Eli vajaa neljä kuukautta sitten ostamastani autosta löytyi vikaa.

Kävin katsastusasemalla selvittelemässä miksi autoni puoltaa (linkki topikkiin:
http://www.opelclubfinland.fi/forum/vie ... p?t=100565 ). No, kun auto nostettiin pukille, niin huomasimme katsastusinssin kanssa, että pohjassa on selvä merkki jonkinlaisesta öljyvuodosta. Selvittelimme asiaa ja huomasimme, että oikealla hammastangossa on vuoto (haitarikumin luona). Ajelin katsastusasemalta suoraan Hämeenlinnan LänsiAutoon ja soitin matkalta LänsiAuto Varistoon auton minulle myyneelle myyjälle. Hän oli kuitenkin lomalla ja pyysi ottamaan yhteyttä esimieheensä eli Variston myyntijohtajaan. No, saavuin samalla Hämeenlinnan Länsiauton pihaan ja menin ensin huollon puolelle kyselemään huoltoneuvojalta, että mitä autolle pitää tehdä ja mitä sieltä pitää vaihtaa ja paljonkos moinen työ maksaa, jotta osaan puhua oikeista asioista kun soitan Variston myyntijohtajalle. Hämeenlinnan päässä minulle kerrottiin, että sen kumin vaihtaminen ei auta vuotoon (kumin tarkoitus ei ole estää vuotoa eikä sitä pysty korjaamaan) vaan koko hammastanko pitää todennäköisesti vaihtaa. Hinnan hän kertoi pyörivän tuhannen euron nurkilla.

Kiitin tiedoista ja soitin Variston myyntijohtajalle ja selitin asian. Hän kyseli vuosimallin ja kilometrimäärän eikä noteerannut ollenkaan vaikka kerroin heti aluksi, että olin ostanut auton tammikuun puolivälin jälkeen. Eli kuluttajasuojasäädökset eivät häntä kiinnostaneet vaan hän selitti auton ja osien elinkaaresta yrittäen heti aluksi vedota, että elinkaari olisi täynnä ja auton hammastangon kuluminen olisi normaalia. Toistin uudestaan, että olin ostanut auton 4 kk sitten ja minulla on kuluttajansuojalaki takanani. Sanoin vielä, että en oikein pitänyt herran kommenteista väittää, että 96 tkm ajetusta autossa on aivan normaalia, että moinen osa on elinkaarensa päässä. Myyntijohtaja kysyi kuka hoitaa asiaani Hämeenlinnan LänsiAutossa, joten annoin puhelimen Hämeenlinnan huollon huoltoneuvojalle, jonka kanssa olin aluksi jutellut asiasta. Autoliikkeiden edustajat juttelivat hetken puhelimessa ja puhelun päättyessä sovin Hämeenlinnan huoltoneuvojan kanssa (Variston myyntijohtaja ei enää minulle jutellut

), että tuon autoni näytille ja selvitetään mikä vuotaa ja mitä pitää vaihtaa. Hän myös totesi asian olevan selvä eli myyjällä on vastuu myymästään tuotteestaan.
Vähän nyt pelottaa, että millaista tarjousta Varistosta mulle kehdataan ehdottaa: ”elinkaari täynnä, maksa itse korjaus”, ”maksa puolet kustannuksista” Mitään en suostu maksamaan! Mikäli asiaan olisi suhtauduttu eri tavalla niin en olisi huolissani, mutta kun myyntipäällikkö alkoi heti puhelun aluksi vetäytymään vastuustaan niin tuli huonot fiilikset. No, ens viikon alussa selviää mikä autossa tosiaan on vialla/mikä vuotaa. Kerron täällä miten asia etenee eli joko Varisto saa risuja tai ruusuja (saavat ihan itse päättää)…
Eikö automyyjät tunne alalla vallitsevia sääntöjä/lakeja vai miksi he aina tuntuvat yrittävän vältellä vastuutaan? Esimerkiksi viime viikonloppuna kun ostimme vaimolle autoa, niin VW auton myyjä väitti kivenkovaa, että kuluttajasuoja on vain 3 kk!
Asialla ei siis varmaankaan ole tekemistä auton puoltamisen kanssa (vai onko?), mutta onneksi vuoto sattui löytymään. Miten tuon pitäisi vaikuttaa ohjaukseen, ehkä se ei vielä vaikuta tai sitten en ole vain huomannut. Onko tämä nyt sitä

parantunutta laatua vai miksi tuo alkaa "porsimaan" jo nyt? Onko muilla ollut ongelmia vastaavan osan kanssa?
Edit: Jos siis äänestätte, niin perustelkaa myös.
Edit2: korjasin tuon 6 kk --> 4 kk