puhallin vikisee? vectra-b

Keskustelua ilmastoinnista ja lämmistyslaitteistosta sekä niihen liittyvistä ongelmista.
Vastaa Viestiin
matti65
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja matti65 »

pieni vika mutta niin äärrsyttävä.
erittäin korkeataajuista vikinää joka välillä on 1-3sekuntia poissa ja alkaa taas.
ääni ei ole kovin kovaa mutta niin korkeaa että kuuluu läpi puhaltimen normaali suhinan sekä pienen stereo soiton.
ääni kuuluu ainoastaan voimakkuudella 3.
ei siis 1 ,2 ,4 ollenkaan.
vaikuttanee ehkä se että 3 käytetään lähes ainoastaan.

onko vika hiilissä laakereissa missä?
veikkaan hiiliä?miten korjaan. hurja idea sumuttaa voiteluspräytä ilman sisään ottoon puhallin päällä jos se voitelis jotain osiatietty suodatin irti.
ideoita,vinkkejä...
Mika
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja Mika »

Joo, hyviä neuvoja kaivataan täälläkin.. Astra G ja sama vika, mutta nopeudella 2. Kertokaahan vikinänpoistovinkkejä!
pebe
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja pebe »

mulla kuulu a veccusta semmosta ulinaa...rasvaa moottoriin ja loppu.

irroitin siis koko paskan, ja laiton molempiin päihin tippakannusta tavaraa.
peevektra
'Agila'

Viesti Kirjoittaja peevektra »

Sama homma mulla b vekussa. Palo käämit siihen vinkumiseen ja vaihdoin uuden moottorin ja vikinä vain jatkuu...:sad:
Meska
'Senator'
'Senator'
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Meska »

Eiköhän se rasvatippa moottoriin tosiaan hoida ton ongelman. Niin ainaki mun vecussa.
BMW M3 E92 Coupé
Scy
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja Scy »

Minä taas olen kuullut, että A-Vecun puhaltimen moottorin laakereiden rasvaaminen (esim. ohuella ompelukoneöljyllä) auttaa kyllä hetkellisesti, mutta kuukauden parin päästä kitinä on takaisin. Ilmeisesti laakerit ovat niin hyvin suojatut, ettei sinne paksumpaa öljyä saa menemään ja ohut kuivaa nopeasti.

Ilman muuta jos tuo homma onnistui, niin täytyy kesällä kokeilla. Mieluummin kuitenkin noin kuin maksaa 100 euroa uudesta puhaltimen moottorista.
Jyrki K
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja Jyrki K »

Mä olen huomannut, että tuota vikinää tulee parin kympin pakkasella, mutta kesällä eikä pikkupakkasilla ole ongelmia.
Iso_G
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja Iso_G »

Mulla Omegassa juuri talvella meni vaihtoon puhallin ... OVH hinta oli 225e joten jos astraan saatte 100e puhaltimen niin sehän on halpaa hommaa... No vanha moottori vikisi kylmällä... Ja samalla ku vaihdoin tuoreemman moottorin niin totesin vanhan laakereissa pienen klapin... Eli laakerit oli vähän kuluneet... vanha moottori jumitti välillä pakkasella kylmän yön jälkeen eikä suostunu lähteen käyntiin...
Semmosia... Suosittelen purkuosien käyttöö edullisuuden vuoksi...
matti65
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja matti65 »

jaahas eli monella vika ollut laakereissa ei hiilissä.
pelkäämpä että on isotöinen purkaa niinpaljon että saa laakerit näkyviin asti vai onko esim vectra-b mallissa?
toisaalta jos näkee niinpaljon vaivaa että purkaa laakerin käsiin saakka niin kannattanee samalla irroittaa ne ja ostaa uudet irtolaakerit jostain laakeri liikkeestä (skf)
nykyään on kyllä hyvin tunkeutuvia ja silti pysyviä spreitä myytävänä mm avovaijeri sprei joka tunkeutuu vaijerin ytimeen saakka ja pysyykin siellä. tämä esimerkki ei ole paras laakerille mutta esimerkki vain.
caliber
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja caliber »

