vahvarin virtakaapeli

Kaikki autohifiin liityvät asiat.
Soittimet, kaiuttimet, vahvistimet, johtosarjat, jne...
kumimuumi
OCF Member
OCF Member

Viesti Kirjoittaja kumimuumi »

jos kaikki menee putkeen, niin mulla on kohta audisonin vahvari joka työntää 4x50w + 1x200w jatkuvana. 1f konkan kanssa antaa 4x60w+300w (?)

auto-sound.netin laskurilla koitin kaapelin kokoa selvittää, niin 5 metriä pitkälle piuhalle se antaa 25m2 400 watille ja 35m2 540 watille. onko tosiaankin näin? sehän on jumalattoman paksua piuhaa :eek: . mulla ei kajarit vaan taida kestää noita isompia tehoja, joten teenkö konkalla mitään kerta se lisää tehoja..

mä kun kuvittelin selviäväni 21 neliöisellä narulla :smile:
ruma ascona | mätä volvo | luotettava susuki
00:43 < ShaquaR_> CIH nostaa aina kankea
19:42 <@Keme> nähdä CIH ja kuolla
jmoilanen
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja jmoilanen »

Koskaan sulla ei oo liian paksua virtakaapelia, eli mielummin liian paksua kuin liian ohutta.
Ja tietysti mahdollisimman ohutsäikeistä.
Konkka tuo apua vain niissä tehopiikeissä, jossa subbanen lyö lujaa, jolloin tarvitaan hetkellistä virtaa PALJON..
Mulla on itelläni 50mm2 kaapelia ja pari jako blokkia mistä voi sit haaroitta virtaa muuhunkin.
Tuomas
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Tuomas »

On 2003-07-15 11:25, kumimuumi wrote:
mulla ei kajarit vaan taida kestää noita isompia tehoja, joten teenkö konkalla mitään kerta se lisää tehoja..
Ei niitä kaiuttimia yleensä teholla rikota vaan sen puutteella. Liian vähän tehoa on siis paljon vaarallisempaa kuin liian paljon. Kunnon virtapuoli on muutenkin tärkeä että vahvistin saa toimia kunnolla.
Alfa 75 3.0 V6 America
"For those who enjoy the pleasure of driving over the practicalities of mere transportation" (Motorweek)
Alfa 156 JTS
Vectra B
Luu
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja Luu »

Kyllä se sillä 21mm^2 menee hätätapauksessa, mutta suosittelen että laitat vähintään tuon 35mm^2 niin ei tarvii myöhemmin vaihtaa sitä. Ja eihän tuo 50mm^2 niin paksua ole, itse tein n. 5-6m pitkät starttikaapelitkin tuosta.
kumimuumi
OCF Member
OCF Member

On 2003-07-15 11:37, Tuomas wrote:
Ei niitä kaiuttimia yleensä teholla rikota vaan sen puutteella. Liian vähän tehoa on siis paljon vaarallisempaa kuin liian paljon. Kunnon virtapuoli on muutenkin tärkeä että vahvistin saa toimia kunnolla.
kyllähän se on tiedossa, mutta meinaatko että ne focalit kumpikin kestää 150w jatkuvaa (sen konkan kanssa tullee se 300w siitä kanavasta)? takakajarit on jotkut jensenin kaksoiskartiot mitkä tuli kaupanpäälisinä kun ostin black chrome 2-tie sarjan..

<font size=-1>[ This Message was edited by: kumimuumi on 2003-07-15 11:52 ]</font>
Luu
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja Luu »

Ei vahvari tuon konkan kanssa anna yhtään enempää tehoa kuin on luvattú. Se vaan antaa virtaa silloin kun vahvistin sitä nopeasti tarvitsee ja näin ei jännite pääse romahtamaan virtapiikin aikana.
Kyllä ne focalit kestää, eihän niille kaikkea tehoa tarvitse syöttää, vaikka vahvarissa potkua riittäisikin.
kumimuumi
OCF Member
OCF Member

jotenkin se sälli kertoi, että sen konkan kanssa jännite nousee lähemmäs 14v jolloinka tehoa tulee enemmän.. sanokaa kokeneemmat jotain..
EVO-500
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja EVO-500 »

Juuri näin, kuin kaverit ovat esittäneet eli vähintään 35 neliöistä, mutta mieluummin paksumpaa kaapelia ja muista se oikein mitoitettu etusulake sekä myös maadoituksen kiinnitys ja sen kaapelin oikea mitottaminen!!!
Mutta, mikäli päätteesi ja konkka tuntuvat itsellesi liian järeiltä niin myy ne minulle niin enköhän keksi niille jotain käyttöä...

