astra g tyhjäkäynti
Siis ei ole tyhjäkäynnin säädintä!On 2003-06-11 11:22, Astra CDX wrote:
Samasta tiedosta olisin myös minä kiinnostunut. "Tyhjäkäyntimoottoriahan" ei ainakaan omassa 1.8 16V koneessa ole, joten tuo pieni kierrosten "heijaus" johtunee jostain anturista tai sitten likaantuneesta läpästä... Tietääkös joku asiasta enemmän...?
Miten se tyhjäkäynnin säätö on oikein siinä tehty?
-Janne-
"Tyhjäkäyntimoottorilla" tarkoitan sitä säätösysteemiä, jossa säädetään läpän ohi virtaavan ilman määrää askelmoottorin ja venttiilin avulla (eikös sellainen systeemi ole esim. vanhemmissa Vecculeissa). Astrassa (x18xe) säätö tapahtuu Opel-huollon mukaan suoraan läppää "kääntelemällä", ts. askelmoottorilla tms. ohjataan suoraan kaasuläppää. Elikkäs siis, saamani tiedon mukaan sitä tuttua ja turvallista "tyhjäkäyntimoottoria" ei G-mallin astroissa taida olla. Korjatkaa jos olen täysin väärässä...On 2003-06-11 13:23, JanneP wrote:
Siis ei ole tyhjäkäynnin säädintä!
Miten se tyhjäkäynnin säätö on oikein siinä tehty?
-Janne-
Jep
Itselläni oli sama ongelma että kone ei pysynyt käynnissä millään ku kytkimen löi pohjaan, korjasivat asian opel huollossa poraamalla kaasuläpän kotelon reijän isommaksi, sanoivat ette ole erillistä säätöä.
Ja jollein ihan väärässä ole niin tossa mun 99 vuotisess astra G:ssä on x18xe1 kone?
Ja jollein ihan väärässä ole niin tossa mun 99 vuotisess astra G:ssä on x18xe1 kone?
Kaasuläppäkotelon puhdistus ja sitten poraat kaasuläppään n. 1mm reiän.
Kaasuläppä on todennäköisesti EGR:n ansiosta erittäin paskanen eikä ole täysin tiivis jonka johdosta kone ei oikeen tiedä mitä tehdä (läppä pitäis olla kiinni mutta ei ole jne...). Se tosiaan säätää tyhjäkäyntiä sitä läppää kääntelemällä kai... Ohjelmapäivitys moottoriin vois olla kans ihan jees.
Se reikä taasen muistaakseni tasaa tyhjäkäyntiä. Voithan kyllä ensin ihan vaan putsata läpän ja kotelon hammasharjalla ja liuottimella ja tutkailla mitä tekee. Itellä nostettin myös tyhjäkäyntiä hieman.
Kaasuläppä on todennäköisesti EGR:n ansiosta erittäin paskanen eikä ole täysin tiivis jonka johdosta kone ei oikeen tiedä mitä tehdä (läppä pitäis olla kiinni mutta ei ole jne...). Se tosiaan säätää tyhjäkäyntiä sitä läppää kääntelemällä kai... Ohjelmapäivitys moottoriin vois olla kans ihan jees.
Se reikä taasen muistaakseni tasaa tyhjäkäyntiä. Voithan kyllä ensin ihan vaan putsata läpän ja kotelon hammasharjalla ja liuottimella ja tutkailla mitä tekee. Itellä nostettin myös tyhjäkäyntiä hieman.
- Astrax Sport
- 'Senator'

Babe kirjoitti:Itsellä vika korjaantui pelkällä kaasuläppäkotelon puhdistuksella.
Joo mulla oli kanssa todella paskanen kurkku ja läppä... putsasin sen...ja johan alkoi toimimaan
Appiukolla oli aikoinaan robleema ton sammumisen kanssa, kävi Opelilla ja ne oli vaihtamassa vaikka mitä osia????
Noh appiukko kuitenki päätti alkaa itse tutkimaan sitä ja löysi vian => paskanen läppä
Taas olis tullut hyvä lasku Opelilta...
*Astra H Sedan -08*