poppia ooppeliin...
Petsku köröttelee kadetin e mallin sedanilla.
6x9 voi tosiaankin jo heittää romukoppaan.
Mankkojen todellinen tehoreservi taitaa tosiaankin jäädä parhaimmillaan 12W per kanava paikkeille.
Mutta sanoisin että mitä enemmän watteja, sen parempi ääni.
Autossa joutuu väkisinkin vääntämään namiskoita enemmän kaakkoon, pelkästään voittaakseen auton oman melun.Silloin ei ylimääräinen tehoreservi ole pahasta, koska eihän ole koskaan hyväksi jos vahvistin joutuu työskentelemään äärirajoilla.
Monacorin suppanen ei taida olla mikään paha, mutta muistaakseni hifi lehden edullisten 10" tuumasten ihan kärjessä, ellei ykkösenä, oli spl dynamicsin v10s.
Hintakaan ei taida olla paha.
Käytettynä noita saa hippasen edukkaammin.
Toi bandbass kotelo on ainakin alottelijan aivan liian vaikea suunnitella ja rakentaa.
Kannattaa valita aluksi suljettu kotelo.Se ei niin pienistä heitoista pane pahakseen.
6x9 voi tosiaankin jo heittää romukoppaan.
Mankkojen todellinen tehoreservi taitaa tosiaankin jäädä parhaimmillaan 12W per kanava paikkeille.
Mutta sanoisin että mitä enemmän watteja, sen parempi ääni.
Autossa joutuu väkisinkin vääntämään namiskoita enemmän kaakkoon, pelkästään voittaakseen auton oman melun.Silloin ei ylimääräinen tehoreservi ole pahasta, koska eihän ole koskaan hyväksi jos vahvistin joutuu työskentelemään äärirajoilla.
Monacorin suppanen ei taida olla mikään paha, mutta muistaakseni hifi lehden edullisten 10" tuumasten ihan kärjessä, ellei ykkösenä, oli spl dynamicsin v10s.
Hintakaan ei taida olla paha.
Käytettynä noita saa hippasen edukkaammin.
Toi bandbass kotelo on ainakin alottelijan aivan liian vaikea suunnitella ja rakentaa.
Kannattaa valita aluksi suljettu kotelo.Se ei niin pienistä heitoista pane pahakseen.
On myös muistettetta että suljettu kotelo esim 10" vie huomattavasti vähemmän tilaa kuin bandbass kotelo. Jotku 10" soi esim todella hyvin alle 18 litran koteloissa. Hyvällä kotello saa soimaan halvankin elementin kauniisti. Ei ole mitään järkeä siinä, että ostaa kalliin elementin ja tekee kotelon miten sattuu. Suositeltavaa olisi asentaa erillissarja eteen ja taakse 10" basso ja näille omat vahvistimet säädettävällä jakosuotimellaOn 2002-04-16 17:30, petsku73 wrote:
-
JoreTuning
- 'Admiral'

Aivan. Näinhän minäkin totesin...tosin en eteen ehdottanut erillistä vahvistinta, vaan itse soitin pystynee hoitamaan erillissarjan normaalikäytössä.On 2002-04-16 18:01, Markus_J wrote:On myös muistettetta että suljettu kotelo esim 10" vie huomattavasti vähemmän tilaa kuin bandbass kotelo. Jotku 10" soi esim todella hyvin alle 18 litran koteloissa. Hyvällä kotello saa soimaan halvankin elementin kauniisti. Ei ole mitään järkeä siinä, että ostaa kalliin elementin ja tekee kotelon miten sattuu. Suositeltavaa olisi asentaa erillissarja eteen ja taakse 10" basso ja näille omat vahvistimet säädettävällä jakosuotimellaOn 2002-04-16 17:30, petsku73 wrote:
Muuten, ainakin SPL Dynamicsin 504 mallissa (4x50 RMS, sillattuna 2x150) on kohtuullinen aktiivijakari, jossa yli- ja alipäästösuodin. Eikä ole vahvistinta hinnalla pilattu, n. 200e.