T: K.Vilen
kumimuumi
OCF Member
OCF Member

enköhän mä ne saa käytettyä :smile: . tais sulakkeet olla 100a-125a http://www.auto-sound.net/power/ mukaan.
Zeni
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Zeni »

Itse pistin suoraan 50mm2 , ei tarvi myöhemmin vaihdella jos innostuu ja eipä tuo koskaan liian paksua voi olla. Ainut haitta tolla viiskymppisellä on ettei tahko akunkenkiä,blokkeja ym. löytyy mihin tuo sopii.
-----Zeni-----
"Aluminum, tastes like fear
Adrenaline, it pulls us near"
Amppa
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Amppa »

On 2003-07-15 15:28, Zeni wrote:
Itse pistin suoraan 50mm2 , ei tarvi myöhemmin vaihdella jos innostuu ja eipä tuo koskaan liian paksua voi olla. Ainut haitta tolla viiskymppisellä on ettei tahko akunkenkiä,blokkeja ym. löytyy mihin tuo sopii.
Ei mikään tyhmä ratkaisu. Hyvä pojat! :smile: nim. Liian paljon paukkulankapatentteja nähnyt. Ainakin DLS:ltä ja Dragsterilta pitäs löytyä tarpeeks julmat tarvikkeet.

No sälli ei oo taas (yllättäen tiennyt) mitä myy. Tehoahan konkka ei tuo yhtää lisää, miten se olisi mahdollista? Se vaan tasoittaa jännitetason vahvistimille, eikä pahamaineisia virtapiikkejä pääse syntymään.

Aivan kuten Tuomas sanoi liian suuri teho harvemmin rikkoo kaiuttimia, sillä sitä varten ihmisellä on korvat ja vahvistimessa tasonsäätöpotikka. Särö on useimmin kaiuttimen rikkoutumisen syynä joka taas johtuu liian vähäisestä tehosta.
SorZa
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja SorZa »

eikähön tuo konkka estä vaa valojen välkkymisen.
jos vahvistimeltä virta loppuu niin tietääkseni se sammuu sillon.
sama pätee myös maahan.
viisaammat korjatkoon :smile:
Rak
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja Rak »

On 2003-07-15 15:28, Zeni wrote:
Ainut haitta tolla viiskymppisellä on ettei tahko akunkenkiä,blokkeja ym. löytyy mihin tuo sopii.

Käveleepi johonki paikalliseen akkukauppaan niin pitäs löytyä riittävän isoja.

Ja kaapelin hintaa saapi tippumaan kun hakee jostakin hitsauskoneen maakaapelia, on notkeaa ja oli puolet halvempaa ku normijohto.

Nuo ei oo mitään show ratkasuja mutta erittäin toimivia.
Tuomas
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Tuomas »

On 2003-07-19 05:44, SorZa wrote:
eikähön tuo konkka estä vaa valojen välkkymisen.
jos vahvistimeltä virta loppuu niin tietääkseni se sammuu sillon.
Ei se nyt ihan noin mene.

Jos virtapuoli ei pysty syöttämään tarpeeksi virtaa vahvistimelle käy virtahuipuissa niin, että jännite putoaa. Kun jännite putoaa leikkaa vahvistin signaalin huipuissa, eli ääni säröytyy. Särö on erittäin vaarallista kaiuttimille, ja rajoittaahan se vahvistimesta saatavaa tehoakin. Kondensaattori ei siis sinänsä lisää tehoa, mutta sen puute voi rajoittaa sitä.
Alfa 75 3.0 V6 America
"For those who enjoy the pleasure of driving over the practicalities of mere transportation" (Motorweek)
Alfa 156 JTS
Vectra B
0500_Ascona
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja 0500_Ascona »

Ja mikäli minä olen oikein nämä sähköasiat ymmärtänyt (moni kaverini väittää toisin..) niin on aivan sama miten paksua se sun plus-kaapeli on jos akun miinus-piuha on esim. 21mm... Ei välttämättä tule esiin ihan yhdellä neljä/viisi-kanavaisella vahvistimella, mutta ehkä sitten myöhemmin... Ja se konkka tosiaan vaan helpottaa niitä virtapiikkejä, mutta jos esim maadoitus on huono, saattaa jännite laskea liiankin alas. Eikä vara venettä kaada, joten jos vahvistimessa itsessään on vaikka kaksi 50A sulaketta, et tarvitse virtapiuhaan kuin 100A sulakkeen. MUTTA voit toki laittaa sinne vaikka 140A sulakkeen koska kyllä se poksahtaa sitten kun tarve vaatii, mutta jos laitat alle 100A sulakkeen saat sen poksahtamaan kun käännät riittävästi volaa mankasta. Sen sulakkeen tehtävä on suojata autoa mahdollisessa kolari tapauksessa, esim. joku tulee kylkeen ja kaapeli menee poikki ja ottaa maita runkoon -> sulake estää akun oikosulun. Näistä asioista on tietysti olemassa eri versiota ja jotkut hifi-harrastajat uhmaavat näitä "sähkölakeja" koska ovat itse kokeilleet jotain muuta, esim jos on 2Kw vahvistintehoa niin pitää olla vähintään 194mm2 johtoa ja Megakonkka koska muuten valot vilkkuu, kun akun miinus-johto on 21mm.... JA tietysti moni on minun kanssa näistäkin jutuista erimieltä mutta olkoon. Jokainen taplaa tavallaan. Kaverin isä katseli vierestä kun kaksi aloittelevaa "autohifistiä" duunas autojaan silloin 18-vuotiaana ja yleisin kommentti oli että "Savun hälvettyä ja palokunnan poistuttua tarkastamme liitokset..."!!! Eli kokeilemalla tiedät ja kokoajan opit jotain uutta, se on sen harrastamisen ydin...
Se nyt vaan on siistiä olla minä!
Vastaa Viestiin