Olen tässä jo jonkin aikaa selaillut tätä foorumia, kun tuli vaihdettua tuo käyttöauto Saabista Opeliin. Edellinen käyttöauto oli siis mallivuoden 1992 Saab 900 Turbo16, 5-ovinen parilla mukavuus- ja turvaherkulla varustettu perheauto. Tuolla tuli ajeltua yli aika tarkalleen 3½ vuotta mutta aikansa kutakin.
Uudempaa käyttöautoa hain Nettiautosta, paikallisilta ja vähän pidempäänkin autoliikkeistä. Jossain vaiheessa iski laiskuus ja dissasin kaikki yli 100km olevat. Pienoinen ketutus päällä satuin ajamaan erään autoliikkeen ohi täällä Pietarsaaressa ja silmiini osui hopea Vectra, mallivuoden 2001 Opel Vectra 2.2 Elegance farmari. Salamana päähän iski ajatus, että käyttöautohan voi olla minkä merkkinen tahansa joten kumet ulvoen kaarsin Saabilla tätä hopeanuolta katsomaan.
Alkujärkytys oli melkoinen, ei ***tana, siinähän on automaattivaihteet. No, hulluku olen niin ei muuta ku pällistelemään lähempää ja tekemään tarjousta. Auto oli sitten minulla koeajolla päivän ja voin sanoa, että tykästyin heti. Syynä lienee se, että meidän perheen ajoista 80% on kaupunkiajoa ja tuo auto oli suorastaan vaivaton ajaa kaupungissa. Tilaa on sopivasti ja varusteita myös. Koeajon jälkeen tein tarjouksen myyjälle pienillä ehdoilla ja näillä sain tämän auton. Auto on ollut nyt reilu 3kk ja 5000km ajettu. Sanotaan vielä, että autoon tuli Finntakuu, suosittelen muillekin autoja joissa tällainen on.
Pari pientä juttua on ollut, kun ensin itse hajoitin kierteet pyyhkijän varresta ja toisella kertaa syttyi vikavalo EGR:n takia. Pyyhkijän mekanismin ostin Erikssonssin purkaamolta ja varuilta vielä kuljettajan puolelle pyyhkijän varren, jos vanhan akselia poratessa lipsahtaa poran terä. EGR vaihdettiin uuteen Autostorella takuutyönä, omavastuu tietenkin piti maksaa itse. Ideana EGR on hyvä mutta osana sellainen joka pomminvarmasti ei kestä pitkään, esim. mun ex-käyttiksestä Saabista se oli poistettu. Niin, ja olenhan vaihtanut sivuvilkut vaaleisiin versioihin, alkuperäisistähän oli klipsit rikki, perusteltua
Ja ainahan niin käy ettei pysty olemaan ajattelematta rakenteluja niin tähänkin on jo suunniteltu vähän. Alustaan olisi tarkoitus jossain vaiheessa laittaa H&R:n -30mm jouset, Opelin sportalustan iskarit ja kesärenkaisiin 16" alumiinivanteet. Äänentoistokin varmaan kaipaisi päivitystä vaikka kyllähän tuolla Yäksiä kuunteleekin, jotain Pioneerin mankkaa ja E-sarjan kaiuttimia voisi laitella, kun aika on. Siinäpä olisi tarpeeksi tuollaiseen käyttöautoon.
Iltakuva, kotipihalla tallinoven edessä
Teboilin pihalla "mamboharjapesun" jälkeen
Tällainen oli pakko saada takalasiin