Ei rekisterissä olevan auton osto

Keskustelua Opeleista
vetukka
'Senator'
'Senator'

Ei rekisterissä olevan auton osto

Viesti Kirjoittaja vetukka »

Eli olen ostamassa autoa joka on jo pidemmän aikaa ollut pois rekisteristä. Paperit löytyy kyllä, mutta kun ne on myyjän vaarin nimissä ja en tohtinut kysyä, että oliko vaari sitten heittänyt veivinsä, mutta tälläisen kuvan sain... Niin mitenkä tällaisessa tapauksessa pitäis toimia, että auton saisi omiin nimiinsä tai että olisi mahdollista joskus tulevaisuudessa saada vielä kilpiin? Akelle en ole vielä ehtinyt soittaa, ajattelin nyt kysyä täältä ensin :arque: .
Omega A 2.0i
Manta B
Lurttinen
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Jäsennumero: 1227

Viesti Kirjoittaja Lurttinen »

Laillisesti auton voi myydä vain sen rekisteriin merkitty omistaja, joten kannattaa kysellä sen vaarin perään, ettei tule myöhemmin sanomista auton omistuksesta.

Tietysti vaari voi olla holhouksen alaisena, jolloin hänen edunvalvojansa voi sen myydä.
Tai sitten perikunta, jos vaari on kuollut.
Teksti 1| Teksti 2 | Teksti 3 | Teksti 4
vetukka
'Senator'
'Senator'

Ok kiitoksia. Pitääpä varmistaa asia ennen ostoa. Eikö sen omiin nimiinsä pysty siirtään vaikka ei oliskaan kilvissä?
Omega A 2.0i
Manta B
mtt
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja mtt »

vetukka kirjoitti:Ok kiitoksia. Pitääpä varmistaa asia ennen ostoa. Eikö sen omiin nimiinsä pysty siirtään vaikka ei oliskaan kilvissä?
voi kyllä.jos perikunta myy, niin varaudu siihen että kun rekisteröit, niin alkaa mielenkiintoinen paperirumba.tarvitset ensinnäkin kopion koko testamentista asiakirjoineen.pelkkä kopio sivusta jossa auto mainitaan ei enää riitä.

jos kuitenkin hommassa on edetty niin, että joku perillisistä on jo ottanut auton omiin nimiin, niin homma on huomattavasti helpompaa.itse ostin perikunnalta motskarin.
omega 2.6 V6 car.elegance 2002
vetukka
'Senator'
'Senator'

Justiin. Täytyykin nyt selvittää asiat kunnolla ennenkun tekee mitään kauppoja. Meinaan että auto on aika projektikuntonen ja olisi mukava ettei siinä vaiheessa kun joskus menee konttorille sen kanssa tulisi enää mitään yllätyksiä.
Omega A 2.0i
Manta B
mtt
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja mtt »

joo mä ostin ton pyörän.se oli seissyt 17 vuotta liiterissä.entisöin sen 4kk museokuntoon.en edes tajunnut,että mikä ruljanssi siitä seuraa.onneksi myyjät oli tosi hyvin messissä ja tulivat konttorille papereiden kanssa.

joutui vielä erikseen ajamaan vantaalta lahteen,kun paperista puuttui lakitoimiston leima!!!!kaikki allekirjoitukset asianajajan puhelinnumeroineen oli, mutta ei soitto riittänyt vaan leima pitää olla...

onneksi olen nyt vasta toinen omistaja.jos vielä olisivat vaatineet luovareita pidemmältä ajalta.
kannattaa tehdä sitten niin, että joku perillisistä "ostaa" ensin auton itselleen ja sitten myy sulle.tuolloin mun käsittääkseni ei perunkirjoja/testamenttia sun tartte näyttää, kun auto valmistuu.
omega 2.6 V6 car.elegance 2002
vetukka
'Senator'
'Senator'

Pitää varmaan tehä niin että siirtää sen omiin nimiinsä vaikka ei oliskaan rekisterissä ennenkun rupee tekee sille yhtään mitään.
Omega A 2.0i
Manta B
Saintiel
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja Saintiel »

No huoh tuossa meillä päin paloi juuri talo jossa oli 1700 lada pihassa.

