Astra K

Keskustelua Opeleista
Vastaa Viestiin
opelonparas
'Admiral'
'Admiral'

Re: Uusi Astra (K) Suomessa

Viesti Kirjoittaja opelonparas »

Askoik kirjoitti: 03 Syys 2020, 18:07 Mä napsautan S/S disabloiden ahtaille parkkialueille saapuessani. Tällöin se ei turhaan sammuttele, kun ryömin ruutuun 0 - 2 km/h ja nopeusmittari hetkellisesti käy nollassa, vaikka renkaat vielä pyöriikin.

Kotona ajan leveään talliin vauhdikkaammin, niin ei tarvi erikseen disabloida S/S. Automaagin työnnän vauhdissa D -> N, niin pysyy moottori käynnissä renkaiden pysähtyessä. Seuraavaksi käsijarru päälle. Jos ollaan mäessä, niin jarrupoljin ylös, jotta auto jää käsijarrun varaan nojaamaan. Sitten vasta P-asentoon ja moottori sammuksiin virtanapista.

Mutta ihan näppärältä kuulostaa tuokin, että jo D-asennossa painaa virtanapista sammuksiin. Silloinhan se pyytää laittamaan vaihteen P-asentoon ja sen jälkeen vasta taitaa sammua mittariston valot.
Mulla ei ole vielä kertaakaan sammunut parkkiksella ”tahattomasti”. Mutta liikenneympäristötkin on toki erilaisia, mun arjessa parkkikset on keskimäärin ”helppoja”. Ja pysäköidessäni olen ottanut tavaksi tuon, että ensin virtanappi ja sit vasta P. Onneksi tosiaan järjestelmän saa myös helposti pois päältä, jos tiedostaa, että siitä tietyissä liikennetilanteissa on pikemmin haittaa kuin hyötyä.
Peugeot 508 SW II (225 PHEV) & 208 I
Ex: Astra K, Vectra C, Vectra B
Errror
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja Errror »

Onneksi nää Opelit ei sentään sammuta vauhdissa... oli liisarifirmalta Insigniani odotusautona VW Golf, joka sammutti koneen jo ns. ryömintävauhdissa. Oli aika ikävä ominaisuus, kun kone sammuu esim. silloin, kun käännyt vasemmalle vastaantulevan liikenteen "raosta" ajatuksena mennä ripeästi yli kaistan 🤣 Tuli pari jännää paikkaa.
Autona Insignia Grand Sport 1.6T A MY20
kjans
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja kjans »

opelonparas kirjoitti: 03 Syys 2020, 18:13
Mulla ei ole vielä kertaakaan sammunut parkkiksella ”tahattomasti”. Mutta liikenneympäristötkin on toki erilaisia, mun arjessa parkkikset on keskimäärin ”helppoja”. Ja pysäköidessäni olen ottanut tavaksi tuon, että ensin virtanappi ja sit vasta P. Onneksi tosiaan järjestelmän saa myös helposti pois päältä, jos tiedostaa, että siitä tietyissä liikennetilanteissa on pikemmin haittaa kuin hyötyä.
Rupesin miettimään että onko noissa vuosimallikohtaisia eroja.. Mulla on 2016 malli ja siinä tosiaan moottori sammuu parhaimmillaan (pahimmillaan) jo ennen kuin auto on edes paikallaan. Ihan mahdoton toosa kaupunkiliikenteessä kun tulet risteykseen ja just kun olet siirtämässä jalkaa jarrulta kaasulle lähteäksesi risteyksestä matkaan niin auto saamuttaakin moottorin :bonk:

Ehkä tota pitäis päällä useammin jos siinä olis joku parin sekunnin viive ennen kuin moottori sammutetaan ettei ihan joka kadunkulmassa sammuis ja samaten kotiin tullessa ym ennen kuin kerkeää autoa sammuttaa itse jne..
-(z)- Astra K ST 1.4T 150hv AT | Mokka-e
opelonparas
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja opelonparas »

kjans kirjoitti: 03 Syys 2020, 18:27
opelonparas kirjoitti: 03 Syys 2020, 18:13
Rupesin miettimään että onko noissa vuosimallikohtaisia eroja.. Mulla on 2016 malli ja siinä tosiaan moottori sammuu parhaimmillaan (pahimmillaan) jo ennen kuin auto on edes paikallaan. Ihan mahdoton toosa kaupunkiliikenteessä kun tulet risteykseen ja just kun olet siirtämässä jalkaa jarrulta kaasulle lähteäksesi risteyksestä matkaan niin auto saamuttaakin moottorin :bonk:

Ehkä tota pitäis päällä useammin jos siinä olis joku parin sekunnin viive ennen kuin moottori sammutetaan ettei ihan joka kadunkulmassa sammuis ja samaten kotiin tullessa ym ennen kuin kerkeää autoa sammuttaa itse jne..
Funtsin samaa, että onko mallivuosikohtaisia tai muita säätöeroja, voi ollakin. Kun itse olen nimenomaan ajatellut, että onpa hieno toteutus, ei koskaan ikinä sammuta vielä ryömiessä, vaikka vauhti olisi todella minimaalinen. Pitää olla täysin pysähdyksissä, ja silloinkin mielestäni pieni viive. Auto rekisteröity 2017. Tiedä häntä.
Peugeot 508 SW II (225 PHEV) & 208 I
Ex: Astra K, Vectra C, Vectra B
Askoik
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja Askoik »

