Terve!
Uusi insignia Sports Tourer Sport 1,4 Turbo ecoFLEX Start/Stop vuosimallia 2012 auto tullut hankittua. Autolla ajettu 12tkm. Nyt kilometrien jälkeen alkanut suuresti mietityttämään auton suuri kulutus. Keskikulutus on liikkunut kehä 3 sisällä olevassa ajossa sekä muutamilla pitkillä ajoilla (100-200 km) viikossa n. 8.5 l/100km. Kaasujalka ei kuitenkaan ole raskaimmasta päästä. Olen jopa tämän kulutuksen huomattuani yrittänyt ajaa taloudellisemmin, mutta kulutus edelleen kovaa. Onko muilla ollut millaisia lukemia? ja onkohan auto ihan kunnossa? uutta softaa vai turbossa ongelmia.
Opel lupaa ko. autolle yhdistetyksi kulutukseksi 5.9l/100km.
Lisää pohdintaa: Joskus tuntuu kaasun hölläämisen jälkeen, että auto vetäisi vielä hetken kiihdytyksessä. Muutenkin voiman tuotto tuntuisi olevan hieman epäsäännöllistä. Normaalia? Liittyykö kulutukseen?
Muiden kokemuksia / näkemyksiä asiasta olisi kiva kuulla.
insignia 1.4t kulutus
Re: insignia 1.4t kulutus
Nuo kuvailemasi kulutuslukemat kuullostaa aivan samalle kuin perheen käyttiksessä (autossa samat speksit, kilometrejä pari tuhatta vähemmän)
Kulutus nyt kesällä isommilla 20" renkailla se 8.5 - 8.6 l/100km. Pitkällä maantieajolla putoaa kyllä sinne 8.3/8.4 litran tietämille.
17" talvipyörillä keskikulutus oli n. 8.3 - 8.4 l/100km.
Taitaa tuo Opelin ilmoittama 5.9 olla ihan huuhaata
Eräs opelin automyyjäkin sanoi kun autonosto vaiheessa kulutusksesta tuli puhetta, että voi lisätä heti parilitraa kulutukseen (eli sinne 8 litran hujakoille).
Kuulemma 1.6 ja 2.0 turbokin vie enemmän bensaa kuin kuin mitä lupaavat, tiedä sitten.
Itse ainakin ollut kyseiseen autoon ihan tyytyväinen. Ja kulutuskin on kuitenkin melkein 1.5 l vähemmän kuin aikaisemalla 1.8 C farkulla.
J-P
Kulutus nyt kesällä isommilla 20" renkailla se 8.5 - 8.6 l/100km. Pitkällä maantieajolla putoaa kyllä sinne 8.3/8.4 litran tietämille.
17" talvipyörillä keskikulutus oli n. 8.3 - 8.4 l/100km.
Taitaa tuo Opelin ilmoittama 5.9 olla ihan huuhaata
Eräs opelin automyyjäkin sanoi kun autonosto vaiheessa kulutusksesta tuli puhetta, että voi lisätä heti parilitraa kulutukseen (eli sinne 8 litran hujakoille).
Kuulemma 1.6 ja 2.0 turbokin vie enemmän bensaa kuin kuin mitä lupaavat, tiedä sitten.
Itse ainakin ollut kyseiseen autoon ihan tyytyväinen. Ja kulutuskin on kuitenkin melkein 1.5 l vähemmän kuin aikaisemalla 1.8 C farkulla.
J-P
- Lurttinen
- OCF Member 2018

- Jäsennumero: 1227
Taitaa ollika:lla olla perinteinen väärinkäsitys tuosta ilmoitetusta kulutuksesta. 
Ei Opel varsinaisesti lupaa tuota kulutusta jokapäiväiseen ajoon. Se on vain tietyn standardin mukaisesti laboratoriossa mitattu lukema.
Tämän lukeman tarkoitus on toimia vertailuna eri automerkkien ja mallien välillä, sillä jokaisen valmistajan on ilmoitettava kulutus saman testin perusteella.
Todellisesta kulutuksesta se ei kerro mitään.
Ei Opel varsinaisesti lupaa tuota kulutusta jokapäiväiseen ajoon. Se on vain tietyn standardin mukaisesti laboratoriossa mitattu lukema.
Tämän lukeman tarkoitus on toimia vertailuna eri automerkkien ja mallien välillä, sillä jokaisen valmistajan on ilmoitettava kulutus saman testin perusteella.
Todellisesta kulutuksesta se ei kerro mitään.
Teksti 1| Teksti 2 | Teksti 3 | Teksti 4
Tosiaan sen takia tuota kyseistä kulutusta mietin, koska tutullani vastaavilla spekseillä auto, jonka kulutus tässä pääkaupunkiseudulla liikkuu siinä 8 litraa satasella ( voisi sanoa että todella raskas kaasujalka)...
Itse pääsin nyt tuossa hki-turku-hki välillä kulutukseen 6,5 l, keskinopeus siinä 100 km/h, joten kun oikein yrittää niin pääsee melko pieniin lukemiin..
Mutta tästä oppineena seuraava kone saa taas olla kiisseli tuossa opelin nokalla
Itse pääsin nyt tuossa hki-turku-hki välillä kulutukseen 6,5 l, keskinopeus siinä 100 km/h, joten kun oikein yrittää niin pääsee melko pieniin lukemiin..
Mutta tästä oppineena seuraava kone saa taas olla kiisseli tuossa opelin nokalla
Ei tuo kulutus täysin huuhaata ole. Itse tuli maaliskuussa hankittua tuollainen 1.4t-Inkku farkkuna ja nyt tuli heitettyä perheen kanssa pikku reissu ympäri Suomea. Kilometrejä tuli 2200 km, keskinopeus reissulla oli 79 km/h, auto oli täynnä tavaraa ja reissu sisälsi kaikenlaista ympäristöä (kaupunkiajoa, maantie, moottoritie) niin kulutus oli koko matkalta 5.8 litraa (itse laskettu, ajotietokone näytti 5.7).
Ihan nopeusrajoitusten mukaan mentiin, enkä mitenkään erityisemmin yrittänyt pihistellä.
En sitten tiedä että onko auto yksilönä jotenkin erikoinen
Ihan nopeusrajoitusten mukaan mentiin, enkä mitenkään erityisemmin yrittänyt pihistellä.
En sitten tiedä että onko auto yksilönä jotenkin erikoinen