmallin Pontiac Solsticen maahantuonti.
Opel GT:n sisarmallin Pontiac Solsticen maahantuonti.
Kuvausta ja arttia: juhakarjalainen.com
Rx8 HighPower, Jeep Grandi WH,
EXÄT: -04 9-3 Aero Cabrio, -03 S60 2.5T AWD, -02 Vectra 2.2 dti Sport OPC, -01 Astra 2.0 T Bertone Coupe, -01 Peugeot 406 coupe v6, 2x Calibra (95 ja 93)
EXÄT: -04 9-3 Aero Cabrio, -03 S60 2.5T AWD, -02 Vectra 2.2 dti Sport OPC, -01 Astra 2.0 T Bertone Coupe, -01 Peugeot 406 coupe v6, 2x Calibra (95 ja 93)
Re: Opel GT:n sisarmallin Pontiac Solsticen maahantuonti.
Minä en ole ainakaan nähnyt Suomessa yhtään Solsticea, vaikka olen paljon kierrellyt sekä urheiluauto- että jenkkiautotapahtumissa, sekä myös Pontiacit merkkikerhona kattavassa GM-Cruisers-kerhossa, missään näistä ei ole Solsticeja näkynyt.
Ne yleensä arpoo jonkun auton vertailumalliksi, en tiedä voiko siihen itse vaikuttaa mitenkään, mutta vaikka Opel GT:lle samalla moottorilla on tiedossa CO2-päästölukemat, niin Pontiac Solsticelle ei ole, koska Pontiac ei niitä ole julkaissut kun USA:ssa ei noita CO2:sia kytätä samalla tavalla, niin verotus ei menisi sen perusteella ainakaan CO2-määrän perusteisesti niinkuin se muuten menisi. Sama koskee vuosittaista CO2-perustaista autoveroa, Solsticesta sekin menisi massan mukaan eikä CO2-päästön mukaan.
DOT-valotkin pitäisi olla mahdollista saada hyväksyttyä nykyään, kunhan niihin askartelee epäsymmetrisen valokuvion, vaatii ainakin eurooppalaisten polttimoiden käytön, ehkä jonkun varjostinlevyn asennuksen johonkin väliin.
Yksi tuttu oli tuonut Ruotsista Suomeen Chevrolet HHR:n (Astran/Zafiran pohjalevyyn perustuva amerikkalainen PT-Cruiser-tyylinen retrotila-auto) jota ei täällä myyty uutena ja saanut sen suomikilpiin kyllä, siitä oli juttu GM-Cruisers-kerholehdessä viime vuonna.
Pistän tähän nyt liitteenä ihan omin luvin tuon GM-Cruisers-kerholehdessä 1/2012 julkaistun artikkelin. (ja se toim. huom. siellä jutun kommenteissa olen minä...)
Ne yleensä arpoo jonkun auton vertailumalliksi, en tiedä voiko siihen itse vaikuttaa mitenkään, mutta vaikka Opel GT:lle samalla moottorilla on tiedossa CO2-päästölukemat, niin Pontiac Solsticelle ei ole, koska Pontiac ei niitä ole julkaissut kun USA:ssa ei noita CO2:sia kytätä samalla tavalla, niin verotus ei menisi sen perusteella ainakaan CO2-määrän perusteisesti niinkuin se muuten menisi. Sama koskee vuosittaista CO2-perustaista autoveroa, Solsticesta sekin menisi massan mukaan eikä CO2-päästön mukaan.
DOT-valotkin pitäisi olla mahdollista saada hyväksyttyä nykyään, kunhan niihin askartelee epäsymmetrisen valokuvion, vaatii ainakin eurooppalaisten polttimoiden käytön, ehkä jonkun varjostinlevyn asennuksen johonkin väliin.
Yksi tuttu oli tuonut Ruotsista Suomeen Chevrolet HHR:n (Astran/Zafiran pohjalevyyn perustuva amerikkalainen PT-Cruiser-tyylinen retrotila-auto) jota ei täällä myyty uutena ja saanut sen suomikilpiin kyllä, siitä oli juttu GM-Cruisers-kerholehdessä viime vuonna.
Pistän tähän nyt liitteenä ihan omin luvin tuon GM-Cruisers-kerholehdessä 1/2012 julkaistun artikkelin. (ja se toim. huom. siellä jutun kommenteissa olen minä...)
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Opel Calibra 2.0 16V Turbo 4x4 C20LET '92 - Pontiac GTO 5.7 V8 LS1 '04 (Holden) - Pontiac Tempest 2d HT Coupe V8 5.8 '70
Kiitos ata kovasti tästä. Hieman helpotti oloa kun eihän tuo niin mahdottomalta vaikuta. Eipä tulisi toista vastaan. 
Mietin tuossa että tuo painon mukaan verotushan voisi olla aika mukava juttu tuollaselle n 1300kg painoselle
Tuo voisi olla ihan varteenotettava veto. Tiedä miten noiden solsticejen hinnat liikku tulevaisuudessa mutta saksassa ainakin nuo gpx versiot ovat hinnoissaan harvinaisuuden takia(tuplat ruottalaisten hinnoista).
Mietin tuossa että tuo painon mukaan verotushan voisi olla aika mukava juttu tuollaselle n 1300kg painoselle
Kuvausta ja arttia: juhakarjalainen.com
Osien hankkiminen ja huoltojen/korjausten teettäminen voi vaatia huumoria. Sitä se vaatii jo GT:nkin kohdalla. Eli todennäköisesti varminta on osata itse. GT:tä nyt on sentään OPELin huollossa velvollisuus yrittää osata laittaa. Ja jo GT:n tuulilasia sai odottaa pari kuukautta, akkua 4 kuukautta ja iskaria reilun kuukauden, jos lähti maahantuojalta tilailemaan. Täytyy siis itse tilailla suoraan Amerikasta. Sieltä kyllä osaa löytyy.

Nyt:BMW E93 335i M-Sport '07 (440hv/600nm)
Ennen: BMW E46 330i M-Sport II, Opel GT B, BMW E60 530da, Opel Corsa D CDTi, Opel Astra F 1.8i, Nissan Sunny 1.3, Opel Kadett B 1.1