No ei mullakaan tämän 135tkm aikana (vm. 2016) ole päässyt montaa kertaa yllättämään. Mutta tosiaan pari kertaa kävi niin, että ryömiessäni tosi varovasti ~1kmh seinää kohti, meno tyssäsi niin yllättäen, että säikähdin jo osuneeni siihen seinään tai johonkin viereiseen autoon. Sitten hoksasin, että S/S se vaan sammutti moottorin, jos nopeusmittari hetkellisesti kävi nollassa, vaikka todellinen vauhti ei ihan nollassa käynytkään. Sen jälkeen olen aika hyvin muistanut tökätä S/S sammuksiin jo parkkialueelle saapuessani, niin eipä ole enää päässyt yllättämään. Ja vaikka ei tuollaista varovaista ryömintää harrastaiskaan, niin saattaahan se siinä vekslatessakin jo sammua, kun pysäytät auton, mietit sekunnin D-vaihteella, ennenkuin vaihdat peruutusvaihteelle. Onneksi ei sentään joka vekslausliikkeen jälkeen uudelleen sammu, kun siinä tais olla about 10 kmh raja-arvo, mikä pitää ylittyä, ennenkuin S/S uudelleenaktivoituu.
Juha2U
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja Juha2U »

Vuosimallin 2018 Astrassa 55t km takana ja S/S on toiminut juuri kuten pitääkin. Asiaan ei siis oikein kiinnitä edes huomiota kun ei häiritse mitenkään, vaikka aika paljon kaupungissa surraan.
ics
'Kapitän'
'Kapitän'

Viesti Kirjoittaja ics »

Mun mielestä S/S on ihan turha ominaisuus. Se on vaan pakkolisätty autoihin, jotta päästään hämäämään EU:ta ja muita viherpiipertäjiä ekologisuudella. Jos oikeasti odttelet ruuhkissa niin ehkä siitä on hyötyä ettei niin auto saastuta mutta samalla uskon että jatkuvat käynnistykset syö moottorin käyttöikää sieltä toisesta päästä. Ilmeisesti tarkoitus onkin että autot ei kestä ikuisuutta. Kunpa vaan voisi kytkeä pysyvästi pois kuski tuon itse, ettei tarvi joka startin jälkeen sitä tehdä. Ainoa käyttäjä kun autollani olen niin syö mukavuutta tuo joka kertainen pois kytkeminen.
Sami H
'Kapitän'
'Kapitän'

Viesti Kirjoittaja Sami H »

Nyt on sen verran hyvä tarjous vaihdossa uuteen Astra Ultimate Innovation 145hp bensamanuaaliin, että saapa nähdä...koeajolla vielä käytävä niin selviää tuo moottorin luonne. Koeajoraporteissa on kyllä pääosin kehuttu ja kaasuun vastaavuus mainittu paremmaksikin kun vanhassa 1.4 bensaturbossa.
Sen verran tyytyväisiä ollaan Astraan, että voi hyvin ottaa toisenkin, nyt kun näitä vielä saa uutena :D
Muutamasta varusteesta tosin joutuu luopumaan, kuten takaovien avausnapeista, takapenkin lämmityksesta ja liikennemerkkien tunnistuksesta. Mutta jotain uuttakin saa sentään, 5v takuun, uudistetun mittariston ja kaksi sarjaa uusia renkaita jos ei muuta :P
Insignia GS 2.0T AT9
Astra Electric Launch Edition
Calibra 2.0i museorek.
Ex-Opelit: Corsa-e, Astra ST 1.2, Astra ST 1.0, Astra ST 1.4, Vectra C CDTI, Vectra C 1.8, Omega B2 2.2, Ascona B 1.9 -76, Manta A 1.9 -71
jarijiipee
'Kadett'
'Kadett'

Viesti Kirjoittaja jarijiipee »

Askoik kirjoitti: 03 Syys 2020, 16:45 ...Kerrohan jarijiipee tarkemmin tapauksesta, ehditkö kauankin seistä valoissa moottori sammuksissa? Automaatti vai manuaali? Yrittikö se edes starta, antoiko häiriöilmoituksia, vai mitä siinä oikeastaan kävi? Räpelsitkö jotain painikkeita samanaikaisesti, josko autosta loppui CPU-teho ymmärtää tehdä kahta asiaa samanaikaisesti. :)
Automaattilaatikkoinen 1.4l on siis kyseessä. En ollut valoissa kuin sen hetken kun valot yleensä ovat punaisella, eli ei sekunnin eikä minuutin pysäytystä. 30sekuntia sanoisin. Pienoinen alamäki. Nostin jarrua ja toki sitten jalka kaasulle. Auto alkoin valumaan alamäkeä hitaasti ja ihmettelin kun ei tapahdu kaasun painamisella mitään. Tässä oli varmaan pari,kolme sekuntia kulunut kun tajusin, että eihän kone ole edes käynnissä.

