Ilmeisesti jarrut jäätyneet kun kävi seuraavaa:
Aamulla auto lähti kyllä liikkeelle, mutta tuntui kuin jarrut olisivat olleet osittain päällä, oli aika tahmeaa se ajaminen että piti käntyä takaisin. Ja ABS:n keltainen merkkivalo paloi koko ajan. Niin ja edellispäivänä oli lämpötila plussan puolella ja aamulla kymmenisen astetta pakkasta, viittaisi sekin tuohon jarrujen jäätymiseen? Mitähän tuolle kannattaisi tehdä?
Jarrut jäässä B-Vectrassa?
-
keltanokka
- 'Diplomat'

Re: Jarrut jäässä B-Vectrassa?
Syttyykö se vikavalo heti kun lähtee liikkeelle? Silloinhan pitäisi kuulua ABS:sta ääni kun tekee testin.
Minun auto on myös temppuillut jarrujen kanssa, eteenkin takajarrut jotka vaikuttavat olevan herkkiä jämähtämään. Kun on ajanut syvemmässä lumessa niin ilmennyt ongelmia jarrujen kanssa ja juuri jäätyminen kyseessä. Vaikuttaa siltä että peltivanteiden kanssa vielä herkempi kun lumi helpommin tarttuu näiden vanteiden sisäpinnoille. Olen pyrkinyt pitämään takajarrut puhtaina ja varmistamaan että palat liikkuvat herkästi satuloissa, eli puhdistusta ja mäntien herkistystä sekä tarkistaa lukkosokkien kunto. Palojen reunoille olen laittanut hyvin ohuelti kupari- tai alumiinitahnaa, ettei irtoile ja sotkeudu levyihin & palojen kitkapintoihin.
Mikä vähän hämää on se asia että eipä ole taitanut sytyttää vikavaloa kun takajarrut ovat olleet jämähtäneitä. Mutta enpä ole kummemmin ajellut kun huomannu että ovat juntturassa.
Minun auto on myös temppuillut jarrujen kanssa, eteenkin takajarrut jotka vaikuttavat olevan herkkiä jämähtämään. Kun on ajanut syvemmässä lumessa niin ilmennyt ongelmia jarrujen kanssa ja juuri jäätyminen kyseessä. Vaikuttaa siltä että peltivanteiden kanssa vielä herkempi kun lumi helpommin tarttuu näiden vanteiden sisäpinnoille. Olen pyrkinyt pitämään takajarrut puhtaina ja varmistamaan että palat liikkuvat herkästi satuloissa, eli puhdistusta ja mäntien herkistystä sekä tarkistaa lukkosokkien kunto. Palojen reunoille olen laittanut hyvin ohuelti kupari- tai alumiinitahnaa, ettei irtoile ja sotkeudu levyihin & palojen kitkapintoihin.
Mikä vähän hämää on se asia että eipä ole taitanut sytyttää vikavaloa kun takajarrut ovat olleet jämähtäneitä. Mutta enpä ole kummemmin ajellut kun huomannu että ovat juntturassa.
- 2slow4motion
- 'Diplomat'

- Viesti:
Eikös se sytytä abs valon jos esim toinen takapyörä on jumissa ja ajaa normaalisti kun pyörimistieto puuttuu tuolta nurkasta
Opel Calibra 4x4 turbo vm. 95
Opel vectra GT vm.90
2Slow4Motion
Opel vectra GT vm.90
2Slow4Motion
-
keltanokka
- 'Diplomat'

Kyllä sytyttää. Ihan sama kun tunkkaa ylös yhdestä kulmasta & etupyörä pois ja käyntiin. Raspilla on tällöin hemmetin kätevää sorvata levyjen reunauria mutta ABSi pelissä tietty sytyttää vikavalon kun vähän aikaa pyöriny ilman että tuntee liikettä akselin toisesta pyörästä tai muista pyöristä.2slow4motion kirjoitti:Eikös se sytytä abs valon jos esim toinen takapyörä on jumissa ja ajaa normaalisti kun pyörimistieto puuttuu tuolta nurkasta
Mutta ei kai nyt kukaan perä laahaten ajele, vänkää kyllä niin että ei taida tulla mitään hommasta
Meni näköjään itsestään ohi tämä vika, seuraavana päivänä pelasi auto normaalisti, takarenkaat pyöri hyvin eikä abs-valo palanut. Liekö käsijarrun vaijeri jumiutunt tai jotain..