Astran jarrut jäässä

Auton alustaan liittyvä keskustelu.
Renkaat, vanteet, madaltaminen, jarrut, jne...
Techman
'Agila'

Viesti Kirjoittaja Techman »

-99 astran takajarrut tupaavat jäätymään kiinni kun on ajanut syvässä lumessa, joskus lähtee irti kovan paukauksen säestämänä, joskun joutuu kaivamaan jäät pois jarrusatulan ja levyn koloista meisselillä ja kuumailmapuhaltimella.
Voiko jäätymistä mitenkään estää?
Esim. jonkinlainen suoja tai kemiallinen käsittely.
Karppa
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja Karppa »

Samaa tekee mullakin...levyt kait sullakin...
Aika v**tumaista kun takapyörä vaan laahaa perässä kun lähtee ajaa... Onkohan se terveellistä irrottaa ne liikuttamalla autoa?
Volvo V50 2.4 Geartronic
dtiveccu
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja dtiveccu »

mulla -98 vectrassa sama probleema... lisäksi käsijarru "paukahtaa" ihan p****leesti ku "nyppää vauhdista"...
metrosport
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja metrosport »

Kyllä ne jarrut tuntuu jumivan muutenkin,kun mulla auto on yöt aina tallissa ja ne ruostuu yön aikana jumiin.Isot vanteet ei ainakaan auta asiaa,mulla on 17"vanteet talvella ja ne pyörittää kyl niin paljon lunta jarruihin että joskus jarrut häviä kokonaan...ja sit se vesi jäätyy vanteeseen,tärinä on tosi rasittava moottoritiellä.
Jaakko-
'Senator'
'Senator'
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jaakko- »

Pari vuotta sitte kun oltiin ostamassa autoa käytiin koe ajamassa astra g. Niin toinen taka jarru oli jäässä sanottiin myyjälle se laitto pakin päälle ja pamahti auki. Selitti että se oli sisällä yön ja ehti jäätyä ennen kun lähettiin ajamaan.
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja »

Samat on kokemukset..jos auto seisoo 2h tai yli pakkaskelissä niin johan jarrut aukeaa pienen paukahduksen säestämänä.
Sama vika oli myös edellisessä Astrassa.
Vielä ei oo tarvinnu sulatteluun asti mennä,mutta ei se kuitenkaan varmaan kovin terveellistä ole että jarrut aukeaa paukahtaen monta kertaa päivässä.
VekkuliYxKasi
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja VekkuliYxKasi »

Meillä jäätyi b vectrassa käsijarru kylläki, siihen vaikutti vaijereiden voitelu. Se yleensä aina paukahti irti ko lähti liikkeelle. Ei se vois olla siinä vika että se käsijarrurumpu jäätyy kiinni..?
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja »

Ei taida rumpua löytyä vaikka kuinka ettis noista jarruista :smile:

Mut se täytyy kyllä sanoa että aivan karseita kokemuksia oli joskus pösö mi-16 jarrujen kanssa..ne kun tuntui jäätyvän totaalijumiin jo silloin kun lämpötila laski alle 10 plusasteen :smile: Että siihen nähden on aikas pieniä nämä nykyiset vaivat.
tommyt
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja tommyt »

Mä en käytä ollenkaan käsijarrua pysäköidessä joten jarrut ei ole jumittuneet kiinni. Olen joskus lukenut että talvella kannattaisi käyttää mahdollisimman umpinaisia vanteita kuten peltivanteita. Silloin jarrut ovat paremmin suojassa lumelta.
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja »

Joo käsijarrua en käytä minäkään juuri tuon jäätymisen takia..ja veikkaan että olet hyvinkin oikeassa tuon vannehomman kanssa. Äsken tuossa kattelin tota hommaa ajon jäljiltä ja kyllä tosiaan tollanen suht avonainen aluvanne kerää melkoiset määrät lunta vanteen sisäpintaan ja sinne jarruille myös..että ei ihme jos jäätyy. Toisaalta tuli kyllä mieleen että miksei etujarruille käy sama homma vaikka lumi näyttäis kerääntyvän sinne samalla tavalla?!
No..en tiedä..mutta silti veikkaisin että esim peltivanteilla homma toimis paremmin..
Tico
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja Tico »

Vähän off topicin mutta mulla ei ole kertaakaan jäätyny jarrut päälle vielä, käsijarrua käytän aina, joka kerta kun jätän auton parkkiin. No tossahan kadetissa on kyllä rummut.
Q5 Quattro
Tuomas
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Tuomas »

On 2003-02-08 12:27, mä wrote:
Ei taida rumpua löytyä vaikka kuinka ettis noista jarruista :smile:
Kyllä noissa Opelin levyjarrullisissakin navoissa on takana ollut tapana olla myös rummut, käsijarrua varten. En tiedä onko uusimmissa, mutta esimerkiksi B-Vectrassa vielä on sellaiset.
Alfa 75 3.0 V6 America
"For those who enjoy the pleasure of driving over the practicalities of mere transportation" (Motorweek)
Alfa 156 JTS
Vectra B
TMan
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja TMan »

Kyllä rummut pitäisi olla Opeleissa käsijarrulle, jos ei ole niin olisi mielenkiintoista tietää miten käsijarru sitten toimii :smile:
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja »

Sitä mäkin ihmettelin..ja kävin oikein tsekkaamassa nuo jarrut/navat..no,en tiedä mutta aivan samanlaisilta näyttivät sekä edessä että takana...no,voihan olla että edessäkin on rumpu.. :smile: :smile:
Nojoo..en käy kinaamaan..näyttivät vaan täsmälleen samanlaisilta sekä etu- että takajarrujen systeemit.. :smile:
sinttu
'Kadett'
'Kadett'

Viesti Kirjoittaja sinttu »

Tervetuloa kerhoon...g coupessa sama ongelma. Olen heittänyt näin talvisin käsijarrun käytön kokonaan pois, nyt jarrut ei tarraile kiinni ainakaan joka aamu... Meidän leveys asteilla lunta on riittävästi tänäkin talvena(rovaniemi city)joten jarrut pukkaavat jäätymään joskus vaikka käsijarrua ei olisi käytettykkään. Tämä johtuu ilmeisesti siitä kun lumi on sulanut lämpimälle levylle ajon jälkeeen ja sitten taas jäätynyt levyn jäähtyessä...
Eikä ongelma ole pelkästään vain Opeleissa vaan "vikaa" ilmaantuu myös bemareissa ja toyotassa.
Itse sain jarrut irtoamaan parhaiten pakittamalla ! Mitä tästä opimme ?? -älkää vaivautuko käynnistämään Opelianne pakkasella tai lumisateella vaan jättäkää se talliin ja menkää fillarilla-
Vastaa Viestiin