astran " sähköt "
astran " sähköt "
käytin plussa johdon akusta irti ja sen jälkeen alkoi palaan akun varoitusvalo ja ohjaustehostin ei toiminut eikä auto lämmennyt sisältä, mutta moottorin lämmöt nousi punaiselle ja sen varoitusvalo alko palamaan.. Sitten vielä jarrut häipy ( abs ).. eli tais tulla joku oikosulku... mikäs voisi olla vikana ja mitä asiallle voisi tehdä itse vai onko parempi viedä suoraan huoltoon? siis kyseessä on astra 2.0 cdx - 99..
Re: astran " sähköt "
kuullostaa siltä että sulta on mennyt hihna poikkijupeli kirjoitti:käytin plussa johdon akusta irti ja sen jälkeen alkoi palaan akun varoitusvalo ja ohjaustehostin ei toiminut eikä auto lämmennyt sisältä, mutta moottorin lämmöt nousi punaiselle ja sen varoitusvalo alko palamaan.. Sitten vielä jarrut häipy ( abs ).. eli tais tulla joku oikosulku... mikäs voisi olla vikana ja mitä asiallle voisi tehdä itse vai onko parempi viedä suoraan huoltoon? siis kyseessä on astra 2.0 cdx - 99..
käytit siis plussa johdon irti ja maajohto oli kiinni kokoajan??? jos niin niin aika rohkea kaveri...
taitaa olla tuloksena siitä jotain kärvähtänyt sähköpuolella....
vastaisuudessa kannattaa käyttää se maajohto irti... tai jos irroitat + niin irroita maajohtokin
ja kytke sitten uudelleen kiinni niinpäin että ensin plussa kiinni ja sitten maa...
taitaa olla tuloksena siitä jotain kärvähtänyt sähköpuolella....
vastaisuudessa kannattaa käyttää se maajohto irti... tai jos irroitat + niin irroita maajohtokin
ja kytke sitten uudelleen kiinni niinpäin että ensin plussa kiinni ja sitten maa...
--One should always live a life like a dog.... If you cant eat it or play with it... Piss on it and walk away....--
Vectra B 2.6 V6 Sport -2001
Saab 9-3 2.0T -99
Saab 9-3 2.0T -99
joo.. siis noin saattaa tulla virtapiikkejä + että paljon enemmän kipinöintiä.. tiedän parikin kaveria joilla on tullut akku silmille kun on noin tehnyt!pertsa5 kirjoitti:En minäkään tuota olisi tiennyt. Koskeeko se kaikkia autoja? Ei se ainakaan joka kerta mene koska on tullut varmaan aika monesti irrotettua ensin +.
"Edit" ja mielestäni tuo sama sääntö pätee myös muihinkin sähkölaitteisiin autojen lisäksi..
--One should always live a life like a dog.... If you cant eat it or play with it... Piss on it and walk away....--
Saab 9-3 2.0T -99
Saab 9-3 2.0T -99
Se on ihan sama kumman johdon ensin irroittaa, mutta kun sitä + kenkää irroittaa ja asettelee sen lenkkiavaimen kengän ja rungon väliin mutteria löysätessä, niin avain sulaa käteen ja oikosulku mahdollisesti voi saada akun poksahtamaan, tuo on se syy miksi aina pitää irroittaa ensin maakenkä (oli autossa sitten positiivinen tai negatiivinen maadoitus).
Mä olen yhden 10mm kiintolenkin muuttanut tylppäpäiseksi lenkkiavaimeksi kun yhtä traktoria käynnistin suoraan startista, ja vähän lipsahti.
Sitä mä en osaa arvailla miksi auto noin sekoilee, akun maakengän irroittamista pariksi minuutiksi voisi tietysti kokeilla. Niin heti sen jälkeen kun tarkistaa ettei laturin/vesipumpun remmi ole poikki.
Mä olen yhden 10mm kiintolenkin muuttanut tylppäpäiseksi lenkkiavaimeksi kun yhtä traktoria käynnistin suoraan startista, ja vähän lipsahti.
Sitä mä en osaa arvailla miksi auto noin sekoilee, akun maakengän irroittamista pariksi minuutiksi voisi tietysti kokeilla. Niin heti sen jälkeen kun tarkistaa ettei laturin/vesipumpun remmi ole poikki.
Astra G & Vivaro
juu.. irroittaessa se onkin ihan sama mutta se kiinni pistäminen onkin eri juttu! ja sama se minulle on jos haluatte autojenne sähköjä poltella, tehkää mun puolesta niinkuin teette mutta turha kitistä sitten kun jotain kärvähtää...Jule kirjoitti:Se on ihan sama kumman johdon ensin irroittaa, mutta kun sitä + kenkää irroittaa ja asettelee sen lenkkiavaimen kengän ja rungon väliin mutteria löysätessä, niin avain sulaa käteen ja oikosulku mahdollisesti voi saada akun poksahtamaan, tuo on se syy miksi aina pitää irroittaa ensin maakenkä (oli autossa sitten positiivinen tai negatiivinen maadoitus).
Saab 9-3 2.0T -99
Saab 9-3 2.0T -99
jos se mietityttää niin kokeile!!!Tuomas kirjoitti:Miksi se on kiinni pistäessä eri juttu?
ja kannattaa ennen sitä lukea sähkötekniikan alkeet!!!
Saab 9-3 2.0T -99
Saab 9-3 2.0T -99
-
Vilderi
- OCF Member 2017
- Viesti:
Mitäköhän merkitystä sillä on, että irroittaako/kiinnittääkö plussan vai miinuksen ensin?
Itsellä ei ole mitään kirjoja mistä lukea, valaiskaa tyhmää.
Ainoa merkitys asialla taitaa olla että ei mene huitasemaan plussaa irrottaessa lenkillä runkoon, jos maa on vielä kiinni...
terveisin epätoivoinen sähkömies
Ainoa merkitys asialla taitaa olla että ei mene huitasemaan plussaa irrottaessa lenkillä runkoon, jos maa on vielä kiinni...
En minäkään sitä jännite/virtapiikkiä ymmärrä, miksi se tulisi plus-navan kautta yhdistämisessä, mutta ei miinus-navan yhdistämisessä.Vilderi kirjoitti:Mitäköhän merkitystä sillä on, että irroittaako/kiinnittääkö plussan vai miinuksen ensin?