-
JoreTuning
- 'Admiral'

-
JoreTuning
- 'Admiral'

Itselläni on autostudion säädettävä jakosuodin jossa on etu-ja takäpää ja erillinen basson säädin "kaukoohjaimella". Se paransi todella paljon basson "äänen laatua" eli huomattavasti terävämpi ja napakka sointi. En nyt muista mitä tuo jakari maksoi, mut todella vähän siitä maksoinAivan. Näinhän minäkin totesin...tosin en eteen ehdottanut erillistä vahvistinta, vaan itse soitin pystynee hoitamaan erillissarjan normaalikäytössä.
Muuten, ainakin SPL Dynamicsin 504 mallissa (4x50 RMS, sillattuna 2x150) on kohtuullinen aktiivijakari, jossa yli- ja alipäästösuodin. Eikä ole vahvistinta hinnalla pilattu, n. 200e.
Kotelo ratkaisee paljon.Jos kotelo on aivan päin peetä tehty, niin varmasti soi vaikka 1000 ekin elementti huonosti.Mutta kun kotelo on oikean kokonen, ja hyvin kasattu, niin saa halvallakin elementillä jytkettä.
Eikös toi spllän 10 menny suunnilleen 18l koteloon.En nyt ihan varmasti muista.
Niin eikös aika usein vahvareissa ole itsessään ainakin jonkunlaiset jakarit, ellei ole joku bossin halvin.
Itse olen ainakin pärjännyt vahvareiden, ja mankan omilla jakareilla.
Niin ilmasin itseäni varmaan huonosti ton subikan kuulumisen kanssa. Tarkoitin että se kuuluu jostain syystä paremmin kun avaa jonkun ovista.
Mulla on subikka todellakin subikka, eli päästö on mankasta laitettu 50hz kohdalle.
Säädöistä en kyllä tiedä. Ne ei varmasti ole ihan kohdallaan, mutta ainahan se on semmoista hakemista.
Nää sydeemit on vielä autossa hippasen keskeneräiset, mutta kyllä se kuulustaa nyt jo aika hyvältä, mutta ainahan sitä haluaa parempaa ja enemmän, ja nopeemmin.
Eikös toi spllän 10 menny suunnilleen 18l koteloon.En nyt ihan varmasti muista.
Niin eikös aika usein vahvareissa ole itsessään ainakin jonkunlaiset jakarit, ellei ole joku bossin halvin.
Itse olen ainakin pärjännyt vahvareiden, ja mankan omilla jakareilla.
Niin ilmasin itseäni varmaan huonosti ton subikan kuulumisen kanssa. Tarkoitin että se kuuluu jostain syystä paremmin kun avaa jonkun ovista.
Mulla on subikka todellakin subikka, eli päästö on mankasta laitettu 50hz kohdalle.
Säädöistä en kyllä tiedä. Ne ei varmasti ole ihan kohdallaan, mutta ainahan se on semmoista hakemista.
Nää sydeemit on vielä autossa hippasen keskeneräiset, mutta kyllä se kuulustaa nyt jo aika hyvältä, mutta ainahan sitä haluaa parempaa ja enemmän, ja nopeemmin.
Tein aikoinani c++:lla kotelon suunnitteluun laskuohjelman, jolla voi laskea sekä suljetun, että refleksikotelon suunnitteluun tarvittavia mittoja elementin arvojen perusteella.
Kiinnostaneeko ketään...?
Muistakaa nyt niitten tehonjen kanssa hehkutellessanne, että tehon kaksinkertaistaminen nostaa äänenpainetta vain 3db. Jos haluatte kuuloaistimuksen mukaisen äänenpaineen tuplaantumisen, joudutte nostamaan äänenpainetta lähes 10 db.
<font size=-1>[ This Message was edited by: Petteri on 2002-04-16 21:08 ]</font>
Muistakaa nyt niitten tehonjen kanssa hehkutellessanne, että tehon kaksinkertaistaminen nostaa äänenpainetta vain 3db. Jos haluatte kuuloaistimuksen mukaisen äänenpaineen tuplaantumisen, joudutte nostamaan äänenpainetta lähes 10 db.
<font size=-1>[ This Message was edited by: Petteri on 2002-04-16 21:08 ]</font>
Tossa mietiskelin että onko se tärkeää että yhelle levylle mahtuu 170 biisiä. Meillä on MD:t siistissä järjestyksessä hankalokerossa. Joskus tekee mieli fiilistellä ja kuunnella jotain tiettyä biisiä ni sitä on kiva ruveta ettiin satojen biisien joukosta. Mulla palo hihat jo MDLP:llä äänitetyn levyn kanssa kun en löytänyt haluamaani. No tää on mun mielipide.
