astran " sähköt "

Keskustelua Opeleista
jupeli
'Agila'

astran " sähköt "

Viesti Kirjoittaja jupeli »

käytin plussa johdon akusta irti ja sen jälkeen alkoi palaan akun varoitusvalo ja ohjaustehostin ei toiminut eikä auto lämmennyt sisältä, mutta moottorin lämmöt nousi punaiselle ja sen varoitusvalo alko palamaan.. Sitten vielä jarrut häipy ( abs ).. eli tais tulla joku oikosulku... mikäs voisi olla vikana ja mitä asiallle voisi tehdä itse vai onko parempi viedä suoraan huoltoon? siis kyseessä on astra 2.0 cdx - 99..
ekto
'Diplomat'
'Diplomat'
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ekto »

Miksi käytit irti ja mitä muutoksia teit?
hardi
'Agila'

Re: astran " sähköt "

Viesti Kirjoittaja hardi »

jupeli kirjoitti:käytin plussa johdon akusta irti ja sen jälkeen alkoi palaan akun varoitusvalo ja ohjaustehostin ei toiminut eikä auto lämmennyt sisältä, mutta moottorin lämmöt nousi punaiselle ja sen varoitusvalo alko palamaan.. Sitten vielä jarrut häipy ( abs ).. eli tais tulla joku oikosulku... mikäs voisi olla vikana ja mitä asiallle voisi tehdä itse vai onko parempi viedä suoraan huoltoon? siis kyseessä on astra 2.0 cdx - 99..
kuullostaa siltä että sulta on mennyt hihna poikki
zoomer
OCF Member 2020

Viesti Kirjoittaja zoomer »

käytit siis plussa johdon irti ja maajohto oli kiinni kokoajan??? jos niin niin aika rohkea kaveri...
taitaa olla tuloksena siitä jotain kärvähtänyt sähköpuolella....
vastaisuudessa kannattaa käyttää se maajohto irti... tai jos irroitat + niin irroita maajohtokin
ja kytke sitten uudelleen kiinni niinpäin että ensin plussa kiinni ja sitten maa...
--One should always live a life like a dog.... If you cant eat it or play with it... Piss on it and walk away....--
Vectra B 2.6 V6 Sport -2001
Saab 9-3 2.0T -99
pertsa5
'Kadett'
'Kadett'

Viesti Kirjoittaja pertsa5 »

En minäkään tuota olisi tiennyt. Koskeeko se kaikkia autoja? Ei se ainakaan joka kerta mene koska on tullut varmaan aika monesti irrotettua ensin +.
zoomer
OCF Member 2020

pertsa5 kirjoitti:En minäkään tuota olisi tiennyt. Koskeeko se kaikkia autoja? Ei se ainakaan joka kerta mene koska on tullut varmaan aika monesti irrotettua ensin +.
joo.. siis noin saattaa tulla virtapiikkejä + että paljon enemmän kipinöintiä.. tiedän parikin kaveria joilla on tullut akku silmille kun on noin tehnyt!

"Edit" ja mielestäni tuo sama sääntö pätee myös muihinkin sähkölaitteisiin autojen lisäksi..
--One should always live a life like a dog.... If you cant eat it or play with it... Piss on it and walk away....--
Saab 9-3 2.0T -99
Jule
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja Jule »

Se on ihan sama kumman johdon ensin irroittaa, mutta kun sitä + kenkää irroittaa ja asettelee sen lenkkiavaimen kengän ja rungon väliin mutteria löysätessä, niin avain sulaa käteen ja oikosulku mahdollisesti voi saada akun poksahtamaan, tuo on se syy miksi aina pitää irroittaa ensin maakenkä (oli autossa sitten positiivinen tai negatiivinen maadoitus).

Mä olen yhden 10mm kiintolenkin muuttanut tylppäpäiseksi lenkkiavaimeksi kun yhtä traktoria käynnistin suoraan startista, ja vähän lipsahti.