Tässä kohtaa olisin toki voinut jarruttaa, laittaa P:n päälle ja startata, mutta valutin tien sivuun ja tein nämä toimenpiteet. Auto ei piippaillut, eikä mitään ilmoituksia. Tämä on ollut ainut kerta. Jos alitajuntaisesti tein jotain, niin mitään en myönnä. En usko. Voiko joku ihme jarrun tai kaasun painaminen sekunnin osassa väärin aiheuttaa jonkun että ei käynnisty? Vaikea sanoa, kun ajan niin kuin aina ajan, ja auto aina käynnistyy.

Jos tuossa auton sammumislogiikassa olisi kaksi sekuntia lisä aikaa, se olisi hyvä. Itse kun olen parkkeeraanut auton, laitan P:n päälle ja samantien laitan käkkärinapista käsijarrun päälle. Yleensä auto ei ehdi sammua jos on nopea, ja sitten sammutan auton s/s napista.
Askoik
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja Askoik »

Voiskohan Astrassa olla bugi, että alamäessä kun hitaasti (ja vaan vähän) nostaa jarrua, ehtii auto lähteä liikkeelle ennenkuin S/S käynnistää moottorin... nopeus nouseekin sinne yli 10 km/h, jolloin S/S disabloituu pois toiminnasta, moottorin yhä ollessa sammuksissa ja sen vuoksi se ei sit moottoria enää käynnistäkään, kun koko toiminto ehti jo disabloitua.

Mulla on tässä kotitiellä eräs aika jyrkkä ja vähäliikenteinen alamäki, niin täytyypä huvikseen joskus testata, saanko tämän hypoteesin toteutettua käytännössä. :)
Ristoj
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja Ristoj »

Sami H kirjoitti: 04 Syys 2020, 14:21 Nyt on sen verran hyvä tarjous vaihdossa uuteen Astra Ultimate Innovation 145hp bensamanuaaliin, että saapa nähdä...koeajolla vielä käytävä niin selviää tuo moottorin luonne. Koeajoraporteissa on kyllä pääosin kehuttu ja kaasuun vastaavuus mainittu paremmaksikin kun vanhassa 1.4 bensaturbossa.
Sen verran tyytyväisiä ollaan Astraan, että voi hyvin ottaa toisenkin, nyt kun näitä vielä saa uutena :D
Muutamasta varusteesta tosin joutuu luopumaan, kuten takaovien avausnapeista, takapenkin lämmityksesta ja liikennemerkkien tunnistuksesta. Mutta jotain uuttakin saa sentään, 5v takuun, uudistetun mittariston ja kaksi sarjaa uusia renkaita jos ei muuta :P
Kävin kokeilemassa vastaavaa autoa mutta automaattilaatikolla, yllätyin kuinka pirteästi auto liikkui. Hyvät varusteet joten olisin ollut kiinnostunut mutta kiinnostus loppui kun kyseisellä versiolla ei saa vetää kuin 190 kg:n massaa ( ?????? ). Mittaristo hiukan outo verrattuna 2019 Astran mittariin kun osa on perinteisellä mittarilla ja osa digitaalista.
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

1,2 cvt vetomassa 190kg
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa B,E, Vectra C. Meriva OPC
Sami H
'Kapitän'
'Kapitän'

Kaupat tuli sitten tehtyä. Sopivaa ei löytynyt valmiina joten tehdastilaukseen meni, 1.2 145hp bensamanuaali -(z)- Arviolta kolmisen kuukautta menee toimitukseen.
Ultimate Innovation todettiin sen verran karsituksi vanhaan innovation plussaan verrattuna, että uusi tilattiin nahkapenkeillä.
Mm. etumatkustajalta puuttui vakiona AGR-penkki. Nahkapaketissa sai lisäksi tarpeelliset 40/20/40 takapenkin selkänojan, takapenkin lämmityksen ja USB-pistokkeet taakse.
Insignia GS 2.0T AT9
Calibra 2.0i museorek.
Ex-Opelit: Corsa-e, Astra ST 1.2, Astra ST 1.0, Astra ST 1.4, Vectra C CDTI, Vectra C 1.8, Omega B2 2.2, Ascona B 1.9 -76, Manta A 1.9 -71
ascona_c
OCF Member 2020

Viesti Kirjoittaja ascona_c »

Näitä siis saa vielä tehdastilauksena vaikka aiemmin spekuloin ja spekuloitiin toisin.
Sami H
'Kapitän'
'Kapitän'

Näyttää saavan :) Hinnaston mukaan executivea ei saa tehdastilauksena.
Myyjän mukaan uusi Astra tulisi vuodelle -22. No vastahan facelift tuli, kyllä sitä yleensä pari vuotta myydään.
Insignia GS 2.0T AT9
Calibra 2.0i museorek.
Vastaa Viestiin