Hifi laitteistoja on niin monia kun on rakentajiakin, mutta se on erittäin hauska harrastus.
Hifi laitteistoja on niin monia kun on rakentajiakin, mutta se on erittäin hauska harrastus.
-
JoreTuning
- 'Admiral'

Itselläni oli autossa jonkun aikaa kannettava tietokone kiinne ja siiinä Winamp ohjelma. Eipä ollut ongelmia selata musiikkia, kun kaikki oli kovalevyllä ja yhden napin painaluksella sai haettua mitä halusiOn 2002-04-16 22:13, kiekki wrote:
Tossa mietiskelin että onko se tärkeää että yhelle levylle mahtuu 170 biisiä. Meillä on MD:t siistissä järjestyksessä hankalokerossa. Joskus tekee mieli fiilistellä ja kuunnella jotain tiettyä biisiä ni sitä on kiva ruveta ettiin satojen biisien joukosta. Mulla palo hihat jo MDLP:llä äänitetyn levyn kanssa kun en löytänyt haluamaani. No tää on mun mielipide.
www.opel-tuning.org www.wcoastdesign.com
Opel Astra G 1.6 8V -99 (-99-02)
Opel Astra G Coupe Bertonen 1.8 16V -01 (-02-05)
Volvo C70 T5 Cabriolet -01 (nykyinen menopeli) (-05-??)
Vectra A 1.6 -89 (varakulkine ja mahdollinne projekti)
Opel Astra G 1.6 8V -99 (-99-02)
Opel Astra G Coupe Bertonen 1.8 16V -01 (-02-05)
Volvo C70 T5 Cabriolet -01 (nykyinen menopeli) (-05-??)
Vectra A 1.6 -89 (varakulkine ja mahdollinne projekti)
Tuolta autosound lehden sivuilta löytyy myös päteviä apuohjelmia kotelon laskemiseen, jakareiden suunnitteluun jne.On 2002-04-16 21:04, Petteri wrote:
Tein aikoinani c++:lla kotelon suunnitteluun laskuohjelman, jolla voi laskea sekä suljetun, että refleksikotelon suunnitteluun tarvittavia mittoja elementin arvojen perusteella.
Mutta tohon tehoon vielä, puhuinkin nyt siitä vaivattomuudesta, millä tehokaampi vahvistin toistaa autossa, kun ei tarvitse repiä viimeisiä irti. Kyllähän se vaikuttaa jo äänenlaatuunkin, kun vahvistin jaksaa vaivatta toistaa auton oman taustamelun yli, ilman että nappulat on maximilla. Vai?
Laadukkaalla vahvistimella ei tehon nostamisen pitäisi heikentää ääntä. Se siis on melko lailla yhdentekevää käytetäänkö tehosta 10 % vai 90 %. Itseasiassa monilla vahvistimilla särö on pienimmillään 100 % teholla, ja pienemmille tehoille mennessä särö kasvaa tasaisesti.Mutta tohon tehoon vielä, puhuinkin nyt siitä vaivattomuudesta, millä tehokaampi vahvistin toistaa autossa, kun ei tarvitse repiä viimeisiä irti. Kyllähän se vaikuttaa jo äänenlaatuunkin, kun vahvistin jaksaa vaivatta toistaa auton oman taustamelun yli, ilman että nappulat on maximilla. Vai?
Tämä siis koskee vain "oikeita" vahvistimia, soittimien sisäänrakennetut vahvistimet ovatkin sitten eri asia. Niissä särö on prosenttiluokkaa jo lähtöjäänkin, ja huipputeholla (10 - 15 W) jo 10 %.
Siis levylle ei laiteta (kannata laittaa) 170 biisiä klönttinä vaan jokainen albumi tietysti omaan kansioon.Siitä vaan sitten klikkaa oikean levyn kohdalle. Eipä voisi biisin/albumin hakeminen enää paljoa helpommaksi mennäOn 2002-04-16 22:13, kiekki wrote:
<font size=-1>[ This Message was edited by: PeteA on 2002-04-17 04:28 ]</font>