Sitä mä en osaa arvailla miksi auto noin sekoilee, akun maakengän irroittamista pariksi minuutiksi voisi tietysti kokeilla. Niin heti sen jälkeen kun tarkistaa ettei laturin/vesipumpun remmi ole poikki.
Astra G & Vivaro
zoomer
OCF Member 2020

Jule kirjoitti:Se on ihan sama kumman johdon ensin irroittaa, mutta kun sitä + kenkää irroittaa ja asettelee sen lenkkiavaimen kengän ja rungon väliin mutteria löysätessä, niin avain sulaa käteen ja oikosulku mahdollisesti voi saada akun poksahtamaan, tuo on se syy miksi aina pitää irroittaa ensin maakenkä (oli autossa sitten positiivinen tai negatiivinen maadoitus).

Mä olen yhden 10mm kiintolenkin muuttanut tylppäpäiseksi lenkkiavaimeksi kun yhtä traktoria käynnistin suoraan startista, ja vähän lipsahti.

Sitä mä en osaa arvailla miksi auto noin sekoilee, akun maakengän irroittamista pariksi minuutiksi voisi tietysti kokeilla. Niin heti sen jälkeen kun tarkistaa ettei laturin/vesipumpun remmi ole poikki.
juu.. irroittaessa se onkin ihan sama mutta se kiinni pistäminen onkin eri juttu! ja sama se minulle on jos haluatte autojenne sähköjä poltella, tehkää mun puolesta niinkuin teette mutta turha kitistä sitten kun jotain kärvähtää...
Saab 9-3 2.0T -99
Tuomas
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Tuomas »

Miksi se on kiinni pistäessä eri juttu?
zoomer
OCF Member 2020

Tuomas kirjoitti:Miksi se on kiinni pistäessä eri juttu?
jos se mietityttää niin kokeile!!! :thumbsup:
ja kannattaa ennen sitä lukea sähkötekniikan alkeet!!! :bonk:
Saab 9-3 2.0T -99
-VMK-
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja -VMK- »

Juu kannattaa ottaa sähkötekniikan kirja käteen jos ei noista kytkennöistä mitää tiiä.
Astra GTC Turbo
BMW 530 XD
Vectra91
'Kadett'
'Kadett'

Viesti Kirjoittaja Vectra91 »

Oikeastaan ihan hyvä että noita "tumpeloita" valkolakkisiakin on... riittääpähän korjaamoilla asiakkaita kun korjaileevat niiden kytkentöjä / päähän pistoja :lol:
Ollut joskus: FORD SIERRA COSWORTH 2WD 270hp... jne
Fin3PL
'Kapitän'
'Kapitän'
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fin3PL »

Heh.. kytkentöjä.. joo jos olo tuntuu yhtään puupäiseltä niin kannattaa tehdä niinkuin setä (tai kirja) sanoo

;-)
Vilderi
OCF Member 2017
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vilderi »

Mitäköhän merkitystä sillä on, että irroittaako/kiinnittääkö plussan vai miinuksen ensin?

Itsellä ei ole mitään kirjoja mistä lukea, valaiskaa tyhmää.

Ainoa merkitys asialla taitaa olla että ei mene huitasemaan plussaa irrottaessa lenkillä runkoon, jos maa on vielä kiinni...

terveisin epätoivoinen sähkömies
pertsa5
'Kadett'
'Kadett'

Viesti Kirjoittaja pertsa5 »

Vilderi kirjoitti:Mitäköhän merkitystä sillä on, että irroittaako/kiinnittääkö plussan vai miinuksen ensin?

Itsellä ei ole mitään kirjoja mistä lukea, valaiskaa tyhmää.

Ainoa merkitys asialla taitaa olla että ei mene huitasemaan plussaa irrottaessa lenkillä runkoon, jos maa on vielä kiinni...

terveisin epätoivoinen sähkömies
En minäkään sitä jännite/virtapiikkiä ymmärrä, miksi se tulisi plus-navan kautta yhdistämisessä, mutta ei miinus-navan yhdistämisessä.
Vastaa Viestiin