Olemme sitä katselleet mutta omistajat kuolivat pois palossa, lada sielä seisoo...
Perikunnasta ei tietoa mutta lada on kilvetöttämänä sielä:(

Taitaa jäädä haaveeksi siis tuokin:(
Hannu84
'Kapitän'
'Kapitän'

Viesti Kirjoittaja Hannu84 »

Itsellä on omakohtaisia kokemuksia, jos vaari on heittänyt veivin.

Eli perikunnalla on testamentti, jossa lukee kenen nimissä auto nyt on / tai on siirtymässä.
Ja se jolle auto on siirtymässä eli perillinen tai muu tuttava on allekirjoitettava luovari.

Tämän luovarin lisäksi on oltava HUOM aito testamentti / perunkirja jossa on oltava asianomaisten + todistajan nimmarit. Eli paperistä on käytävä ilmi että kyseinen henkilö on kuollut ja että auto on siirtynyt kyseiselle henkilölle kuka luovarin on allekirjoittanut.
Jos on useampi perijä on jokaisen nimi oltava erikseen auton luovarissa. ( Jos ei testamentissä autoa ole erikseen testamentattu jollekkin tietylle henkilölle.)

Eli hankalaa tässä tekee sen että perunkirjoja on kaksi kappaletta, 1 kpl pankille ja toinen omaisille.
Itse jouduin pyytämään 1 kpl lisää joka on vietävä katsastusasemalle.

Eli jos porukka meni sekaisin niin tässä tiivistys.

Auton luovari + Perunkirja allekirjoituksineen EI KOPIO + henkkarit.

Itse vein kyseiset paperit katsastusasemalla ja homma ok.

Saa korjata jos olen väärässä, mutta ainakin näin omalla kohdalla :roll: -(z)-
Opel Astra G 2.0 Sport, 98
vetukka
'Senator'
'Senator'

Soittelin tossa äsken kanssa konttorille, mutta niitten puheista ymmärsin, että kopio tosta perunkirjasta riittäisi.
Omega A 2.0i
Manta B
Hannu84
'Kapitän'
'Kapitän'

No hyvä juttu, itse kun kävin niin ei kuulemma kelvannut :(
Ottivat kaikki paperit ja laittoivat jonnekkin eteenpäin.

Näin omalla kohdalla.
ooppelipeli
'Kapitän'
'Kapitän'

Viesti Kirjoittaja ooppelipeli »

Pitää olla alkuperäinen perunkirjoitus ja testamentti, kaikki sivut. Katsastusasemalla ottavat sitten kopion siitä sivusta missä maininta autosta ja siitä sivusta missä allekirjoitukset. Muita tietoja eivät saa kopioida ja antavat alkuperäisen heti takaisin.
vetukka
'Senator'
'Senator'

Ok, kiitos tarkennuksesta.
Omega A 2.0i
Manta B
Hannu84
'Kapitän'
'Kapitän'

mtt kirjoitti: joutui vielä erikseen ajamaan vantaalta lahteen,kun paperista puuttui lakitoimiston leima!!!!kaikki allekirjoitukset asianajajan puhelinnumeroineen oli, mutta ei soitto riittänyt vaan leima pitää olla...
:cry: tuo on juuri toinen niistä syistä miksi pitää aito perunkirja. Allekirjoitukset ja pankin/lakitoimiston leima oltava aito, muuten ei ota papereita vastaan. Kopio on aina kopio
B-conamega
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja B-conamega »

Itse ostin nykyisen auton perikunnalta (4 henkeä) ja minulta vaadittiin autoa rekisteröidessä luovari täytettynä(yksi ihminen täytti), notaarin vahvistama virallinen kopio testamentista josta oli muut tiedot peitetty, paitsi autoa koskevat tiedot, sekä kaikkien perikunnan ihmisten allekirjoitus/päiväys/paikka testamentin kopioon.
Akka syynäsi vielä konttorilla kaikki moneenkertaan ja soitti parit puhelut, että tarkkana saa olla noissa hommissa :-?
Vastaa Viestiin