Manta A 1.6 -71-

Esittele Opel-projektisi tai autosi
opelalways
'Kadett'
'Kadett'

Manta A 1.6 -71-

Viesti Kirjoittaja opelalways »

Joo elikkä itseltä löytyy tällainen "melko" huonoon kuntoon päässyt manta vanhus.
Tämä on ikuisuusprojekti, teen tätä pikkuhiljaa ja välillä ollut pitkiäkin taukoja jolloin tullut touhuttua jotain muuta. Mutta olen sen päättänyt että auto vielä on joskus liikenteessä.
Manta tuli minulle eräältä vanhemmalta mieheltä, oiskohan ollut joskus vuonna 2004,
Hän oli sen ostanut joskus -80-luvulla että laittaa tytölleen siitä auton kunhan saa ajokortin, ei saanut tyttö mantaa. Eli osiin purettuna se sitten minulle tuli, suurimpana osapuutteena mainittakoon moottori. Suurinpiirtein kaikki osat tallella. Kolaroitu autoa ei koskaan ole, mutta kun jostain -80-luvulta asti seissyt ilmeisesti ulkona niin vähän on tuota ruostetta kertynyt. uutta peltiä vaativat paikat:akku kotelo, melkein koko lattia, molemmat helmat ja takakaaret, peräkontinpohja kokonaan. Maalattu ilmeisesti useampaan otteeseen/väriin. pakkeliakin on lätkitty ihan kivasti.

Kuvissa valmiina vasta akkukotelo konehuoneeseen ja aloitettu helmanvaihto ja lattianteko.
Tuolla alhaalla jokunen kuva

Kuvien jälkeen oon hitsannu kuskin puolen lattian, vaihtanut helman ja takapyöräkaaren.
Peräkontti oli niin laho että katsoin parhaaksi hitsata sinne väliaikaiset tukirautaputket ettei kovin pääse linahtaan ja rälläköin koko kontinpohjan irti ja tein/hitsasin uuden tilalle.
Suunitteilla on alkaa tässä jossainvaiheessa taas mantaa rakentaan kun saa ostettua uuden migin..
Suunitteilla myös pohjan, konehuoneen, sisätilan, peräkontin,pyöräkoteloiden yms. hiekkapuhallus.
vänkärinpuolen ruostevaurioiden korjaus. pintapellit kaikki putsataan maalista, pakkelista ja muusta paskasta kirkkaalle pellille, oikomista, tinausta...
Päällisin puolin mantasta tulee orkkis(hopea?), ajanhengen mukaiset jotkut leveät alut, ehkä eteen hillityt kuppijakkarat. Pitää tilata alkuperäiset mustat rekkarit.
Tekniikan olen ajatellut pitää tuona 1600, sinänsä nykyään jo harvinainen näky tuo 1.6(en kyllä ole koskaan itse vielä nähny livenä...).
Tosin mieltä polttelee TODELLA paljon tehdä tekniikka turbona.. mutta suunitellaan...
Kaikki kommentit ja ehdotukset tervetulleita, tosin kaikki nuo "hullu" ja "eikö sitä yhtään ehjempää olis löytynyt" olen jo kuullut 8)
Kuvia pitää laittaa kun homma taas etenee/jatkuu.

http://s111.photobucket.com/albums/n123 ... h=imgAnch1
Manta A 1.6 -71-
Astra 1.8i -92-
Kadett 1.2s automatic -75-
Marko H
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja Marko H »

Jatka valitsemallasi linjalla, A Mantoja ei ole koskaan liikaa!!!
Niin tuo 1.6 CIH vois olla, nostalgiaa ei noita liikaa ole liikenteessä.
Opel GT 1900 "Steinmetz" 1970
Hezzu
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja Hezzu »

tuli mieleen että eikö toi ny olis kannattanu hiekkapuhaltaa tai käyttää höyrypesussa. Tollee ku tekee ni sinne jää sitä ruostetta ja pari vuotta ni joutuu vetää uutta paikkaa taas.

Tietty jos tykkää hitsata... :roll:
opelalways
'Kadett'
'Kadett'

Kyllä sitä peltiä tuli jyrrättyä piikkikoneella aika paljon ennen kun hitsas(että näki missä vielä oli peltiä), ja kyllä se nyt on seuraavana mielessä se hiekkapuhallus, ois pitänyt puhaltaa se ihan alun alkujaan aivan ensiksi. oiskohan tuo kasassa pysyny koko auto :-? ...
ja kuka nyt ei ruostehitsauksia tykkää tehdä? :D
Manta A 1.6 -71-
Astra 1.8i -92-
Amppa
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Amppa »

opelalways kirjoitti:ois pitänyt puhaltaa se ihan alun alkujaan aivan ensiksi. oiskohan tuo kasassa pysyny koko auto :-? ...
ja kuka nyt ei ruostehitsauksia tykkää tehdä? :D
Varaudu ainakin siihen että kun puhallat niin saattaa ratketa tosta juuri laittamasi lapun vierestä ja osa työstä ollut vähän niinkuin turhaa. Mutta toivottavasti jää noi ylimääräset hommat, kun tekemistä muutenkin on varmasti riittävästi. ;) Pehmeestä paikasta kannattaa tosiaankin leikata ihan reilu pala (tuli itelläkin huomattua puhalluksen jälkeen).

Kyllä se siitä :peukku: -(z)-
JeeBa
'Kapitän'
'Kapitän'

Viesti Kirjoittaja JeeBa »

Onpas Manta päässy vähän huonolle hapelle. Mut Mielen kiintoinen projekti ja varmasti haastava. Jospa se joskus on sitten "Valmis" (autohan ei ole koskaan valmis) Voimia Projektiin. :peukku:
Omega B B204L Turbo
Manta_Gte
'Admiral'
'Admiral'
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Manta_Gte »

Hyvä meininki, tsemppiä vaan rojektiin. Itsellä yhtä huono aihio työn alla ja näyttää olevan vielä samat paikat puhki kuin sullakin. Mutta mitäs siitä niin kauan kun peltiä saa kaupasta. :lol:
gibba
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja gibba »

On kyllä hieno menOPELi vaikka vielä vähän huonossa kunnossa. Mutta minä tapaan sanoa aina että puhkiruostunut museoauto on aina kauniimpi kuin täysin ehjä upouusi auto.

Ei voi ainakaan sanoa etteikö poijjaalla olisi mielenkiinto töihin vajaa. Hyvä hyvä! Tuollaisia ihmisiä Suomi tarvitsee lisää!
Vanhassa ehdottomasti vara parempi!
-81 Kadett Super 1,2N
-84 Corsa TR 1,3 S
--------------------------
JJunior
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja JJunior »

Onnea projektiin. Tekemistä näyttää olevan ihan riittävästi! Onko osa tarpeita?
2.0t Re85
opelalways
'Kadett'
'Kadett'

onkait noita puutteita, mitä nyt yhtäkkiä mieleen tulee 1.6 mylly, kardaani, jompikumpi takasivulasi tais uupua mutta kunhan saa ensin tuon korin tehtyä niin alkaa sitten haeskeleen puuttuvia osia. cihhejäkö nuo 1.6 noissa mantoissa on ollut? onko niitä yleensä ollu kaupan? tällä viikolla pitäis selvitä että saakohan mantan puhallettua pelkällä hiekanhinnalla...
Manta A 1.6 -71-
Astra 1.8i -92-
Vastaa Viestiin