X18XE1 yliherkkä moottoriöljyn tasoanturi

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
lookatopelnow
'Kadett'
'Kadett'

X18XE1 yliherkkä moottoriöljyn tasoanturi

Viesti Kirjoittaja lookatopelnow »

Zafira A Elegance X18XE1 moottoriöljyn tasoanturi on toiminnaltaan yliherkkä. Moottoriöljyn määrä täytyy olla mittatikussa lähes MAX-viivassa ettei herjaa "check engine oil"-ilmoitusta monitoiminäytössä.

Onko kellään kokemusta ongelmasta ja anturin rakenteesta?
- Miten anturi toimii?
- Voiko korjautua puhdistamalla?
- Sähköliittimet?
- Pitääkö vaan vaihtaa anturi suosiolla uuteen?

Jos anturissa on koho, joka olisi "kyllästynyt" öljystä eikä kellu oikein, ainoa vaihtoehto olisi vaihtaa anturi uuteen.
lmb-58
'Diplomat'
'Diplomat'

Re: X18XE1 yliherkkä moottoriöljyn tasoanturi

Viesti Kirjoittaja lmb-58 »

uskallampa epäillä ettei ole kohoa se on tosiaan tasoanturi ja muissakin opeleissa se reistailee, eihän sillä mitään tee jos moottori ei syö öljyä, tuosta en tiedä mutta mulla oli sama vika x20xev moottorissa, piti olla yli ylärajan ja vieläkin joskus herjas sitä, loppui kun laitoin johdot yhteen, jos vain pitää öljypohja irroittaa sen vaihtamiseksi niin unohda koko homma piuhat yhteen niin ei herjaa enää. tosiaan turha varuste jos kone on kunnossa.
opel vectra c 2,2 gts
Juho M-P
OCF Member
OCF Member

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Mulla herjas vasta sitten kun oli jo 5mm alle alarajan... :bonk:
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
lmb-58
'Diplomat'
'Diplomat'

jaa, sehän on jo liiankin myöhään varoitellut, mulla se hermostuttavasti herjas ja ei, vähän riippui siitäkin jos ajoi esim pitkään mutkaan, ja xev moottorista pitää irroittaa öljypohja jos sen vaihtaa, olipa vain jollain sama vika ja vaihtoi uuden anturin ja vika eikun jatkui, sillä itse luovutin. onhan siinä kuitenkin tikku mistä katsoa.
opel vectra c 2,2 gts
ascona_c
OCF Member 2020

Viesti Kirjoittaja ascona_c »

Tuntuu vanhemmiten toimivan nuo anturit miten sattuu.

Itsellä aikanaan B-Vectra näytteli aika ajoin "Oil Lack" -tekstiä (=öljyn puute), vaikka öljyä moottorissa oli.
Toisaalta sitten öljynvaihdon yhteydessä kun tuota anturia testasin kuivalla koneella laittamalla virrat päälle, niin ei ilmoittanut mitään öljyn puutteesta. Epäilen että anturi oli rikki, tai sitten anturin johdot rispaantuneet rikki ja välillä räpsi sen takia tuota tekstiä näyttöön.

Sen verran asiaa tuolloin tutkin, että anturin vaihto olisi tosiaan vaatinut tuon "LMB-58":n mainitseman öljypohjan irroituksen. (X20XEV)

Aiheeseen liittyen mainittakoon että allekirjoituksen Kadetissa toimii kaikki nesteiden ja öljyjen tasoanturit vielä täysin moitteitta.
DEAD
OCF Member
OCF Member

Viesti Kirjoittaja DEAD »

Juho M-P kirjoitti:Mulla herjas vasta sitten kun oli jo 5mm alle alarajan... :bonk:
itellä ei valo syttynyt vaikka oli öljyt sen verran vähissä ettei edes keppi kastunut.
lmb-58
'Diplomat'
'Diplomat'

tikku on korvaamaton, mulla taas sekoili viimeksi kun herjas jäähdytysnestettä, lisäsin tuulilasin pesunestettä ja siihen loppui. coolant level.
opel vectra c 2,2 gts
Vastaa Viestiin