Mulla on ollut sellaista, että puhallin pärisee välillä kovaa (varsinkin pakkasilla), kerran ei lähtenyt pyörimään ollenkaan. Silloin kun se pärisee niin hiljaisemmalle teholle laitettaessa pärisee hitaammin ja kun sammuttaa niin sammuu silleen niinku pärinän hidastuessa. (Saakohan tosta nyt mitään selvää) :roll:
Iso_G
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja Iso_G »

On 2003-02-12 23:43, calibrother wrote:
Mulla on ollut sellaista, että puhallin pärisee välillä kovaa (varsinkin pakkasilla), kerran ei lähtenyt pyörimään ollenkaan. Silloin kun se pärisee niin hiljaisemmalle teholle laitettaessa pärisee hitaammin ja kun sammuttaa niin sammuu silleen niinku pärinän hidastuessa. (Saakohan tosta nyt mitään selvää) :roll:

NO mulla pärisi ropellin siivekkeen puuttumisen takia... Tai sitten sun puhaltimesta on lähteny sellanen tasapainotus rautalanganpätkä... Mulla nimittäin oli 3 sellasta siipien ympärillä... Niillä oli saatu se ropelli värinättömäks... Luulen että voi olla hankalaa purkaa ja vielä hankalempaa saada laakerit vaihtoon... Itte vaihroin 2 vuotta tuoreemman purku osan...
Janne M
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Janne M »

Kadetissa aikanaan laitoin CRC:tä moottorin sisään oikein urakalla, tuuletin pyörimään täysille ja uusi wunderbaumi auton sisään. CRC haisi päivän, mutta moottori ei enään kitissy seuraavan 10kk:n aikana, jonka jälkeen auton hukkasin.

Re: puhallin vikisee? vectra-b

Viesti Kirjoittaja SorsaB »

Mulla on nyt kans kovilla pakkasilla Corsa B:ssä jos on pitkään auto seissu ajamattomana niin ulisee tuo puhallin hetken ja yleensä loppuu kun käyttää hitaammalla nopeudella. Onko tuo merkki, että puhallin tulossa tiensä päähän? Kesällä ei mitään ongelmia. Onkos tässä mallissa miten iso homma purkaa tuota, että pääsisi rasvaamaan?
Verronen
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja Verronen »

Tämä onkin jännä homma. Nimittäin meillä meni Vectrasta puhaltimen hiilet ja silloin käyttäytyikin sammuilevasti, kuten hiilien mennessä yleensä. No vaihdoin hiilet ja parin vuoden jälkeen alkoi pitämään vinkumista ja sammuili taas välillä. No ostin uuden puhaltimen, koska ajattelin kollektorin olevan jo loppunsa edellä. Kuitenkaan uudella puhaltimella vika ei poistunut. Syypää olikin rikkinäinen rele, jota löytyy vain ilmastoiduista malleista. Tuo vinkuminen oli outo seuraus rikkinäisestä releestä, jota en hoksannut edes tarkastaa sillä perusteella.

Suosittelen siis tarkastamaan myös sen releen, vaikka se tuntuu oudolta. Ja tuo rele löytyy ilmeisesti vain ilmastoiduista vectroista.
Astra 1.8 -98, ex. Corsa B 1.4i -95, Omega B MV6 -95, Vectra B 2.5V6 -96, Kadett 1.3 -89 x2
J.P.S
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja J.P.S »

Sama homma oli mulla edellisessä kiesissä.. Puhallin alkoi vikisemään pakkasilla ja laiton uuden.. Seuraavana pakkas aamuna liikenteeseen ja sama vikinä jatkui.. Niin ja auto oli vectra b2 autom ilmastoinnilla. Nykyisessä omegassa kans vikisee ja kun kääntää mutkaan ni heittää :)
Audi a3 2.0tdi quattro, Golf mk6 1.4 i.
Exiä 29 kpl. mm: Vectra C 2.0T, Calibra Turbo 4x4, Omega 3000 24v..
Vastaa Viestiin